/fotboll/osk/forum/594.aspx/fotboll/osk/forum/594.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro flesklepp
2016-07-04 07:40
@eyravallen.se fanclub:

Men, vad menar han med "I samband med att försäljningen av Alhassan Kamara tidigare i år påstods det att den största delen av försäljningsintäkten skulle hamna hos Spelarinvest"?
Örebro Minatankar
2016-07-04 07:08
@Lekiller:

Kloka ord.
Örebro Bastard on Parade
2016-07-04 00:35
@Marta (hane):

Det kommer ett avsnitt av Sportklubben under den kommande veckan.
Örebro Marta (hane)
2016-07-04 00:32
Eyravallen/Tänkte precis likadant :-)
Örebro eyravallen.se fanclub
2016-07-04 00:19
Åkej, jag viker mig.

Tycker eyravallen.se att det låter skumt så är det nog det också. Han brukar ha 100 gånger bättre koll än jag (och jag tillhör ju trots allt hans fanclub :-) )
Örebro Marta (hane)
2016-07-04 00:11
Som alltid kloka och välavvägda ord från Mittåt... Kanske skulle ett förtydligande från Ösk vara på sin plats?
Örebro pemo
2016-07-03 23:51
Jaså? Axén hade inget behov???
Utgår helt klart ifrån att Häcken behöver Crespo till nästa omgång i kvalet till EL.
Att han sen var med på bänken berodde väl bara på att det saknades folk?

Nåja, Varför fråga om folk som inte spelar istället för att koncentrera sig på de som är på planen? Som en viss tränare också har uttryckt sig.
Örebro Arsène Lupin - Måltjuven
2016-07-03 21:51
Axen om varför Crespo inte fick speltid
Örebro SuperClasico
2016-07-03 21:35
Ferhad blev klar igår , lär väl skrivas antingen ikväll eller morgondagen då han börjar träna med klubben :)
Postat via SvenskaFans-appen
2016-07-03 21:19
@Bastard on Parade:

Hur bra eller dålig denna affär blir tycker jag att det är lite tidigt att sia om.

Vi får väl först och främst se om ÖSK lyckas sälja någon av de spelare man nu har "fullständiga rättigheter" till. Därefter hur mycket av Rinne-pengarna man kommer få in i nuvarande nyemission av aktier (riktad till ägarna i Spelarinvest).

Om två-tre år sitter vi nog med facit i hand.
Örebro Lekiller
2016-07-03 21:08
[QUOTE=Bastard on Parade]ÖSK har redan gjort rätt för sig genom att följa de avtal som har funnits med Spelarinvest och det regelverk som finns inom fotbollen. Spelarinvest har fått tillbaka pengar genom lyckade transfers, genom aktieutdelning när Spelarinvest var ägare i ÖSK Elitfotboll AB och genom att ÖSK Fotboll köpte ut Spelarinvest från ÖSK Elitfotboll AB. Spelarinvest har dessutom haft ett mycket stort inflytande i ÖSK genom styrelserepresentanter i ÖSK Elitfotboll Ab och ett horribelt aktieägaravtal. De får helt enkelt ta på sig ett stort ansvar för ÖSK:s misslyckande att sälja spelare som Gerzic, Almebäck, Bedoya, Porokara osv i ett tidigare skede och till större summor. Jag tycker inte ett dugg synd om Spelarinvest när de plundrar vår klubb. Vi har inte ens möjlighet att bygga en vettig ekonomi när vi säljer spelare som de saknar rätt till. Räck upp en hand om ni tror att Spelarinvest skulle betala tillbaka några pengar av ren goodwill om ÖSK skulle ha sålt Crespo till Malaga under 2014? Nej, de skulle givetvis försöka få till fler liknande affärer som är lönsamma. Spelarinvest har i princip bedrivit sin verksamhet helt utan risk genom att ÖSK nu betalar tillbaka Spelarinvests förlust som en goodwill-gest. Visst kan man se det som ett försök att behålla goda relationer till sponsorer, men man måste ju förstå att det mycket väl kan få negativa effekter också. Hur många professionella företag lockas av att samarbeta med ett företag som gång efter annan agerar oprofessionellt och gör dåliga affärer? [/QUOTE] Du har säkert rätt. Dock är det en ny boss i ÖSK nu och det är gamla affärer som Simon inte varit inblandad i som har varit oproffsigt genom förda. Tror ingen av oss har alla fakta på bordet och svårt att då säga om detta agerande som nu gjorts hade kunnat lösas på något annat sätt.
Örebro Lekiller
2016-07-03 21:03
[QUOTE=T8]Man får väl förhandla ändå bara man fått ok från klubben. De 6 månaderna handlar väl om att då får man prata direkt med spelare utan ok från nuvarande klubb. Hade varit svårt att sälja Rinne annars. ;) Crespo hade såklart kunnat nöjt sig med att säga att fokus ligger på ÖSK och han har kontrakt och att hans agent sköter alla kontakter. Onödigt att blanda in förlängning i ÖSK med tre år. Ett försök att lägga skuld på ÖSK om han flyttar? [/QUOTE] Absolut. Men Crespo har väll inte tidigare gjort sig känd som något supersnille plus lite små knaggig med svenska språket.
Örebro Bastard on Parade
2016-07-03 21:03
@Lekiller:

ÖSK har redan gjort rätt för sig genom att följa de avtal som har funnits med Spelarinvest och det regelverk som finns inom fotbollen. Spelarinvest har fått tillbaka pengar genom lyckade transfers, genom aktieutdelning när Spelarinvest var ägare i ÖSK Elitfotboll AB och genom att ÖSK Fotboll köpte ut Spelarinvest från ÖSK Elitfotboll AB. Spelarinvest har dessutom haft ett mycket stort inflytande i ÖSK genom styrelserepresentanter i ÖSK Elitfotboll Ab och ett horribelt aktieägaravtal. De får helt enkelt ta på sig ett stort ansvar för ÖSK:s misslyckande att sälja spelare som Gerzic, Almebäck, Bedoya, Porokara osv i ett tidigare skede och till större summor. Jag tycker inte ett dugg synd om Spelarinvest när de plundrar vår klubb. Vi har inte ens möjlighet att bygga en vettig ekonomi när vi säljer spelare som de saknar rätt till.

Räck upp en hand om ni tror att Spelarinvest skulle betala tillbaka några pengar av ren goodwill om ÖSK skulle ha sålt Crespo till Malaga under 2014? Nej, de skulle givetvis försöka få till fler liknande affärer som är lönsamma. Spelarinvest har i princip bedrivit sin verksamhet helt utan risk genom att ÖSK nu betalar tillbaka Spelarinvests förlust som en goodwill-gest.

Visst kan man se det som ett försök att behålla goda relationer till sponsorer, men man måste ju förstå att det mycket väl kan få negativa effekter också. Hur många professionella företag lockas av att samarbeta med ett företag som gång efter annan agerar oprofessionellt och gör dåliga affärer?
Örebro T8
2016-07-03 20:57
Man får väl förhandla ändå bara man fått ok från klubben. De 6 månaderna handlar väl om att då får man prata direkt med spelare utan ok från nuvarande klubb. Hade varit svårt att sälja Rinne annars. ;) Crespo hade såklart kunnat nöjt sig med att säga att fokus ligger på ÖSK och han har kontrakt och att hans agent sköter alla kontakter. Onödigt att blanda in förlängning i ÖSK med tre år. Ett försök att lägga skuld på ÖSK om han flyttar?
AIK Nissesson
2016-07-03 20:55
Pengar=makt=fotboll=pengar etc etc
Örebro Asbjörn#10
2016-07-03 20:50
Jag tycker det är mycket som talar för att det blir en affär gällande Crespo redan i sommar:

- Att ÖSK nu som det framstår löst ut Spelarinvests del kring honom.

- Att han var enda utespelare som inte fick några minuter idag.

- Att Sema idag spelades som anfallare samtidigt som Ayaz uppges vara nära. Ett naturligt alternativ till hösten bör ju vara att låta Sema främst konkurrera där framme samtidigt som Ayaz fyller på som yttermittfältare.
Örebro Lekiller
2016-07-03 20:46
[QUOTE=Arsène Lupin - Måltjuven]Fast vad jag ändå inte riktigt förstår som lekman: Som jag fattar det är SI typ av verksamhet inte längre tillåten men man har rätt till de reverser som redan intecknats på spelare tidigare. Varför kan inte bara klubben låta dessa reverser "dö ut" och till slut skulle SI inte ha kvar några anspråk på ÖSK och man kunde ha behållet Rinne-pengarna? ÖSK är väl inte på något sätt tvungna att pumpa in miljoner till SI bara för att minska deras förlust? [/QUOTE] Handlar nog lite om att man vill göra rätt för sig. Många som sitter i SI är potentiella sponsorer igenom sina företag och dylikt. ÖSK har nog en del att tacka SI för också även om folk här tycker annorlunda.
2016-07-03 20:39
@Chris P. Bacon:

Kanske går ut första november tex. Alla kontrakt sträcker sig inte till årsskiftet eftersom klubben då måste betala lön för nov o dec
2016-07-03 20:38
@eyravallen.se fanclub:

Fast vad jag ändå inte riktigt förstår som lekman:

Som jag fattar det är SI typ av verksamhet inte längre tillåten men man har rätt till de reverser som redan intecknats på spelare tidigare. Varför kan inte bara klubben låta dessa reverser "dö ut" och till slut skulle SI inte ha kvar några anspråk på ÖSK och man kunde ha behållet Rinne-pengarna? ÖSK är väl inte på något sätt tvungna att pumpa in miljoner till SI bara för att minska deras förlust?
Örebro Chris P. Bacon
2016-07-03 20:24
Går inte Crespos kontrakt ut vid årsskiftet? Hur kan han då varit klar för Häcken för flera veckor sen, man får väl inte förhandla med andra klubbar förrän det är 6 månader kvar av kontraktet?
Örebro Lekiller
2016-07-03 20:12
[QUOTE=T8]Dessutom säger ju Crespo att inget är klart och han kan förlänga med ÖSK för 3 år...snurrigt... [/QUOTE] Inte mycket annat som Crespo hade kunnat sagt ju. Han kan ju inte gärna säga rakt ut att han skrivit på för Häcken. Klart att han är klar för Häcken. Man jobbar säkert med att kunna sälja honom innan serien drar igång igen. Om Spelarinvest nu är ute ur bilden så kommer ju även en mindre summa för Crespo att vara mer intressant för ÖSK än vad fallet tidigare har varit då SI skulle ha sin del.
Örebro T8
2016-07-03 19:50
Där rätt långt ner.
Örebro T8
2016-07-03 19:47
Dessutom säger ju Crespo att inget är klart och han kan förlänga med ÖSK för 3 år...snurrigt...
Örebro Moss17
2016-07-03 19:39
Pemo Jag tolkar det som, för dålig stick till Häcken din svikare. och så känner jag oxå. vill inte se han i vårt lag alls, sälj han!
Örebro pemo
2016-07-03 19:14
Hur ska man tolka att inte Crespo fick någon speltid?
1 Försiktig efter magsjukan
2 Inte helt återställd
3 Klar för annan klubb.
?????
Örebro T8
2016-07-03 19:02
SuperClasico Vem säger det?
Örebro flesklepp
2016-07-03 18:55
@Nissesson:

ett klick bort
AIK Nissesson
2016-07-03 18:22
När skapades SI ?

Tvångsnedgraderingen gick inte att hejda, Lagrell hade redan bestämt sig.

Riskkapital är riskkapital :(

2016-07-03 17:54
Bastard on Parade //

Man kan förstås tolka upplägget med Spelarinvest på lite olika sätt. Själv är jag inte så förtjust i att man ske leka riskkapitalist kring en fotbollsklubb, men detta var ju mode när Spelarinvest bildades....

Jag håller helt med om att ÖSK gjort oräkneliga katastrofala ekonomiska felbeslut. ÖSK har dessutom helt klart varit kassa på att få betalt för spelare som man släppt, i alla fall så länge jag följt med sedan slutet av 90-talet. Ifall detta delvis är Spelarinvests fel vet jag inte, men så vitt jag kan se verkar det mest ha varit ÖSKs misslyckande. Men det är möjligt att du vet mer än jag.

Nu har man i alla fall suttit med valet att antingen ta så mycket vinst som möjligt på Rinne, eller att reducera Spelarinvests förlust och samtidigt avsluta befintliga avtal mellan ÖSK och Spelarinvest. För att få slut på eländet samt visa att ÖSK inte är en skräpinvestering.

I detta val kan jag förstå att man valt det långsiktiga perspektivet och kvittat kortsiktiga vinster emot bättre rykte och mer pengar på sikt.

Visst kan det lukta lite av kompisgänget som kliar varandras ryggar och gör upp bakom stängda dörrar. Men i sak tror jag ändå att beslutet var vettigt.

Mäster Estragon
2016-07-03 17:40
[QUOTE=SuperClasico]Sägs att Ferhad Ayaz är klar för 3,5 år ! Vad tycker vi om det ? [/QUOTE] Fint som snus
Annons: