/fotboll/osk/forum/5840.aspx/fotboll/osk/forum/5840.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Pras Y
2009-06-27 15:18
Anledningen till att unga invandrare från forward ofta inte hamnar i ÖSK är just på grund av att det inte finns några band till klubben. Därför väljer man hellre MFF eller annat lag som ger bättre betalt och bättre skyltfönster. ÖSK måste bli mycket duktigare på att suga upp de här talangerna.
Jag grämer mig fortfarande för Touma, Garaca och Hamad. I Durmaz, Touma, skulle vi få perfekta ersättaren till Porokara. För det har vi inte. Frempong är skadad för ofta och det ser inte ut att bli bättre.
Örebro Sven Töle
2009-06-27 15:17
Mittåt// Håller med om att ett brett föreningsliv med många föreningar gynnar fotbollen. Har dock haft känslan av att Forward verkar suga upp det bästa hela tiden och långt ifrån alla av de bästa hamnar i ÖSK. Och i Vivalla har de väl lagt ned fotbollsverksamheten?

Men ok, jag har inte den riktiga kollen skall erkännas.
Örebro Mittåt
2009-06-27 14:02
Sven Tölö// Jag vet inte så mycket om de yngre lagen. Mitt intresse börjar först vid talangtruppen även om jag brukar se en del matcher med de yngre lagen om det finns tid till det. För att få en uppfattning om vad som är på gång.

Av de lag som jag sett i Örebrocupen i år så har det funnits en hel del grabbar med, som nog inte har svenskfödda föräldrar. Annars är det nog så att sammansättningen i de olika lagen i väldigt hög grad återspeglar de rekryteringsområden resp. förening har.

Här uppe i Lundby (där jag bor) så finns det redan verksamheter för Forward, Eker och Vivalla Star (somalier). Så det finns knappast plats för ytterligare en förening. Forward Lundby har jag iofs i första hand uppfattat som en förening för de ungdomar som bor i villaområdet och inte från Öbo-beståndet.

ÖSK har dessutom ingen egentlig anledning att gå in och konkurrera rekryteringsmässigt med de andra föreningarna. De flesta av de allra bästa ungdomarna hamnar i alla fall så småningom i ÖSK. Till och med sådana som spelat i Forward. Ett rikt föreningsliv med många aktiva föreningar gynnar fotbollen i Örebro mer än något annat.
Örebro Sven Töle
2009-06-27 12:49
Mittåt // Låter intressant med den starka 15 årskullen och vi får hoppas att ÖSK U/ÖSK förvaltar den väl. Om ca 4 år då, runt 20013 borde ÖSK kunna börja skörda.

En annan fråga till dig Mittåt eftersom du verkar väl insatt i ungdomslagen. Historiskt har ju ÖSK inte haft så många med invandrarbakgrund i sina lag, iaf inte jämfört med t ex forward, eller med t ex Malmö om man skall se på allsvensk nivå.

Hur ser det ut i de yngre kullarna idag i ÖSK?
Jag förstår att man inte kan tvinga spelare till ungdomslagen men funderar ÖSK U något på detta och hur man skulle kunna locka till sig fler?

Jag tror att många spelare som har invandrarbakgrund skulle kunna tillföra mycket.

En ide jag tidigare haft är att ÖSK U skulle öppna en filial i Vivalla. Likt Forward gjort (eller iaf gjorde. Vet ej om de finns kvar) i Lundby för att på det sättet utöka sin plattform för ungdomen och få med fler spelare med invandrarbakgrund.
Örebro Mittåt
2009-06-27 11:08
Riktigt bra fart på forumet de senaste dagarna. Kanske resultatet av ett blivande värmerekord (för det måste det väl snart bli) och semestertankar.

För egen del har jag varit och sett en del matcher i Örebrocupen de senaste två dagarna Det blir några till idag före och efter matchen mot Assyriska

För ovanlighetens skulle är det några ÖSK-lag som går riktigt bra och redan tagit sig vidare till resp. A-finalserie. Bland annat det 16-åriga P17-laget.

Igår var jag på Heden och såg ett av ÖSKs två P15-lag (det tredje består av bandyspelare) slå Karlslund med 5-2. Starkt gjort eftersom resurserna hos det svartvita lagen är rätt uttunnnade.

Dels hade man inte toppat något av lagen utan de bättre spelarna hamnade antingen i ÖSK 1 eller ÖSK 2. Dessutom deltog inte de spelare som är uttagna att vara med på elitlägret i Halland om några dagar. I den truppen är ÖSK den största föreningen med hela 7 uttagna spelare. Så de allra bästa P15 spelarna är inte alls med och spelar i den här cupen. P15-gänget ser alltså ut att vara en riktigt bra årskull hos ÖSK.

I Örebrocupen har ÖSK 2 gått igenom gruppspelet utan poängförlust och ÖSK 1 bör ha en god möjlighet att även de ta sig till A-finalen. Med lite tur och en viss portion skicklighet kan det faktiskt bli så att ÖSK 2 och ÖSK 1 möter varandra i kvartsfinalen. Den spelas i kväll lördag kl. 20:00 på Ekäng.

Tillbaka till Karlslundsmatchen. ÖSK tog ledningen med 1-0. Karlslund utjämnade och tog sedan ledningen på straff. Efter det var det bara ÖSKare i målprotokollet. Fast så många var det inte. ÖSKs fyra första mål gjordes nämligen av den 13-årige talangen Lukman Murad. (Han är egentligen värd en egen historia, men den tar vi en annan gång). Det sista målet i matchen gjordes av den hårt arbetande inre mittfältaren Pontus Hultin, som stänkte in en målvaktsretur.
Örebro Västbanken
2009-06-26 12:37
Ämne: Sven Töle/
Det vore....
Jo, MV (heter inte IV längre) kollar förstås om skenäktenskap föreligger. Min kompis, som är från NZ av alla länder, fick mer eller mindre pinsamma resp. förtäckta frågor om vad som pågick i sänghalmen hos honom och hans sambo när han sökte uppehållstillstånd. Tveksamt om såna frågor är helt reglementsenliga, dock.
Örebro N. Bates
2009-06-26 11:38
Sven Töle/
Det vore pricken över i:t om IV stoppade yunus också från partnerskap/giftemål. Ska han inte ens ha rätten att utveckla ett privatliv? Det är ju inte helt otroligt att någon skulle fatta tycke för honom på riktigt...
Örebro ÖSK-Karl
2009-06-26 09:38
Västbanken//

Angående Yunus, varför inte någon ifrån ÖSK:s damlag istället?
Helsingborg Presidenten
2009-06-26 09:01
"Sommarsilly - den ultimata genomgången"

En lugn silly för er va? Det känns så.
Örebro Sven Töle
2009-06-26 08:55
Problemet är väl i vilket land han skulle tillbringa sex månader när han saknar pass?

Sedan tror jag IV kan stoppa även sådana saker om det är uppenbart för dem att det är ett sken-partnerskap.

Rent fotbollsmässigt måste det vara väldigt jobbigt för Yunus att han bara blir äldre och äldre. Snart har hans bästa fotbollsår passerats.

Örebro Västbanken
2009-06-26 08:46
Jag tycker att Yunus borde registrera partnerskap med någon i ÖSK. Då skulle han efter ett halvår och en stämpel utomlands ("i sitt hemland"??) kunna återvända till sin registrerade partner och spela för ÖSK. Lite absurt, men varför inte? Man måste ju inte böga bara för att man har en registrerad partner, och de juridiska konsekvenserna kan Yunus och hans partner göra upp i godo om.
Örebro Sven Töle
2009-06-25 23:45
Vilket extremt temporyck Walcott har:

http://www.expressen.tv/sport/1.1612315/walcotts-supersprint-ledde-till-2-0
Örebro Sven Töle
2009-06-25 23:29
Allsvenskans intressantaste vänsterback nu tycker jag är Emil Johansson. Gillar hans frejdiga offensiv korridorspel. Precis det rörelsemönstret ÖSK:s ytterbackar skulle behöva. Sen kanske han är lite mer modest i defensiven förvisso.
Örebro Sven Töle
2009-06-25 23:26
Apropå bra vänsterbackar så har ÖSK haft en hel del bra. Mikael Danielsson var ju riktigt bra också och nog i samma klass, om inte bättre, än Riddez.Peter Henriksson, eller var han högerback? Hula också, en kraftfull back! Vem var vänsterback under Rolf Zetterlund eran?
Örebro Sersant
2009-06-25 15:01
Ämne: Förstår inte er som ....
Innan säsongen så var jag väldigt hoppfull en återkomst för Riddez men jag tycker att Wowoah iår verkligen har tagit rollen som vänsterback och jag har inte alls samma oro idag som förra året för han spel. Kanske om han kan komma efter säsongen då Wowoah kanske börjar bli lite för gammal nästa år.
Örebro Sven Töle
2009-06-25 14:53
Dessutom har man väl tillräckligt med spelare runt 30-stecket och äldre. ÖSK ska värva eller träna upp yngre. Vill inte se Daniel Tjernström i ÖSK heller. Vill se ett ungt lovande hungrigt ÖSK på sikt med ett snitt runt 22-25 års ålder. Gamlingar gör man inga pengar på heller. Dom kostar bara.
Örebro Kronblom
2009-06-25 14:26
Ämne: Förstår inte er som ....på vänsterbacken har man ju Wovven med Sesay som backup,tar man in Riddez så har man överflöd på vänsterbackar.Blir det bakslag med Staafs comeback så är det väl snarare på anfallssidan man ska stärka upp!
Örebro Chipset
2009-06-25 14:17
Ämne: Förstår inte er som ....Genom tiderna är väl att ta i. Visst, han är en ruskigt bra fotbollspelare men han har också många brister. Framförallt avsaknaden av speed som tvingar honom att chansbryta titt som tätt. Dessutom är vi alltför beroende av Wowoahs västerfot på fasta i dagsläget. Så länge Roninho finns kvar lär vi inte flytta upp Wowoah högre upp i banan och därmed blir det ingen plats kvar för Riddez. Dessutom tycker jag wowoah varit jämnare och t.o.m. spelmässigt strålande i ett par matcher i år. Förra året var han ojämnare.
Örebro Gurra2001
2009-06-25 14:16
Jag har nu skickat in ett önskemål till tv3 för Hammarbys räkning så de kan vara med i lyxfällan.
Örebro ÖSK-Karl
2009-06-25 13:25
Skägget//

Hammarby och ekonomi är en dålig kombination. Se på ishockeyn, bandyn, handbollen och speedwayen i den klubben. Samtliga grenar inklusive fotbollen balanserar för det mesta på en skör tråd.
Örebro ÖSK-Karl
2009-06-25 13:20
Förstår inte er som inte vill ha Riddez tillbaks. I mina ögon är han en av våra absolut bästa vänsterbackar genom tiderna.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-06-25 13:12
"NÄSTA MATCH
2009-07-05 (ÖSK-AIK)
Kl 12:00" - här ovan. Måste väl vara fel?!?! Klockan 18 har jag tidigare noterat. Men, skulle den vara flyttad till tolv??
Örebro Blå Bergen Blues
2009-06-25 12:44
"Förbjudet att hoppa" - Hemulen i Mumindalen känner nog sig nöjd...
Örebro Kronblom
2009-06-25 11:00
de får ju in lite stålar för Zengin,inte så mycket dock,3 milj tror jag det var!
Örebro Sersant
2009-06-24 23:44
Ämne: Hur kan Hammarby med....
Gerrbrand var väl inte önskvärd och Dahl affären gör man kanske för att man har nästan gjort klart med någon försäljning.
Örebro Skägget
2009-06-24 23:42
Hur kan Hammarby med sin usla ekonomi kunna värva så meriterade spelare som Dahl och Gerrbrand?

Örebro Mittåt
2009-06-24 23:30
Om Riddez får lov att lämna Strömgodset på grund av deras dåliga ekonomi - vilket verkar vara fallet - skall han givetvis försöka hålla så många dörrar öppna som möjligt.
Örebro bison
2009-06-24 22:43
Om han inte lirat i Dif så hade han aldrig blivit elitspelare och aldrig hamnat i ÖSK. Judassnacket är överdrivet, dessutom så ställdes det ingen fråga i intervjun om hans inställning till ÖSK.
Vad ska han göra om han blir tillfrågad om han kan tänka sig att spela i Skansen? Svara Jag vill till ÖSK?
För elitspelarna är fotbollen ett jobb.
Örebro in med Boniek Maruti på plan
2009-06-24 22:39
tycer de är judas varning på Riddez utan ösk skulle han va ingenting.
AIK Saywee
2009-06-24 22:04
Forza sweet little sixteen ...

Framtiden -
Undrar vad som är viktigast de närmaste åren på väg mot det ädlaste målet?

Tränare -
Kontinuitet är viktigt, bra med Sixtens förlängning ...

Laget -
Spelartruppen, ?, den är bra och bred, men om det blir förändringar, så får det väl inte bli på alltför viktiga poster och alltför snabbt, för då kanske inte scouterna hänger me`?

Ungdomarna -
Talangerna är på gång, men vad tänker de om sin egen framtid och ser klubben detta redan nu?

Money -
Pengarna, som vanligt, är de på gång, eller, publiken ? kommer de i höst? Spelarinvest, vad pysslar de med ...?

Publiken -
Nya arenan, jaja, jag menar när östra kan släppa in folk ...? Kubanerna räknar jag med i höst, de blir bara bättre och större.

Min svartvita optimism bara växer och växer ...

TOPP FEM!
Annons: