/fotboll/osk/forum/5895.aspx/fotboll/osk/forum/5895.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Mittåt
2009-05-23 18:20
Erki// Ja, det är egentligen ett U23-landslag.
Örebro Mittåt
2009-05-23 18:19
Oskar och Mackan är uttagna till P19-truppen för EM-kval 2. Med Örebroanknytning även Tottenhams-Oskar och Jiloan.
Örebro Erki
2009-05-23 18:17
Känns lite larvigt att kalla det U21-landslaget när de flesta är 22-23 år.
Örebro Mittåt
2009-05-23 18:16
Fel av mig beträffande Eriks landslagsspel. Han var med några matcher som 17-åring.
Örebro Grohl
2009-05-23 18:13
Kan ju även tillägga att Bjärsmyr och Bengtsson känns gjutna i startelvan oavsett vad.
Örebro Mittåt
2009-05-23 18:12
Mike är med i den uttagna U21 yngre truppen. Tillsammans med Erik Nilsson (grattis!!!) och Per Johansson. Erik har väl inte förekommit i landslagssammanhang sedan han var 16. Kul!
Örebro Grohl
2009-05-23 18:12
Nog borde han iallafall vara med bland reserverna.. Känns som att han, med sin snabbhet, har en spetskvalitet som kan göra honom a-landslagsmässig i framtiden.

Svårt att klandra Mikael för något, han har varit fläckfri i år
Örebro Kronblom
2009-05-23 18:11
skandal vet jag inte om jag håller med om men dåligt dock att han inte tar plats ens bland reserverna,de reserver som Lennartsson drog upp imponerar inte på mig.Lite synd,tycker Iron-Mike har förtjänat detta!
Örebro M!ke
2009-05-23 18:08
Tycker det är skandal att Iron-Mike inte blev uttagen..!
Allsvenskan nuvarande bästa mittback (u-21) enligt mig...
Örebro Erki
2009-05-23 18:07
Inte med bland reserverna heller.
Örebro Erki
2009-05-23 18:04
Iron-Mike inte med i U21-truppen!
Illa, men nu kan han fokusera fullt ut på ÖSK.
Örebro Pencing
2009-05-23 17:23
Jag håller med Chipset att Häcken imponerar. Bor på Hisingen och har därmed anammat Häcken som ett sorts andralag. Har sett deras matcher mot BLåvitt 4-1, mot Trelleborg 1-0 och igår Helsingborg 3-0. De är riktigt bra.

Källqvist i mål är stabil. I backlinjen finns rutinerade Östberg och den långe och igår tokdominante Tom Söderberg. Han gillar jag verkligen.

På mitten finns ett koppel bra arbetande killar. Chatto är riktigt bra. Kanske inte går in i vilket lag som helst, men i de allra flesta. Henriksson springer på allt som rör sig och han gör det snabbt och bra. Han imponerar ständigt på mig. Dessutom Paulinho som är helt underbar.

Ranegie är nog lite ojämn än, men har ju verkligen lyckats hittills.
Örebro Estnisk likör
2009-05-23 17:04
Chipset//

Menar du verkligen att killar som Källqvist, Lopes och Chatto "går in i vilket allsvenskt lag som helst". Duktiga men ta inte i så du spricker.
Örebro rirobban
2009-05-23 16:03
Chipset//
Ända spelaren av de du nämner som gått in i ÖSK:s startelva anser jag är Ranégie. En grym anfallare som trots sin storlek ändå är ganska teknisk. Han kan skapa möjligheter på egen hand också. Han hade varit perfekt som center i ÖSK. Kanske något till sommaren?:)

Chatto är visserligen bra, men petar inte Kilen:)
Örebro Chipset
2009-05-23 15:49
Ämne: Ämne: Jag tip....Skrev ett långt inlägg som försvann. Skriver ett kortare.

rirobban// Jag vet, lite tidigt att säga något om något lags slutplacering.
Men det är kul att sticka ut hakan och bjuda till lite. Det gör ju även du när utlovar krypning runt Behrn.;-) Jag räknar med (och tror) att du gör det om Häcken skulle komma top sex. Det är alltid uppskattat med folk som tar i lite,
som vågar stå på för sin sak och inte vandrar (kryper) medelvägen.

Till skillnad mot dig imponerades jag av Häcken på försäsongen. De har ett sådant där äckligt, självsäkert lugn i grundspelet. Precis som Elfsborg fast med lägre frekvens och med kortare intervall. Dock såg de oeffektiva ut då och det har det visat sig att de är även nu.
Tror därför att du slipper krypningen. Häcken har redan sumpat bort massvis med poäng i matcher de dominerat chansmässigt.
Detta håller givetvis inte om de ska vara med i det övre mittenskiktet.

AllsvenskanÖSK//

Sex namn jag gillar i BK Häcken:

Christoffer Källqvist - Storväxt målvakt med oerhörda reflexer. Ett under att han blivit kvar i Häcken. Synd att vi inte kan mäta oss mot Häcken ekonomiskt. Annars hade han varit en tänkbar ersättare till Alvbåge när han går.

Mathias Ranégie - Missförstådd supertalang som nu kommit tillrätta. Hade mycket i sig redan i Göteborg men gavs inte riktigt chansen.

Paulo José De Oliviera - Snabbhet och teknik i bästa brasseklass. Får genombrottet i år?

Jonas Henriksson - Rutinerat rivjärn som också är målfarlig.

Dominik Chatto - Finska ligans bäste spelare som ännu inte kommit igång på riktigt. Mot Helsingborg började han visa vad han går för.

Vinícius Lopes - Kan bli hur bra som helst. Tar lite för dåliga beslut och är inte tillräcklig rak men har allt annat.

Bortser man från Henriksson (och gamle stenhårda mittbacken Östberg) så är det många av dessa spelare som ligger perfekt i utvecklingskurvan.
Örebro rirobban
2009-05-23 15:02
Ämne: Jag tippade Häcken h....Jag har redan knäskydd;)

Men om man skulle tro att ett lag tar en viss placering efter en match så finns det många påståenden för många experter att få äta upp. Men serien summeras inte förrän 30 omgångar är klara och då kan Häcken mycket väl ligga på nedflyttningsplats eller kvalplats. Då är det du som får äta upp dina ord igen.

För övrigt ligger lagen väldigt likt den tabell jag gjorde i våras för tillfället. Har ÖSK placerade som 6:a bland annat. Häcken har överraskad, men tror knappast att de når topp-6.

EDIT: De har svagare bortaspel än ÖSK, det håller inte för en sådan hög placering. Inte när inte deras hemmaspel är lika bra som ÖSK:s.

Häcken ligger 11:a och du tycker att det är nära 6:e plats? Kom tillbaka när 30 omgångar är spelade, då kan vi se lite mera vem som har rätt...
Örebro AllsvenskanÖSK
2009-05-23 14:51
Chipset //

Har själv tippat dem på en elfte plats. Kan man få namnen på de 5-6 spelarna ;)?
Örebro Chipset
2009-05-23 14:26
Jag tippade Häcken högt (sexa) och tror att segern mot HIF inte var någon tillfällighet. Finns 5-6 namn i deras startelva som går in i vilket allsvenskt lag som helst.

"Sänt: 2009-03-29 21:47:57
Chipset//
Om Häcken kommer så högt så ska jag krypa runt Behrn arena:)"

Kanske dags att köpa knäskydd rirobban? ;-)
Örebro Joerny
2009-05-23 12:40
Alven skriver idag i hans blogg att Yunus-t-shirten kommer finnas till försäljning på måndag. Så, se till att ta med kontanter till matchen.
Örebro jocke.
2009-05-23 12:12
Antar att inte Almebäck kommer med i U21-truppen trots att han borde vara given? :(
Örebro Grixx
2009-05-23 12:02
Nordin hade en enorm bolltalang och det är a och o för att bli en mycket duktig lirare. Att han inte var så vältränad är saker som ALLTID går att träna bort, däremot kan man inte bli bolltalang huxflux.

Emra har ett "likaläge" kan tyckas, han har en enorm bollkänsla och det är nog alla ense om. Sedan är det det här om vältränad eller inte. Hur vältränad är det väl bara klubben som vet, men visst ser han lite seg ut. Ser man Nordin i början så gav han allt även om han inte orkade allt. Emra däremot ser även stundtals lite loj ut och saknar klippet i steget och det som man även ibland tjatar på andra om, det fattas lite djävlar anamma.

Han säger ju att han älskar morsans mat, är det det som ligger honom i fatet, har han riktigt koll på hur stor träningsdos som behövs och födointag?

I normala fall så skulle vi aldrig kunna lösa honom för att behålla honom, men skulle det kunna lösa sig på ett rimligt sätt så är han ett kap om han får exposivitet och fart på benen.

Sällan kommer klubbar som ÖSK in på talanger som Nordin och Emra och vi bör kämpa på lite extra för att få dom till oss...och givetvis måste även de slita.

Just nu har vi ett guldläge med många bra spelare i laget. Kanske befinner vi oss i en lyckosam topp i truppen. En sådan topp som alla allsvenska lag ramlar in i var 10-15 år.

Förhoppningsvis är vi ändå inne i ett skede där vi värvar och säljer på ett för lagets spel bra sätt. Kanske lyckas vi oftare knyta till oss spelare/talanger som är ett eller flera snäpp högre än våra tidigare värvningar. Givetvis ska vi inte tvingas sälja bort spelare pga att vi ska rädda licensen för att det här ska gå bra.

Men vi måste jobba klokt och inte jaga runt och leta halvdana spelare som vi köper onödigt dyrt för då åker vi in i en slösarspiral där pengabristen låser oss. Det under förutsättningen också att det trillar in en BRA försäljning framöver. Skulle den inte ske i sommar så är det inte katastrof utan istället är det en bättre och dyrare som säljs nästa år. Å andra sidan kan vi givetvis inte vänta in att spelarna närmar sig "pensionsåldern" och tappar i värde.
Örebro GT
2009-05-23 11:56
Efter Helsingborgs torsk i Örebro grät Henke med flera över det fina fotbollsgräset på Behrnabeu.

Efter gårdagens 3-0 i Röva läser man följande:

" Christoffer Anderssons kommentar till PPV efteråt var humor: - De borde ha vattnat planen. Den var svårspelad ”
Örebro Estnisk likör
2009-05-23 11:48
Väger för lätt?

Ja, Robin Söder och Tobias Hysén är riktiga tungviktare som ensamma toppforwards i IFK:s 4-1-4-1-system.

Men det är klart skall vi ha en TUNG pjäs längst fram då passar den Emra perfekt.

Var väl rätt tydligen vad man ville förändra genom att få in Ale på topp sista halvtimmen. Att Ale jobbade i defensiven när Roni låg kvar på topp var ju perfekt. Att säkra poängen man hade när vi var så utspelade kändes inte som ett så dumt alternativ faktiskt. När Bedoya kom in fick inte MFF:s backar agera lika ostört i uppspelen längre och visst minskade deras tryck mot vår backlinje betänkligt?
Örebro One¨touch
2009-05-23 10:55
Begreppet "väger för lätt" är i mina ögon oftast ett nyttjat begrepp snarare än en sanning räknat i balans, timeing eller kilo.

Jag är övertygad om att Emra väger mer Kg än vad AB (Alejandro Bedoya) gör. Men det handlar faktiskt ännu mer om hur man använder sin kropp i man-man-spelet. Då AB blev inbytt mot Malmö senast vann han inom 10 minuter 3 nickdueller. Något jag inte sett Emra göra inom 58 Minuter. Jämför ABs mot Emras s.k. target-kropp och se att det handlar om annat.

Emra må vara en gudomlig avslutare och en duktig dribbler, men det verkar som om hans egen medvetenhet om det gjort honom alltför bekväm då det vankas tuffare tag i man-man-spelet!!!

Samtidigt är ABs spelstil väldigt värdefull att ha på bänken (då det startande mittfältet är intakt med Ger-No-Kli). Då någon av ovan nämnda trojka gjort sitt kan AB ersätta på ett föredömligt sätt.

Om Emra får starta mot BP hemma gäller det för honom att leverera...
Örebro Wuzac
2009-05-23 09:35
Estnisk likör: Att han oftast kommer till rent tillslag på avslut och för det mesta gör mål eller garanterat får den på mål iaf. Kim är mer att han snubblar in dem (i år). Om han överhuvudtaget träffar bollen. Det känns som om det kan bli mål varje gång Emra får kontroll på bollen runt eller i straffområdet.

Hoppas verkligen inte Bedoya kommer på topp. Som NA skrev. I samma ögonblick gav man upp chansen att vinna matchen och jag håller med. Hans styrka är spelförståelsen, skottet utifrån och löpvilja från straffområde till straffområde. Och han kommer bäst till nytta där också för laget. Han vantrivs dessutom som forward. Särskilt i ÖSK:s modell med enbart en forward. Han väger för lätt.
Örebro Estnisk likör
2009-05-23 09:16
Wuzac:

Hur menar du att han är klinisk när han skjuter ett kanonläge mitt på målvakten. Är säker på att Kim gjort det ännu bättre i det läget som SKULLE ha varit mål. Hoppas verkligen Kim kan spela mot BP. Om inte så hoppas jag Bedoya på topp.
Örebro S E
2009-05-23 09:07
Snart match igen. Jag gissar att vi får känna på vår egen medicin med 10 man i försvaret. Första målet vinner på måndag.
Örebro -=joth=- (Old Boys)
2009-05-23 07:07
På tal om att byta spelsystem på bortaplan. Min analys är att vi redan gör det, hemma spelar vi 4-3-3 och borta spelar vi 4-5-1. Eller nästa mer 4-2-3-1. Jag tycker att problemet är att vi faller för djupt. Skulle vi plocka bort spelare som Porokara och Bassombeng skulle vi nog få det ännu mer jobbigt framåt. Kan det inte vara en psykisk blockering som stoppar vårt bortaspel? Jag vill fortfarande att vi går in och försöker ta tag i spelet precis som på hemmaplan.
Örebro Wuzac
2009-05-23 02:33
Djäflun: Inspelad
Örebro Djäflun
2009-05-23 02:27
Ämne: - ÖIS lär ha flera n....
"Kollade återigen på ÖSK-MFF"

Spelade du in den eller finns den på nätet?
Annons: