/fotboll/osk/forum/5814.aspx/fotboll/osk/forum/5814.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Sersant
2009-07-09 11:30
Ämne: Sersant//

Nej, de....
Okej, ingen större fara alltså.

50.000 låter inte lika farligt, om Robert försvinner så försvinner ju en stor del av denna summa :).
Örebro Kerberos
2009-07-09 11:30
Ämne: Häckens bäste spelar....
Det fanns en tränare som sa en gång:

"När motståndaren leder matchen: byt alltid in en försvare. För att kunna gå till anfall och kvittera måste man snabbt kunna återerövra bollen...Försvarsspelarna är bäst på återerövring"
Örebro Sersant
2009-07-09 11:29
Igår var det någon som tog upp en intressant sak, varför får spelarna precis bakom startelvan ingen matchning? Förra året var vi ju med i reservlagsserien vilket vi inte är iår då det kändes lite kalle anka över den serien men det blev iallafall lite matcher för reserverna.

var inte tanken att man skulle ordna träningsmatcher istället, har någon sådan match spelats?
Örebro Grixx
2009-07-09 11:08
Sekt.E, Mittåt och ÖSKare i exil// Tack för era kloka inlägg under förmiddagen.

Även Gurra2001 och någon till som under gårdagen försökte hålla forumet nyktert.

Möjligen har "direkt-efter-matchen-hysterin" lagt sig och förlustdepressionen med oövertänkta uppkräkningar likaså.
Hammarby Patric E.
2009-07-09 11:08
Hej,

finns det någon här inne som vet kontraktlängden på spelarna i er trupp. D v s när skrev de kontraktet och över hur lång tid?

Tack på förhand!
Örebro Kronblom
2009-07-09 11:00
Ämne: Häckens bäste spelar....
ja det var ganska självklart att Häcken enbart anföll på vänsterkanten och Green går bort sig alldeles för lätt oxå.Kim hade behövts igår att vinna nickduellerna mot deras tuffa mittbackar,ingen skugga ska dock falla över Walker som ändå gör en bra insats.Ale var väl den jag väntade mig lite mer av,han var på inga sätt dålig men skulle använt sin snabbhet betydligt mer,Nordin föll bort i andra efter en lovande start.På det stora hela faller laget på effektiviteten,man skapar tillräckligt mycket för att vinna matchen.Skulle vilja se att Basse vågar gå mer på avslut,han hade ett bra läge när kom fri men stannade upp för att vänta in medspelare,han hade ett bra läge för att själv gå på avslut!
Örebro Kärrafjorden
2009-07-09 10:13
Häckens bäste spelare Paulinho.
"Jag hade pratat med tränaren om att deras ytterback var lite långsam så jag och Vicinius gick på den kanten. Sedan rycker jag ifrån och satte dit den."

Ja, det var uppenbart för ALLA på Rambergsvallen att Jocke Green inte hade en chans mot Paulinho. Sixten valde dock att inte åtgärda detta genom att sätta in snabbe Wirtanen på högerbacken och det kostade oss alltså ett mål.

Men det är klart, tydligen var det viktigare att ta ut Gerzic (vår bäste utspelare) och slänga in en defensiv mittfältare när vi hamnade i underläge.

Oerhört besviken på coachning och lagguttagning i går och att man sedan spär på det hela med "vi spelade med det för dagen bästa laget". Det hade alltså inneburit att om det varit allsvensk match på Rambergsvallen i går så hade vi fått se samma elva som i cupen? Eller?

Säg som det är i stället. "Vi vill ge reserverna speltid, det är viktigare att hålla alla igång än att göra en allvarlig satsning på att nå Europa."
Örebro Mittåt
2009-07-09 10:08
Till alla som gnäller på Sixtens laguttagning igår så skulle jag vilja ställa följande fråga:

Tror ni verkligen att det är Sixten som bestämmer klubbens målsättningar? Det tror inte jag. Jag tror istället att stallordern lyder som följer: Satsa på allsvenskan och försök sedan att göra det bästa möjliga av Svenska Cupen. Detta var uppenbart redan i samband med matchen mot Halmstad, som ÖSK mycket turligt lyckades vinna.

Utifrån den målsättningen så är det helt givet att man spelar ett B-lag i cupen. Det handlar inte så mycket om vilka som var slitna igår utan vilka som kommer att vara slitna på måndag i Trelleborg. Satsar man på allsvenskan vilar man de spelare som är i riskzonen för att de skall kunna vara maximalt fräscha mot TFF.

Beträffande tränarnacket om att man ställer upp med bästa laget. Det finns säkert lagpsykologiska anledningar till att man säger detta. Men det finns en betydligt mer närliggande orsak. Tävlingsreglerna för Svenska Cupen föreskriver, att man skall ställa upp med det bästa laget. Så på den punkten har Sixten och Rille inget val. De måste säga att de ställde upp med det bästa laget.
Örebro Sekt. E
2009-07-09 10:01
Att tjata om Sixtens avgång för att han väljer ett b-betonat lag i cupen känns för mig lite magstarkt. För att inte säga jönsigt.
AIK sirSixten
2009-07-09 09:37
Nu har jag gett upp alla mina förhoppningar på den här säsongen. Jag trodde innan att vi skulle kunna vara topp-3 sett till hur förra säsongen såg ut då vi idag har det lag vi hade då fast med ännu bättre bredd. Jag tyckte också att alla lag utom Elfsborg blivit sämre, och räknade också med att t.ex. Blåvitt och Kalmar skulle tappa spelare under säsongen.
Nu har det, för att citera en gammal innebandytränare till mig, "sett riktigt bra ut - stundtals". Vissa stunder är det tyvärr riktigt dåligt... Nu var det iofs inte bästa elvan igår, men vafan. För mig började det nästan kännas som att vi skulle ha haft prio på cupen före allsvenskan och isåfall vilat spelare i nästa allsvenska match (nu svor jag definitivt i kyrkan, moskén och synagogan. Som många redan påpekat, vi var 3 matcher ifrån kval till europa nästa säsong. 2 matcher om ellos, blåvitt eller hif hade mött oss i en final (om allsvenskans topp-3 skulle stå sig). För i allsvenskan är det ena dagen Kalmar eller Hif som utmanövreras tämligen enkelt på hemmaplan medan man blir utspelad borta mot Gefle, Halmstad eller Blåvitt i matchen efter. Hela tiden missas chanserna och "tågen" att haka på i toppen.

Så nu ändras förväntningarna som gått från "svensson-från-medelstor-stad-utan-ellos-i-ryggen-som-är-nöjd-med-topp-8-och-inte-har-några-officiella-("riktiga")målsättnignar" till "vi är bra, inte rädda för någon och vill nosa på europakval". Nu är jag tillbaka på den första varianten tills ÖSK väljer att motbevisa mig.

Poäng som vi borde haft om vi på allvar ska kriga i toppen: DIF borta, en poäng hade varit rättvist. Ellos hemma, där skulle vi ha haft 3 pinnar. BP bör verkligen vara 3 pinnar, även om jag inte tycker att vi förtjänade det. AIK borde ha varit dödad i första halvlek, eller avgjord på någon av många kontringar i andra halvlek.

Sen kan man tänka positivt och se att vi snott poäng där vi inte borde ha haft den, som MFF och HBK borta, men stulna oavgjorda ger mindre tillbaka än vad missade treor tar bort.

Kommentera gärna.
Örebro ÖSKare i exil
2009-07-09 09:33
Under gårddagskvällen svor och stampade jag av ilska. Antagligen hade jag inte tagit ut samma lag som Sixten men nånstans finner jag all ilska och krav på avgång vid en motgång löjlig. Även om jag förstår ilskan och de heta känslorna men ta och kamma er.

På högerbacken har vi första valet skadad, andre man har precis återkommit efter en skada och alltså får Jocke chansen. Han får en riktig artist emot sig och blir förnedrad. Jag kan ändå förstå uttagningen. Hur många högerbackar har vi råd med?

Kihlen har känningar och måste vilas vissa matcher. Erik Nilsson har imponerat och jag tycker det är fantastiskt att han fått förtroendet. Att man dessutom satsar på Nordin och Ale tillsammans och petar den opetbara Nordback är också enligt mitt tyckte.

Olsen har varit under isen och man ger någon annan chansen - bra så. Bassombeng har fantastiska kvaliteter och Frempong gjorde sina gubbar som han skulle.

Där till är Westman en riktigt cupmålis så jag ser inget konstigt med det heller.

Kring bytena kan jag bara spekulera men faktum är att det följer Cruffs lagar. Ligger man under sätt in en defensiv mittfältare för att vinna mer bollar så man kan gå framåt. I teorin stämmer det ju. Att man flyttade upp Wowoah i banan med hans farliga skott och satte in en hårtskjutande vänsterback ser jag inte heller som något konstigt.

Jag är inte nöjd men jag ser inte katastrofen. Jag har varit rädd för ett ÖSK utan Kihlen men Erik Nilsson gör mig betydligt tryggare. Förlusten suger men förtroendet för Sixten är intakt. För laget gäller det att börja producera mål. Jag tror Bassombeng börjar ösa in bollar mot Trelleboda.
Örebro Adamski
2009-07-09 08:46
Frågan som ingen här ställer sig är hur det kommer sig att Sixten väljer att "vila" en massa spelare direkt efter första matchen efter ett långt uppehåll? Men det kanske inte endast är hos Sixten som problemet ligger. Man bör kanske fråga sig varför så många spelare väljer att "vila" direkt efter första matchen efter ett långt uppehåll. Den elvan som Sixten ställde upp med igår skulle han dock aldrig ställa upp med i en seriematch. Eftersom ÖSK knappast kommer vara med i en guldstrid i år heller, så ter det sig ytterst märkligt att inte mer krut läggs ner på cupen, i synnerhet när man har nått en kvartsfinal och har en rimlig möjlighet att vinna hela cupen och därmed ta en plats ute i Europa. Att denna möjlighet inte prioriteras är det inget snack om efter den elvan som presenterades igår.
Örebro Erkan
2009-07-09 08:32
Spelar man men J.Green så spelar man inte med det bästa laget....
Örebro Yeah
2009-07-09 07:56
Den mest akuta positionen att hitta spelare till är ju högerbacken. Vi har tre spelare i truppen på den positionen, men den bästa är alltid skadad och de andra två håller inte i allsvenskan. Tyvärr...
Örebro Hlynur
2009-07-09 07:55
Förstår inte hur en spelare som Joakim Gren, som visat gång på gång att han inte är mogen för allsvenskan, får chansen i en kvartsfinal i svenska cupen? Han är säkert jättebra på träningarna, men bevisligen så låser det sig för honom när det är dags för match. Han har ju varit urusel i de matcher jag sett tidigare. Sen att spela med Walker känns ju också mycket märkligt, då han inte ens platsar i superettan? Hade inte Sixten spelat med dessa två spelare, utan med Kim/Jidsjö och Wirtanen/Antonen istället, så hade jag nog köpt startelvan.
Örebro Kajanus
2009-07-09 04:12
Ämne: Känns som Sixten spo....
På vilket sätt spottar han på dig?
Driver du med oss? Han vet väl bäst vilka spelare som är bäst för dagen? Alla spelare på planen tillhör A-laget.
Örebro Storm_90
2009-07-09 02:57
Känns som Sixten spottar på en när man åker 60 mil totalt och ger 100% på läktarn hela matchen och han ställer upp med ett B-lag resultatet i serien är inte riktigt ok heller snart börjar jag ropa på avgång...
Örebro Chipset
2009-07-09 02:26
Nobbe vs Bedoya är ofta uppe för diskussion. Nobbe fyller en viktig funktion i vårt 4-3-3 spel anser jag. Han är duktig på att löpa, stänga ytor, komma som omarkerad andreman in i boxen och han inger en viss respekt med sin rutin. Tyvärr är han alldeles för slarvig med bollen. Oftast vill han slå den ifrån sig för fort och det är sällan han vågar gå framåt med bollen när han kommer in boxen. Dessutom tycker jag han utnyttjar sitt stenhårda skott alltför sällan. Bedoya har ett bättre driv med bollen och han är mer konstruktiv men på hans minuskonto finns istället rutinen.
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-09 02:12
Sersant//

Nej, det skall inte sparas något. Bara det att överskottet för ÖSK-elit inte blir lika stort som budget. Sedan kostar inte truppen 100.000 mer än beräknat, ganska exakt så är det 50.000 per månad.

Vad värre är det faktum att Spelarinvest just nu bara har "småpengar". Det beror på försiktigheten med finanserna hos de klubbar i Holland, Belgien och Frankrike som vill ha Alvbåge och Porokara, annars ramlar det in ca.30 miljoner på kontot. Detta är klubbar som ligger en bit efter storklubbarna i respektive länder. Nyligen kom en förfrågan gällande Alvbåge från en klubb i Portugal. Så för de här båda killarna är det mycket som står på spel innan fönstret stänger.
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-09 01:58
Gurra2001//

Alla kan väl göra fel, eller hur? T.o.m Sixten, synd bara att han inte kan erkänna det.
Örebro Gurra2001
2009-07-09 01:18
Rojas// Du skriver att "Sixten sket i fansen". Hur vet du vad "fansen" vill? För det måste du veta om han ska "skita" i dom. Bara att du leker språkrör för "fansen" säger ju allt. Ska Sixten göra laguttagningar efter vad du och dina kompisar tycker? Tror du att du kan sköta Sixtens jobb bättre? När du ändå håller på, vägled gärna Alex Ferguson i hans arbete också.

Först leker du språkrör för "fansen". Sen tror du kan arbeta som huvudtränare på elitnivå. Snacka om att överskatta sig själv. HYBRIS!
Örebro abdel seidou
2009-07-09 01:09
F.ö. anser jag att det börjar bli dags för Jocke Gren att antingen hjälpa Karlslund i ettan eller "göra en Moses" och ta ett skutt ner till ÖSK U igen för att försöka hjälpa upp dom till 2an.
Örebro abdel seidou
2009-07-09 00:58
Har funderat på det förut och nu dyker det upp i huvud igen ikväll. Antingen är det en snilleblixt eller rejäl galenskap, jag kan inte bestämma mig än.

Men jag tror iaf att om Anttonen inte lirar mot Trelleborg så vill jag nog faktiskt se Bedoya från start på mitten och Nordback som högerback. Tycker inte Wirtanen kommer så mycket offensivt som man kan önska från sin backplats och Nobbe älskar ju verkligen att springa skiten ur sig själv.

Sen oavsett vad folk tycker om hans passningsspel så har han ett riktigt bra tillslag. Han kan vända spel med crossbollar och han slår hårda knorrade inlägg om han bara får chansen. I tillslaget ligger inte problemet utan när han slarvar o missar i passningsspelet är det för att han inte har kreativiteten som krävs när det börjar pressas, stressas och smällas på centralt i banan. Det tekniska utförandet i tillslagsmomentet är mycket bättre än t.ex. Nordins.

Tänk er Nordin med Nobbes bollträff. Vilka mål han skulle kunna göra när han kommer med fart mot backlinjen. Som Lars i fornstora dagar, istället för att hela tiden toffla bollen mitt på målvakten eller 1,5 meter över ribban. (De två skotten mot AIK ser jag bara som undantag som bekräftar regeln. Första vettiga bollträffen han får i år och då är det mål och nästan mål direkt.)

Aja nu svävade jag visst iväg. Men hur som helst, Nobbe som högerback om inte Anttonen spelar. Då får Bedoya chansen att visa oss alla (inklusive Sixten) att han orkar ta sina patenterade monster ruscher in i straffområdet vid inläggssituationer lite längre tid än bara sista kvarten.

Denna lilla taktiskta finess ger oss tidigt första målet, kanske redan efter 5-10 minuter. Trelleborg lyfter till allas stora chock faktiskt upp spelet på offensiv planhalva och försöker kvittera, varpå Poro och Basse kontrar dödgrävar gänget fullständigt sönder och samman.

Efter 75 minuter och 4 svartvita mål tröttnar Bassombeng och Bedoya och kliver av. Wirtanen tar högerbacken och Nobbe upp på mitten igen. Astvald går rakt in mot Basse. Vi kontrar in 2 till. Sen kommer Glenn in sista 5 mot Wowoah och smäller in en andraboll efter fast situation, kanonhårt i nättaket. 0-7 såååå jävla enkelt!

Nej men seriöst, Nobbe på högerbacken???
Örebro Ropesin
2009-07-09 00:53
Rojas// Får faktiskt hålla med dig om det mesta. Dock är det att gå alldeles för långt att sparka Sixten, även om han gjorde väldigt fel ikväll. Det hoppas jag att han själv har insett så att samma misstag inte upprepas. Jag tycker också att det är viktigt att vi visar att vi inte accepterar att man totalt skiter i cupen och inte vill vinna...
Örebro Rojas
2009-07-09 00:50
Ämne: Rojas// Du har verkl....
I slutändan är det supportrarna fansen som betalar Sixtens lön....självklart står det inte supportrar till ösk ab på lönechecken...tv intäkter kommer från fansen...reklam intäkter kommer ifrån företagen som vill synas för publiken på matcher samt tv publik mao fans. SvFF får garanterat inte sina pengar av en rysk oljeschejk så JA där komme rpengarna oxå ifrån fansen...det är ett kretslopp.. så MAO betalar jag lite av Sixtens lön..Gurra om du tror att de enda som är arga på Sixten är de som satt i en buss och att de som är arga på sixten är 1 % så bör du eventuellt göra om din lilla grundskole tabell...och till fråga nr 2 vad i h'vete har åldern med saken att göra ? och slutligen igen Sixten sket i fansen och borde få gå...sovdags gurra !
Örebro Ropesin
2009-07-09 00:45
"Men jag borde väl ändå känna laget bäst" säger han också. Ja, du borde! Men det verkar inte som att du gör det...
Örebro Ropesin
2009-07-09 00:41
Sixten säger att han är lika besviken som alla andra på att vi förlorade. Det kan han inte vara, för han hade möjligheten att påverka, det hade inte vi andra. Om han visste att han skulle bli besviken vid en förlust, hur i hela friden kan han då stoppa in Gren mot spelare som till exempel Paulinho?

Precis som man trodde väljer han också att klaga på förbundet och spelschemat. Återigen, spelarna är heltidsproffs, det är deras jobb att spela fotboll. I elitserien spelar man match i princip varannan dag, varje vecka! Klarar inte våra spelare av att spela 2 matcher på en vecka? Men herregud!
FORZA ÖREBRO!
2009-07-09 00:40
Nä, nu känns det verkligen surt. Vinner vi på måndag är denna match förlåten Sixten. God natt!
Örebro apskallen
2009-07-09 00:24
Jag var på plats på Rambergsvallen idag och tänkte ge spelarna lite betyg (1-5):

Westman 4
Gjorde några riktigt fina parader på flera frilägen. En kanonmatch av Westman.

Green 1
Kom på mellanhand i princip hela tiden. Många farligheter kom då Häcken enkelt kom förbi på den kanten.

Almebäck 2
Inte en av Almebäcks bättre dagar. Kom fel i vissa situationer och var inte klockren i positionerna heller.

Berra 2
Missade markeringen ibland och spred bollar både högt och lågt.

Wowoa 3
Bäste back idag. Stängde sin kant hyfsat bra och följde med upp i en del anfall.

Bassombeng 2
Glimtvis lysande, men större delen helt osynlig. Borde gjort ett mål.

Gerzic 4
ÖSK:s bäste spelare idag, blev oförklarligt utbytt direkt efter 0-1.

Erik Nilsson 3
Slet och gjorde flera bra ingripanden. Bidrar inte så mycket offensivt än.

Bedoya 2
Fick ett stenhårt skott i ansiktet och var lite blek efter det. Var dock pigg innan knocken.

Frempong 2
Ville mycket men det funkade inte alltid. Gjorde en fantastisk dribbling som nästan resulterade i mål. Borde utmanat Häckens sämste back Jarlegren mer.

Walker 1
Fick inget uträttat på topp och var stundtals i matchen inte ens där utan låg alldeles för långt bak. Fick flytta ner på slutet men borde blivit utbytt istället.

Sixten 1
Alldeles för feg startelva och gjorde tre oförklarliga byten vid felaktiga tidpunkter.

I övrigt så fick Glenn komma in och spela lite, första gången efter skadan? Jidsjö fick också lite tid, tyvärr är jag dock orolig för att han ska kunna fungera som backup för Kim. Jag såg inga sådana kvaliteter idag.
Örebro Gurra2001
2009-07-09 00:17
Rojas// Du har verkligen ingen koll. ÖSK får intäkter från många håll. En del är publiken. Denna publik är INTE homogen utan tycker högst olika. Kanske 1 % av denna publik var i en buss som tyckte si eller så.

Du är ju snurrig om du tror att Sixten ska dansa efter den 1 %. Åter igen. Hur gammal är du?
Annons: