/fotboll/osk/forum/6128.aspx/fotboll/osk/forum/6128.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK öster
2009-03-26 22:06
Djurgården har väl klack på båda långsidorna?

Förra året höll vi jämna steg, i år sjunger vi ut dom =) Alla till Stadion!
Örebro Erki
2009-03-26 21:35
Aspen// För mig finns inget annat än ståplats, men om du vill sitta och sjunga dig hes för ÖSK bland djurgårdare så är det upp till dig ;)

Jag skulle kanske föredra sektion P. Då har du djurgårdsklacken på andra sidan arenan.
Örebro Aspen
2009-03-26 21:28
Jag åker också på premiären. Var ska man sitta, sektion P eller A? Ståplats är för dålig, för långt från planen.
Örebro Sekt. E
2009-03-26 21:27
Erki mfl // Fina bilder, det verkar som om läktaren blir stor, bra mycket större än västra. Tänk vad juste det vore om folk verkligen slöt upp på stadion. Intresset finns säkert hos många, men många faller dock av när det gäller att slita sig från soffan.
Örebro Erki
2009-03-26 21:08
Nya bilder från Östra läktaren + en liten desperat vädjan finns på länktips. Check it out!
Örebro Sekt. E
2009-03-26 20:50
Är det många från detta forum som åker på premiären tror ni? Jag gör det.
AIK Saywee
2009-03-26 18:44
Jag tror att det finns många olika uppfattningar om vad som är ett/en lämplig(t) och möjligt mål, vision, ambition etc etc.

Det finns också säkert flera olika uppfattningar om vad som är realistiskt, optimistisk och pessimistiskt.

Men min tro, önskan och förhoppning, med det fina lag vi har i år och med "lite" flyt så kan jag inte låta bli att "känna" för ett SM-guld.

Om några år, är mycket förändrat, både i ÖSK och hos andra konkurrenter, det går så fort nu för tiden ...

2009 har vi chansen, och den skall vi ta, jag skall göra vad jag kan, som spelare 12, hemma och borta.

FORZA SVARTVITT!
Örebro Arche
2009-03-26 18:36
Ämne: Dom som har lust att....
För er med lite högre krav, så sänder även CANAL+ Wales - Finland.
AIK Saywee
2009-03-26 18:09
Visionen//
Kul inlägg och till vissa delar mycket tänkvärt, är du akademiker, eller analytiker, eller?

Jag kör bara med sunt förnuft och lite galenskap.

- Har ÖSK som mål att bli "topp fem" så fokuserar realisterna kring 3:e till 5:e placeringen :-I

- Pessimisterna tänker kanske "att det går aldrig" vi slår hellre ur underläge och hade hoppats att målet satts lägre :-(

- Optimisterna tror på det ädlaste för de svartvita giganterna (eleganterna?) och att ingenting är omöjligt :-)

FORZA SVARTVITT!
Örebro Visionen
2009-03-26 17:49
Jag funderar lite kring hur en målsättning i form av en slutplacering bearbetas och fastställs.
Det känns då givet på rak arm att ledningen tillsammans med spelarna går igenom sina konkurrenter för att kunna få sig en uppfattning om hur dess kompetens står i proportion till de resterande. Alltså med andra ord: vi är bättre än dom här och ska hamna före dom! resp. Vi är inte lika bra som dom här och accepterar att hamna efter dom i tabellen.

Med denna metod, som ett på förhand givet tillvägagångssätt, kan man fastställa sin sannolika slutplacering. Men i detta finns åtminstone ett kryphål vilket är att fotboll, som är många gånger förutsägbart (syftar på ex. om Barcelona möter Degerfors så SKA Barcelona givetvis vinna) men att de laget som på pappret/i folkmun/ekonomiska Arnoldmuskler osv. är på förhand favoriter, ändå (som alla vet) kan förlora. I en serie har vi alltid floppar, succéer, överraskningar och allt annat möjligt. Därför blir alltid målsättningen relativ då premisserna för att nå sitt mål är förutom den egna kvalitén, även beroende av att konkurrensen misslyckas på något sätt eller lyckas, men att de mål som de har satt upp är lägre resp. högre än det mål som man själv har satt. Allt detta kan man säga vara självklara saker. Det blir då intressant och se om det går att vidareutveckla detta och kanske utforma det ”perfekta” systemet för analysering och tippning!

Jag tänkte mig då själv utan att ge några direkta hänvisningar till varför det ena eller det andra eller någon inbördesordning, försöka mig på att placera de lag som vi SKA hamna före resp. vilka som är enligt mig accepterade som ”bättre” (sett till slutplaceringen) denna säsong. För att se om en 5 plats eller uppåt är ett rimligt mål för oss.

Lag som utan tvekan SKA hamna under oss i tabellen annars chans för ett ej nått mål:
Häcken
GAIS
Gefle
Brommapojkarna
Trelleborg
Örgryte
Hammarby
Djurgården

Lag som kan utmana om vår placering men som vi borde (för att nå vårt mål och för att kunna kalla säsongen för succé) övervinna:
Halmstad
Malmö
Helsingborg

Lag som vi kan acceptera att hamna under i tabellen och ändå nå vårt mål:
IFK
Kalmar
AIK
Elfsborg

Slutsatts: ÖSK och en femte plats, är inom räckhåll. Men samtidigt får man komma ihåg att alla lag kan göra succé eller floppa! Det man får hoppas på är att våra lirare gör succé och lagen som är accepterade som ”bättre” floppar för att på så sätt göra vår succé ännu bättre!

Ännu ett "längdhopp" av Visionen! Får väl gå en kurs i "skriva korta inlägg"!
AIK Saywee
2009-03-26 17:46
Jag gillar "dåliga väderprognoser" som går fel och ni skall veta att Talgoxen och jag kämpar för våren mot Kung Bore. Tofsvipor, Strandskator, Tussilago, Koltrastsymfonier, Talgoxtut, ljusa kvällar och frostfria morgonbilvindrutor är ett faktum i Halland.

Dagens lördagsprognos för Behrn Arena enligt GT´s baksida är ett grått moln, men ingen nederbörd och 5-10 plusgrader :-)

Fotbollspulsen ökar från dag till dag, underbart!
Örebro ÖSKare i exil
2009-03-26 16:49
En fundering kring ett uttryck som jagat mig lite de senaste dagarna. "Kan Kalmar kan vi". Att Kalmar tog SM guld förra året är ju givetvis inspirerande men man ska inte glömma vägen dit. 5-3-5-2-1 Sedan de klev upp från Superettan. 11-7-? sedan vi klev upp från Superettan.

Kalmar har en tränare med inte en idé utan flera sam en förmåga att scouta och utveckla spelare. Sixten är en bra början på det men det skall funka bra i mer än en säsong. Nanne fick inte ett tioårs kontrakt förrens han levererat resultat och spelarmässigt i flera år. Vår väg till guldet är nog inte identisk med Kalmars men jag tror vi har några fler steg innan vi är där.

Vad det gäller målsättning så måste man väl sätta den efter maximal prestation i en så tävlingsinriktad miljö. Jag tycker topp 5 är en bra målsättning för truppen även om jag nog kommer tippa oss straxt under.

Det är många frågor som skall besvaras iochmed den allsvenska starten. Hur samspelt är nu den svartvita defensiven? Fortsätter Offensiven leverera? Vem kommer göra målen i Elfsborg? Hur påverkas KFF av generationsväxlingen? Vilken nivå når IFKs ungdomar? Samt min favorit. Vilket lag står för det stora raset?

/fundering
Örebro Wuzac
2009-03-26 16:32
Återstår att se hur mycket egentligen förlusten av Wiland påverkar Elfsborg. Tyckte jag aldrig såg honom göra några spektakulära räddningar och jag tycket utnämningen av honom till Allsvenskans bäste var svårbedömt eftersom han hade ett sådant kompakt bra defensivspel framför sig.

Självklart är Wiland en bra målvakt men det är lätt att vara bra målvakt och få bra statistik när man har en betongmur framför sig. Åtminstone underlättar det. Jmf t ex med ÖSK försvarets hönsgård och hårresande markeringsspel som emellanåt uppstår.

Örebro Marcus A.
2009-03-26 16:18
Tittar man på lagens trupper spelare för spelare finnar jag bara två lag som jag tycker har mycket starkare trupper än ÖSK. Det är Elfsborg och Blåvitt. Båda dessa lag slog vi klart förra säsongen på hemmaplan och båda har försvagats (Alexandersson i Blåvitt Wiland/Augutstsson i IFE) t.ex. AIK, Helsingborg och Kalmar kanske också är något starkare men det är i så fall marginellt enligt mina partiska ögon. Tycker inte alls att målsättningen om en femteplats är orimlig. Däremot MÅSTE vissa spelare hålla sig friska för att den skall infrias. Men det gäller väl för alla lag? Vad händer med HIF om Henke försvinner? Klarar sig AIK lika bra utan Obolo? Hur beroende är Elfsborgs försvar av Lucic t.ex
Örebro Blå Bergen Blues
2009-03-26 15:41
Ämne: Unibet har sänkt odd....
Wivallius// "Unibet har sänkt oddset på ÖSK till 65"? Jag tycker att det fortfarande ser ut att vara 70! Tänkte annars att Saywee kanske hade varit inne och sänkt det... ;-)
Annars så svarar jag precis som Dala gjorde inför varje år på nittiotalet: Vi siktar på guld!
Örebro Örebro-SK
2009-03-26 15:33
Uppmaning från Kubanerna!!!
Bidra med sång och hejaramsor nu på lördag mot Åtvidarberg ...
Örebro Sekt. E
2009-03-26 15:28
Jag tror vi blir fyra i år.
AIK Saywee
2009-03-26 15:23
Ämne: Hur tror ni att det ....
Jag tror det går bra med målsättningen, "topp fem".

Topp fem innefattar även guldplatsen :-)))
Örebro Blå Bergen Blues
2009-03-26 15:15
Ämne: Den här tabellen tyc....
..och, hur många poäng ger t ex en seger mot IFK Mariehamn, eller ännu svårare, mot Utah College?
Örebro Blå Bergen Blues
2009-03-26 15:14
Ämne: Den här tabellen tyc....mm... intressant, men då blir det väl i princip omöjligt att toppa den tabellen om man, säg som allsvenskt lag enbart möter lag från div 1? Seger: 1 p, oavgjort: -1 p, förlust: -2 p ?
edit: räknde fel förut..
Örebro öskrock
2009-03-26 14:54
Hur tror ni att det går med mål sättningen som ÖSK har för i år?
Länktips: orebro-sk.se
Örebro Joerny
2009-03-26 14:14
Den här tabellen tycker jag speglar verkligeheten bättre. Ficedula reducerar en poäng per division som skiljer. Det är klart det är svårt att få fram en absolut sanning då man matchar så olika. Vissa lag försöker tidigt spela ihop en startelva medans andra lag går runt på många spelare av olika abledningar.
Örebro Disasterpiece
2009-03-26 12:53
Hur går det på lördag tror ni? Villka gör mål i ösk?
Örebro Mittåt
2009-03-26 12:18
ÖSK och Elfsborg är de två lag som mött flest kvalificerade motståndare under försäsongen. När det gäller ÖSK så måste man väl tillägga, att även om många av motståndarna har varit allsvenska så har det inte varit de bästa allsvenska lagen. Utan snarare de allsvenska lag som ÖSK bör slå under den kommande säsongen.

De sämsta försäsongerna har Djurgården, Gefle och Örgryte haft. De senare kanske delvis ursäktade på grund av att Allbäck och Santos inte varit tillgängliga.
Örebro öskung
2009-03-26 12:14
Ämne: Ämne: Försäso....
Disasterpiece//
Däremot mötte ju även vi AIK om ni kommer ihåg, och utan att själv ha sett matchen så har jag fått för mig att det var ganska välförtjänt vinst för AIK?

Men som du säger/menar, när Sixten har möjlighet att välja den absolut bästa startelvan för dagen så vi nog svåra för de flesta lag, och då skulle vi ligga högre upp i denna betydelselösa tabell. Och då skulle vi kanske t o m vunnit mot AIK i den matchen.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-03-26 12:12
Ämne: Försäsongstabell 200....
Visst, visst, försäsongstabeller är inget annat än försäsongstabeller sas, men i brist på annat så får man väl granska såna också! :-)
Vad som är positivt ur ÖSK:s synvinkel är att laget gjort många mål, och dessutom mot kvalificerat motstånd som du säger. Det är väl nåt man kan ta med sig!? Å andra sidan kanske vi släppt in lite väl mycket mål..? Nästan 1,5 i snitt per match...
Örebro Mittåt
2009-03-26 12:12
AIK som leder den där ligan har bara spelat en match mot allsvenskt motstånd. Det var matchen mot ÖSK. Dessutom har man mött IFK Mariehamn och TPS Åbo. I övrigt har man spelat mot lag från Superettan och två gånger mot lag från div 1 (Västerås SK och Enköpings SK).
Örebro Disasterpiece
2009-03-26 11:45
Ämne: Försäsongstabell 200....
Det är jäkligt bra ändå, med tanke på att vi bara spelat en enda match med ordinarie startelvan. Svartvitt ligger ju över både Djurgården, Hammarby och Malmö FF. Tänk då om alla matcher spelats med dom bästa spelarna, då hade ösk legat topp 5! Sen så har vi ju matchat mot många svåra lag, medas tex AIK som ligger överst endast mött riktigt dåliga lag från SE & lägra divisioner. Så den tabellen säger egentligen ingenting.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-03-26 11:39
Försäsongstabell 2009. Klicka på "Jämför lagen". ÖSK på elfte plats med 45% tagna poäng (15 av maximalt möjliga 33 på elva matcher)..
Örebro Mittåt
2009-03-26 10:00
Veckans bortförklaring:

Gefles Pelle Olsson tar oväntat ledningen, när han skall förklara hur det kom sig att hans allsvenska lag torskade mot Vasalund, uppkvalade till Superettan.

– Det blev en match där det mesta var emot oss, vi kom i otakt i vårt anfallsspel och kom på mellanhand i försvarsspelet.

Jag misstänker starkt att det var Makterna som var emot Gefle. Det gör nog Pelle också, även om han inte vill säga det rent ut.

Annars är väl frasen "det mesta var emot oss" rätt så användbar. Gefle hade av allt att döma inte bara motståndarna att kämpa mot. Domaren är tvivelsutan mycket misstänkt för att ha tillhört de mestas sammansvärjning. Åskådarna (om de hade några) kanske ropade elaka saker till de underpresterande på planen. Materialaren kan ha glömt sittunderlagen för de som fick frysa på bänken i första halvlek. Kosntgräsunderlaget kändes nog ovant efter en naturgräsvecka i Barcelona. Bollarna var säkert för hårt eller för löst pumpade. Vädret var givetvis inte bra - vindomslag i halvtid. De egna spelarna ville inte riskera knän eller andra viktiga kroppsdelar en och en halv vecka före den allsvenska premiären.

Ja, det finns mycket som kan gå snett och insorteras under begreppet det mesta.
Annons: