/fotboll/osk/forum/5854.aspx/fotboll/osk/forum/5854.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Grixx
2009-06-22 10:29
Likaså tycktes många av våra U21:or anammat armlåsningar och tröjdragningar på ett sätt som inte setts tidigare.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-06-22 10:09
Håller helt o fullt med Pelle Blohm:
"..Wernbloom är känd för att ha varit den störste filmaren av alla i allsvenskan trots sin tuffa spelstil. Fråga de andra spelarna..../...Jag längtar mig galen efter den brittiska fotbollens gamla ideal där man gav smällar och tog smällar med samma jämnmod. Det var full fart in i duellerna och sedan en handskakning å så körde de vidare..."

Var tog alla hjältar vägen och var kommer alla ynkryggar ifrån?
Örebro Sven Töle
2009-06-21 22:13
Jag noterade också det där "oljudet" i matchen USA-Italien. Först tänkte jag att det blir säkert svagare ju längre matchen lider men icke. Naturligtvis roligt med mycket ljud men efter en timme började det gå mig på nerverna. Lät som 10 000 kor råmade nonstop. Men man är väl van vid BA ;)
Örebro deportivista
2009-06-21 21:55
Ämne: Ett litet rykte kan ....
Hallenius tror jag vore en kanonvärvning. Även om ÖSK har stor trupp (just nu) så är det inte fel att ta in en ung, talangfull, snabb spelare (minns hans inhopp på BAarena ifjol) som kan spela på kanten eller på topp...
Örebro Mittåt
2009-06-21 21:13
SVT:s inslag om Yunus. De fick ihop fyra och en halv minut. Tyvärr talade man inte alls om Migrationsverket underliga resonemang och bristfälliga handläggning av ärendet.
Örebro Kramelet
2009-06-21 21:12
Jag var på polen vs sverige för 5-6 år sedan och va de samma oljud, tror att dom kör med samma taktik när de är speedway i polen iaf...
Örebro Mittåt
2009-06-21 20:56
Saywee// Oljudet skapas med ett slags plasthorn som kallas vuvuzela. Se länk.
Örebro pinup
2009-06-21 20:46
Sven Töle: http://www.sparkalagrell.nu/
Nu är det bara att vänta o hoppas :)
AIK Saywee
2009-06-21 20:44
Har sydafrikanerna tagit med sig sina elefanter till läktarna under för-VM? Öronbedövande bedrövligt!
Malmö FF Blå i exilen
2009-06-21 20:22
Ämne: Yunos kommer vara me....
Man blir bara förbannad när man hör talas om fallet. Sköter killen sig ska han givet få stanna.
Örebro GT
2009-06-21 19:52
Yunos kommer vara med i Sportspegeln som precis började på ettan.
Örebro Nichlas_R
2009-06-21 19:52
TV-tips... Repotage om Yunus på sportspegeln alldeles strax....
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2009-06-21 19:25
Staaf tränade med laget för några dagar sedan. Fick tydligen lite kännning i höften men verkar vara på G.
Örebro ÖSK!
2009-06-21 19:16
Är det någon som vet om Staaf är redo för spel mot AIK. Om inte, när är han tillbaka!?
Örebro ÖSK!!
2009-06-21 17:55
Är det någon som vet hur det går med biljettförsäljningen till AIK matchen?
Örebro Joerny
2009-06-21 15:37
Storm_90// Kul att det ryktas lite. Hittills har det vart lite smådött på sillyseason. Jag har aldrig hört talas om Allan Kosik Sulaiman. Nu verkar iaf Mr Ekoka vara väldigt intresserad av att göra affärer med spelaren och Arvi Taaler brukar ha öga för råtalanger.
VärmdöGnagare
2009-06-21 14:57
Snart är det dags =)
Örebro Storm_90
2009-06-21 14:36
Fler rykten!
Vad tror ni?
(kanske redan varit uppe)
Örebro Sven Töle
2009-06-20 21:33
Ämne: Sven Töle// Härlig h....
Nja, nu ligger väl inte jag bakom den sidan. Se den skratta eller skriv på. I övrigt delar jag inte din uppfattning att Lagerbäck är en av dem som tillfört svensk fotboll mest. Faktum är att jag anser att han inte tillfört någonting alls och borde ha avskedats efter EM i Belgien. Det var länge sedan han blev omkörd. Men bara i Sverige kan man gå från att vara tränare i Sörböle, Div III södra västerbotten - typ - direkt till att bli förbundskapten.

Däremot kan jag dela din uppfattning att han skall bemötas med respekt, men inte för sina fotbollskunskaper skull.
Örebro Gurra2001
2009-06-20 19:55
Sven Töle// Härlig hemsida som länk. Med uttryck som "ut med packet" så sätter man sin standard. Lagerbäck är kanske den enskilda person som har gjort mest för svensk fotboll genom tiderna, någonsin. Så behandlas han på detta vis. Et samhälle utan respekt.

"Ut med packet".... jaha, nu har man väl sett allt...
Örebro Sven Töle
2009-06-20 18:05
Tips
Örebro Sven Töle
2009-06-20 17:56
Ämne: Ett litet rykte kan ....
Vore nog en bra värvning fast jag förstår inte hur ÖSK ska ha råd med ännu större trupp. Han lär väl vilja ha en hyfsad lön också.
Örebro Mittåt
2009-06-20 17:47
ÖSK!// Fyran sänder nästan inga allsvenska matcher alls i år. Efter det att de köpte upp Canal Plus Norden så hamnar de allsvenska matcherna i betalkanalen i stället. Jag menar, varför sända något gratis som man kan ta betalt för.

Klicka på länken för en sammanställning över alla TV-matcher till och med augusti månad.
Örebro Grohl
2009-06-20 17:03
Hallenius vore en riktigt riktigt bra värvning, har alltid gillat honom... Wallerstedt känns trött däremot
Örebro Djäflun
2009-06-20 16:49
Ett litet rykte kan vara trevligt. Vad tror ni om sannolikheten i detta (innehållet i länken såklart)?
Örebro ÖSK!
2009-06-20 16:13
är det någon som vet om TV4/TV4 Sport sänder några ÖSK matcher i höst?
Örebro Sven Töle
2009-06-20 10:53
Ämne: Sven Töle:

ÖSK ha....BabyKladde // Om vi ska hålla oss till den sportsliga biten: Naturligtvis vill alla lag bli bättre och bättre så även ÖSK. På det viset fungerar ju alla lag efter samma tänk som Nanne och Kalmar. När det gäller Kalmar jämfört med ÖSK tycker jag det skett mer metodisk i indviduella spelet, spelorganisatoriskt samt taktist och när en sak sitter går man vidare med nästa. Vidare kan Nanne ta in en spelare i startelvan pga av bättre form. Det är tydligt uttalat till spelare att du ständigt måste bli bättre. Ju bättre laget blev ju högre flyttade man upp presslinjen. Man märkte hela tiden utvecklingen i spelet.

Den känslan har jag inte med Sixten. Han försökte skapa ett spelsystem som det inte riktigt fanns material för, Köpte in några spelare och fick till det. Efter grundspelet trimmats in har jag då inte sett någon utveckling. Snarare stagnation.

Sedan kan jag inte förstå hur en spelare skall kunna utveckla sig och bli bättre när en spelare inte vet vad den ska bli bättre på. Enligt Näfver (hört från annat håll också) får inte flera spelare veta orsaken till varför man inte platsar vilket jag anser vara ett grovt pedagogiskt misstag om det stämmer. Har Bertin Ze suttit i indiviuellt utvecklingssamtal där Sixten förklarat för honom vad han måste utveckla för att slå ut Magnus? Tillåt mig tvivla.

En annan sak som kan tala emot likheten med Kalmar är att det åtminstone verkar vara så att Sixten, likt Lagerbäck, inte tar ut spelare på form utan på förtroende. Och då är det ju ännu svårare att prestera på träning och träningsmatch om man iaf inte får chansen.

Så jag tycker inte Nanne och Sixten i grunden tilllämpar samma filosofiska principer även om båda lagen naturligvis alltid vill bli bäst.

Trelleborg är också ett lag jag tycker utvecklat sitt spel och gått vidare sedan förra säsongen. Liksom IFK Göteborg som bara blir bättre och bättre.

Dock vill jag för kontinutetens skull ha kvar Sixten. Men då måste Rickard börja styra upp vissa saker.
Örebro deportivista
2009-06-20 10:42
Jag tror nog faktiskt att Per J har större möjligheter som mittfältare och tycker att han är den naturliga ersättaren för Kihlberg (Nordback har ganska många fler år kvar i kroppen än Kihlen).

Det som ÖSK har lyckats väldigt bra med under de senaste åren har ju varit att värva offensiva spelare under sommaren - jag tänker på Halilovic 2006, Barsom 2007, och Olsen/Staaf 2008. Nu försvinner Emra men å andra sidan så får vi tillgång till Jidsjö och - så småningom - Staaf.

Det börjar väl vara upp till bevis för de spelare som Mittåt nämner (Gren, Walker, Näfver, Sesay - och Glenn) som egentligen är tredjealternativ på sina bästa platser.

Jag tycker dock att de positioner där ÖSK behöver bli bättre för att lyfta sig ett snäpp som lag jämfört med våren är de som nu oftast befolkas av Nordin och Olsen. Konkurrensen - d v s andraalternativen Bedoya och Jidsjö - är också svagast (?) på just de platserna samt på vänsterbacken (men där är Wovvens teknik och löpstyrka så viktig för lagets uppbyggnadsspel att det är svårt att tänka sig en ny värvning, om inte Riddez...)
Örebro BabyKladde
2009-06-20 09:49
Sven Töle:

ÖSK har samma tankesätt som Nanne Bergstrand, dock mer långsiktigt. man får tänka på att ´ÖSK åkte ur allsvenskan och gjorde om sin hela organisation helt och hållet, så man har varit tydliga med vad man vill uppnå med klubben. Alla andra klubbar sätter en målsättning år för år, medans ÖSK sätter både för året och långsiktigt.

Tror inte föreningen räknat med att Sixten skulle göra sån succé på ett år bara, så målsättningen med SM-guld kanske uppnås 2012, då man egentligen räknar med att vara topp 4. Nanne Bergstrand har varit i Kalmar flera år och började sitt arbete nånstans runt 2004/2005 om jag minns rätt, så han har jobbat i 3-4 år med sin idé.. ÖSK är inne på sitt andra år med sin idé kan man säga om man jämför ÖSK med Kalmar.

Sedan vill föreningen ÖSK få bort tråkstämpeln, som man redan fått bort helt egentligen, detta kan ta X antal år av positiv fotbollsfilosofi. Man vill ju vinna SM-guld värdigt genom att visa att man kan slå alla lag, det ska inte bara handla om tråkfotboll där man vinner matcher med udda-målet.

ÖSK's målsättning är inga krav på hur klubben ska klara sig sportsligt exakt, utan ett riktmärke för att stärka sin position i allsvenskan, locka till sig fler sponsorer som investerar långsiktigt och framförallt få en positiv blick på klubben. Kubanerna jobbar ju med att öka supporterintresset och bygga en positiv läktarkultur, detta görs inte på ett år, utan det kan ta flera år också, speciellt då Kubanerna bildades 2002 och klackkärnan inte är så pass stor och trogen än.

Positivt med en långsiktig målsättning, men den får gärna infrias tidigare. kort och enkelt.
Örebro Sven Töle
2009-06-20 01:07
0REBR0: Tycker inte Per J gör bort sig på mittfältet. Inte alls. Men jag tror han skulle ha en större chans att "bli något" på vä backplatsen.

Sedan tycker jag det är helt vansinne att sätta ett mål som" "om 20 år ska vi vinna allsvenskan" typ. Det är ju helt omöjligt att planera något sådant på det perspektivet (utom för ÖSK).

Föredrar hellre Nannes modell om ständig utveckling. Både individuellt och som kollektiv. Rent sportsligt skulle det innebära att alltid prestera minst en placering bättre än föregående år. För mig är en sådan målsättning mycket mer gripbar och tydlig.
Annons: