/fotboll/osk/forum/5863.aspx/fotboll/osk/forum/5863.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro mustard
2009-06-02 11:50
Wivallius//

bra, positivt!
Wivallius
2009-06-02 11:33
Ämne: Formen för ett lag g....jappel//

1998 var vi inte höstens lag! Vi gick till sommarvila på andra plats och när hösten var slut höll vi på att åka ur. Vad gjorde vi i sommaruppehållet -98, då? Jo, vi sålde Dan Sahlin och tappade Arnor. Vad händer i år om John och Eric flyktar under sommaren? Jo, vad som helst kan hända.
Örebro ÖSK KRILLE
2009-06-02 11:11
Äntligen tillbaka! Jag har haft problem med min inloggning.
STEFANO!
2009-06-02 10:45
Håller med om att ÖSK gjort det bra och framförallt har man varit med i varje match! Inga genomklappningar som man är van vid och jag tror det blir ännu bättre när serien drar igån igen!
Örebro ÖSKare i exil
2009-06-02 10:12
Uppehåll och tid för eftertanke och analys. Vissa är nöjda, andra missnöjda och det mesta har väl med förväntningar att göra. Det här inlägget är för att reda ut hur jag själv känner.

Jag är ett stort fan av långsiktigthet när det kommer till dagens fotboll. Nu är långsiktighet är iofs inte att spela med samma 11 spelare varje match oavsett läge men fotbolls filosofi och ledarskap är områden jag gärna ser långsiktighet inom. Förra året togs några första steg och man byggde en grund och den grunden tycker jag att man har cementerat allt mer. Det är behov av att få det hela att sätta sig och vara stabilt innan man bygger vidare.

vi ligger i mitten av tabellen. På minus sidan finns svaga borta matcher samt att man inte riktigt orkade med på slutet för HBK, BP och MFF var inte bra matcher. Men vi ligger i mitten och vi har visat att vi kan spela vårt spel och slå topp lag samt att vår defensiv sett stark ut även om det finns lite att önska.

Framför allt är det att man tappar spelet och sjunker så långt ner i banan som oroar. Hög press på ÖSK verkar ge resultat och i Sverige så är ju högpress med understöd något som spelarna får med modersmjölken. Där till tycker jag Roni blixtrar till men inte synts till alls samt att Nordin och Nordback försvinner ur matcher alldeles för ofta.

Det finns dock en hel del på den positiva sidan. Johns målvaktsspel, Almebäcks pondus, en radda matcher med högklassigt spel och framför allt konkurrensen i startelvan där Ale, Per J, Astvald, Nilsson, Näfver, Berra och framför allt Wirtanen finns tillgängliga och alla är unga och lovande.

Min slutsats blir typisk för en naiv dåre med svartvitt bultande hjärta. Att ÖSK får med ett godkänt för vårsäsongen. Jämfört med förra säsongen handlar det om att behålla istället för att köpa spelare. Om att kriga sig till toppen istället för ur botten. På ett år har ÖSK tagit ett kliv och vi har så bråttom med nästa. ÖSK är en vänsterback och en målvaktsersättare ifrån att ha framtiden framför sig. Vi är i en fas där kvaliteten i truppen ännu inte nått sin topp.

Sixten och Rille har en sommarmånad med samlad trupp att hitta alternativ i det spelet vi har idag och vi är inte avsågade mot toppen. Jag är försiktigt hoppfull. Jag förväntar mig inte topp 3 i år och jag tror inte det här är toppen utan bara början där 10-talet är vårt decennium.
Örebro Estnisk likör
2009-06-02 10:04
ÖSK har fem raka utan förlust i allsvenskan. :)

Glöm inte att kolla Wirtanen mot Atletico Madrid på TV4Sport. Enligt Atleti-redaktionens införartikel verkar det som att Tommy får inleda matchen på högermitten.
Örebro jappel
2009-06-02 09:49
Fast med tanke på att IFK tappar tunga namn under sommaruppehållet så har vi chansen även där...och ellos ska inte vara omöjligt att plocka in 6poäng på under hösten.
ÖSK mot SM-guld 2009
Örebro jappel
2009-06-02 09:47
Formen för ett lag går alltid lite upp och ner. Just innan uppehållet var ÖSK bevisligen nere i en liten svacka. Men trots det så fick vi med oss poäng från många vanligtvis svåra bortamatcher. den enda stora plumpen är väl BP hemma där vi verkligen borde ha vunnit.
ÖSK har alltid varit lite av höstens lag, och med tanke på det så ligger vi verkligen bra till inför avslutningen av årets allsvenska. Vi har absolut fortfarande chans att komma ikapp alla lag. Och även om det är en utopi så är chansen stor att vi i alla fall går förbi 5 av lagen som ligger före oss i nuläget. De lag som jag tror vi får svårt att passera är IFE och IFK.
Örebro Wuzac
2009-06-02 09:43
Brinkewall: Bra talat. Du har åtminstone en ganska nykter syn på det hela. Och visst är det skönt, skall erkännas, att på mycket länge inte behöva titta nedåt i tabellen.

Jag har, ska jag erkänna, också reflekterat över att det finns tränare med klart sämre trupper och förutsättningar som går ungefärligen lika bra som ÖSK. Och klart man tänker: Om man kan nå samma resultat med en klart billigare trupp så varför ha en så dyr & bred trupp? Allt vi behöver är en taktiskt driven tränare med förmåga att fiska upp unga talanger. Eller är det Sixten som inte förmår att utnyttja lagets resurser?

Skillnaden är naturligtvis som du skriver att ÖSK & Sixten har ambitionen att bli ett s p e l a n d e lag med förmåga att avgöra matcher på egen spelstyrka. Och det är klart, att bygga upp en sådan kultur och synsätt tar tid och öppnar också upp laget bakåt när man inte till fullo riktigt behärskar ett sådant spel (ännu). Så du har rätt i mycket i det du skriver.

Men man (eller iaf jag) blir så jävla frustrerad och irriterad när laget, som man ändå tycker till stora delar innehåller bra spelare, fallerar så totalt på bortaplan. Då tar man ut sin ilska i bla detta forum. Och att man ändå måste erkänna att utan Alvbåge hade ÖSK fått riktigt riktigt med smisk.

Örebro Brinkewall
2009-06-02 09:14
Ämne: Skägget//

Det är ....

ÖSK-Karl; Nu blir jag lite förvånad över din negativa inställning. Och hur kan du säga att Sixten är sönderläst och "att en tränare som Prahl eller Hammar säkerligen lyckats bättre."

För det första, det går inte att slå fast någonting utan facit i hand. För det andra; är det verkligen så vi vill att klubben ska spela? De tränare du drar upp står för en fotbollsfilosifi som ÖSK tidigare haft men nu är på väg ifrån. Med tanke på hur tråkstämpeln varit cementerad över det vita matchstället så har det gått rätt fort att tvätta bort den. Och detta anser jag vara Axéns och Sixtens förtjänst.

Men att på ett drygt år lyfta klubben från nedre halvan till att vara ett topplag är inte lätt. Även om de yttre förutsättningarna finns. Målsättningen är uttalad, bra så. Vi måste ändå acceptera att det kan ta mer tid än vad vi gärna önskar. Säsongen är inte slut, laget ligger 1 poäng från 5e plats och nosar med där uppe.

Visst har spelet klickat vid vissa tilfällen, men hey, jag har sett samtliga AIKs hemmamatcher denna säsong och hur bländande tror du det ser ut?

Istället för att folk är negativa efter vårsäsongen ska vi vara glada över att vi inte anser oss nöjda med den poängskörd vi haft. DET var länge sedan man kunde känna som ÖSKare.
Örebro Wuzac
2009-06-02 09:01
Jag vet inte om "Sixtens taktik är sönderläst". Han saknar väl egentligen en taktik i den rätta bemärkelsen? Snarare är det Sixtens spelide som är sönderläst beroende på att den är så stereotyp så behöver inte motståndarna ha beredskap för olika skeendet. Jag har också varit inne på sedan i februari på det Thomas Nordal nämner att Sixten inte har en alternativ centralt spel. Detta i kombination med att trion Nordin-Kilhber-Nordback helt enkelt inte är tillräckligt spel- och passningssäkra i tempo för att hålla boll/avancera när motståndarna är samlade och framför allt spela förbi pressen (det måste ju vara så?).

Eftersom också ytterforwards sällan löper in/ut i banan utan boll får de heller inget understöd centralt.

Jämför BP som var här. Genom snabbt rörligt passsningsspel försökte de nå halvcirkeln framför vår backlinje. MEN de kunde kombinera detta med ett snabbt längre djupledsspel (med bra avvägda djupa eller diagonalt djupa bollar, ej slagna på vild chans utan med tanke)när de lägena kom.

En annan spelmässig brist är att spelvändningarna ofta går på tok för långsamt. det är mot lag som Gefle, BP, Trelleborg som ofta har samlat försvar och lågt försvarspel som ÖSK måste vända snabbt eller kontra på kontring. Se blåvitts blixtrande vändningar mot BP sist.

Notera: Är nöjd med oavgjort mot MFF & Halmstad borta. Är missnöjd med det skamliga spelet.
Örebro S&V
2009-06-02 08:33
Borde inte ösk vara intressantare än "ÖIS tvåpoäng på 12 omg" eller är vi inte intreserade
Wivallius
2009-06-02 07:54
Lasse Wirström har idag en krönika i NA om Emra som jag tycker väl summerar honom som talang resp lagspelare
Helsingborg Presidenten
2009-06-02 07:32
2000-talets maratontabell

Nu har ÖSK klättrat upp på topp tio!
Örebro Pras Y
2009-06-02 04:43
Det är större skillnader mellan topp och botten i ligor som t.ex. i Österrike och Holland. I AS skiljer ju inte det nämnvärt det vet ni ju.

Lagen där nere sitter på fina lönebudgetar och under EM när Österrike skämdes som mest för sitt landslag läste jag ett reportage som beskrev förhållandena där nere. Talangerna och inhemska spelare får så jävla bra betalt kryddat med en och annan duglig utlänning, som våra brassar fast bättre, så det leder till att spelarna inte utvecklas.

Så med det här vill jag få sagt att den Österrikiska toppen är bättre än allsvenskans bästa dock inte så stor skillnad som budgetarna ser ut mellan klubbarna där och här. Med tanke på den sketna ekonomi och förutsättningar svenska klubbar har är det ett mirakel att vi fortfarande har landslagsspelare i AS.
Örebro Rojas
2009-06-02 03:13
Min poäng är alltså att det är mest rättvist att utgå från den senaste säsongen, och inte göra beräkningen med stöd av de senaste 5 säsongerna, eftersom vissa ligor då kan leva på gamla meriter. Exempelvis rankas Serie A som den 3:e ligan i Europa baserat på 5 år, men år 07/08 rankas Serie A som delad 5 liga!
Örebro Rojas
2009-06-02 03:08
Ämne: I UEFAs landranking ....Österrike låg visserligen på 20 plats,och Sverige på 23, MEN och inte ett litet men ,det är som du säkert vet en sammanställning på de senaste 5 säsongerna.År 07/08 rankades Allsvenskan som delad 12 liga i Europa, alltså betydligt bättre än den österrikiska ligan. Anledningen till att de ligger lite bättre än oss är att Österrikiska lag gjorde det bra i Europa 04/05 således är inte den österrikiska ligan bättre än den allsvenska.
Örebro ÖSK-Karl
2009-06-02 01:45
Skägget//

Ja, Sverige är också en blåbärsnation, men vad är det som gör att du anser att Eddie Gustavsson är en bättre målvakt än Alvbåge?
Örebro ÖSK-Karl
2009-06-02 01:42
Skägget//

Det är för varmt för att sova ;))

Jag har med tanke på trupperna innan säsongstart tippat Elfsborg som etta och Göteborg som tvåa, ÖSK ansåg/anser jag borde komma trea. Alltså tycker jag att ÖSK:s trupp, ekonomi delvis o.s.v är bättre än de icke nämnda lagen. Så här långt är det en flopp, speciellt som vi har presterat ett bedrövligt spel på slutet och har klubbar som Gefle och Trelleborg framför oss.

Det står klart att Sixtens taktik är sönderläst och att en tränare som Prahl eller Hammar säkerligen lyckats bättre.
Örebro Skägget
2009-06-01 23:46
Jag säger som Mittåt beskriver det så väl. Sverige minst lika mycket en blåbärsnation när det gäller klubblagsfotboll som Österrike.

ÖSK-Karl: När du i nåt inlägg häromdan skrev att du tyckte att ÖSKs målsättning på topp 5 var låg, menar du att du tycker ÖSK har en lika bra trupp som IFk Gbg eller Elfsborg och Helsingborg?

Det kan jag t.o.m. som inbiten ÖSK:are inte hålla med om. Visst kan ÖSk slå dom i någon enstaka match, men under en hel säsong så ligger de en bit före. En femteplacering låter som en fullt realistisk placering, och det är där jag tror ÖSK hamnar denna säsongen, någonstans mellan 5-8:e plats.
Wivallius
2009-06-01 23:01
Ämne: Nu är det klart att ....
Joerny//

Det var väl för väl.
Örebro Mittåt
2009-06-01 22:40
I UEFAs landranking (obs inte landslag utan för klubblag) per 2008 låg Österrike på 20 plats och Sverige på 23.
Örebro ÖSK-Karl
2009-06-01 22:27
Skägget//

Och hur bra tror du ligamästarna är i blåbärsnationen Österrike?
Örebro Mittåt
2009-06-01 22:27
ÖSK Söder slog Lekeberg i kväll på Behrns plast. Det var lite grand av pojkar mot män och det var pojkarna som vann.

Söders mål gjordes av Daniel Delgado och Angelo Da Silveira. Lekebergs av talangtruppens fd. fyrtorn Daniel Andersson som nickade in en hörna till 1-1. Men södergrabbarna hittade en väg fram till Lekebergs mål mitt i lekebergspressen och avgjorde.
Örebro Chipset
2009-06-01 21:33
Om Roni försvinner ser jag gärna Barsom i ÖSK-tröjan igen. Han skulle kunna funka till vänster. Har svårt att se att ÖSK skulle kunna värva/låna någon av samma klass som Barsom.
Örebro Skägget
2009-06-01 21:15
Jag tycker Nordahl tar i lite väl mycket i dagens NA-TV, när han påstår att det är en skandal att Alvbåge inte är med i landslagstruppen.

Isaksson är given, och sen att det är en skandal att förstemålvakten hos ligamästarna i Österrike är uttagen är bara nonsens.

...Att sen Almebäck skulle bli uttagen i u21truppen räknade jag inte inte. Han har gjort en fantastisk vårsäsong, men en radda på bara 10 matcher ska inte räcka. Han har ju även chansen att komma med i det "nya" u21landslaget som drar igång till hösten. Bibehåller han formen har han stor chans att komma med där.
Örebro Grixx
2009-06-01 20:49
Geflematchen vanns mot oss för att de hade en jäkla fart på sina forwards. Anfall är bästa försvar är en devis som ofta stämmer...och def då.
...sedan kan man undra om vi inte kunde vänt det hela pga hörnorna. "Låna hem" Abbe och kör lite sommarträning med hörnor;-)

...men spelmässigt tycker jag inte att det var en plattmatch från oss utan mer att de var riktigt duktiga.

BP-matchen skulle vi vunnit. Då hade vi bollen och strulade bort segern pga av dålig inställning, ingen killerinstinkt över huvud taget.

HBK-matchen borde vi också kunnat gjort något bättre av. Ok en poäng är ju inte helfel och visst hade de massor med chanser men vi fick ha bollen och vi fick möjligheten att spela vårt spel men vi gjorde ju fan inget alls.

Göteborgmatchen visade vi upp både bra spel och fighteranda men förlorade, inte mycket att klaga på.

Djurgårdsmatchen var vi värda en vinst och minst oavgjort.

På något sätt verkar man nu tänka att på naturgräs så ska vi tjonga för vi kan ju inte passa som på plasten, möjligen låg det något i det mot Malmö för där gick bollen verkligen långsamt men i gårdagsmatchen var det bra fart på bollen.

Tycker också att man frångått de första intentionerna om ett snabbt passningsspel på backen. Förra året var det a och o och spelarna fick nöta det på träningarna där inga bollar över knähöjd var godkända. Så fort vi börjar passa så hemma så tar vi tag i spelet, konstigt att vi inte fortsätter så när det är så tydligt.

Tycker också att vi tappat farten och energin. På något sätt så är vi välplanerade i anfallen, men så välplanerade att man BARA kör på kanterna och glömmer mitten och det irrationella. Lättläst säger många och det är vi oftast. Det är bara Basse som hittar på lite annat. Roni är faktiskt lite för enkelspårig i jämförelse...men inte dålig för det.

Men är vi lättlästa så måste vi i vart fall ha mycket mer fart i vårt spel. Vet att tränarna förra året tyckte att Kalmar var lättlästa, men när de har en jäkla fart så är deras tre passningsalternativ svåra att täcka upp.

Nordin används för dåligt. Senast fick han en boll och slog den perfekt ut på kanten...men sedan fick han inga mer. Han försökte springa ut på högersidan för att få låna bollen. På något sätt har man glömt bort vissa områden på plan där vi har bra spelare som vill ha boll.

Kan det vara så att våra spelare tycker att vi har ett så bra manskap att vi bara ska tillhöra toppen av allsvenskan och glömmer bort att göra jobbet????
Örebro Wuzac
2009-06-01 20:38
Köp Wanderson ;)
Örebro Pras Y
2009-06-01 19:07
Bäst för ÖSK vore förutom snabb teknisk striker ett vasst komplement till Porokara. Han spelar utan konkurrens just nu.
Örebro Walter Gigena
2009-06-01 18:12
// Gurra2001

Inte vidare beläst att kläcka ur sig påhittad brottsstatistik när det handlar om fotboll. Majoriteten här fixerar sig på det sätt Ösk som lag betett sig under de senaste matcherna. Spelmässigt har vi INTE gjort det bra. Inte med det spelarmaterial vi besitter. Det verkar som att DU blint kollar på tabellplaceringen när du gör bedömningen att "vi gjort det bra". Spontant tvivlar jag på DIN förmåga att tolka siffror och statistik.

Att vara nöjd med en mittplacering i kombination med stundtals horribelt spel finns inte på min karta. Jag är nöjd den dag vi defilerar i toppen av tabellen. Förmodar att vissa har mer tävlingsmänniska i sig än andra.

P.s jag önskar mig en snabb, teknisk striker!
Annons: