/fotboll/osk/forum/6121.aspx/fotboll/osk/forum/6121.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Mittåt
2009-03-24 07:57
På Örgrytes hemsida så finns det nu upplagt några videoklipp från gårdagens match. Lite bättre kvalitet än på NA:s. Samuels jätterusch vid 1-0 målet är verkligen imponerande.
Örebro Pras Y
2009-03-24 03:25
Det stämmer Bajen äger SÖS. En miss av mig.
Korrigerar det.
AIK Saywee
2009-03-23 23:46
Wivallius, nej, nej, inte ett litet skitsilver ..

... vi, ävensom flera andra toppkandidater, sätter väl guldet som mål, eller vision, eller?

Det vore väl konstigt om inte den målsättningen och strävan fanns, det är inte omöjligt!!!
Hammarby ♪ Bajen äger SÖS ♫ ©
2009-03-23 23:46
SARP YESIL: En liten rättelse i texten. Bajen kom förra året 9:a och inte 6:a.
Sen en personlig replik. Tony må kanske sluta som huvudtränare i Bajen under säsongen, men i såna fall för egen maskin, såvida han inte tappar allt av det stora förtroendekapital han har. Det skulle kunna hända om vi vid halvtid har under 10 poäng. Där ska vi dock inte behöva hamna ens med den förhållandevis tunna trupp vi har nu.
Däremot tror jag att om ni sköter korten rätt så kan ni gott hamna topp 4, inte hela vägen, men platserna 2-4. Det har gått ganska många år sedan jag personligen räknade med 6 givna mot er, närmare bestämt innan ni hamnade i SE.
AIK Saywee
2009-03-23 23:43
En annan inte helt betydelselös jämförelse vid sättningen av målet är ju det egna lagets förhållande till övriga lag och jag tycker att ÖSK har förstärkt skapligt i förhållande till de flesta konkurrenterna.
Wivallius
2009-03-23 23:41
Nej, nu sätter vi målet på en tredjeplats tycker jag.

Då får vi lilla silver!!
AIK Saywee
2009-03-23 23:37
Ämne: O-T En hotad befolkn....
NA har som oftast noll koll, dom passar bra som reklam i röva :-)
AIK Saywee
2009-03-23 23:35
Ämne: Jag tycker inte att ....
Mittåt//
Jag tycker att man skall bedöma årets målsättning bland annat enligt trenden, dvs hur formen och spelet och målen och poängen skördades under fjolåret. Vårens ÖSK var lite trögt, men efter sommaren och fina förstärkningar blev det drag under galoscherna. Det draget har inte försvunnit, hoppas jag, under vintern, och de senaste förstärkningarna vilka även innebär fina "back-ups" har inte blivit sämre.

Jag siktar uppåt och nöjer mig inte med 5,6, eller 7 som placering!
Örebro N. Bates
2009-03-23 23:17
Mittåt/
Jag fick inte heller ihop den rubriken.
Sen hörde jag på radion att man i USA ska göra sig av med "värdelösa värdepapper". Det borde vara vanligt papper, då? Helt enkelt.
Och idag spelades en match på en gräslös gräsplan...
Örebro svénovic
2009-03-23 23:06
Ämne: O-T En hotad befolkn....
haha shit PRO får börja locka till sig ungdomarnas röster..
Örebro ÖSK-Karl
2009-03-23 23:03
Saywee//

Mot guldet, varför inte för den riktiga 100-åringen? ;))

Men en tredjeplats borde vi kunna kräva av den här truppen om vi slipper onormalt mycket skador.
Örebro Mittåt
2009-03-23 23:00
O-T En hotad befolkningsgrupp.

Jag kan inte låta bli att citera en av NA:s kvällsrubriker från idag. Någon har uppenbarligen somnat vid tangentbordet.

Sju av tio över 70 år omkom i fjol i trafiken

Det blir tufft för pensionärsföreningarna att hålla medlemstalen uppe med den typen av avtappning.
AIK Saywee
2009-03-23 22:57
ösknisse igen, att vi har Sveriges eller Allsvenskans bästa målvakt är helt rätt och odiskutabelt!
Örebro ösknisse
2009-03-23 22:56
Saywee//
Självklart måste man kunna prestera i alla väder, men det räcker med att se en sekund av NA:s klipp för att inse att det som spelade inte var fotboll. Folk som glidtacklade gled 10 m men bollen rullade 10 cm vid en passning. Se bara matchen mellan Skansen och Peking på stadion som regnade bort. Detta var mycket värre om jag fått rätt uppfattning om situtionen på stadion vid matchen. När det ändå bara var en t-match där ena laget bytte ut stjärnorna för att de inte skulle bli skadade kanske man ska börja fundera på om det är någon idé att spela.
Örebro Mittåt
2009-03-23 22:54
Jag tycker inte att man skall stirra sig blind på fjolårets sjunde plats som något oomtvistligt mått på ÖSKs spelstyrka under fjolåret. I själva verket var det ett gäng lag som låg tätt sammanpackade i mitten och där den slutliga placeringen mer var ett resultat av slumpens skördar än av någonting annat. ÖSKs sjundeplats säkrades ju till exempel inte förrän i slutminuten av matchen mellan Halmstad och Kalmar, då de senare fick in ett kvitteringsmål.

Nej, jag tycker att man placeringsmässigt skall placera in ÖSK som ett habilt mittenlag som detta år hamnade på en sjundeplats.

Inom en radie av ytterligare en vinst eller förlust återfanns följande lag:
45 poäng AIK
44 poäng Malmö FF
42 poäng Örebro SK
41 poäng Halmstad BK
41 poäng Hammarby IF
40 poäng Trelleborgs FF
ev. också GAIS på 38 poäng

De här lagen var ungefär lika bra (alternativt dåliga) och att försöka rangordna dem är på det hela taget ogörligt.

För ÖSK bör nu målsättningen vara att avlägsna sig från det här gänget och skaffa sig lite mer luft till dem. Om det sedan innebär att man kommer femma, sexa eller sjua spelar egentligen inge så stor roll.
AIK Saywee
2009-03-23 22:38
ösknisse//
Säkert har både du och Alven helt rätt angående eventuelllt avbrott av match och jag håller med till viss del eftersom det var en träningsmatch.

Men vi får inte förvänta oss att alla matcher skall spelas på fint gräs, 20 plusgrader i skuggan och vindstilla.

Vädrets makter i Skandinavien brukar ibland under en säsong bjuda på, snö, regn, blåst eller outhärdlig hetta. Man måste prestera även under svåra förhållanden om guldet skall bärgas, eller?
Örebro ösknisse
2009-03-23 22:27
Att ens kalla det som spelade idag för fotboll är ett hån mot sporten. Håller med Alvbåge, varför avbröt man inte matchen?

Tippar ÖSK på en 5-6 plats. Bredden är bättre iår tycker jag då det finns bättre alternativ, Berra har som någon tidigare nämnt blivit en mer slipad diamant, vi har en av Sveriges bästa högerbackar just nu och slutligen, vi har Sveriges bästa målvakt, inget snack om saken.
Örebro fohlis
2009-03-23 22:25
Verkar vara en del som tror på att Djurgården får kvala i år. jag har svårt att se det då Hammarby är flera steg närmare ett krislag. Hammarby kommer få det riktigt svårt med tanke på få värvningar och målvakter som inte kommer hålla måttet. Jag säger inte att Djurgården får det lätt men Hammarby kommer vara sämre och får kämpa för att undvika kvalplats.
AIK Saywee
2009-03-23 22:23
Hur det skulle se ut om man tar samtliga lags ambitioner/målsättningar för AS 2009?

Undrar vilka som placerar sig på nedre kvarten?
AIK Saywee
2009-03-23 22:19
Vad är klockan?

Edit tyckte att jag var tre minuter för tidig ...
AIK Saywee
2009-03-23 22:17
Ämne: Kom igen nu sailors ....
abdel seidou//
Inte så tokigt gissat, kan nästan hålla med om samtliga placeringar, men min optimism förbjuder mig på två positioner, men byt ut KFF mot ÖSK och ÖSK mot KFF så är jag med, nu kör vi mot guldet, eller hur jappel?

Fast å andra sidan, vill vi slå ur underläge så bör väl de svartvita eleganterna ha som målsättning någonstans kring 16:e till 10:e plats, fast jag har aldrig begripit mig på sådana målsättningar, dvs "slå ur underläge", verkar så genomskinligt och läses av övriga lag redan efter 5 omgångar, dvs hur bra "man" är ...
Örebro Grohl
2009-03-23 22:08
Om jag minns rätt så tippade jag att mitt kära ÖSK skulle åka ur förra säsongen, ett inte allt för dumt tips innan sommarvärvningarna. I år tycker jag att plats 4-7 känns rimligt med våran trupp.
Örebro abdel seidou
2009-03-23 21:46
Kom igen nu sailors and sailorettes! Släng ut lite tabelltippningar nu! Inga löjliga ursäkter om att man inte ska tippa tabellen för än dagen innan premiären och sånt utan släng upp tips utifrån hur det ser ut just nu. Sen är det ju bara att ändra om lite om Malmö t.ex. skulle få Wilton.

Men kom igen nu, tippa tippa tippa!

Det här är min till hälften intellektuella och andra hälften känslomässigt styrda tippnin:

1. Kalmar - "Chockar" genom att vinna igen.

2. Elfsborg - Missar guldet bl.a. för att dom inte lyckas ta en enda poäng av oss i år.

3. Göteborg - Junisarna ska i år "utveckla sitt spel" genom att spela dyngtråkigt 4-5-1. "Floppar" och placerar sig samma som förra året enbart på sitt stabila försvarsspel och "grundspel".

4. Helsingborg - Kommer göra en sådär 160-170 mål men också släppa in 140-150 stycken. Missar 3e platsen för att dom inte kan försvara sig.

5. AIK - Kan bli helt jävla omöjliga på Råsunda i år. Utan konkurrens seriens hårdaste och elakaste backlinje.

6. Örebro - Vi blir bättre och stabilare i år än förra året. Men det är det andra som också blir. Därför "bara" ett pinnhål upp i år.

7. Malmö - Lika svängiga och pressade som vanligt.

8. Halmstad - Lika intetsägande och lagom som vanligt även om knatteligan fått tid att spela ihop sig.

9. Trelleborg - Stabila. Var nästan lika mycket höstens lag som oss förra året, bara jävligt mycket tråkigare. Både stabiliteten och tråkigheten bygger dom vidare på i år.

10. GAIS - Om Wanderson spelar hela säsongen skulle dom kunna klättra lite högre men utan honom skulle dom vara en solklar kandidat till nedflyttningsstriden. Så det får bli nått mellanting.

11. Djurgården - En del "ganska bra" spelare och nån enstaka med riktig kvalitet men tunn trupp och knappast ett fungerande lag om inte tränarna gjort riktiga underverk på några få månader.

12. Hammarby - Stackars Degen-Tony! Vilken skittrupp han har att jobba med i år. Ska föreställa ett "sambalag" och har bara två duktiga fotbollspelare i hela truppen (Chanko & Davies).

13. Örgryte - Antagligen för klent grundspel med för mycket finlir för att kunna komma högre som nykomling. Tur för ÖIS att fotboll avgörs i de båda straffområdena (minns ÖSK före kontra efter Alvbåge och Kim) eftersom dom har förhållandevis både riktigt bra mittbackspar och anfallspar. Slipper därför kvalplatsen.

14. Gefle - Tappat alldeles för mycket rutin, hjärta och kvalitet. Klarar bara kvalplatsen för att Olsson/Hammar lär vara de perfekta "gnetlags tränarna".

15. Häcken - Rika men vägrar ju använda pengarna.

16. BP - Schyssta juniorlag, men sen då?
Örebro Pojkvaskern
2009-03-23 21:02
Angående bredden av truppen känns det som att vi ÖSK:are för en gångs skull har lite samma bild som övriga fotbollssverige av oss själva. Av tradition kan man lätt häva ur sig att det är storstadslagen som har de bredaste trupperna. Det blir liksom en enkel harang att säga att något lag inte kommer hålla eftersom de inte har tillräckligt bred trupp.

Men i år känns det som att vi har en bredare trupp än på mycket, mycket länge. Tittar man efter så ser man att vi har många spelare som mycket väl kan ingå i en startelva utan att någon övrig ens behöver bli skadad. Vi kan alltså gå mer efter form än tidigare år. Jag tänker då på spelare och positioner som Emra för Olsen, Wirtanen (som det känns nu) för Anttonen, Johansson, Bedoya för Nobbe samt en kvartett mittbackar som håller ovanligt jämn klass.

Om man jämför denna trupp med den vi hade under första året i AS efter återkomsten där vi hade bland annat Walker*2, En otränad Nordin, en sämre andramålis i Rickardsson, Johan Pettersson, Fredrik Samuelsson.

Man kan också jämföra med AIK vars bredd någon aldrig skulle våga ifrågasätta. Vad har de för innermittfält i år? Kevin Walker och en ung vänsterback tillsammans med Tjerna.

Nej, om man ska kritisera årets fina upplaga för något så får det vara kvalitén på startelvan tror jag. För ärligt talat så har ju inte denna förbättrats något under vintern. Den enda skillnaden kommer ju förmodligen vara Almebäck och han verkar ju vara en jävla bra värvning men ingen Alvbåge om man säger så.
Örebro Wuzac
2009-03-23 20:33
Efter att ha sett alla baklängesmål samt många av de farligheter som skapats mot ÖSK denna försäsong så tycker jag det påfallande ofta är i Samuel Wowoah:s närhet i försvaret. Han är ofta ett par meter "beside" s.a.s
AIK Saywee
2009-03-23 20:24
Jag är nog en av få som inte tror Elfsborg tar guldet, de kommer helt enkelt inte att palla det stora favorittrycket och har de otur med några evetuellt skadade stjärnor (?) och får en dålig start så börjar nerver och sämja krångla. Dessutom möter de spöket borta i andra omgången!

Årets Allsvenska är nog lite av ett lotteri, vårelvorna kanske inte alls ser ut eller spelar som höstelvorna, domarna kanske fortsätter att döma som de vill, stolpskotten kanske studsar fel?

Det kommer nog att bli en ruskigt bra, oerhört jämn och fantastiskt spännande Allsvenska 2009 och det är så det skall vara. Avgörs helst "sista kvarten"!

Jag vill inte vara med om något SM-avgörande i augusti/september, varken för "egen del" eller för "publiken". Ska ÖSK vinna så skall det vara sista kvarten!

FORZA SVARTVITT!
Örebro in med Boniek Maruti på plan
2009-03-23 20:15
Ni alla verkar glömma bort att Covic var riktigt dålig sista året i Bajen o stod för en hel del tabbar, men visst Elfsborg är favoriter till de här!
Örebro Disasterpiece
2009-03-23 20:04
Ämne: DaSa: Håller också g....
jag tror, precis som ni, att BP & Gefle kommer åka ur. Sen blir det kvalplats för DIF tror jag.
Örebro Wuzac
2009-03-23 19:34
DaSa: Håller också gefle och särskilt BP som klara nedflyttningskandidater. Gelfe har dränerats på sina bästa vartenda år nu och påfyllningen med div II/III spelare kan inte täcka upp det hur länge som helst. Samtidigt såg BP nästan svagare ut nu på BA än säsongen
2007.
Det enda som talar för att Gefle kanske ändå rider ut det är som jag ser det Urban Hammar. En utmärkt pedagog som avlastar Per Olsson.
Örebro DaSa
2009-03-23 19:25
Tror att Elfsborg kommer att ta hem det rätt så lätt, de har en bred trupp och nu har de röjt undan sista frågetecknet när de värvade Covic.

1. Elfsborg

Sen tror jag AIK, HeIF, IFK G, KFF och Örebro kommer att slåss om plats 2-6. Skulle nog gissa att HeIF kommer tvåa om Henke håller sig frisk, de kommer att bli farliga då de fått behålla nästan samma startelva som förra säsongen.

I nästa skikt kommer HBK, Trelle, DIF, MFF, HIF slåss om platserna 7-11.

I övre botten kommer GAIS, ÖIS och Häcken slåss om kvalplatsen.

Sen kommer BP och Gefle åka ur...
Annons: