/fotboll/osk/forum/597.aspx/fotboll/osk/forum/597.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Nissesson
2016-07-03 10:40
"Man kan ju inte anklaga Spelarinvests ledning för att vara dåliga affärsmän i alla fall. Jag önskar bara man kunde säga likadant om ÖSK."

Kan vi inte bli av med detta jädra SI, Sportklubbrns Iglar, det är ju bara pengar, pengar och pengar de vill ha:(

Hjärta för klubben visar man väl på ett annat sätt.

Usch !
Örebro Bastard on Parade
2016-07-03 10:24
Följande information är från Spelarinvests senaste årsredovisning för räkenskapsåret 2015:

”Vid räkenskapets utgång har aktieägarna i bolaget totalt inbetalt 15 375 000 kronor, fördelat på aktiekapital, reservfond och överkursfond.

Finansieringsreverser finns för tre stycken spelare i Örebro SK.”

Det står vidare att den extrainsatta bolagsstämman under hösten 2015 beslutade att göra en indragning av 199 875 stycken aktier för 8 494 687.50 kronor.

Tittar man i balansräkningen så ser man att det finns tillgångar på 13 753 434 kronor. Av dessa är 3 300 000 utgående anskaffningsvärde av finansieringsreverser. Till NA säger Åström:
"Lösningen vi gjort nu innebär att alla delägare i Spelarinvest får tillbaka lika mycket pengar som man en gång har investerat. "

Nu har jag inte hunnit kolla något på aktieutdelningar från Spelarinvest. Om man utgår ifrån att Spelarinvest inte har gjort några aktieutdelningar så bör Spelarinvest i sådana fall rimligen få mellanskillnaden mellan inbetalt belopp och tillgångar i balansräkningen + utgående balans för finansieringsreverserna. Det skulle alltså bli 1 621 566 kronor + 3 300 000 för finansieringsreverserna. Då är inte ens några skatteeffekter inräknade. Om aktieägarna ska få tillbaka över 15 miljoner netto blir det ju ännu större belopp.

Man kan ju inte anklaga Spelarinvests ledning för att vara dåliga affärsmän i alla fall. Jag önskar bara man kunde säga likadant om ÖSK.
AIK Nissesson
2016-07-03 09:49
BoP,

Ja, Spelarinvest stinker för tillfället!

Bra ändå att du fick NA att gräva i "hemligheten".
Örebro Bastard on Parade
2016-07-03 09:37
Den senaste tidens affärer med Spelarinvest stinker. Jag var väl naiv som utgick från något annat. Det är ju uppenbart att ett visst gäng styr ÖSK:s ledning som marionettdockor. Jag hoppas att ÖSK lägger korten på bordet för det här ser riktigt illa ut från många perspektiv. Vilka spelare är intecknade? Varför löser ÖSK ut spelare med några månader kvar på kontraktet efter att Spelarinvest har blockerat möjligheten att både sälja spelare och förlänga avtalen? Vilken tur för ÖSK att NA inte längre granskar ÖSK kritiskt för här skulle de ha något att gräva i.

Det här förklarar förmodligen varför andra än delägare i Spelarinvest inte kunde vara med vid första nyemissionen i ÖSK Elitfotboll AB trots tidigare alibiförklaringar. Ett sådant här avtal med Spelarinvest skulle vara omöjligt med andra delägare i ÖSK Elitfotboll AB.
Örebro Minatankar
2016-07-03 06:33
En stor del av pengarna för Rinne går till Spelarinvest enligt artikel i Na idag. Pengarna används för en total uppgörelse mellan ÖSK och Spelarinvest där samtliga spelarreverser blir upplösta. Spelarinvest kan då betala tillbaka pengarna till sina aktieägare och avvecklas helt. Förhoppningsvis sätter aktieägarna i SI in en betydande del av dessa medel i ÖSKs nyemission.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Bastard on Parade
2016-07-02 22:42
Oscar Berglund känns som ett rätt tråkigt val. Han har hunnit fylla 32 år och har varit förstemålvakt i allsvenskan under en säsong och då åkte väl Sundsvall ur i kvalet? Visst har han lite rutin, men då ser jag nog hellre att ÖSK satsar på de yngre målvakterna som finns inom organisationen. Skulle Jansson bli skadad eller senare säljas så får man så klart titta på andra alternativ.

Det känns som att vissa klubbar överdriver betydelsen av en rutinerad andremålvakt. Många yngre spelare har ju gjort det bra när de har fått chansen på grund av skador. I år har ju till exempel Vaikla i Norrköping och Linnér i AIK gjort det bra. Berglund lär knappast utvecklas mer genom att sitta på bänken. Däremot så kan ju till Bjäresten utvecklas mycket av att vara med som andremålvakt och vara med på varje A-lagsträning, försäsong, träningsmatcher, U21-matcher osv. Flera av målvakterna i U-lagen har ju dessutom erfarenheter från olika pojklandslag så det är ju inga dåliga målvakter vi har väntandes i de egna leden.
Örebro Nicknamn i ribban
2016-07-02 20:50
@Mäster Estragon:

Lägg därtill att han sitter fast längst in i frysdisken i Ängelholm pga att han inte gick ned i lön. Annars är han en rutinerad målvakt som spelat mycket i Superettan och mestadels suttit på bänken i Allsvenskan.

Med tanke på Ängelholms ekonomi och hans status i truppen borde man kunna erbjuda sig att lösa honom gratis.
AIK Nissesson
2016-07-02 11:18
Belgisk bänk till reapris ...
Örebro flesklepp
2016-07-02 11:11
"Jag uppfostrades i en blandning av sunt förnuft, jämtelag och dålig smak. Ingen kan rubba min tro på att världen ser ungefär sån ut" - citat Lasse Åberg (fast det ska nog vara "jantelag", haha. "Jämtelaget", det borde väl vara ÖFK?)
AIK Nissesson
2016-07-02 11:00
"Den högsta formen av intelligens, är sunt förnuft."
Örebro flesklepp
2016-07-02 10:38
@GT:

Intelligent och mogen person ser man ju av denna intervju! Hoppas innerligt nu bara att han inte hamnar på någon bänk, utan får spela!
Mäster Estragon
2016-07-02 00:57
Oscar Beglund vore perfekt att få in tycker jag. Stabil målvakt som dessutom är från stan.
Örebro GT
2016-07-02 00:01
Vi får hoppas att Sköldmark fixat en bra vidareförsäljningsklausul till ÖSK !!
AIK Nissesson
2016-07-01 22:56
Storbrittanien består av flera länder, gamla Sovjetunionen och Jugoslavien likaså.

Tänk om Sverige ställde upp med tre landslag, Götaland, Svealand och Norrland?

Norrland vore "körda", men vilken kamp mellan Götaland och Svealand ...

Jaja, bara tankar när det tar tid att somna ...
Örebro frrreddo
2016-07-01 22:55
Crespo har skrivit på
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Arsène Lupin - Måltjuven
2016-07-01 22:39
Och där kom 3-1 hoho!
2016-07-01 22:38
@Nissesson:
Wales tycker jag visar mycket större kvaliteter än jag trott. Island också förstås på sitt sätt (Lite som Sverige på Lagerbäcks-tiden) men Wales känns rent fotbollsmässigt överraskande bra. Bale är ruskigt bra!!
AIK Nissesson
2016-07-01 21:59
@Arsène Lupin - Måltjuven:

Instämmer helhjärtat :)

Önskar en EM-final med Wales och Island, som visar att allt är möjligt, även det omöjliga !!!
AIK Nissesson
2016-07-01 21:31
@Arsène Lupin - Måltjuven:

Oscar I och Oscar II, ingen dum idé, kungar i mål :)
2016-07-01 21:30
Heja Wales! :0)
2016-07-01 21:21
Kan Oscar Berglund vara en målvakt ÖSK fiskar efter?
2016-07-01 21:18
@Bastard on Parade:

Jag var av samma åsikt. Känns lite konstigt att inte kunna värva en ung talang från Forward utan hjälp av SI. Däremot undrar jag om inte kanske Forward skall ha en liten del av kakan?
Örebro Minatankar
2016-07-01 21:16
@Bastard on Parade:

Detaljer i avtal med spelare, agenter och andra klubbar kan och ska klubben enligt informationspolicy hålla hemligt, liksom sådant som handlar om personlig integritet respektive säkerhetsfrågor.

Avtal mellan klubben (föreningen/bolaget) med Spelarinvest bör enligt min mening vara öppet och förklaras både för medlemmarna/aktieägarna i ÖSK Elitfotboll AB och alla aktieägare i Örebro Spelarinvest AB. Åtminstone gäller det grundläggande principer och om man av någon anledning skulle frångå dem.

Hoppas vi snart får en sådan information om det finns någon att lämna vad gäller Rinne-affären. Det kommer i så fall att framgå i årsredovisningen, men det är alldeles för sent att informera då om nu denna fråga är aktuell. Det slår bara tillbaka på klubben om medlemmarna och supportrarna nu tror att ÖSK disponerar hela summan för nyrekryteringar efter att BK Forward fått sitt, men så inte alls är fallet. Hoppas nu inte Spelarinvest är inblandat och att vi hur som helst får information inom kort.
2016-07-01 21:12
Hoho - Vilken slägga från Nainggolan!
Örebro GT
2016-07-01 20:54
Nå´n som vet om det finns en vidareförsäljningsklausul om Gent säljer Rinne vidare om några år för x-miljoner euro till Barcelona ??
Örebro Bastard on Parade
2016-07-01 20:26
@Minatankar:

Jag hoppas att så inte är fallet. Förra året hörde jag något om att Spelarinvest endast har haft andelar i Crespo, Yasin, Jansson och Holmberg det senaste året (åren?). Skulle det vara så att ÖSK inte har klarat av att värva en ung spelare från ett lokalt lag utan riskkapital så är det underkänt så det skriker om det. Rinne förlängde ju kontraktet efter FIFA:s nya regler om tredjepartsägande trädde ikraft så ÖSK kan ju inte ha sålt andelar i samband med kontraktsförlängningen. Jag hoppas att NA gräver lite i det eller att ÖSK går ut med information om Spelarinvest ska ha en andel.
Örebro Minatankar
2016-07-01 19:57
Örebro Minatankar
2016-07-01 19:24
@TommyS:
Mycket bra skrivet! Delar dina uppfattningar rakt igenom. Däremot undrar jag om inte Spelarinvest ska ha andel, kanske stor sådan. Vet ej, men inte omöjligt eftersom så är fallet vad gäller Crespos kontrakt.
AIK Nissesson
2016-07-01 19:17
TommyS, skaplig lista.

Att jag oroar mig för en sportslig "ickekontinuitet" är nog att jag vill minnas stora framgångar med lag där startelvor och inte alltför stora förändringar, "svetsat" fram toppgäng.

- IFK Göteborg när det begav sig ute i Europa.
- ÖSK 1994, bästa placeringen.

Bara ett par exempel, finns säkert fler, men oxå motsatsen förstås ...
Örebro TommyS
2016-07-01 18:58
Rinneförsäljningen satte igång mig. Jag ber om ursäkt för att jag hittar på nya ord. Vad tror ni om listan på slutet?
Annons: