/fotboll/osk/forum/5976.aspx/fotboll/osk/forum/5976.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Quasimodo
2009-05-04 18:54
Snart börjar det! Kom igen nu!
AIK Saywee
2009-05-04 18:53
Ämne: Jag tycker att man s....
Mittåt//
Detta var fantastiskt roligt och dessutom mycket bra, jag föreslår att du kontaktar Lagrell.

Mittåt du bör med din klokhet ingå i SvFFs organisation!!!

FORZA Mittåt!
AIK Saywee
2009-05-04 18:50
FORZA Andreasson!
AIK Saywee
2009-05-04 18:50
Toran, OK, nu kör vi för en 2-0 seger :-)

Kom igen ÖSK!

"Bedoyas första" kommer 3 minuter efter avblåsning.
Andra blir en dansk skalle i 85:de.
Örebro Kajanus
2009-05-04 18:47
Åke Andreasson är dagens domare. En rätt okej sådan, bättre än Hansson :)
Örebro Mittåt
2009-05-04 18:47
Jag tycker att man skall sluta använda sig av domare. De klarar inte av sitt jobb trots att de får betalt för det, en del hatar ÖSK och alla älskar väl AIK och Henke Larsson.

Låt spelarna avgöra själva så som vi gjorde då vi var barn och spelade med kompisarna. Kommer man inte överens så kan man köra en omgång sten, sax, påsa (kluns) för att avgöra vem som har rätten på sin sida. Visserligen blir det inte heller rättvist, men det blir i alla fall orättvist på ett mera rättvist sätt.

Fjärdedomaren kan man iofs. behålla för att avgöra klunsar, som lagen inte är överens om.

Beroende på den aktuella förseelsens art så kan man använda olika antal klunsare i de bägge lagen. Elva personer till exempel vid straffsituationer. Man ställer helt enkelt upp lagen på två linjer mot varandra och sedan får de välja vad de skall visa. Ungefär som line-ups vid rugby - ett annat obegripligt spel.
Djurgården Toran
2009-05-04 18:46
Sawyee, eftersom jag är bosatt i landets huvudstad och först nyligen fyllda 18 så är antalet ÖSK matcher jag bevittnat på plats i Örebro anmärkningsvärt lågt. Har heller inget minne av någon medial uppståndelse, men om du säger det så tar jag ditt ord för det. Liksom att jag får lita på dig när du anser att din källa till Frisks "ÖSK-hat" är tillförlitlig.

Jag håller med om att Frisk var sämre på en nationell nivå, i vissa fall till och med anmärkningsvärt dålig, men jag har alltid sett honom som partisk. Detta fenomen drabbade väl även Fröjdfelt i viss mån?
AIK Saywee
2009-05-04 18:43
Vem dömer idag på Strömvallen?
AIK Saywee
2009-05-04 18:40
NEJ, mina kära svartvita vänner, nu har jag "kanske" ältat färdigt, men den dag jag tänker på (tack ÖSK-Karl för ditt minne) ...

... ja den dagen var nog Frisk sjuk som så ofta när han skulle ******* ÖSK?
AIK Saywee
2009-05-04 18:36
Toran, jag har ett mycket klart minne av den specifika matchen och alla som var där borde ha det, skriverierna blev omfattande inte bara i media utan även bland andra vanliga åskådare som skrev vad de upplevt i olika typer av komihåglappar och minneslappar.

Frisk kanske inte hade ett "stort hat" mot ÖSK, men han hade tydligt beskrivit för en mycket, till mig, nära person vad han tyckte om ÖSK, det räcker för mig i resten av mitt liv för att förstå.

Många som sett Frisk internationellt tycker nog att han var suverän,och det var han kanske, men i allsvenskan blev han för "stor" ibland, ett vanligt fenomen för sådana typer, eller?!?!

FORZA SVARTVITT!
Örebro ÖSK-Karl
2009-05-04 18:35
Saywee//

Ja, inte var han en Frisk fläkt i Allsvenskan ;)) Minns matchen du menade och det var inte den enda.

Det var bra att han slutade dömma, men inte sättet varför han tvingades till det.
Örebro Stephan
2009-05-04 18:27
Bassombeng, tre poäng?
Djurgården Toran
2009-05-04 18:25
Saywee, Jag har inget minne av den specifika matchen men även domare har dagar då de presterar långt under sin normala nivå.

Anledningen skulle alltså vara att Frisk bär på ett stort hat mot Örebro SK som klubb? Jag vet inte om det beror på att jag inte har motsvarande känslor för någon klubb, men jag tycker det känns långsökt. Bevittnade du en verklig konversation mellan huvudsponsorn och Frisk? Eller hur vet huvudsponsorn om Frisks ÖSK-hat?

Let's Ält(a) it.
Örebro twilightzone
2009-05-04 18:25

Någon som vet något om en stream till kvällens match??
.
AIK Saywee
2009-05-04 18:22
Joerny//
Detta lag är ju "nästan" lika bra som den "förra" startelvan.

I år har ÖSK en bra bredd i truppen, som gör att vi klarar skador och gula/röda kort, även idiotiska sådana!

Jag är säker på svartvit vinst i kväll i min realistiska optimism, som vanligt :-)
Örebro Klackspark!
2009-05-04 18:19
Jag såg Sven-Gunnar Larsson på Karlslund Arena. Han sågockså lite butter ut för att han inte fick bli öjsare...
Örebro Joerny
2009-05-04 18:18
Nu är startelvan bekräftad o det blir som väntat Berra som tar Almens plats och Bedoya ersätter Nordin.
AIK Saywee
2009-05-04 18:13
Toran, jag ser att vi tippat rätt inför kvällens drabbning, men när det gäller domarnas opartiskhet har vi olika livsuppfattningar.

Det är ju trots allt bara människor som dömer, eller hur, kan inte bli rätt alltid, men det Frisk presterade var bedrövligt uselt i just denna match, men jag begriper anledningen i efterhand!?

Huvudsponsorn behöver inte granskas, eftersom jag mycket, mycket väl känner till omständigheterna och nära kommunicerade ord.

De flesta på svartvitts forum vet min optimistiska lägging, och jag har varit med så många år och upplevt så många upplevelser så jag vet och tror en hel del.

Älta på :-)
Örebro Mittåt
2009-05-04 17:59
Saywee// Jag tänkte mera på att de tvingas ställa Bengt Andersson i målet.

Förstemålvakten, skadad.
Andremålvakten, oduglig eller extrem otursdrabbad.
Inlånad australiensare, skadad
Bengt Andersson, tycker att han är i bra form efter ett träningspass.

Men Dick Last kanske har insett att det inte spelar så stor roll längre, vem man har i mål. Själv hinner han inte - jobbet som sportchef tar för mycket av hans tid i anspråk.
Djurgården Toran
2009-05-04 17:59
Saywee, jag kan i sådana fall enbart var glad att jag får leva kvar i min naiva bubbla, där de allsvenska domarna är så opartiska som möjligt. Det är tråkigt att du har en sådan negativ, cynisk uppfattning, men det kanske kommer med åldern. (Inget illa menat) :)

Fast jag ställer mig starkt tvivlande till att någon av de allsvenska domarna har något uttalat otal med någon klubb. Du kanske bör granska huvudsponsorn mer källkritiskt? I svåra stunder, som oförtjänta förluster, är det lätt att fara med lögner eller halv-sanningar, även fast man är huvudsponsor.
Jag ser mycket fotboll, ja för mycket, och ofta med en objektiv syn på matchen. Min uppfattning är att alla lag, i allsvenskan, bedöms efter, mer eller mindre, samma nivå. De felaktiga domsluten kommer alltid finnas och de tar ut varandra under säsongen. Min förhoppning med proffsdomare är att de minskar i antal.

För att ge dig en uppfattning om hur det ser ut i England rekommenderar jag dig att läsa mitt länktips.

...Älta ligger trots allt på gång avstånd
AIK Saywee
2009-05-04 17:48
Mittåt, då är vi två som nästan tycker "lite" synd om ÖIS, vilken start, sex matcher, noll poäng, och två anfallsess skadade, allsvenskt rekord på oflyt?
AIK Saywee
2009-05-04 17:40
Toran, det ligger en hel del i det du skriver, men vi har lite olika nyanser.

Svenska domare kanske har världsklass, typ Anders Frisk, för några år sedan, men i Allsvenskan var han faktiskt ibland en riktig pajas och verkligen inte neutral.

Mycket kan jag glömma efter alla år, men inte en match mot Kalmar för flera år sedan, då en hånleende flinande Frisk, i drygt 90 minuter hjälpte KFF till en förvånande seger mot våra svartvita eleganter.

Eftersom jag dessutom och därefter fick höra "hårresande" närasnack samma år, från en huvudsponsor om vad Frisk tycte om ÖSK, så köper inte jag ditt snack (eller din skrift) om att domare inte är partiska.

Jag vet att jag ältar men Älta är väl en liten förort i stockholmstrakten?

Välkommen in i verkligheten!
Örebro Mittåt
2009-05-04 17:40
Det är nästan så att jag tycker lite synd om ÖIS. Men bara nästan. Jag undrar om Hedman blev sur nu när han inte fick chansen.
Djurgården Toran
2009-05-04 17:27
Kände mig tvungen att bidra med mitt inlägg i debatten, då jag är övertygad om att detta kommer diskuteras efter en eventuell förlust mot Gefle. Dessutom ältar jag, i mitt tycke, snarare hela proffsdomare debatten än enbart varning på Almebäck.

Jag har också krav på proffs, men föredrar att ha mina krav på en realistisk nivå. Nu släpper även jag detta och ser med tillförsikt fram emot mot kvällens drabbning!

ÖSK kommer troligtvis äga bollen ikväll och det blir spännande att se hur man dyrkar upp Gefles köttmur. Dessutom utan Nordin. Fasta situationer och Bedoya, som jag räknar med får starta, blir matchens vitalaste delar. Prokara kommer också få en viktig roll med sin kreativitet. Bassombeng kommer få dåligt med ytor och jag är tveksam till hur bra han egentligen är då, upp till bevis!

Gefle - Örebro
0 - 2
Bertin Zé 54 min
Kim Olsen 84 min

ÖSK
Malmö FF Chicko
2009-05-04 17:26
Har tippat 1-1. Åke Andreasson dömmer.

Berra gör vårat mål.
AIK Saywee
2009-05-04 17:10
Toran, du ältar ju på själv rätt bra, jag skrev bara ett enda inlägg, om det är mig du bemöter ...?

Jag kräver till skillnad från dig en hel del av proffs och jag tror att det är lämpligt att reagera, på så otroligt tydliga felaktigheter, för att det skall bli bättre i framtiden.

Jag kan inte blunda för idiotiska dumheter, men jag kan släppa detta och gå vidare :-)

FORZA ÖSK!
Örebro Gurra2001
2009-05-04 17:01
Toran//Jag håller till viss del med dig. Vi måste se framåt men inte glömma.
Djurgården Toran
2009-05-04 16:57
Ämne: Ämne: De fles....Ja, jag är fullt överens med majoriteten om att domslutet är horribelt. Jag har ingen som helst anning om vad du har för källor. Men jag antar att varken du eller jag vet hur domarens överordnade regerat. Har han inte regerat enbart för att tidningarna inte skrivit om det?

Debatten om svenska domare är mer eller mindre orealistisk då de flesta som, enligt deras CV i alla fall, kan fotboll anser att Sverige tillhandahåller en av de bättre domarkårer världen över. Misstag kommer ständigt att ske från så väl spelare som domare. Den domarnivå (utan misstag osv) majoriteten efterfrågar kommer, enligt min uppfattning, aldrig kunna inträffa med männskor som domare.

Bara för att en domare blir proffs innebär det inte att han helt plötsligt blir felfri. Jag tror att inverkan av professionella domare kommer att påverka årets dommarnivån marginelt, men min förhoppning är att vi i framtiden ska få en jämnare nivå med färre misstag, det är dock, som sagt, inget som sker över en natt.

Jag håller med om att felaktiga domslut ska diskuteras, men inte att de ska ältas dagen innan en ny match. Dessutom tycker jag det är naivt att tro att ÖSK missgynnas jämfört med andra lag.

Edit: Förtydligande.
Örebro Robban Örebro
2009-05-04 16:50
Finns inget som säger att det ska vara mer än 1 match. Se länk.
Örebro Klackspark!
2009-05-04 16:46
Någon som vet hur många matchers avstängning Nordin fick?
Annons: