/fotboll/osk/forum/5885.aspx/fotboll/osk/forum/5885.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Gurra2001
2009-05-22 22:01
exil//Alla såg att vi priorotera deff. Detta är inte det jag pratar om. I mitt inlägg skriver jag att "Basse, Emra, Porokara och Nordin" gör något som det är rätt svaga på. Just deffensiven. Splar du ett spel som halva ditt lag inte är bra på så kommer resultatet för hela ditt lag bli sämre.
Örebro Wuzac
2009-05-22 21:57
ÖSKare i exil: Fast jag tycker inte Gefle och Trelleborg "Grisar" i den bemärkelsen. Man ger förvisso initiativet till motståndaren frivilligt men jag tycker ändå att det aldrig blir kaos hos dem och att de på något sätt ändå har kontroll över skeendet. De vet innan hur de ska spela och vilka ytor de ska skära av. Sedan när de anfaller fyller de snabbt på och är riktigt vassa.

Låt oss säga då att ÖSK inte vill "grisa" utan spela en offensiv konstruktiv fotboll där man vill vara med och ta initiativet. Varför kollapsar spelet då så totalt? Varför blir man då så totalt utspelade? Vad är det som går fel? Överskattar man sitt lag eller har man noll koll på motståndaren?
Örebro Erki
2009-05-22 21:55
Ämne: Ämne: Ämne....
Dom blockar filmen när något bolag hör av sig, så då är det bara att ha kvar filmen utan ljud eller plocka bort den.

Jag gör nog en ny variant snart, vi har ju gjort en del snygga tifon efter den filmen gjordes.
Örebro ÖSKare i exil
2009-05-22 21:55
Naivt att spela vårt spel oavsett motstånd i allsvenskan tycker jag inte. Det offensiva mot Malmö försvann pga att just det defensiva prioriterades. Nu har vi väl ambitioner för europaspel och att våga tro på oss mot starka allsvenskalag är nog nödvändigt för att kunna tro på oss när vi kvalar i CL eller UEFA.
Örebro ÖSKare i exil
2009-05-22 21:51
Även om alla vet att Gefle och Trelleborg är svåra att slå så är det ändå lag de skall slå. ÖSK har stuckit upp, sagt att man skall vara topp 4 och även om man inte tippas där så vill jag tro att man ser kvalitet i ÖSKs trupp medan Gefle och TFF snarare vinner på sitt kollektiv. När vi ska spela "bra fotboll" och det inte flyter är det en mental spärr att ni är vi dåliga. Grisandet och det hårda jobbet är väl helt ok i Gefle och TFF medan man ser på det med missnöje i ÖSK. Det handlar inte om 4-4-2 eller 4-3-3 utan hur man hantera att inte få spela sitt spel.

Jag tror att en sån sak som att ge Kihlen kaptensbindeln skulle kunna göra skillnad. Han är den som håller uppe laget när vi går på knäna och jag ser honom som den som kan pusha laget igenom de tunga perioderna. Jag tycker man alltid ser Kihlen prata med tränarna eller de andra spelarna i spelavbrotten och vara den tydliga ledaren. Jag tror det finns om än så lite något att tjäna på att han får kaptensbindeln bakom sina ord.
Örebro ÖSK KRILLE
2009-05-22 21:47
Någon som var på Forward - Karlslund? vad var det för publiksiffra?
Örebro Gurra2001
2009-05-22 21:44
Wuzac//Många är kaxiga och säger "vi ska inte anpassa oss efter andra", "vi ska spela med samma system och spelare på bortaplan". Vi är naiva på bortaplan. Gefle och Trelleborg har starkt defensiva spelare på alla positioner. Senaste matchen för vår del: Basse, Emra, Porokara och Nordin är mycket bättre offensivt. Gefle och TFF är utpräglade defensiva lag. Vi har helt andra ambitioner då spelar ut alla lag på Behrn och "försöker" spela defensivt/destruktiv med exakt samma spelare som har spelat skjortan av alla lag på hemma plan. Detta stavas NAIVT.
Örebro Henke(Old Boys)
2009-05-22 21:33
Ämne: Ämne: Nån som....
Surt,men jag förstår dig.
Örebro Wuzac
2009-05-22 21:26
Stark seger av Häcken idag iaf
Örebro Wuzac
2009-05-22 21:20
Jag kan fortfarande inte släppa den totala utskåpningen borta mot Malmö. Att vi fick en poäng är totalt likgiltigt för mig med detta spel.

Varför blir inte lågbudgetlag som Gefle och Trelleborg, som på papperet har svagare spelare på nästan varje position, lika utspelade av topplagen på bortaplan? Och hur kan de lagen ha lika många poäng som ÖSK? En fråga jag som system-nörd går och grunnar på just nu.

Jag funderar på om ÖSk (läs ledningen) verkligen är taktiskt förberedda för uppgiften? Hur väl scoutar de lagen innan?
Örebro Erki
2009-05-22 21:01
Ämne: Nån som kan länka Ku....
Jag tog ner den då Jimmy Eat Worlds skivbolag inte ville att jag skulle använda deras musik i min film.
Örebro foppa!
2009-05-22 20:59
Tror "FromHeavenWeFall" har tagit bort den. Gick in på hans profil och då stog det de har jag för mig. Men fråga på Kubanernas forum annars.
Örebro Storm_90
2009-05-22 20:44
Hittar inte heller den:S
Örebro Henke(Old Boys)
2009-05-22 20:32
Nån som kan länka Kubanernas "per aspera ad astra videon som finns på youtube,hittar den inte.
Örebro Sersant
2009-05-22 20:10
Ämne: Och ja juste,sticker....
Jag ser 2 stora problem med Zavadil.
1. Han har inte rosat marknaden iår och ÖIS lär inte släppa en av sina bra spelare även om han som sagt inte rosat marknaden iår.
2. Han är för gammal för att säljas till utlandet och kan inte ge avkastning till Spelarinvest.
Örebro ÖSK-Karl
2009-05-22 19:38
Pras Y//

Alvbåges kontrakt gäller hela 2011. Men han har rätt att gå för en hyggligt stor summa när han vill.
Örebro Joerny
2009-05-22 19:32
1-0 till BK Forward just nu. Kom igen Kif!
Örebro Pras Y
2009-05-22 19:11
Och ja juste,sticker Porokara så finns det ju en fullgod ersättare i ett allsvenskt krislag.
Det har snackats om att Pavel Zavadill ska vara på väg bort från ÖIS men inte till vart.

Skulle vara en bra ersättare, lite dyrare än Porokara men 2-4 miljoner, han förlängde i vintras så måste han ju ha en klausul. Dock tror jag han vill ut i europa och borde vara het på den östeuropeiska marknaden som betalar bra i lön.
Örebro Pras Y
2009-05-22 19:08
För att få maximalt betalt för en spelare krävs att han är under kontrakt minst ett år, ju fler år ju mer betalt. Bassombeng och Porokara har kontrakt till och med säsongen 2010. Ja då skulle vi ju i teorin kunna vänta till vintern men problemet är att de flesta klubbar inte gärna köper då utan under säsongsuppehållet som för de flesta ligor är under sommaren.

Förlänger inte någon av nämnda spelare, vilket jag inte tror de gör så behöver vi sälja dem väldigt snart för att inkassera minst 1 miljon € styck.

Hur långt kontrakt sitter Alvbåge på då? Är det också till 2010? Har för mig att hans sträcker sig till sommaren 2011, någon som vet?
Örebro Erki
2009-05-22 18:55
Vanligtvis är jag emot att sälja nyckelspelare mitt under säsong, och helst vill jag att vi ska behålla dom nu med. Men problemet förr har varit att våra nyckelspelare gått så billigt att vi inte haft råd att ersätta dom på ett bra sätt. Om vi nu får 8 miljoner per spelare kan vi använda hälften av dom pengarna för att köpa in fullgoda ersättare.

Men sen kan det givetvis skada ÖSK den här säsongen då det kan ta tid att spela in ersättare. Hoppas att vi får behålla alla nyckelspelare säsongen ut, kanske att vi kan klara av att en av dom säljs.
Örebro DaSa
2009-05-22 18:43
Sen måste vi sälja spelare för att kunna nå nästa nivå som klubb. Vi kanske säljer en topplacering i år men vi säkrar antagligen vår ekonomi för ett antal år framåt om vi säljer Alven och Porokara/Basse. Sen för att kunna få hit nya etablerade toppspelare som måste vi ju visa att även ÖSK kan sälja spelare dyrt till större klubbar.

Sälj Alven och Porokara dyrt!!!
Örebro DaSa
2009-05-22 18:37
Sen gillade jag det som ngn skrev förut om att inte släppa Frempong. Han är skadebenägen men tänk om han blir som Almebäck och blommar ut i en annan klubb. Det vore ju fruktansvärt när det kanske är en vänsterytter vi kommer att behöva om Porokara drar.
Örebro DaSa
2009-05-22 18:36
Jag tror att den lättaste att ersätta är Alven, får vi bra betalt så finns det många intressant ung (vill inte ha typ Daniel Andersson) målisar som vi kan värva. Kanske ingen av dem är lika bra idag, men tror att följande spelare har potential att bli lika bra.

- Dahlin från Lyn (har jag för mig), kanske är för dyr men han verkar ju rankas före Alven i landslagssammanhang.
- Nordfeldt i BP har varit grym, borde gå att lösa för ett par miljoner.
- Oscar Jansson från Tottenham, han skulle vara den grymmaste ersättaren men där gäller det nog att börja övertala redan nu så han förstår hur bra det vore för hans karriär att ta två-tre år i sveriges finaste klubb.
Örebro ÖSKare i exil
2009-05-22 17:43
Det har höjts lite röster emot att sälja nyckelspelare under brinnande säsong. Det man bör komma ihåg är att om man vill sälja utomlands till större ligor så är sommarfönstret det stora transfere fönstret för de större ligorna. Skall man sälja i det andra fönstret är det färreköpare och framför allt allsvenskaintressenter som vi inte heller vill sälja våra stjärnor till. Det onda med det goda är att svenska lag kommer bli av med stora stjärnor under brinnande säsong.

Jag tycker mönstret i bortamatcherna när vi blir nedpressade är det samma. Offensiva mittfältare som inte hinner/orkar upp i anfallen vilket gör att Porokara och Bassombeng blir ensamma i sin framryckning. För att dom ska komma till krävs passningsalternativ på påfyllning. Detta i sin tur kräver ett otroligt arbete från Nordin och Nordback. De tenderar att båda hamna för långt från situationerna eller i passningsskugga i dessa matcher.

Positivt är att jag tycker att PerJ och Bedoya ser bättre och bättre ut för varje match. Konkurrensen tätnar ordentligt och jag håller med er här inne att den svåraste att ersätta i sommar är Alvbåge. Han är så stabil i sitt spel, har så underbar lagkänsla och underbar i media på sitt lite oslipade sätt.
Örebro Ericson
2009-05-22 17:19
Tycker Pekings arena ser jättebra ut. Kul att det byggs nytt överallt.
Örebro rirobban
2009-05-22 17:01
Angående Nya idrottsparken så har jag följt bygget i bilder sen de började. Jag anser att vissa delar blir bra, men långt ifrån någon fullständig arena. Det är också därför de kallar den för "halvfärdiga parken".

Tre stora fel finner jag med bygget.

1. Läktarna är långt ifrån planen, typ 15 meter ser det ut som. Jag är förespråkare till läktarna nära planen vilket våra sittplatsläktare (framförallt) har på Behrn arena.

2. När man bygger nytt så anser jag att man INTE ska bygga pelare för att hålla uppe taket på en läktare. Det är dock något de har gjort. På Behrn ska de ju bygga bort pelarna på södra, i Norrköping bygger de dit pelare.

3. Bortaläktaren gör att arenan inte ser komplett ut. Men tanken är ju att även den ska byggas om, men det kanske dröjer för de lär ju knappast ha användning för den på länge.

Annars en bra arena utan att för den skull vara i närheten av Swedbank stadion eller nya gamla Ullevi. Blir dock lika bra som Behrn (när nya östra är klar). Men när södra byggs om så kommer vi ha en riktigt bra arena. Hoppas då att södra byggs som norra (som jag länge förespråkat), då kommer hörnen bli så små att man inte tänker på att det är öppna hörn.

Har för mig att nya parken tar 16 000-16 500 något...
AIK sirSixten
2009-05-22 16:53
Ämne: Känns som att dom sa....
Jag skulle vilja påstå att Norrköpings trupp helt klart håller för Superettan. Hade det inte varit för skador och att matcherna avgörs på planen och inte på pappret så tror jag att (och jag hoppas fortfarande) att Peking skulle kunna gå upp i år. Om du frågar mig så är arenan helt rätt, för alla sätt att få mer publik och mer sponsring osv är det klubben mår bra av långsiktigt. Att lägga pengar (som man inte har) på en vassare trupp hade kanske gjort att man gått upp, men långsiktigt hade det inte gjort lika mycket...
Örebro Aspen
2009-05-22 16:30
SR P4 Örebro hade ett långt inslag om Yunus nu på eftermiddagen. Med var förutom Yunus, Sjögren, Polisen och migrationsverkets infochef.
Tycker fallet har passerat en rimliga och human gräns för länge sedan.
Tänker ta kontakt med mina riksdagsmän/kvinnor från Örebro. Dom måste ta sitt ansvar. Man har ju stiftat de lagar som gäller men och som fungerar som rena tortyren i verkligheten. Tycker fler skulle göra det samman. Om varje riksdagsman får 200 mail/tfnsamtal i ämnet kanske det kan påverka något.
Det är någon som bör ställas till ansvar för pysisk tortyr.
Örebro M!ke
2009-05-22 16:18
Riktigt fräsch fotbollsarena!! Nån som vet hur många den tar in?
Förövrigt så hoppas jag att Norrköping tar sig upp i Allsvenskan igen, alltid lika kul med derbyn:D
Örebro Mittåt
2009-05-22 16:08
jappel// Kommunens planering kan inte styras utifrån hur dagsformen för IFK Norrköping ser ut. Projektet startade (eller aktualiserades) när IFK gick upp till allsvenskan igen och alla räknade med att IFK skulle bli ett allsvenskt topplag.

Sedan kunde man knappast utlösa nödstoppet då IFK ramlade ur på en gång. Man räknade nog dessutom kallt med att vistelsen i Superettan bara skulle bli ettårig. Nu vet man bättre, men nu är det för sent.

IFK kommer säkert tillbaka till allsvenskan. Men det kan kanske ta några år.
Annons: