/fotboll/osk/forum/6300.aspx/fotboll/osk/forum/6300.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro BabyKladde
2009-01-21 17:20
Södra läktaren kommer att byggas om, kanske redan i höst till och med! blir ingen ny läktare, utan blir en total-renovering!

dock gillar jag inte förslaget på att flytta omklädningsrummet tillbaka till södra.
Örebro rirobban
2009-01-21 17:19
Ämne: Ämne: !--TEMP_B--!Ämne....Anledningen till det stora hålet är för att det ska vara parkeringshus under läktaren. Själva läktaren kommer INTE att byggas över hela hålet (i alla fall inte den delen som kommer att nyttjas för publiken)...

Tror nog att den blir rätt brant ändå. Bakom ska ju ett torg få plats + ishallens utbyggnad.
Örebro Disasterpiece
2009-01-21 17:00
Ämne: Ämne: !--TEMP_B--!Ämne....
Den blir nog inte så mycket högre än västra (av bilderna att dömma så ser den ut att bli ungefär lika hög som norra), men däremot så blir nog inte läktaren alls så brant som västra. Av storleken på hålet dom grävt upp i marken att dömma så blir den nog ganska fläskig baktill.
Örebro rirobban
2009-01-21 16:50
Ämne: Jag har låtit bli al....Fast bygger man en helt ny arena samma år så åldras ju alla delar på den hela tiden. Bygger man nya läktare varannat år så håller de sig nyare. Kolla på Borås arena, känns inte speciellt ny eller bra nu. Men när den kom var många helt till sig. Behrn arena byggs ju i etapper, och då blir den nyare och nyare för varje gång. Den åldras långsammare med andra ord:=)

När östra och södra är fixade så får man väl börja om. Och bygga om norra igen:)

PS: Kolla Norrköpings nya arena... de använder de gamla läktarna och bara renoverar på. Förutom vid vissa ställen (hörnen) där det byggs från grunden. Men där kan vi snacka om en arena som kommer att vara gamal, men renoverad.
Örebro Pras Y
2009-01-21 16:30
Jag har låtit bli allt snack om arena.
Vi har en underbar sådan, Eyravallen, otroligt.
Hoppas vi en dag tar tillbaka det namnet.
Men det har tagit oss flera år att bygga tre läktare. Och nu är den inte ens proportionerlig. Ser olika ut, ej sammansatt etc. Missförstå mig inte, jag älskar att stå/sitta där men det var inte någon lyckat projekt direkt. Nu är andra allsvenska städer igång och om bara 5-10 år ligger vi säkert i bakom de flesta lag vad gäller arena.
Örebro rirobban
2009-01-21 16:27
Angående södra så finns ju planer på att bygga om taket och bygga loger längst upp... men planerna är nog inte så långt planerade, för man tar östra nu först.

Själv hoppas jag att man väntar en stund och ser vad ÖSK kan nå som lag. Ifall man är med och slåss i toppen år efter år så bör man riva hela södra och bygga en ny stor läktare med 2 etagé. Ifall man blir ett mittenlag så kan man kanske behålla huvudstommen och bara göra om taket och därmed ta bort pelarna.

Hur som helst kan man inte kalla Behrn arena för en "färdig arena" förrän södra är ombyggd... och hoppas verkligen att den byggs om i stil med kortsideläktarna:)
Örebro Pras Y
2009-01-21 16:24
Ämne: Ämne: Levon P....
in med Boniek... //

Jag tror inte det är anledningen till att man lånar ut Levon. Han är ganska duktig och spelade 27 matcher för GAIS vilket tyder på att han trots dåligt defensivt jobb är betydelsefull.

Jag har för mig att han tecknade 4års avtal när han kom och undrar varför GAIS är så stressade med att bli av med han? Kan inte tänka mig att
en grekisk bottenklubb ska ha matchat fin köpoption efter ett lån (?) och då kan man bara dra en slutsats; att Levon är besvärlig att ha i laget.

Eller?
Örebro Erki
2009-01-21 16:22
Om man tittar på den här bilden verkar det ju som att det planeras en uppfräschning av södra läktaren. På bilden har ju södra inga "väggar" och taket har samma träpanel på undersidan som kortsidorna har/kommer få :)
Örebro in med Boniek Maruti på plan
2009-01-21 16:06
Ämne: Levon Pachajyan från....
nej de var till o med så illa att tränaren Magnus Perhsson tyckte han jobbade hem dåligt så han var bänkad 3 matcher irad! Levon snurrade däremot upp Samuel W på läktaren på Berhn, men även då jobbade han riktigt dåligt hem, minns att samuel gnällde på de!
Axen kan plocka Näfver !
Örebro Pras Y
2009-01-21 15:53
Levon Pachajyan från GAIS verkar vara på väg bort
på lån till grekisk klubb. Ska även finnas köpoption på armeniern men vad jag undrar är varför GAIS släpper honom när de har kontrakt minst 3 år till? Hur mycket kan de få av en grekisk mitten/bottenklubb efter lånet?

Det är ingen hemlighet att han vill röra på sig men ändock, det är ju inte så att han har dominerat allsvenskan, visst han har varit bra men inte bäst. Undrar om det i hans fyra år långa kontrakt tecknades ett avtal om att han skulle få gå vid rätt peng och rätt klubb?

Ja, nu lär Axen ut och jaga ny ytter.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-01-21 15:45
Ämne: Ämne: Ämne....
Det stämmer nog med 26... Ger tretton sittplatsrader. Två sittande går in per meter, läktaren är 60 meter bred. Ger 13 x 2 x 60 = 1.560. Enligt officiella går det in 4.250 stående alt 1.500 sittande på Västra.
Östra lär alltså bli bra mycket högre än Västra, 40 vs 26...
Örebro ÖSK KRILLE
2009-01-21 15:41
Finns det några planer på att Södra läktatren med? Skulle vara snyggt om de rev taket och byggde en sektion över den gammla!
Örebro Erki
2009-01-21 15:40
Ämne: Ämne: Är det ....
Västra läktaren ha 26 trappsteg, räknade dom nyss på en bild jag tagit på läktaren så det stämmer förhoppningsvis :)
Örebro MangeSvartAndVit
2009-01-21 15:28
Nä..resultat tavlan som satt innan var nog från typ 73...Men den senaste fula är nog ca 10år kan jag tro! Hoppas vi får en nice rackare nu:)
Örebro Blå Bergen Blues
2009-01-21 15:28
Ämne: Är det någon som har....
Tror att det är ca 30 trappsteg på Västra. Har för mig att jag räknade ut att det skulle gå in femton rader sittplats. 1 sittplatsrad = 2 trappsteg. Östra lär bli lika hög som Norra som har 21 sittplatsrader vad jag minns.
Örebro Olsén19
2009-01-21 15:13
BBB /
Jag tar på mig den =)
hade en magkänsla... den var fel.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-01-21 15:06
Ämne: BBB /

-73 tror ja....
1974
Örebro Olsén19
2009-01-21 14:30
BBB /

-73 tror jag...
Örebro Olsén19
2009-01-21 14:30
Är det någon som har ett hum om hur många "trapp-steg" det är på Västra läktaren?
Den Östra har (enligt skissen på öskfotboll.se) hela 40 trappsteg/rader fördelat på 2 etage (19 på nedre och 21 på övre).

Så att man kan fundera ut ungefär hur stor läktaren kommer bli.
Örebro rirobban
2009-01-21 14:20
Ämne: Hoppas de byter ut r....
Japp den ska bytas ut... skulle se ganska fult ut om allt runt omkring var nytt, och den stod kvar:)
Örebro Blå Bergen Blues
2009-01-21 13:47
Ämne: Hoppas de byter ut r....
Resultattavlan, ja..., den måste absolut vara äldre än södra läktaren (när byggdes den, 74/75?), för jag minns att den tidigare stod längre bort i samma väderstreck, dvs bortanför löparbanorna, mot Vinterstadion. Kanske kan den vara från runt -70?
Örebro zxcv
2009-01-21 13:25
Hoppas de byter ut resultattavlan till något fräshare.
Jag firar 10 år som ÖSKare och tavlan är densamma. Den har förmodligen suttit där långt innan dess:-)

Surfade Youtube och hittade ett guldkorn(se länk)
Mycket möjligt tack vare dessa ögonblick vi är där vi är just nu:-)
Örebro rirobban
2009-01-21 13:18
Ämne: Ämne: För att....
Det kan hända, men om du sparar bilden på datorn och sen zoomar in så ser nog du också att det ser ut som "klossen" sitter ihop med läktaren.

Jag kan ha fel, men det ser verkligen ut så!
Örebro Sersant
2009-01-21 13:06
Ämne: För att svara på min....
Klossen tror jag är ishockeyhallen som syns i bakgrunden.

Verkar bara bli en plans parkering.
Örebro 100år
2009-01-21 12:50
Grym läktare. Men vart ska bortasupportrarna stå?
Örebro in med Boniek Maruti på plan
2009-01-21 12:49
ÖSK!
Örebro Joerny
2009-01-21 12:00
Läktaren ser fin ut! Nu får vi en riktig arena.
Örebro jappel
2009-01-21 10:32
Ämne: För att svara på min....
Hoppas det är resultat/mål skärmen.
Borde vara optimalt att ha digitala reklamskyltar i varje hörn. riktigt bra exponering vid målchanser hörnor och annat. för att inte tala om att publiken ser dessa skärmar mycket bra. Hoppas man bygger ihop hörnen helt med gigantiska reklamskärmar.
Örebro rirobban
2009-01-21 10:14
För att svara på min egen fråga så verkar resultattavlan hamna på den svarta klossen som finns på höger sida av läktaren (sett framifrån). Det syns på den första bilden på ÖSK:s hemsida. Klossen gör också så att det blir en mer sluten arena i det hörnet, hade varit coolt med en liknande kloss på andra sidan (men det gillar nog inte MAX).

EDIT: Eller är det VIP-logen kanske?
Örebro rirobban
2009-01-21 10:07
Bilder på nya östra finns också på ÖSK:s hemsida (se länktips)
Annons: