/fotboll/osk/forum/621.aspx/fotboll/osk/forum/621.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro flesklepp
2016-06-03 12:56
@Mäster Estragon:

Jodå, huvva, kolla t ex på november-kartan för 2010! Sådär runt vart femte år så slår vintern till redan tidigt i november med konstant minusgrader flera veckor i följd. Även nu i höstas, i november hade vi en riktig köldknäpp med temperaturer runt minus femton..
AIK Nissesson
2016-06-03 11:57
Bra inlägg flesklepp, vi ökar tomgångskörning och låter korsningarna ha rödljus längre åt alla håll, dä dära och lite till, kan nog klimatministern ordna.

Nej ursäkta, men det du skrev var faktiskt lite roligt:)

Men så här tänker jag,

April till och med oktober, innnehåller väl 30 veckor.

Om man spelar 2 matcher i veckan, räcker det ju med 15 veckor.

Resterande 15 veckor kan ju vara uppehåll eller annat ?

Förstår egentligen inte riktigt hur det kan vara så svårt att få till det, utan att man börjar diskutera spel i november, då är man ju lite mätt på fotboll och adventsljustakarna skall letas fram, samt vädret skrämmer många.
Mäster Estragon
2016-06-03 10:53
@TWM:

Är väl knappt minusgrader i november numera.. Kanske lite kallt uppe i Norrland men annars ska det väl gå an.
Örebro flesklepp
2016-06-03 10:19
Kan man helt enkelt inte förlänga sommaren? Vi höjer medeltemperaturen med ett antal grader så får vi varmt ända fram emot Lucia.... Oooops... Det kanske just är vad FN:s klimatpanel förutspår...
Skämt (eller snarare minst sagt allvar) åsido så vad man i artikeln är ute efter och som man argumenterar kring är att tävlingssäsongen i Sverige slutar för tidigt och att det på något sätt vore lämpligt att förlänga den November ut. Att spela ännu mer matcher under sommarmånaderna löser ju inte det problemet. Vårt problem är ju att medalj- och nedflyttningsstrider då skulle ske runt första advent. Danmark har löst just det delproblemet genom övergång till höst-vår. Vet inte om det skulle kunna vara en lösning för vår del?
AIK Nissesson
2016-06-03 08:19
TWM

Instämmer med flesklepp om att mars och november vädermässigt är ganska lika. Föredrar själv mars eftersom fotbollsabstinensen är större då för mig, jämfört med november.

Allra helst föredrar jag ju fotboll på sommaren i Norden.

Kan man inte förlänga säsongen på sommaren eller spela lite tätare matcher öht, 2 ggr per vecka är väl inte för mycket, eller är det det?
Örebro flesklepp
2016-06-03 08:04
@TWM:

"Vad vill du allra helst glömma?
- I de flesta frågor vi kommer i kontakt med finns det två parter, och då finns det alltid en besviken part. Men om man ska ta någon specifik händelse kan vi gå tillbaka till den tidiga säsongsstarten 2010. Den kalla våren fick en minskad publiktillströmning som följd."
Förlängd säsong prövades ju 2010 och fick tummen ned från i princip samtliga håll. Se citat ovan från LÅ Lagrell. Förvisso handlade det om (allsvenskt) spel fr o m mars istf fr o m april och i fotbolldirekt talar man om förlängning i andra änden, t o m november istf t o m oktober. Men, mars och november är väl rätt likvärdiga i det avseendet? Vädermässigt alltså.
Örebro flesklepp
2016-06-03 07:31
@Minatankar:

iiiiiida' ja
Örebro TWM
2016-06-03 07:12
vad tycker ni om det här förslaget ? jag är kluven vill ha mera matcher men vill inte stå i snö storm och -25 grader
Örebro Minatankar
2016-06-03 05:52
Kul att det är så bra stämning nu på detta Forum. Få eller inga provokationer eller kränkningar. Hoppas det håller i sig.
Postat via SvenskaFans-appen
AIK Nissesson
2016-06-02 23:40
För ett par veckor sedan började Henok Goitom träna med AIK, så allt kan hända innan fönstret stängs ...

... det är tajt i toppen, mycket kan hända.

Ska bli mycket intressant att se om ÖSK hittar på något.
Örebro Arsène Lupin - Måltjuven
2016-06-02 23:04
@Alltid Örebro:
Tror inte man helt ska räkna bort AIK heller. De är knappast blivande vinnare som det är idag men de kommer haka på toppen tror jag. Norling är till vissa delar lik Axen och kommer nog lyfta några spelare
Örebro Marta (hane)
2016-06-02 21:22
Norrköping kommer även ha dubbla fokus via utlansspel. Har de rutinen för det? Bredden har de än så länge tyckte jag de visade mot oss...

Jag har 100 kr på guld i år.. Det satsar jag visserligen alltid... men i år är första året på länge jag känner det kan bära frukt. Malmö behöver dock få en kil i maskineriet... Ett ogenomtänkt nyförvärv i sommar kanske kan bli denna kil?
Örebro Alltid Örebro
2016-06-02 20:38
@Arsène Lupin - Måltjuven:
Jag tror att skitmycket hönger på självförtroendet, något vi har gott om nu... en bra start mot Malmö borta när allsvenskan startar om så tror jag det kan bära hur långt som helst! Så bra är inte allsvenskan, i princip 7 lag kan vinna den beroende på form och just självförtroende. ÖSK slutar 2a i år, Malmö blir för svåra i längden men Norrköping kommer tappa enormt mycket när Kuijovic försvinner efter EM... De andra lagen är inte bättre än oss och saknar flytet i år. Närmaste konkurent bakom blir Göteborg som ångar på med sin tråkfotboll.
2016-06-02 18:58
@flesklepp:
Jag gav kanske ett pessimistisk intryck men det var inte meningen, utan mer att man bör ta höjd för olika skeenden. Jag tror hösten blir tuffare än våren när topptäten satt sig. Men det tror jag hur som helst. Andra lag nedanför oss kommer göra allt för att slå "topplagen" och ingen kommer underskatta ÖSK. Glöm inte heller att vi har svåra bortamatcher i höst, när det gäller. Silly i sommar kommer att sätta ambitionen Med intakt trupp är t.o.m jag beredd att uppgradera mitt tips från 6:a till topp 4:a (fegt att eftertipsa ;0). Men när säsongen är över så är det väl tipset för 6:e platsen jag får stå för). Om några spelare ryker, tänker då på främst Astrit och Crespo (trots allt) så handlar det mycket om hur klubben kommer att agera. Men jag känner mig rätt trygg med klubben numera när det gäller att ha framförhållning. Gäller bara att man prickar rätt. Annars har vi sparkapitalet i Crespo och Broberg. Jag tror verkligen Crespo är på G. Han har gett den känslan sista två inhoppen. Kanske var bra för honom, trots allt att sitta på bänken ett tag.
Örebro Marta (hane)
2016-06-02 17:31
Vad kommer den här faller-alla-bitar-på-plats-så-kanske-vi-kan-hamna-på-övre-halvan-mentaliteten ifrån? Är det bara geografiskt?? Eller är vi så härdade,bittra och danade att vi mentalt ställer in oss på att allt ska fallera så fort det börjar se ljust ut... i vanlig ordning?

Vi ligger 3:a!! Sen är der tight så klart. Men varför ska vi hamna sämre än där vi är nu om vi får behålla framför allt Astrit? Som Pemo är inne på så har vi ju sjutton inte peakat än. Mycket att fila på och stort sparkapital och ändå 3:a!!!

Jag tror dessutom Broberg och Crespo blir den höstförstärkning vi vant oss vid senaste åren.
Örebro pemo
2016-06-02 15:38
Nästan halvtid och vi har en tredjeplats. Hur gick det till?
Dessutom med en skadad skyttekung. Eller två , om vi räknar in Broberg.

Målvaktsfrågan är en icke-fråga. Rinne har varit kanon, samtidigt vet vi att Oscar när som helst kan hoppa in och vara lika bra.

Backlinjen , vårt sorgebarn , har väl tagit sig efter hand. Tre nollor. Det hade vi väl knappast förra året totalt?
En högerback med bruten tå , matchotränad mittback och nykomling på vänster. Då rinner det väl in en och annan ibland.

Starkt mittfält, som trots avsaknad av "riktig" högervinge ändå håller bra i bollen. En Astrit som vandrar fritt över planen och någon stackars topp som får jaga som en galning utan att röra bollen långa stunder.

Styrkan i ett sådant lag ligger nog i att ytters få byten gjorts.
I startelvan alltså. Logi eller Sebbe? Kalle eller Crespo ?

Det är väl egentligen de enda frågetecken som vi haft?

Visst. Vissa matcher har väl inte alla varit på topp. DG , Nordin , Råp , Moberg osv har kanske haft någon dipp, men oftast har det sett bra ut.

Avbytare? Tja, Broberg kom mot slutet och Sema har väl inte imponerat fullt ut. Men 5 mål är trots allt 5 mål.
Hines-Ike är en spelare för framtiden, så där är jag inte så orolig. Frågan är väl mer hur Nordmark vill ha det? Accepterar han att vara den ständiga "12:an" eller kommer han att söka sig vidare?

Vad har vi mer haft? Hagge spelar väl av sin tid och trivs med det. Jonis är ung och har ännu inte växt in i den allsvenska kostymen. Det är väl bara Ekstrand-Hamrén som inte fått allsvensk tid.

Sen kan jag tycka att det är synd för de junisar som var med på försäsongen och visade goda takter. Men det blir väl så när Axén vill ha en " liten med kvalitativ trupp" som han uttrycker sig. Vet inte vilken av bänkspelarna som t.ex Yanez skulle peta.

10 poäng till , så är vi väl säkra på allsvenskt spel nästa år också? :=)
Örebro flesklepp
2016-06-02 09:44
@Arsène Lupin - Måltjuven:

Usch. Säg (skriv) inte så. Ska vi aldrig få njuta?
2016-06-02 00:18
@Alltid Örebro:
De senaste säsongerna som vi hottat upp på hösten beror ju på att vi haft för dålig trupp och förstärkt på sommaren, rent krasst. Inte för att det är höst i sig självt. Utan förstärkningarna hade vi antagligen åkt ut eller fått spela kvalspel. Nån "Gelfle-tränare" har Axen aldrig varit utan han behöver duktiga individualister för att nå resultat. Nu finns det en risk för ett tvärt om scenario, att vi förlorar spelare i sommar + att Rinne kanske försvinner ett par veckor. Med en intakt trupp tror jag det kommer att lossna för Crespo och då blir vi inte att leka med Får vi behålla spelarna så är det ändå risk att vi så dags blivit rätt lästa. SÅ jag tror hur som helst att hösten blir tuff men att ändå kapaciteten finns där för övre halvan. Frågan är bara vilken placering. Det avgör sommarens silly tror jag.
AIK Saywee
2016-06-01 16:10
N
Örebro Alltid Örebro
2016-06-01 14:35
Om vi utgår i från de två senaste säsongerna då ÖSK förvandlats till Barcelona på hösten så borde vi rimligen vinna Allsvenskan med några poängs marginal... hoppas bara inte att vå trendbrytande bra vår innebär att även detta hösttecken är ett minne blott :)
Örebro Marquis de Sade
2016-06-01 14:03
@Åter till ståplats. (Sekt. E):

Vi brukar öka med 500% på hösten så det ser bra ut i år.
Örebro Nicka i ribban
2016-06-01 11:02
Alla lag dippar under säsongen. Norrköping fick stryk av Falkenberg och Malmö torskade tidigt mot J-Södra.
Örebro Åter till ståplats. (Sekt. E)
2016-06-01 10:47
God förmiddag ÖSK-kamrater. Har ni tänkt på att vi ligger riktigt bra till i tabellen utan att ha gjort någon helgjuten insats än. I varje match har det känts som om vi har mer att ge. Inte minst mot DIF och KFF där vi klart underpresterade.
Örebro Bastard on Parade
2016-05-31 13:31
Björnqvist har tydligen spelat större delen av vårsäsongen med en bruten tå. Förra året spelade han med ljumskbråck. Är det förklaringen till hans prestationer som har pendlat lite väl mycket? Jag tycker att han har kommit igång bättre under de senaste matcherna.

Måste för övrigt vara tufft att konkurrera om högerplatsen i ÖSK när man vet att spelare med ljumskbråck och bruten tå går före i rangordningen.
Örebro flesklepp
2016-05-31 13:29
@Godzilla Hårddisksson:

Men, han ligger väl snäppet efter Abdel Seidu ändå i "märklighet"?
Örebro Elliot2007(Bygg in hörnen på Behrn Arena!)
2016-05-31 13:00
Är det inte hög tid att Anders Karlsson kommer med här i vänsterspalten. Han om någon var väl en äkta ÖSK:are.
Örebro Godzilla Hårddisksson
2016-05-31 12:11
Logi är nog bland de märkligaste spelarna som lirat i Sportklubben. Gör till och från fullständigt hårresande misstag och kan minst sagt uppfattas som stressad i pressade situationer. Men å andra sidan har han en förbannat bra inläggsfot samt är den back som kan lägga de hårda passningarna som passerar motståndarnas mittfältslinje till rättvända ÖSK:are i bra offensivt läge. Jag är minst sagt kluven.
Örebro BlandFinsken
2016-05-31 00:06
Tycker inte man ska klaga på Björnen. Logi är då värre, men Ring gjorde det väl bra senast så varför inte pröva ge han speltid?
Örebro Nicka i ribban
2016-05-30 23:03
Är det något Logi har så är det ju den klart vassaste inläggsfoten bland våra ytterbackar. Inte för att det säger så mycket, men ändå.
Örebro MR Wowoah
2016-05-30 22:38
Tycker Björnquist är helt OK som högerback. Tillräckligt stabil bakåt och fyller på bra framåt. Och är det någonstans vi behöver förstärkning så är det väl ändå främst till vänster i backlinjen.

Dock.

Irriterar mig enormt på att han inte har en bättre högerfot och inte är tillräckligt "smart" i sina offensiva attacker. Peta rakt och slå in den har motståndarna lärt sig nu, och de gånger han kommer förbi så slår han in den på chans utan att försöka tajma med medspelares inrusning.

Där har Logi iaf en riktig inläggs och inspelsfot. Tänk bara om de fått varandras styrkor också.

Björnquist är stabil men inte tillräckligt bra poänggivare (assist och hockeyassist) för att vara en toppback i Allsvenskan. 1 assist på hela våren är svagt för en så offensiv högerback som han tillåts vara.
Annons: