/fotboll/osk/forum/5866.aspx/fotboll/osk/forum/5866.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Gummianka
2009-05-31 17:24
HBK spelat ihop till ledningsmål nu.
Örebro Gummianka
2009-05-31 17:23
Utan Alvbåge skulle vi ligga flera placeringar längre ner. Fan vilka värdefulla räddningar han gör.
Örebro in med Boniek Maruti på plan
2009-05-31 17:20
Halmstad får straff idag..tjockisen Andreasson dömer ju...
Örebro Olsén19
2009-05-31 17:18
vafan, inte mål? :O
Örebro hunter
2009-05-31 17:17
Wirtanen är så statisk i sitt spel. Han utnyttjar aldrig sin snabbhet utan väntar alltid ut backen.
Sen är han ingen vidare teknisk spelare heller.
Örebro Olsén19
2009-05-31 17:17
Gud vilka tråkiga kommentatorer på sr.se...

suck..

Kom Igen Sport!
Örebro Thompa-
2009-05-31 17:04
Synd att vi fegar och inte kör Astvald från start, tycker han imponerat de matcher han fått.

Vågar vi ligga i hög press och går in med mentaliteten att vi ska styra matchen, då har vi god chans att vinna. Bättre med lite naivitet än att motståndarna ska få igång sitt spel i mitt tycke. Med högre press öppnar sig även kanterna.

Om vi blir tillbaka pressade hoppas jag att yttrarna går in i yta mellan ytterback, mittback och mittfält. där kan man även ge olsen understöd som trots allt är ganska bra på one touch spel när han får direkt understöd. Eventuellt överbelasta en kant, som skett ett fåtal gånger. Då blir jag nöjd även om vi förlorar.
Örebro Estnisk likör
2009-05-31 16:36
Per får inte ens plats på bänken i dag. Både Erik Nilsson och Marcus Astvald går före. Konstigt kan tyckas då Per verkligen kan vikariera i backlinjen. Både till vänster och centralt.
Örebro Kronblom
2009-05-31 14:33
ja lite underligt,som om Basse alltid skulle försämra för ÖSK!
Halmstads BK Waddle HBK
2009-05-31 14:08
Länken från fotbolldirekt... Citat: "Det lär i alla fall bli en underhållande match, även om en sådan som Eric Bassombeng alla gånger förämrar ÖSK..." I kategorin, formulera motsatsen till vad man vill säga. :O)

Hoppas matchen blir lika trevlig som vädret!
Örebro Aspen
2009-05-31 13:43
Heldött, är alla på väg till Halmstad?
Örebro Aspen
2009-05-31 11:43
Går allt vår väg idag kommer vi att ligga 5:a.
Om allt går emot kommer vi att ligga 10:a.
Lite vinna eller försvinna läge.
Örebro Aspen
2009-05-31 11:10
Inför Halmstad-Örebro:
Tungt slag för Örebro. Lagets kanske största stjärna missar Halmstads-matchen.

Örebro jappel
2009-05-31 10:59
Ämne: Nu ska jag bare skri....
Tack, mycket trevlig läsning.
En liten ordmärkning bara.
Det Tony pratar om är engelskans possession vilket översatt till svenska blir ägande eller innehav. Din översättning av ordet var med andra ord helt korrekt.
Örebro Aspen
2009-05-31 10:30
Den 2 juni kl 19:00 Vänskapsmatch, Mariehamn - Atletico Madrid, TV4 Sport med vår Tommy Wirtanen

Örebro Wuzac
2009-05-31 10:12
Estnisk likör: Tänker väl mer på om man har en andre målvakt som är mycket lovande. T ex Alvbåge situation i IFK förr. Hade IFK låtit honom stå ibland och känt att de på sikt skulle satsa hade Sveriges bäste målvakt spelat hos IFK idag.

Iden är inte riktigt applicerbar på ÖSK med Westman där det råder en annan situation.

Annars får man som klubb alltid skaffa ny andre målis var tredje år.

Sedan skall naturligtvis de spelarna man roterar med stå mycket när en A-lags plats. Vi talar givetvis om spelarna på bänken i första hand. Och en av dem startar matchen emmellanåt. T ex Bedoya för Nordin, Berra för Wikström, Per J för Nordback (eller Sammy). Övertygad att det tex kan leda till att Berra vill spela i ÖSK även 2010. Det långsiktiga syftet är att få en jämnare trupp, mer motiverad som helhet och minska spelaromsättningen av de man egentligen vill behålla. Detta skall leda till ett bättre lag.

Det är inte antalet matcher i sig, utan hur tätt de ligger. Och ÖSK spelar närmare 50 matcher med tränings- och cupmatcher. Dessutom har flera lags träningar snarare mer liknat rehaträningar under våren än vanliga.

Sedan är pedagogikerna olika. Det finns tränare som roterar till viss del (Rickard Norling var en). Medan andra tycker som du.

Och bara för att vara tydlig. Detta är en åsikt, inte nödvändigtvis en sanning. Om det nu finns fel och rätt i fotboll.

Så, nu ut i solen!
Örebro Chipset
2009-05-31 09:13
Ämne: Nu ska jag bare skri....
Wuzac// Mycket kul och intressant läsning. Tack för länken. Man U är väl dessvärre också på väg bort från två anfallare. Åtminstone har det verkat så i ett antal seriematcher denna säsong.
Örebro Estnisk likör
2009-05-31 01:36
Ställa Westman i mål bara för att hålla uppe dennes motivation och utveckling. Intressant på min ära.

Själv är jag av den uppfattning att bästa möjliga lag skall spela i tävlingsmatcher. I Sverige finns det fanimej inget behov av att rotera för att man sliter på spelarmaterialet. 35 tävlingsmatcher på en säsong ungefär förutsatt att man går långt i cupen. Det är ju ingenting.
Örebro Wuzac
2009-05-30 23:28
Nu ska jag bare skrive de siste sen inte tjöte mer. Men för er som intresserar er för taktik & system:

Jag har länge tyckt att utvecklingen med endast en forward, oavsett om man spelar Sixtens eller Elfsborgs modell, är riktig tråkig. I grunden är det en defensiv syn som mer utgår från att freda sitt mål mer än att göra mål. En forward är väldigt internationellt spritt idag. Egentligen finns det bara få riktigt stora lag som fortfarande spelar med två forwards t ex Arsenal och Mancheter united.

Trenden är också att det klassiska ytterspelet är i kraftigt utgående. Visst förekommer kantspel men det är främst genom kombinationer, inte Sixtens raka ytterspel och sedan inlägg.

Trenden att ha ett rakt kantspel och sedan inspel som grundläggande spelide i sitt anfallsspel är stendöd. Det är tom så inlägg endast skall tas till i nödfall när inget annat finns. Istället är det mellanrummet (ytan mellan motståndarens backar och mittfält) som skall vara plattformen för avsluten. Två lag som tydligt utnyttjar dessa ytor som avstamp var/är Spaniens landslag och Barcelona. I Sverige är t ex Malmö FF tydliga i sin spelide att nå dit.

Vidare betonas vikten att få rättvända mittfältare för att komma fram centralt. Andra uttryck som du nog kommer att höra tränare att snart uttala (Hörde Tony säga det första gången efter Halmstadmatchen) är "poession". Dvs förmågan att äga bollen och kontrollera den inom laget. Något som ÖSK har förtvivlat svårt för på bortaplan. Det är inte heller en slump att Tony nämnde det på en presskonferens efter en match då just Tony ser ett starkt poession som en stark grundläggande egenskap för att skapa ett bra lag. Andra lag, tex Gefle betonar det mindre (sannolikt för att man inte har material till det heller)

För den som vill veta mer om trenderna (mycket intressant läsning) från senaste VM läs länken och noterna från senaste tränarsymposiet:

http://www.tranarforeningen.com/index.php?mod=plink&id=3490&PHPSESSID=00faaf6256cd4dec464661c91f29b1d2

Länktipset visar Arséne Wenger syn.

Därmed inte sagt att man inte kan nå framgång med ett "ortodox" spelsätt. Se Gefle, Trelleborg och Man u (om de nu platsar i samma jämförelse ;))

Ja, det var väl allt flickor. Sov gott ;)
Örebro Wuzac
2009-05-30 23:00
Pras Y: Ja sett ur försäljningsperspektiv så är det nog optimalt att sälja honom detta år. Det är sant.
Örebro Wuzac
2009-05-30 22:59
Och på tal om alla förhoppningar om att Staaf är tillbaka som nån sorts backup på Olsen. Han är väl Kim Olsens motsats på alla punkter? Däremot ser jag honom gärna som ytterforward. Förvisso är han ingen sidlinjeslickar-typ och nog gärna vill spela mer inåt i banan. Och det är precis det som gör att jag vill se honom bredvid Kim.
Örebro Pras Y
2009-05-30 22:58
Wuzac

Ja det är snart. Det betyder med andra ord att vi behöver sälja honom inom 1 år, helst efter denna säsong.
Örebro Wuzac
2009-05-30 22:44
Men jag håller med. Sixten kunde ibland rotera lite. Särskilt med så tajt spelschema. På lång sikt tror jag man tjänar på det. Inte att man alternerar på 26 spelare kanske men några. Med dem som står nära. T ex mellan Berra och Wikström. Men Sixten tycker inte så. Han alternerar ju inte ens under den långa försäsongen om inte skador tvingar honom. Har faktist aldrig någonsin träffat på en tränare som inte ger alla samma chans på en försäsong i matcher.

Jag är lite extrem antar jag för jag är t,o.m av den uppfattningen att man bör låta andre målisen stå ibland för att upprätthålla dennes motivation och utveckling. Och för dem som säger att det går absolut inte skulle jag vilja säga att då har man för dålig andre målis, om fansen får ångest för att han skall stå. Vad om förste blir skadad?
Örebro Wuzac
2009-05-30 22:39
Berras kontrakt går väl ut efter säsongen 2010?
Örebro Pras Y
2009-05-30 21:43
Berras kontrakt går ut snart. Jag tror inte han efter den här säsongen är så sugen på att förlänga.
Örebro Gurra2001
2009-05-30 21:09
Jag har önskat att Berra får spela lite spm deffensiv mittf. Vore bra att skola in honom där eftersom Kihlberg snart kommer lägga av. Det vrkar dock som att han inte får chansen där.
Örebro Bastard on Parade
2009-05-30 19:00
Jag väljer Jidsjö framför Berra 7 dagar i veckan som target. Robin Staaf skulle prestera bättre som target om han skulle springa runt på kryckor.

Berra är inte en forward, och kommer aldrig någonsin bli det. Däremot kan han fortfarande bli ruskigt bra som mittback eller defensiv mittfältare men det börjar nog närma sig den tidpunkt då han kommer prioritera speltid före ÖSK.
Örebro Rojas
2009-05-30 18:52
Ämne: Jag tror att Emra få....
Lugnt !, jidsjö och staaf är tillbaka i spel efter uppehållet. Sen har jag hört att Robocop kanske ska testa igen
Örebro Wuzac
2009-05-30 17:51
Enligt rapporterna låg främsta nyckeln till att IFK kunde slå BP i snabba omställningar innan BP hann samla sig.

Jidsjö i all ära. Jag ser också honom som en tronföljare. Men att han skulle gå in och ersätta Kim rakt av i vid skada, låt oss säga, 4 raka matcher, tror jag inte ett dugg på. Jidsjö är mogen att ta en 10-minutare då & då.
Örebro Mittåt
2009-05-30 17:50
Jag tror att Emra får åka tillbaka till Zurich oberoende av Mickes status.
Annons: