/fotboll/osk/forum/5857.aspx/fotboll/osk/forum/5857.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Ösk_#09
2009-06-23 11:27
Otroligt skönt att Sixten stannar kvar.
Örebro Walter Gigena
2009-06-23 11:09
Sixten kvar till 2011 (minst)
Örebro Sven Töle
2009-06-23 08:43
Ämne: Ämne: Och så ....
Spanien växlade under hela EM kvalet mellan en och två forwards beroende på motstånd. Man kan spela med både Torres och Villa i ett 4-5-1 där den ena får en släpande roll. Som Tobias Hysen haft i IFK.

Lagerbäck sa i ett uttalande under EM att han faktiskt tyckte att Spanien med 5 mittfältare var bättre än med 3-4 på mitten.

Men visst spelar Spanien med två anfallare också. Min poäng var bara att det kan finnas lag som kan hålla trycket i offensiven med endast en forward beroende på spelstil, förmåga, inställning och spelare.

Men generellt tycker jag två forwards är bättre. Men det är bara en åsikt.
Örebro Einar B
2009-06-23 08:07
Ämne: Och så till sist:
....
Vem av Torres och Villa är mittfältare?
Örebro Sven Töle
2009-06-22 22:29
Och så till sist:

Bamberg var ju "bomben" under silly i vintras som inte small. Och som DaSa skriver borde köpläget vara bättre nu än då. Har dock dålig koll på honom skall jag erkänna och vet inte hur han spelat i år. Men frågan är vad han skulle kunna tillföra och på vems bekostnad? Att köpa honom för bänken tror jag är en dålig ide i dagsläget.

Ser Hallenius som ett intressantare objekt men återigen, är han den nr 9 som Sixten föredrar? Han kan förvisso spela ytterforward men Sixten petar ingen. Så bänken för Hallenius.

Erkänner att jag hatar spel med en forward. Även om vissa lag (Tex Spaniens landslag) klarar det galant.

Tänk vad mycket enklare det är att spela med två forwards. Då kan de komplettera varandra och man blir inte lika beroende att att en forward absolut måste vara på ett visst sätt. Dessutom belastar man motståndarnas mittbackar hårdare. Se Elfsborg. Visst de är ett otroligt ramstarkt lag som är svårslagna. Men de har precis samma problem att få fram den där exakta nr 9 och provat många olika. Och det syns, för just i boxen är Elfsborg som svagast. Men Elfsborg är i grund och botten ett defensivt lag även om det på många sätt kan framstå som offensivt.

Tänk er ett ÖSK med en anfallsduo med Olsen/Staaf eller Olsen/Hallenius? Skulle det inte bli mer varierat och giftigare?

Så, nu sova.
Örebro Sven Töle
2009-06-22 21:49
Jidsjö tror jag dock är den som på sikt är som kan fostras till en Kim-Olsen-spelar-typ. Tycker nog ÖSK ska behålla honom och hans spelarattribut är nog ganska exemplariska för Sixtens primitiva anfallspel.

Staaf är en härlig spelare som jag gillar men mycket svårplacerad i Sixtens system. Han ersatte Kim mot Elfsborg i fjol på ett bra sätt men kräver ett annat agerande från sina medspelare i framspelen. Han skulle mycket väl kunna spela ytterforward om han fick tillåtelse att ligga närmare den centrala forwarden inåt i banan och ytterbacken bakom tog ett större offensivt ansvar i korridoren utanför för inlägg och inspel.
Örebro Sven Töle
2009-06-22 21:35
Skänk bort Näfver? hehe...Lät kul sagt.

Men seriöst. Jag har inte insyn heller men jag vet att ÖSK bara gjorde några mille i vinst 2008 och att kistbotten syns hos Spelarinvest. Driftkostnaderna bör vara högre i år pga av bredare trupp och något dyrare spelare (Kim Olsen t ex). Samtidigt har publisnittet (hitills) sjunkit och vad jag förstått ligger sponsorintäkterna ungefär i nivå med förra året. Samtidigt har kommunen aviserat hyreshöjning. Det bör betyda förlust eller i bästa fall +-0 i årets drift.

Spelarna som anses överflödiga som du nämner (håller med) har kontrakt året ut. Enda sättet att bli av med de kostnaderna är att någon annan klubb vill hyra dem, för att köpa dem verkar intresset svalt.

Det verkar inte bli någon försäljning och skulle det bli det tror jag nog Alvbåge är den som närmast ligger till och då kommer nog prio bli att inköpa en ny målvakt (Om de inte anser Westman duga och Rosen som reserv)

Så rent ekonomisk och förnuftmässigt borde inte ÖSK alls ha resurser till någon spelare. Om de inte får fatt i någon extern finansiär eller att spelarinvest skjuter till mer pengar eller en kombination av båda.

Alternativt skjuter ÖSK till pengar till ett köp och räknar med att spara in pengarna i driften på sikt genom att rensa i truppen rejält efter säsongsavslut. Idag finns ca 30 spelare i truppen tror jag att jag läste i något inlägg och det normala är väl att ligga runt 22-24.

Örebro DaSa
2009-06-22 19:04
Är inte helt insatt i hur ÖSK ekonomi ser ut, men som i länktipset ovan så är det rea på talang. SÅ jag tycker vi borde passa på och köpa, tyvärr så kanske det blir svårare att sälja de överflödiga spelarena också. I min trupp nedan utgår jag från att Basse eller Porokara säljs.

Ut:
Näfver - skänk bort honom
Walker - samma som ovan
Glenn - sälj eller låna ut till ÖIS

Utlåning:
Jidsjö - svårt att få speltid när Staaf är tillbaka.
Oscar - Nästa säsong så är han med och utmanar Wiken om hans plats i startelvan. Berra tror jag försvinner om Basse försvinner.
Erik N - Skulle hellre sett honom än t.ex. Nobbe i truppen men skriver inte det då jag vet att ÖSK inte skulle klara sig utan Nobbe.

Alven/Weggen

Anttonen/Wirtanen
Wiken/Berra
Almebäck/Glenn (om han är kvar)
Wovven/Sessay

Kihlen/Per J
Bamberg/Nobbe
Nordin/Bedoya

Hallenius/Astvald
Olsen/Staaf
Porokara/Frempong

Som ni ser så är Hallenius och Bamberg nya. Borde vara rätt så billiga då Linus sitter på utående kontrakt och Norrköping står på ruinens brant.
Örebro Henke(Old Boys)
2009-06-22 18:11
Ämne: Hittade den här länk....
Hehe,snacka om att sparka på en som ligger ner...hehe
Kerenskij
2009-06-22 17:09
Hittade den här länken på Öis forum.

"Jag läste att GIF Sundvalls talang Linus Hallenius är på väg att skriva på för Örgryte. Efter att själv ha träffat Linus i dag och pratat med honom kan jag skjuta den spekulationen i sank.

Linus, som är på väg bort från Giffarna där han inte alls fått mycket speltid av tränaren Sören Åkeby, berättade att han helst hamnade i en annan klubb än just Örgryte. En klubb som spelar allsvensk fotboll även nästa säsong, som han uttryckte sig."
Örebro ÖSK-Karl
2009-06-22 17:09
Sersant//

Gällande Porokara och även Alvbåge kommer matcherna i juli att avgöra om de blir kvar eller inte. I Alvbåges fall måste lagt bud upp, vilket det är stor risk för.
Kerenskij
2009-06-22 17:05
Hallenius är inte klar för Öis
Örebro ÖSK-Karl
2009-06-22 17:00
Saywee//

Håller med dig, vidrigt oljud som tar bort stämningen istället för att höja den. Tinitusvarning för publiken.
Örebro Sersant
2009-06-22 17:00
Ämne: Göm&glöm!....Förstår inte Hallenius i det valet. Varför lämna en klubb som har bra chans att gå upp till AS för ett lag som håller på att åka ur AS? Dessutom så kommer han ju få väldigt tufft att få speltid när Santos och Allbäck kommer tillbaka.

Kan det vara något annat än pengar?

EDIT: Speciellt med tanke på att det ska ha funnits andra intressenter.
Örebro Brus-Nilsson
2009-06-22 16:50
Göm&glöm!
Örebro Sersant
2009-06-22 16:38
Ämne: Kan det vara ÖSK som....
Värvar man Hallenius så känns det som att man har gett upp med Frempong. Eftersom att Porokara inte verkar bli såld så skulle isånnafall Frempong vara tredje alternativ.
Örebro DaSa
2009-06-22 16:26
Kan det vara ÖSK som lockar Hallenius?! Tror det vore perfekt att värva honom, finns nog goda möjligheter till speltid både om vi säljer ngn av Basse eller Porokara eller om de stannar. Undrar vad han kan kosta med 6 månader kvar på kontraktet?!

Förstår att han inte vill gå till ÖIS som antagligen kommer att åka ner i SE plus att han kommer få lite speltid p.g.a. Santos och Allbäck.
Örebro Kronblom
2009-06-22 10:54
Ämne: SVT:s inslag om Yunu....Ja,bra inslag om Yunus,hade dock hoppats få se en talesman för Migrationsverket och få en kommentar till varför det blivit såhär,gillade Wovvens kommentar i slutet på inslaget att man kanske ska skita i förbundets hot om böter och gå över den gränsen för att sätta press på både förbund och Migrationsverket!
AIK Saywee
2009-06-22 10:49
Mittåt//
Tack för info om vuvuzelorna, det var intressant faktiskt.

Blir detta fenomen godtagbart på de allasvenska arenorna vet jag att jag skall investera i hörselskydd och sälja sådana några timmar innan matchstart på BA ;-)

Hör spelarna en domarsignal?

Ut med elefanter, in med eleganter!!!
Örebro Grixx
2009-06-22 10:29
Likaså tycktes många av våra U21:or anammat armlåsningar och tröjdragningar på ett sätt som inte setts tidigare.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-06-22 10:09
Håller helt o fullt med Pelle Blohm:
"..Wernbloom är känd för att ha varit den störste filmaren av alla i allsvenskan trots sin tuffa spelstil. Fråga de andra spelarna..../...Jag längtar mig galen efter den brittiska fotbollens gamla ideal där man gav smällar och tog smällar med samma jämnmod. Det var full fart in i duellerna och sedan en handskakning å så körde de vidare..."

Var tog alla hjältar vägen och var kommer alla ynkryggar ifrån?
Örebro Sven Töle
2009-06-21 22:13
Jag noterade också det där "oljudet" i matchen USA-Italien. Först tänkte jag att det blir säkert svagare ju längre matchen lider men icke. Naturligtvis roligt med mycket ljud men efter en timme började det gå mig på nerverna. Lät som 10 000 kor råmade nonstop. Men man är väl van vid BA ;)
Örebro deportivista
2009-06-21 21:55
Ämne: Ett litet rykte kan ....
Hallenius tror jag vore en kanonvärvning. Även om ÖSK har stor trupp (just nu) så är det inte fel att ta in en ung, talangfull, snabb spelare (minns hans inhopp på BAarena ifjol) som kan spela på kanten eller på topp...
Örebro Mittåt
2009-06-21 21:13
SVT:s inslag om Yunus. De fick ihop fyra och en halv minut. Tyvärr talade man inte alls om Migrationsverket underliga resonemang och bristfälliga handläggning av ärendet.
Örebro Kramelet
2009-06-21 21:12
Jag var på polen vs sverige för 5-6 år sedan och va de samma oljud, tror att dom kör med samma taktik när de är speedway i polen iaf...
Örebro Mittåt
2009-06-21 20:56
Saywee// Oljudet skapas med ett slags plasthorn som kallas vuvuzela. Se länk.
Örebro pinup
2009-06-21 20:46
Sven Töle: http://www.sparkalagrell.nu/
Nu är det bara att vänta o hoppas :)
AIK Saywee
2009-06-21 20:44
Har sydafrikanerna tagit med sig sina elefanter till läktarna under för-VM? Öronbedövande bedrövligt!
Malmö FF Blå i exilen
2009-06-21 20:22
Ämne: Yunos kommer vara me....
Man blir bara förbannad när man hör talas om fallet. Sköter killen sig ska han givet få stanna.
Örebro GT
2009-06-21 19:52
Yunos kommer vara med i Sportspegeln som precis började på ettan.
Annons: