/fotboll/osk/forum/6176.aspx/fotboll/osk/forum/6176.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro deportivista
2009-03-01 11:00
Vadå "sättet Haginge lämnade ÖSK på." En U21-landslagsman som INTE lämnar klubben vid nedflyttningen, accepterar nya lönestrukturen, alltid enbart har gott att säga om ÖSK, och sen - slutligen - när han väljer att byta jobb (d v s efter att kontraktet skulle gå ut) istället är villig att kompromissa så att ÖSK ska få betalt för honom.

För mig så har Haginge alltid betett sig som en hedersman i ÖSK och jag applåderar honom gärna för den tid han hade i laget, och med förhoppning att han i framtiden känner sig välkommen tillbaka (om klubben vill värva honom). Jag tycker att alla som har gjort något bra för ÖSK förtjänar att hedras för detta även den dag de inte längre platsar/spelar i laget. Att inte alla känner likadant kan jag acceptera, men jag tycker det är dålig stil att bua ut en spelare man tidigare (och kanske i framtiden) har hyllat.

Det innebär inte att jag har mindre vinnarmentalitet - jag tror t om snarare att det gör motståndarna mindre troliga att göra en bra match mot ÖSK när de känner vilka bra fans som inte har glömt.
Örebro Erki
2009-03-01 10:43
"Men du borde väl kunna få åka med på någon av de där turnéerna till soliga länder som landslaget gör varje vinter?

Haginges svar: Jo, men det kan ju vara skönt med semester också. alltså, hade jag spelat i nåt storlag , där allt blir mer uppmärksammat. Men jag spelar hellre i ÖSK"

Yeah right...
Örebro Grixx
2009-03-01 10:36
Har också hört något liknande och det har nog stått här tidigare några veckor efter att affären var klar. Hagge var glad över att klubben fick betalt annars hade det inte kännts bra. Sedan var ju klubben inte så angelägen i början och då bestämmde han sig nog att sätta ner foten och kanske kanske att det var dags att röra sig. Han fick under försäss röra sig runt och högerbacken fick han acceptera och det var ju inte favoritplatsen men ok.

Sedan blev både han och klubben överraskade att det gick så fantastiskt bra på högerflanken och från att varit habil spelare så fick han lite av stjärnstatus och blev rosad i rikspressen.

Klubben ville DÅ verkligen få behålla honom men då var det för sent.
Örebro Mittåt
2009-03-01 10:00
joth// Det stämmer väldigt bra med vad jag också har hört. Patrik hade lika gärna kunnat sitta av sitt kontrakt för att sedan casha in en ordentlig slant, när han gick som Bosman. I stället så avstod han från en del av den ersättning, som han enligt sitt kontrakt hade rätt till.
Örebro -=joth=- (Old Boys)
2009-03-01 09:58
Man kan ju även fundera på hur vår trupp skulle se ut om vi bara skulle aceptera spelare som håller sin klubb/stad kär, dvs bara egna spelare så ta bort spelare som Kim Olsen, John Alvbåge, Bassombeng, Porokara m.fl. intressant tanke.

Sen handlar det väl lite också hur vi beter oss mot varandra som medmänniskor...

Men som sagt, alla har rätt till en åsikt... så länge det följer reglerna ovan som jag mycket väl tycker är tillämpbara på läktaren också.
Örebro -=joth=- (Old Boys)
2009-03-01 09:50
Babykladde//Jag hörde en variant där Haginge sänkte sin egen del av övergångssumman för att det skulle bli affär under sommaren. Det innebar att ÖSK inte behövde sänka sitt pris på Haginge mot Djurgården utan Patrik själv stod för den mellanskillnaden som Djurgården krävde. Med andra ord såg Patrik till att ÖSK fick de pengar man ville ha samtidigt som han fick lämna klubben.
Örebro BabyKladde
2009-03-01 09:46
Handlar ju om på vilket sätt en spelare lämnar klubben också.. Haginge lämnade för att han vägrade förlänga kontraktet med ÖSK och därför gick priset ner också för att han inte skulle gå gratis i höst.

Riddéz till exempel gick för att han kände att han ville ha nåt nytt, men han hade ändå 1 ½ år kvar på kontraktet (om jag minns rätt), därför tjänade ÖSK på affären.

Vet att Nordin efter att han förlängde kontraktet sa att han vill ut i europa, men att ÖSK ska ha en chans att tjäna pengar på honom, där har vi en skillnad i älskad och hatad.
Alvbåge är också en sån spelare, han vill att klubben han spelar för ska få en slant för honom, senast han lämnade tänkte han på karriären med tanke på att han var reserv i VM då bland annat, men han hade ändå den mentalitet som vi i Kubanerna tagit till oss i våra hjärtan.

En spelare kan lätt bli älskad om han säger det klart och tydligt att han vill ÖSK's bästa på planen och ekonomiskt, men måste samtidigt tänka på sin egen framtid. Haginge tänkte bara på att få byta klubb.. Viktor Elm tycker jag gjorde fel på så sätt när han inte förnyade med Kalmar..

Örebro Grixx
2009-03-01 09:28
Minns för några år sedan när kubanerna hyllade Rubbe och skanderade att "Vi vill ha Rubbe tillbaka"....
AIK Saywee
2009-03-01 08:33
Huliganslagsmål på Vasatorget igår kväll, typiskt val av plats när vi idag "hedrar" den gamle Gustav med ett längdskidlopp ;-)

Det sägs mig att det troligtvis rörde sig om ett uppgjort sådant mellan Djurgårds- och ÖSK-anhängare. Varför tror man det? Idioterna skämmer väl inte ut sig i klubbarnas märken/färger eller?!

Å det där barnsliga buandet mot spelare som lämnat sina klubbar, vad fånigt det blir, hur länge (=många säsonger) skall man hålla på med det mot en spelare, eller är det redan avlarat efter en bu-ning. Supertöntigt helt enkelt!
... men ni blev i alla fall fyra ;-)

rirobban, håller helt med dig!
Örebro Walter Gigena
2009-03-01 04:02
Fyra med mig..

Det finns två lag jag avskyr mer än allt annat, Dif x2. Jag vill dock tacka Haginge, vi blev så j*vla mycket bättre när han lämnade. Tack och hoppas att du trivs i ditt bottenlag. För mig är du en förlorad själ som ej är värd skärselden ty du har hädat bortom själ och förnuft.

Svart-vitt tills jag dör..
Örebro Kajanus
2009-03-01 02:42
Näfver gjorde många rätt mot DIF, även om friläget var på klassiskt Näfvermanér, tafatt och fjuttigt. Men i överlag var han sevärd. Almebäck var lysande på sin position. Nu har vi ett betydligt mer säkert backsystem i år med Antonnen, Vovven, Mange, Oscar J, Almebäck, Bertin Ze.

Jag vill lyfta Alejandro efter hans inhopp. Allt han är inblandad i blir intressant. Han, Nordin och Kihlen på mittfältet vore superbt!
Örebro Rojas
2009-03-01 01:59
Tre till o med :)
Örebro Wuzac
2009-03-01 01:11
E.W: Bra, då är vi två iaf ;)
Örebro E.W.
2009-03-01 00:56
Wuzac:
Precis vad jag känner.
För mig är inte fotbollsspelare precis som vilket yrke annat som helst.
Örebro Wuzac
2009-03-01 00:45
E.W: Skillnaden är väl att Norge inte har lag som är seriekonkurrenter. Att ÖSK spelare blir utlandsproffs är inte bara alltid acceptabelt utan i många fall önskvärt. Vad vore Malmö utan det? Anledningen är stora pengar in utan att konkurrenten blir starkare.

"Problemet" som ett lag fans, eller vissa av dem iaf, upplever är att de går till seriekonkurrenter. Dvs direkta kontrahenter till till sitt eget kärlekslag.

Vissa tycker det är normalt och kan jämföras med vilket jobb som helst. Skillnaden är väl att rörmokaren som går till ett Stockholmsföretag inte har 10 000 anhängare (+ alla passiva som inte går på match men ändå följer)som stirrar på när han jobbar och hoppas att han skall slå konkurrerande företags rörmokare i t ex snabbhet.

Att hota, skruva loss hjulmuttrar, spraya på lägenhetsdörren o s v är att verkligen att gå för långt och det tror jag de flesta anti-byta-klubb-fans här inne också tycker.

Det jag stör mig på är alla självutnämnda politiskt korrekta ordningsmän som försöker slå en linjal på de fingrar hos de som faktiskt inte gillar dessa klubbyten och istället uppmanar dem att stå upp och applådera älskvärt när de gör entre på BA. Och sedan skäller på dem som buar som om de nästan vore rasister eller något i den stilen.

Vi har förhållandevis väldigt snälla fans. Vi sträcker oss till spridda burop när "förrädaren" gör entre. Ingen av oss kastar paj på BA på dem som ställer sig upp och hyllar de som gick till Djurgården, applåder som många härinne uppmanar oss att ge tex Haginge idag.

Så snälla, låt oss få bua lite utan att bli tillrättavisade. Så jäkla farligt är inte det. Och det är vår åsikt och det kan ni inte göra någonting åt, så länge vi har demokrati här i landet.

Sedan kommer vi alltid få leva med dem som väljer miljöombyte och pengar före hembygden. Och de i sin tur kommer alltid få leva med med att få spridda burop när de återvänder i en annan färg. Det bara är så.

Ni behöver inte hålla med mig. Det var inte poängen. Poängen är att respektera andras åsikter.

Det handlar om kärlek och svek pojkar ;o)

Edit stavis
Örebro jappel
2009-03-01 00:32
i ärlighetens namn måste ni väl inse att spelare som inte är diade med ÖSKmjölk inte väljer ÖSK framför pengar och en chans att få ett aningens bättre skyltfönster ut mot europa. Det är trots allt spelarnas levebröd vi talar om.
Självklart går dom dit där det finns mest att vinna.
I och med att ÖSK inte kan konkurera med lönen (än) så måste vi ha andra faktorer som väger över till vår fördel. Vad det sedan kan tänkas vara låter jag vara osagt. men vi ska inte tro att spelare väljer ÖSK om vi inte är lite hetare, bättre, starkare, snyggare o.s.v. än konkurenterna!

ÖSK mot SM-guld 2009.
Örebro Rojas
2009-03-01 00:27
E.W instämmer i det du säger, mycket bra sagt kunde inte säga det lika bra själv. Det är vinnarmentalitet vi fans oxå måste ha. Som svar till marcus hörde jag inga applåder där jag satt(sekt e) bara burop.Jag såg bland annat några äldre män (60+) som bua så benen knaka. Så visst finns det många fans som instämmer likaså. Det jag vet är ett faktum är att många fans inte skriver här just pga oförståelsen bland vissa fans för deras synsätt vilket är tråkigt.
Örebro E.W.
2009-03-01 00:17
Ämne: Jag förstår inte var....
Tack för det svaret!
Respekterar helt din åsikt om man varken behöver bua eller applådera.
Nu valde jag att bua för att det var så jag kände om haginge och det sätt han lämnade klubben. Det är applåderandet som det är fel på.

Vad gäller Riddez så tycker jag inte man kan jämföra hans fall. Visst han stack för pengarna vilket tyvärr är vanligt inom dagens fotboll. Skillnaden är att han inte stack till en svensk konkurrent och en allmänt oomtyckt klubb som dif är i ÖSK-ögon.
Dock så stack Ridddez för pengarna och det gör att jag inte ser högt på honom. Men han har inte samma svikar-faktor som haginge. Skulle haginge endast vara ute efter pengar så skulle väl han dra till Norge eller Danmark men valde att sticka till en konkurrent.
Så nej jag skulle inte bua åt Riddez. Inte applådera heller, däremor skrika att han borde komma tillbaka till ÖSK ;)

Örebro rirobban
2009-03-01 00:01
Jag förstår inte varför man ska bua eller applådera... varför inte bara sitta helt lugnt och inte bry sig om vem som kommer in?

Haginge har gjort ett nedköp när han gick till en klubb som är längre ifrån att vinna något guld än ÖSK. Däremot är nog lönen bra mycket bättre... och det var också det enda Haginge vann på sitt klubbbyte.

Tror också Haginge någon gång vill tillbaka till ÖSK. Riddez gjorde ju likadant (fast till Norge), ska vi bua ut honom med?

Ne man behöver varken bua eller bäa åt gamla spelare som inte strulat till det i ÖSK (inom det sportsliga), ÖSK blev ju snarare bättre när han stack, då Anttonen klev fram och till och med blev landslagsaktuell:)

Haginge har väl heller inte uttalat sig negativt om ÖSK? Nu försvarar jag inte hans sätt att försvinna på, men Haginge har som sagt gjort ett stort nedköp!
Örebro ÖSK KRILLE
2009-03-01 00:00
Jag tyckte det var rätt av Wowoah att nita Ekong för den fula armbågen! Tur att det inte hände mig! För då hade det svartnat för mina ögon! tyvärr så reagerar jag på fel sätt! Men jag gillar inte när nån går in med flit och armbågar!
Örebro E.W.
2009-02-28 23:48
Att sitta och läsa här gör en mörkrädd över hur dålig vinnarmentalitet det finns inom Sportklubbens supportrar.

Helt ofattbart att applådera en spelare som så fort chansen kom stack till en så kallad "storklubb".
Nä men klart som fan grabben ska sticka från lilla ÖSK till dif, det är ju kul för honom och spela i ett stort lag.

Att applådera åt när haginge kommer in är ju att uppmuntra det han gjort.
Stick från ÖSK så snabbt det bara går, det var ju kul att du lirade här ett tag, men det är klart du ska spela för en bättre klubb.

Kan någon vara snäll och säga hur vi ska kunna bli en toppklubb med den inställningen!

Ta till exempel 08-klubbarna. Nu är det självklart helt idiotiskt med mycket av vad deras supportrar ställer till med. Men där får inte en spelare som svikit laget ett varmt välkomnande när denne kommer tillbaka. Samma sak gäller även hos IFK och MFF och vad har dessa klubbar gemensamt?
Jo det är dom mest framgångsrika.
Själv ser jag applåderna åt haginge som ett förlöjligande mot hela våran verksamhet. Supportrarna betyder mycket för spelarna, det säger dom själva. Men om inte vi har någon vinnarskalle hur ska vi då få spelarna att känna att i ÖSK-tröjan, där kämpar man till man knappt orkar stå?

Hoppas verkligen inte att det här glider in på en diskussion om huliganism då jag själv tycker att våld inte leder någonstans.
Ni som känner för att skriva något om hur 08-supportrarna beter sig behöver inte bry sig, sådana diskussioner leder ingenstans.

Det jag vill ha sagt är att det saknas passion och mentalitet hos supportrarna för Örebro SK ska räknas som en storklubb på flera plan.

Jag har full förståelse över att alla inte gillar att bua ut spelare i motståndarlaget oavsett tidigare händelser.
Men till alla som applåderade haginge, ska vi börja med att ge alla motståndare applåder?
Då kommer säkert Eyravallen bli en av dom arenor som motståndarlagen helst vill bli avklarade med så fort som möjligt.
Örebro BabyKladde
2009-02-28 23:44
Ni som inte sett AIK's målvaktsskada så finns den på länken.. men varnar, riktigt vidriga bilder!
Örebro Mittåt
2009-02-28 22:30
Vi hade en del överraskande resultat i försäsongsracet. Helsingborg vann knappt över Robin Staafs tidigare klubb Ramlösa Södra. De spelar i tvåan.

Örgryte fortsätter att underprestera. 0-0 mot Lindome från div 1.

Trelleborg torskar med 1-2 mot Falkenberg.

AIK får bara 0-0 mot Assyriska. AIK spelar visst bare en match mot allsvenskt motstånd. Det var den mot ÖSK.
Örebro Mittåt
2009-02-28 22:22
Hlynur// Han är från Forward, men har tillsammans med Yim Ståhl spelat och tränat med talangerna i år. Var de tillslut hamnar registreringsmässigt är inte klart än. Bakgrunden är att Forward lade ner ett lag där de här killarna spelade.
Örebro Hlynur
2009-02-28 22:19
Känner inte igen namnet Daniel Delgado i talangtruppen...är han ny för i år?
Örebro Erki
2009-02-28 22:13
DIF:s mål får Wowoah ta på sig helt, om Alven ställer honom vid stolpen ska han fan stå kvar där!
Dåligt av domaren att inte se Ekongs fula armbåge på Samuel, borde ha varit två röda där.
Örebro Sekt. E
2009-02-28 22:08
många av difarna på nätet i afton känns hyfsat risiga angående aik´s målis. antar att det blir lättare att tuffa till sig i takt med att folkölen flödar när man sitter som inflyttad student i någon etta i förorten och spänner.
Örebro Wuzac
2009-02-28 21:57
Avstängningen av Sammy blir väl kanske enda chansen för Hassan att få prova på vä back platsen under försäsongen....
Örebro Miroslav kuba
2009-02-28 21:47
håller med om att det är bedrövligt hur vissa suportrar uppträder mot Maanojas benbrott.
Örebro Marcus A.
2009-02-28 21:43
Bör väl kanske nämnas i sammanhanget att absolut merparten av åskådarna gav Haginge en värmande applåd när han fick hoppa in.
Annons: