/fotboll/osk/forum/6058.aspx/fotboll/osk/forum/6058.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Ösknisse - Et ipsa scientia potestas est
2009-04-11 23:59
Oövervinnliga ÖSK//
Vad ska man säga, köp den som du köper allt annat du äger. Är inte jätteinsatt i när,var och hur Kubanerna säljer sina prylar men brukar dom inte sälja i samband med matcherna. Sålde dom inte prylar innan Ellos-matchen? Har för mig att det vill få tillstånd av ÖSK att sälja grejerna inne på arenan under matcherna men det går tydligen inte ÖSK med på. Ta kontakt med Kubanerna om kolla när dem kommer sälja grejerna och var.
Örebro Oövervinnliga ÖSK
2009-04-11 23:22
Alvbåge tipsar på sin blogg om att Kubanerna säljer en Berra-t-shirt! Den såg läcker ut! Någon som vet var man kan få tag i den?
Örebro XTRMNTR
2009-04-11 23:03
Stor intervju med vår svartvita hjälte Fredrik Nordback på www.oskfotboll.se
Örebro Wuzac
2009-04-11 20:49
Visionen: Fast jag tycker du har mycket poäng ändå och ett bra inlägg. Tyvärr är det inte alltid så att den som för tillfället är bäst är den som får spela. Jämför med Örebro Hockey där Mozart plötsligt petade en back inför Huddinge matchen för att en annan sett hetare ut på träningarna.

Jag tror att sådant är svårt att uppå i Sixtens ÖSK. Signaler utgick tidigt på försäsongen till spelarna vilka tränarna ämnade satsa på.

Örebro Wuzac
2009-04-11 20:19
Erki: Ja det kan vara möjligt. Det tänkte jag inte på.
Örebro Wuzac
2009-04-11 20:19
Visionen: Fast om du lyssnar på Pelle Blom i dagens Na.se så har han poäng i att vårt kantspel inte fungerar som tidigare. Våra motståndare har läst oss nu och det är inte många rena bollar som dyker in i boxen längre. Beroende på att både DIF och Ellos satte mycket tryck på Bassonbeng och Porokara. Porokara får ju tre klossar på sig direkt när han får bollen och inget understöd från sina kamrater. Alla står och tittar på från långa avstånd för att se huruvida han kan rycka dem.

ÖSK:s anfalls spel är tyvärr lite enahanda och statiskt. Man tycks sakna plan B alltså variera sig med att såga sig upp centralt.

Tredje alternativet är långa bollar på Olsen som möter. Men då får de inte vara tjonga på chans utan han måste få dem på kroppen och möta. Inte på hjässan.

Men samtidigt har du en poäng för när Olsen väl ändå får bollen har han en mycket hög anspänning och slår bort väldigt mycket. Killen behöver göra ett mål och få tillbaka sitt självförtroende. Och det är i detta Sixten/Rickard måste gambla.

Däremot tycker jag, att om man nu kör det racet att starta med Kim i varje match så måste man ge Emra mycket tidigare inhopp än vad man gör nu. Åtminstone ge han 30 minuter om inte spelet lossnar med Kim.

En annan kuriosa. En gång bland många vann Elfsborg bollen strax utan för eget straffområde där de hade ställt upp en köttmur i vanlig ordning medan ÖSK försökte anfalla. Elfsborg vann plötsligt bollen och högst 5-6 sekunder senare var bollen utanför för ÖSK:s straffområde, och jag räknade, fyra (4) gula i boxen och två (2) varav ena var bollhållaren direkt utanför. Känn på det ÖSK.
Örebro ÖSK KRILLE
2009-04-11 20:14
Jag missa IFK Götet - Djurgår ´n! Vad fan hände med Djurgår´n? Kan någon berätta?
Örebro Erki
2009-04-11 20:04
Wuzac// Jo, men jag menar i nicken fram till Avdic innan bollen går fram till målskytten. Där är han ju offside och vinner sedan fördel av det.
Örebro ÖSK KRILLE
2009-04-11 20:01
Angående Emra!

Fet: NEJ! Otränad: JA!

Jag tycker ändå att Emra såg hyfsad pigg ut när han kom in mot Elfsborg. Han har visat mer än vad Olsen har gjort hittills!
Örebro Wuzac
2009-04-11 19:58
Erki: Ganska intressan ändå att du studerar regelverket. Gjorde detsamma nyligen för hands och upptäckte att SF inte täcker regeln full ut utan hittade faktist på SVD hela paragrafkittet, Det kan faktisk blåsas för straff även om bollen söker handen. Det handlar i princip om armarna flaxar (reflexer) eller inte. Ungefär som ÖSK:s straff mot GIF i fjöl senhöst. Dessutom är det automatiskt utvisning om spelarens hands direkt förhindrar ett mål.
Örebro Wuzac
2009-04-11 19:55
Fast jag tror man tolkar det som om Kilhberg har kontroll. Även om det verkar konstigt. Den gula försöker ju inte passa honom utan bara ta kontroll över bollen.

Förvisso vinner målskytten fördel av sin position men den vidrörs inte (passas inte ifrån) en medspelare.

Örebro Erki
2009-04-11 19:51
Lite citat från spelreglerna för fotboll på svff:s hemsida. Jag är ingen domare så jag har lite problem med tolkningarna.

"Offside ska dömas vid passning mellan två medspelare, även om en
motspelare hinner mellan och berör bollen på dess väg mot den offsidestående
spelaren. För att offside ska upphävas av en motspelares ingripande
måste motspelaren haft kontroll över bollen innan den hamnar hos den
offsidestående spelaren."

Hur tolkar man detta? Kihlberg hade ju knappast kontroll över bollen innan den hamnade hos Elfsborgaren.

Ett till citat:

"Bestraffningsbar offside
En spelare i offsideposition ska endast bestraffas om han, i det ögonblick bollen
vidrör eller spelas av en medspelare, enligt domarens uppfattning, är inblandad
i aktivt spel genom att han:
...
vinner en fördel genom att vara i offsideposition"

Det måste man ju kunna påstå eftersom han som gjorde mål var offside redan när bollen nickades fram mot Avdic, som sen fick bollen vidare, via Kihlberg, till målskytten.

Tycker man kan tolka detta lite hur som helst.
Enligt mig borde en spelare som varit i offsideposition när en passning slagits komma upp på rätt sida igen innan han kan få bollen, annars har han ju fått fördel av att ha stått offside när bollen nickades fram?

Länk till reglerna (kanske finns nyare?)
http://www.svenskfotboll.se/files/%7B82046068-E137-40AA-AFDF-329F6DC69D85%7D.pdf
Örebro Wuzac
2009-04-11 19:46
Asså...Om ni inte har något särskilt för er så...Öppna en chipspåse och en öl. Sätt er er bekvämt framför datorn. Gå till Djurgårdens forum och njut. Just nu är det jäkligt underhållande där inne - Hehe

Örebro Visionen
2009-04-11 19:41
Ang. Kim Olsen kontra Emra Tahirovic.

Kim ska sitta på bänken nästa match annars är det bara larvigt envist av klubben att matcha honom mer från start! Två matcher utan att prestera något alls är tyvärr för dåligt i proportion till målsättning och resterande lagkamrater samt en negativ påverkan på moralen (om han oberoende av prestation tilläts en fortsatt startplats). Hans skarvningar/passningar i offensivt spel (som har haft "rätt adress") kan räknas på en hand, med en god marginal över.

Oavsett hur mycket vi alla "älskar" Kim och oavsett hur bra vi vet att Kim kan vara, så gynnar inte han vårt spel och vårt lag just nu. Detta är ett faktum. Jag såg matchen mot Borås via Canal+ och näst intill specialstuderade Kim inte för att finna brister utan för att jag verkligen trodde att han skulle sätta en strut! Jag höll tummarna för honom. Men ju mer tid som gick- blev han bara mer och mer osynlig, ofarlig och rent utsagt onödig! En stund efter Bassombengs friläge så kom ett farligt uppspel från mittfältet som landade på Kims fötter som hade Basse försökandes gå på djupet i mitten mellan de båda mittbackarna, och allt han behövde göra var att peta bollen åt sidan men NEJ istället ska han försöka driva bollen mot kortlinjen och chansen resulterade i ingenting! Han ”stod i vägen” för Emras skott som jag, efter att ha sett alla möjliga vinklar på, kan satsa en månadslön på att bollen hade gått stenhårt in i krysset! Men Kim va ”i vägen”. Hade han inte varit där så hade Emra målat och på så sätt presterat mångfallit mer än vad Kim har, under en betydligt kortare speltid.

Kims spel just nu tyder på en frustrerad spelare med prestationsångest. Störst sannolikhet beroende på hans prestation under förra säsongen och med den de förväntningar som ALLA har ställt på honom inför denna! Han vill helt enkelt leva upp till detta, hans vilja är god men den kan inte och får inte gå ut över laget!

Emra känns betydligt hetare just nu. Varför? Jo, eftersom killen är i sina bästa år (betyder inte automatiskt - bästa form) har mycket att spela för, Landslaget, supportrarnas respekt och en framtida proffsutflykt. Han har mycket att bevisa för många men ändå känns det inte som om han har någon större press på sig (i jämförelse med Kim). Mot DIF var hans speltid väldigt knapp, mot Elfsborg kom han in och för mig räcker skottet eftersom bara det var en intention en ”prestation” som Kim inte har lyckats med på två starter. Ge Emra chansen i nästa match på den position som han trivs bäst på, som center. Vi har tagit hit honom som en back up till Kim, när denne inte kan delta i spelet. Detta betyder inte bara att Emra kan ta hans plats om Kim går sönder utan även om han inte presterar och det gör han inte just nu.

Jag säger inte att Emra är lösningen på måltorkan men vad gör han här om han inte får chansen från start? Två matcher kanske inte låter eller känns som mycket men kom ihåg att det rör sig om 6 poäng där vi har kammat in noll! För att nå vårt mål är varje poäng viktig, har vi råd att fortsätta och ”gambla” eller är det daggs för att ge laget några nya injektioner? Jag ger Kim en halvlek i nästa match presterar han inte positivt under denna ska han ut i paus o ge plats åt sin ersättare, Emra. Om sen Emra inte presterar så kan vi diskutera det då. Jag säger ge killen chansen det kan även vara nyttigt för Kim, att förstå att även han kan ”petas”. Det skickar även rätt signaler till resterande spelare att det inte är namn, antal matcher, lön osv. som är avgörande i laguttagningen utan att det är PRESTATIONEN!
Örebro Pras Y
2009-04-11 19:39
Rojas & Wuzac// Håller med er. Det precis vad jag redan skrivit här ett fler tal gånger men det verkar göra ont för vissa fans att erkänna.
Någon här på forumet hävdade att Emra var 100% fit.
Örebro Rojas
2009-04-11 19:30
Klart Emra inte är vältränad det ser väl vem som helst med ett tränat öga, han är inte i matchform vad mer finns det att säga, antagligen pga att han inte har lirat på länge det kommer väl med tiden
Örebro Wuzac
2009-04-11 18:41
Nja, visst kan en allsvensk spelare vara lite småfet...Tiden just efter han blev allsvensk spelare.

Annars tycker jag Emra gjorde ett bra inhopp sist. Om man nu väljer att älta på med Olsen trots att han inte kommer till (vilket inte bara beror på honom) så tycker jag man kan ge Emra lite lite mer speltid i slutet på matcherna. Mer för att han har ett annat rörelsemönster och kommer inte Kim åt bollen kanske han gör det.
Örebro Wuzac
2009-04-11 18:37
6-0 till IFK. Ja, så bra var DIF
Örebro Erki
2009-04-11 18:13
Sirius - Brommapojkarna
Skövde - Halmstad BK
Sundsvall - Kalmar FF
Syrianska - Trelleborg
Väsby - Helsingborg
Åtvidaberg - Hammarby
Örebro Erki
2009-04-11 18:11
Landskrona - GAIS
Ljungskile - IF Elfsborg
Mjällby - Malmö FF
IFK Norrköping - AIK
Qviding - Gefle IF
Örebro Bastard on Parade
2009-04-11 18:10
Kristiandstads FF - Örebro SK i Svenska Cupens 3:e omgång.
Örebro Erki
2009-04-11 18:10
Svenska cupen, 3:e omgången lottas just nu

Assyriska - BK Häcken
Ersboda - IFK Göteborg
Gunnilse - Örgryte
IFK Hässleholm - Djurgården
Kristianstad FF - Örebro SK
Örebro Pras Y
2009-04-11 18:06
Erki

"fet","slö", "oteknisk", "svag"...

När det kommer till fet menar jag givetvis att spelaren inte verkar i 100% fysisk form. Det eller att han jobbat för mycket med skivstång.
Han ser tyngre ut än tidigare hur om helst.
När vi kallar någon för slö blir det givetvis ganska komisk då en slö allsvensk fotbollspelare än snabbare än de flesta supportrar. En "svag" lirare pressar säkert mer i benpress än oss alla.
En mer oteknisk lirare i Allsvenskan, kanske Nordback t.ex. kan nog dribbla av och göra tunnlar på oss.
Så länge ni tar allt bokstavligt kommer diskussionen att trampa på samma plats där jag måste förklara.
Örebro Erki
2009-04-11 17:53
Pras Y// Jag skrev inte att han hade presterat, läs igen. Jag menade bara att det var väsentligare att diskutera hans prestation på planen än att han har dubbelhaka på en bild. Kanske uttryckte mig lite luddigt.

Håller givetvis med om att det är för tidigt att bedöma Emra efter så begränsad speltid.

edit: dessutom är det löjligt att kalla en allsvensk fotbollspelare för fet, för sådana existerar inte.
Örebro Pras Y
2009-04-11 17:52
Det kan ju också handla om annat än fett dvs. muskler. En fotbollspelare ska ha rätt muskler, fel muskler gör en bara stel och snabbare trött. Fördelen kan vara att man blir explosiv men nu är inte fotboll en enbart explosiv sport som 100 m sprint utan stora muskler kräver under 90 min mer energi och därför blir muskeliga spelare ofta tröttare. Det är faktiskt enkel fysiologi.
Örebro Pras Y
2009-04-11 17:47
Farsen fortsätter//

Du verkar ha missat en väsentlig poäng i mitt förra inlägg. Erki påstod att Emra presterar trots eventuell övervikt varvid jag inte håller med eftersom Emra inte presterat vilket inte är konstigt med tanke på speltiden han haft.
Jag har inte sågat Emras spel eller liknande bara ställt mig frågande till hans fysiska form.

Jag citerar:

"Presterar? Ja inte mycket. Ett skott har han haft hittills i ryggen på Olsen dock. Han har inte spelat så mycket så förstår inte vad han hittills presterat."

För att kunna prestera måste man få speltid, håller du med? Om ja så får jag ju rätt. Han har ju inte presterat trots mycket speltid, det är en helt annan sak som du tror jag menade.

Sen om du inte håller med om att Emra är i perfekt vikt etc får stå för dig. Jag har redan förklarat och visat genom länkar till olika bilder. Även Staaf och Nordin när de kom till klubben var lite över vad de borde väga. De är inte feta dvs. överviktiga men vägde/väger inte perfekt heller för den delen.

Örebro DaSa
2009-04-11 17:38
Gött att DIF torskade idag! Men samtidigt blir man sur att vi inte fick möta dem på en riktig plan, då skulle vi ha vunnit lätt. Men men... Jag e inte bitter:)
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2009-04-11 17:35
Pras/ Att säga att en spelare som får 10 minuter per match inte har presterat är fel! Isåfall kan du ju såga Bedoya också. Ge Emra mer tid så kommer framgången. Att han skulle vara fet på de där bilderna är ju löjligt.
Örebro Pras Y
2009-04-11 16:33
Erki// BMI har stor påverkan på en spelares prestationer över en hel säsong. Har man inte en bra fysik lär man heller inte kunna agera optimalt.
Magnus Samuelsson var fet, ja... kanske därför han aldrig blev en stor fotbollspelare.
Nytt klipp på FANTV.SE
2009-04-11 16:27
Nilsson efter förlusten: "Det känns oerhört grymt"
Annons: