/fotboll/osk/forum/5925.aspx/fotboll/osk/forum/5925.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK-Karl
2009-05-14 18:05
Mittåt//

Jag tänkte mer på vad han har att förlora resultatmässigt, det är ju bara att inse att ÖSK är rätt kassa på bortaplan, det håller inte om vi skall haka på toppen.

På bortaplan kan väl Bassombeng starta på bänken, inget måste ju vara hugget i sten. Dessutom kan han ju komma in och ändra en matchbild om det behövs.

Fyra man på mitten bortamatcher med t.ex från vänster Porokara, Nordback/Nordin, Kilen och Per Johansson är inte lätta att forcera.
Örebro Mittåt
2009-05-14 17:58
ÖSK-Karl// Han förlorar Bassombeng, som inte är defensivt stark nog att ansvara för en högerkant. Dessutom förlorar han en central mittfältare. ÖSKs tvåmannamittfält kommer att bli porösare och lättare att springa igenom.
Örebro Joerny
2009-05-14 17:57
Nu är spelprogrammet för hösten klart. Noterar de oregelbundna matchtiderna på söndagar. Starttider är allt från 15 till 18. Spelar väl kanske ingen större roll men jag bara undrar vad meningen är med det? Överhuvudtaget så verkar söndagar samt måndagar vara en gångbar speldag. Endast två matcher på en onsdag och en på en torsdag för ÖSK:s del.
Örebro Majkälangälo
2009-05-14 17:52
Örebro ÖSK-Karl
2009-05-14 17:52
Detta med att ge Emra speltid behöver inte tas av Kim.

Med en dåres envishet hävdar jag att ÖSK skall köra 4-4-2 på bortaplan och då med Kim och Emra på topp. Testa mot MFF borta, vad har Sixten att förlora på det?
Örebro Gurra2001
2009-05-14 17:49
Håller med Mittåt. Som mittfältare håller inte Emra. Där måste man springa nästa 90 min non-stop. Dessutom kan han inte använda sin absoluta styrka, målnäsa på ett effektivt sätt.
Örebro Mittåt
2009-05-14 17:34
Det är möjligt att gårdagens startuppställning med Emra som offensiv mittfältare var ett test inför GAIS-matchen. (Nordin är skadad). Sixten söker kanske ett sätt att få in Emra i laget utan att behöva offra sin 4-3-3 uppställning och sina två yttrar.

Jag menar, annars sätter man väl inte Frempong som center. Med Nordin skadad och kanske osäker för söndagsmatchen var det ett idealiskt tillfälle att testa Emra i en ny position. Tyvärr gick det inte speciellt bra. Mittfältare är den gode Emra inte.

Edit: Att kunna kasta in Emra på Nordins plats efter ca. 70 minuters spel vore ju inte så dumt. Nordin brukar ju ofta bytas där. Eftersom han varit skadad i en baksida är det väl knappast troligt, att han får spela 90 minuter på söndag även om han hinner bli spelklar.
Örebro Pras Y
2009-05-14 17:30
svenovic//

Nej inte ens nära att vi har allsvenskans bästa reservkeeper. Öhrlund i AIK är normalt andramålvakt, Daniel Andersson i Helsinborg. Tycker Poppen är en duglig andramålvakt.
Örebro svénovic
2009-05-14 17:21
Ämne: Ämne: Jag mås....Allsvenskans bästa andrahandskeeper? Ta inte i så du spricker :) Jag tillhör en av kritikerna! Nog om det!

Jag tror att det kommer så lite folk till matcherna för att folket inte vill se allsvenska klubbarnas B lag :)
Örebro Pras Y
2009-05-14 17:19
Det har skett en förskjutning av debatten.
Ingen tvivlar på att Emra har talang, ingen tvivlar på att han inte är i fysisk form. Ingen tvivlar att han kan vara lite av en diva.

Men den riktiga frågan, som gett upphov till diskussionen är: Bör Emra spela före Kim?

Då får vi utgå från vad var och en presterat.
Där har vi ju allt svart på vitt. Emra har gjort fler mål etc, på mycket kortare tid. Tror för den delen inte att han är i form men en Emra med extra kilon verkar vara bättre än en Olsen i fysisk form.

I grunden är Emra en mer talangfull spelare än Olsen. Ingen här har väl menat att Kim är en Drogba utan Kims goda egenskaper är hans kämparanda, lagmoral, höjdspelet och målnäsan.

Dessa egenskaper har vi inte sett mycket av förutom lagmoralen kanske och periodvis kämparandan. Därför lyckas inte Kim lika bra som förra året och frågan är om tränaren vågar peta Kim för en kortsiktig framgång?

Jag tycker trots allt att Kim bör starta, han har varit i såna här situationer förr och kommer spela i ÖSK några år. Men Emra bör få chansen tidigare, speciellt vid hopplöst underläge.

Dock vet vi ju inte vad Emra gör eller säger på träningar. Missköter han sig inför gruppen kan man inte låta han spela mycket hur bra han än är.
AIK Saywee
2009-05-14 17:09
Får kanske be om ursäkt för att jag kallade cupen för "Kalle Anka cupen", men det är inte mitt fel. SvFF har verkligen inte prioriterat denna företeelse, tvärtom, de gör allt för att avsluta detta "kapitel", år efter år efter år.

Egentligen är det, som kanske förväntat, publiksiffrorna som får mig att förstå intresset för cupen ...

1. Sirius-AIK 5083, ganska klent men ändå högst igår, närheten för solnafansen till Uppsala kanske spelade in?

2. Mjällby-Hammarby 3453, Mjällby är i topp i Superettan och Byalaget bottnar i Allsvenskan, var vädret fint i Blekinge så kan det bli så.

3. Syrianska-Elfsborg 2437 OK, det finns gott om syrianska, assyriska eller syriska fans i vårt land.

Resten under 2000 i publik, vad är det för fel???

Wivallius
2009-05-14 17:09
Karlssson//

Alla accepterar Emras talang! Ser du någonstans i inläggen nedan någon som skrivit att Emra är talanglös. Nej, trodde väl det!

Om det räckt med talang hade han spelat i Zürich eller Lille idag. Det är inte bara i Örebro man kräver mer än talang för att en kille skall ha en given plats i startelvan.

Precis som i arbetslivet krävs mer än talang. Det krävs dedikation, hård fysisk och uthållig träning och förmåga att inordna sig. Det är återigen så att fotboll är ett lagspel.

Se på Nordin. Han var också en stor talang som inte fick plats någonstans innan han insåg vad han var tvungen att underkasta sig för fysisk ansträngning och ändra sin inställning till sig själv kontra gruppen. Nordin var väl 23 eller så innan han insåg det.

Om Emra inser det nu, kommer han inte bara vara två år yngre än Nordin när han blir en bra lagspelare, han kan dessutom hamna i ett riktigt riktigt bra lag, för den talangen har han.

Diskussionen handlar inte om vad som är bäst för Emra eller Kim eller Sixten. Det handlar om vad som är bäst för ÖSK på kort OCH lång sikt.
AIK Saywee
2009-05-14 16:56
Vill bara tillägga till mitt förra inlägg att jag är mycket glad för segern igår ...

B Doja!!!
AIK Saywee
2009-05-14 16:54
I Emra/Kim debatten finns det många aspekter att ta hänsyn till. Jag håller dock med om betygsättningen i svartvitt (angående Kalle Anka cupen) och om inlägg från Pras Y, Wivallius, joth och inte minst Mittåt.

Det är lurigt som attan, Emra har en bra teknik, är en lovande talang, MEN - verkar fortfarande inte ha mognat som lagspelare med sina förb***de löjliga uppgivna gester då en passning inte råkar gå rätt fram! Så har det varit hela våren, kan han sluta med detta och motionera bort några kilo´n, samt ge järnet på de träningsmoment som ger honom ork - ja då kan han bli hur bra som helst. Fast snart är ju lånetiden över, och han kanske har krånglat till det för sig själv. Inte vet jag. Emra är en gåta!
Örebro Joerny
2009-05-14 16:37
Var var The Latvian builders igår?
Örebro Karlssson
2009-05-14 16:21
Pinsamt att så många har svårt för Emra. Killen har en grym talang, acceptera det.
Örebro Robban Örebro
2009-05-14 15:58
Tre lätta poäng på söndag tror jag på.

Är inte helt säker på att Nordback/Gerzic är tillbaka från start samt osäker på om Kim får starta. Vad tror ni andra?

Intresserad av Vandersson, är han så bra som det sägs? kanske Feyenoord till hösten då?
Örebro Grixx
2009-05-14 15:52
Man talade om att Emra togs in för att avlasta Kim. Dags kanske att avlasta innan Kim blir sliten.

Jag håller på att Kim fortfarande är lika bra som förra året och vidhåller att bollarna och övrigt understöd till Kim lyste med sin frånvaro i början och först nu börjar de rätta bollarna komma. Det har varit ytterst nära ett antal gånger och han kommer att leverera.

Alla vet ju hur han fungerade förra året och vad han var bra på och då kan man ju inte bara skita i det och spela ett annat spel som vi redan förra året inte var Kims melodi. Rätt bollar och målen kommer, antingen från honom eller att han tagit ner bollen till lagkamrater som scorar.

Undet våren så var Kim knappast på planen och än mindre med i träningsmatcherna så det är först nu som man börjar hitta varandra.

Likadant gäller givetvis för Emra. Krav om hur det ska se ut när han springer på plan är tydligen är viktigare nu än vad han levererar. Rätt uppgift och rätt bollar så vet vi alla att det funkar. Så varför börja ställa andra krav.

Han kan knappast ha haft ett större inflytande på resultatet än som nu skett. Vi hade knappast vunnit utan honom igår. Vi kan tycka vad fan vi vill om hur han ser ut på plan innan han passar eller gör mål. Vem kan kräva mer och bättre passningar eller fler mål från honom? Han har gett oss mer än förväntat....men ändå ska man gnälla över divafasoner och kroppsspråk.

Urban Hammar sa att klubben behöver andra spelartyper än ÖSK-s svärmorsdrömmar, lite kaxigare,elakare spelare.

Emra säger alla rätt i intervjuerna och säger att tränaren bestämmer inget annat gäller.

Så även om jag tror att Kim kommer att hitta målet så tycker jag också att Emra har förtjänat en matchstart i A-elvan.

...sedan tror jag också att stenhård träning i ett år skulle ge honom en rapphet i benen och hårdhet i kroppen. Då skulle han vara ruskigt bra. En inställning att aldrig ge upp och toklöpa på fler bollar skulle ge honom plats i startelvan för Zurich.

För övrigt bara att instämma med Gurra2001 och Kronblom.
Örebro Osvaldo
2009-05-14 15:45
Trippelpost
Örebro Osvaldo
Dubbelpost
Örebro Osvaldo
Att hacka på någon kan ha väldigt god effekt. Kolla bara på Fredrik Samuelsson. Från lovande U21:a till nervös, fumlig och utan kontrakt.
Örebro Gurra2001
2009-05-14 15:32
Majkälangälo// M. Avenbrandt förstår fotboll. Han visar på att han vet att det finns en skillnad på hur "man är i matchen generellt" och vad man levererar. Vidare ser vi på poängsättningen att han förstår värdet i just att leverera.
Örebro Majkälangälo
2009-05-14 15:22
Läser matchrapporten av Marcus Avenbrandt. Där står det här?

"och Emra stod för två mål och en assist utan att för den delen var speciellt bra i matchen."

Sen läser man längre ned
5p Peter Westman
4p Emra Tahirovic

Hur kan man få 4 poäng (och vara näst bäst) när man tidigare inte "var speciellt bra i matchen".
Örebro Kronblom
2009-05-14 15:20
Ämne: //Gurra2001

Jag t....
är det inte snarare så att vi närkingar är i stort behov att ha ngn att gnälla på?förra sommaren var Näfver hackkycklingen efter han beklagat sig i media,2007 var det Nordin som folk älskade att såga då han beskrevs som Axéns gullegris;Nordin som sedermera förlängde sitt kontrakt och sen dess varit mer eller mindre kultförklarad i ÖSK.Har själv valt att inte delta i denna larviga hetsjakt på Emra som i mina ögon är den bästa talang klubben fått fram sen Mattias Jonsson med kanske undantag för Rubarth.Hela debatten håller sandlåde-nivå!
Örebro Aspen
2009-05-14 15:17
Wivallius//I längden måste vi bygga laget på spelare som levererar. Inte efter längden på deras kontrakt.
Jag tycker det från läktaren ser rimligt ut att ge Emra mer speltid.
En spelare har bollen c a 1 minut/match - då är det viktigt vad man gör med den. Det är också viktigt att vad han gör de andra 89 minutana.
Örebro pinup
2009-05-14 15:12
Jag förstår inte argumentet att vi ska ha Kim i tre år och Emra bara till sommaren, vi har väl option till säsongens slut? Om då Emra kan prestera bättre är väl valet självklart?
Örebro Gurra2001
2009-05-14 15:06
Wivallius//Jag håller med om att vi ska spela Kim. Det som gör mig upprörd är orättvisor. Klart vis ak göra det som är det bästa för klubben. Kim är våran och han kommer stanna. Vi får hoppas att han hittar samma form som i höstas.
Wivallius
2009-05-14 15:02
//Gurra2001

Jag tror inte "bespottad" är rätt ord. Vi är ganska många som för en diskussion kring hur man skall se på Emra:

* killen har kvaliteter som är superviktiga i motståndarens box och gör mål

* andra delar i hans spel är långt ifrån bra liksom vissa signaler han medvetet eller omedvetet sänder

Det svåra är att bygga ett lag kring detta. Därför tycker jag och många med mig att Kim fortfarande är att föredra i början på matchen och att Emra bör komma in tidigt (efter 55-60 min) om Kim inte levererar.

Sen, som någon sagt, är det Kim vi har efter sommaren och tre år framåt, troligen inte Emra. Det är också viktigt för lagbygget i längden.
Örebro Gurra2001
2009-05-14 14:42
Här har Örebrokillen (Emra) varit bespottad från vissa håll i ÖSK tidigare. Gör bra ifrån sig i sin nästa klubb (halmstad) där han blir både älskad och såld vidare till utlandet. Har det tufft och kommer hem till oss igen. Agerar exemplariskt när han säger att han accepterar bänken osv. Efter att A-laget har ett tufft schema så får han möjlighet att spela från start. Torts att motståndet är mycket bättre på papperet, har mycket boll osv så kan vi ta oss ett steg närmare Europa just på grund av Emras spetskompetens som fotbollsspelare. Sen kommer någon som tydligen inte vet något om fotboll, en sån där som sitter på läktaren med korv i ena handen och öl i andra och gnäller. Hittar på ett världs nytt sätt att bedöma spelare. Med uttrycket "sett över 90 minuters aktivt spel nådde han inte topp 5". Vilka j**la orimliga krav vissa verkar ha. Killen har gjort precis allt rätt i en tuff situation både personligen och för laget (med det mycket tuffa schemat). Ja t.o.m. en hjälteinsats om vi skulle lyckas ta oss ut i Europa. Klart f*n man blir förbannad!
Örebro Aspen
2009-05-14 14:39
Efter gårdagens startelva kan man ALDRIG vara säker på med vilka spelare Sixten väljer att starta och var dom kommer att spela.
NA gnuggar händerna för ökat intress för "ÖSK-elvan med N N"
Annons: