/fotboll/osk/forum/5812.aspx/fotboll/osk/forum/5812.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Gurra2001
2009-07-15 18:27
jappel// Det offensiva med en ytterback är bollbehandling, trygghet med boll, driva boll, eventuellt göra en gubbe längre fram i banan osv. Endast 1 % (med en nypa salt) offensiva spelet har med det skott man har som ytterback. Woven och Bengtsons känsla och precision är betydligt bättre. Trots att efterfrågan på vänsterfötter är stor och Holge har en som dessutom har bra tryck, så har han spelat mer som mittback än vänsterback har jag för mig. Ingen tillfällighet i så fall.
Örebro DaSa
2009-07-15 18:23
Så därför tror jag att även nästa silly season kommer bli relativt avslagen för oss. Tror att vi kommer att ha följande trupp:
Alven/Weggen

HB: Anttonen/Wirtanen
Mitt: Almebäck/Berra
Mitt: Wiken/O. Johansson
VB: Wovven/Pierre

Def mitt: Kihlen/Erik N
Mittmitt: Per J/Lundholm/Nobbe
Off mitt: Nordin/Bedoya

HY: Bassombeng/Astvald
T: Olsen/Jidsjö
VY: Porokara/Frempong

Ut:
- Glenn
- Walker
- Gren
- Reed
- Staaf (tyvärr då jag inte ser ngn naturlig plats för honom i en 4-3-3 uppställning)

Skulle gärna sett Glenn istället för Wiken i truppen men eftersom den sistnämnde sitter på kontrakt så är det bättre ekonomiskt att behålla honom.

Sen tror jag att Lundholm kan bli grym på mittmitt rollen, han var ju målfarlig i ungdom och det är precis en sådan spelare vi behöver där eftersom ingen annan verkar kunna/vilja göra mål. Har inte sett honom så mycket men tror han skulle kunna bli vår "Petter Andersson":)
Örebro jappel
2009-07-15 18:20
Skönt att så många tidigare skadade är tillbaka, känns som att vi har värvat under sommaren trots att det inte köpts in något nytt :-)
Örebro jappel
2009-07-15 18:19
Ämne: Sven Töle// Vi har 1....
håller inte med om att Holger är för dålig offensivt. har han kvar samma tryck i skottet som innan skadan så är det en offensiv kraft bara att ha honom över mittlinjen :-) alla skott därifrån och frammåt har stor chans att gå på och ibland i mål.
Örebro jappel
2009-07-15 18:18
edit...
Örebro DaSa
2009-07-15 18:12
Jag tycker att en trupp skall bestå av 11 startspelare och resterande spelare skall antingen vara lovande talanger (under 22 år) eller gamlingar som accepterar att sitta på bänken (lex Weggen). Viktigt även att man då har ett fungerande b-lag där dessa kan få speltid.

Tror inte heller att ngn av våra "stjärnor" kommer bli sålda i sommar. Om inte spelare som Rasmus Elm och Bengtsson i TFF blir sålda så har jag svårt att se att vi kan sälja en anfallare som gjort 2 mål på en halv säsong eller en skadebenägen Bassombeng. Tyvärr så är det bara Alven som är säljbar och om han försvinner kommer det att svida.
Örebro go_osk
2009-07-15 18:10
Per Johansson ser jag främst som mittfältare. På längre sikt är han den med bäst potential att ta över efter Kihlberg. Holgersson kan förvisso spela vänsterback, men frågan är när han hittar formen efter skadan. Dessutom så går hans kontrakt ut efter den här säsongen. Det är då som Pierre Bengtsson kan komma in i bilden.

Wowoah är absolut ingen dålig vänsterback, han har varit riktigt stabil i år. Men faktum är att han fyller 34 år nästa säsong.
Örebro Gurra2001
2009-07-15 18:06
Sven// Vet inte hur du resonerar men om man ska vara ett topplag i svensk fotboll så bör man väl eftersöka kvalitet och inte kvantitet? Mig veterligen vinner man titlar på hur bra spelare man har, inte hur många man har.
Örebro DaSa
2009-07-15 18:05
Sven Töle// Vi har 1 vänsterback och 3 nödlösningar.
-Wovven är perfekt som vänsterback i 4-3-3, bollsäker och bra offensivt.
- Hasan, har ngn sett honom spela som vänsterback? Han var ju offensiv mittfältare tidigare, kommer ju ta minst en säsong innan han kan konkurrera på allvar om en plats (ungefär samtidigt som hans kontrakt går ut).
Holgersson är inte en vänsterback för en 4-3-3 uppställning, alldeles för dålig offensivt. Men skulle gärna se honom mittback.
Per J, skall spela på mittfältet, annars blir vi kort om folk där istället.

Värva Bengtsson!!!:)
Örebro Sven Töle
2009-07-15 17:44
vi har fyra vä-backar i dagsläget, wovven, Hasan, holger men även Per j.

Tror det räcker
Örebro Gurra2001
2009-07-15 17:33
Wowoah är helt ohotad. Inte gynnsamt för ÖSK. Vår kumlavän skulle mycket väl vara till nytta för ÖSK. Konkurranssituationen skulle göra gott för våran västerkant. Dessutom är han ju ung (utvecklingsbar, kan inbringa pengar) och från Örebro. Inte många tillfällen vi får chansen att binda till oss en så ung och duktig spelare (vänsterback!) som är från trakten. Dessutom har han erfarenheten och är beprövad på högsta nivå.
Örebro M!ke
2009-07-15 17:19
Ämne: Ämne: Ämne....
Kommer inte ihåg riktigt va han sa i intervjun nu men har för mig att han ville spela mera...
På vilken position i ÖSK skulle han få spela mer, ingen :/ visst jag tycker också han vore bra som komplement och han är härifrån trakten - Kumla. Men jag får faktiskt hålla med chipset här, inte rätt tid för honom och komma till ÖSK nu.

Sen har jag för mig att när han gick från Kumla till AIK, det var väl i samma sväng som Moses Reed kom till ÖSK, då fick han väl välja mellan ÖSK & AIK men tog det senare och Moses valde ÖSK, inte 100% säker dock... Men som han också sa i intervjun - Inte många andra allsvenska lag han vill spela för. Så jag tror inte ens att han skulle vilja gå till ÖSK..
Örebro Sven Töle
2009-07-15 16:51
En annan sak som nu börjar infinna sig är att de lagen med lite bredare trupper skall börja få payback. Skadorna börjar komma nu och nu är t ex både Bergren och jawo skadade för gefle. Två mycket strategiska spelare för dem.
Örebro Sven Töle
2009-07-15 16:46
Grixx; Det är inte något nytt att ÖSk spelar bättre hemma. Det gör alla. Ösk:s problem är att man har ett större gap mellan hemma/borta prestation spelmässigt än många andra lag och det är det gapet Sixten vill minska (vem vill inte det?)

Om vi tittar på de lite bättre lagen som varit på BA så ser man ju att de äger boll klart mer än vad ösk hitills gjort på deras dito

för mig känns det iaf skönt att sixten sa att de jobbar med det och att laget är inne i en process som sakta skall förbättra laget på den punkten. då vet man åtminstone att de jobbar på det och man behöver inte bli lika irriterad som jag kan bli när man ställer upp i handbollsförsvar och bara grisar och tjongar och sedan litar på alvbåge.
Örebro Grixx
2009-07-15 16:33
Är det något nytt att Örebro spelar bättre på hemmaplan eller att det är ganska vanligt att det sker för andra lag också. Många är tränarna som försökt att få till det borta också undrar varför de inte lyckas;-)

Örebro måhända skiljer det mer mellan borta än hemma än hos tex topplagen...konstigt;-)

Ett sätt är att förlora lite mer hemma då är allt som det SKA vara....

Likaså kanske en del spelare får ta det lite lugnare hemma....

Är det konstigt att i stort sett alla lagsporter ä bättre hemma...vad konstigt.
Örebro foppa!
2009-07-15 15:48
På hemmaplan tycker jag defenitivt att Basse ska starta, om han nu är helt frisk. Det tycker jag är en självklarhet faktiskt. Eric kan skapa farligheter från ingenstans. På bortaplan däremot verkar han komma bort sig rätt ofta, om det beror på konstgräset eller något annat vet jag inte. Men kanske att man skulle börja, som många andra vill, spela 4-4-2 på bortaplan, med ett mittfält: Porokara-Gerzic-Kihlberg-Astvald. Eller vem skall man plocka bort på mittfältet?
Örebro DaSa
2009-07-15 15:34
Ang. Astvald/Basse debatten så hade ju Sixten ett intressant uttalande i senaste intervjun:

" "Mackan" gör en bra prestation och man får titta med andra ögon med tanke på att det är hans andra match från start. Han gör väldigt många bra saker och det var inte långt ifrån att han blev målskytt."

Om man läser mellan raderna så tolkar jag det som att han var bra för att bara spelat två matcher men kanske inte jättebra.

Om det nu är så att Sixten vill satsa på Astvald så tycker jag att vi skall gå ut med att vi vill sälja Basse och sedan låta honom spela rätt så mycket under hösten för att få bra betalt för honom. För han är en underbar spelare när han är i form, håller med Pras om att han t.o.m. är vårat bästa offensiva vapen.
Örebro Kärrafjorden
2009-07-15 14:25
Ämne: Ämne: Ämne....
Jag föredrar definitivt Astvald före Bassombeng i dagsläget. Tycker Mackans insatser mot AIK och TFF talar till hans fördel. Bassom gjorde ett uselt inhopp mot AIK och var värdelös i cupmatchen.
Örebro Gurra2001
2009-07-15 13:56
Det finns en position i ÖSK där det är bäst konkurrans. Varken Eric eller Astvald är överlägsen den andre utan konkurranssituationen är mycket jämn. De har olika styrkor. Människor har olika smak och föredrar olika saker. Astvald har bättre inlägg, bättre vänsterfot, hårdare skott, är bättre i närkamper, bättre huvudspel, bättre kondition, bättre defensivt spel och dessutom mindre skadebenägen. Sedan har Eric sina fördelar. Men om en person väljer att satsa på Astvald så blir jag inte förvånad efter som det är jämt skägg mellan de och det är en smaksak.
Örebro Mittåt
2009-07-15 13:54
Olsén19// Ösk slutade med prestationsrelaterade löner väldigt snabbt. Det är helt enkelt inget bra system. Det enda det skapar är konflikter.
Örebro go_osk
2009-07-15 13:50
Ämne: Ämne: Kom ige....
Pierre Bengtsson vore ett utmärkt alternativ som vänsterback. Det behövs dessutom mer konkurrens på den positionen.
Örebro Aspen
2009-07-15 13:46
Eric är den som skapar mest hörnor, frisparkar och målpassar. Astvald ska spelas in sucessivt
Örebro Pras Y
2009-07-15 13:38
Gurra2001 du kan ju inte påstå att Astvald gör ett offensivt bättre jobb än Eric på högerkanten? Astvald är ett bra komplement och lär spela mycket eftersom Eric går skadad mycket. Men när Eric kan lira ska han göra det. Offensivt vår bästa spelare i vår.
Örebro Gurra2001
2009-07-15 13:32
Astvald är nästan lika snabb som Eric men har mycket bättre inlägg. Inte konstigt att Astvald spelar.
Örebro Olsén19
2009-07-15 13:32
Prestationskontrakt kanske är något att tänka på?

igen...

edit: såg att vi redan hade infört denna för några år sedan..
Örebro Chipset
2009-07-15 13:30
Ämne: Kom igen nu då! En v....
Var i elvan skulle ÖSK erbjuda en startplats för Bengtsson? Tyvärr inte läge för honom att gå till ÖSK i dagsläget.
Örebro Aspen
2009-07-15 13:21
Sven Töle//Dom sista matcherna före uppehållet spelade Anttonen skadad.
Örebro Sven Töle
2009-07-15 13:07
Astvald i all ära men jag vill se Eric från start. Trots allt är han f.n åtminstone en nivå bättre offensiv. Men gärna Astvald som inhoppare.

F.n är jag inte så himla säker på att Anttonen är en bättre ytterback än Wirtanen pga av Anttonens förskräckliga form han visade före sommaruppehållet. Men ok, han kan ju ha ¨återfått den.

Det gäller att ÖSK behåller ödmjukheten och fokus mot Häcken så det inte blir en ny "BP-match".

Men kunde B-uppställningen spela jämnt mot deras första-elva vore det ju faan om inte A-uppställningen med dessutom hemmaplan inte vinner stabilt!

Och naturliugtvis fördel ÖSK eftersom Häcken därmed fick svårare att scouta ÖSK på samma sätt när så många ordinarie var borta.
Örebro TICTICTAC
2009-07-15 12:47
För er som gillar att se talanger kan jag rekommendera Elite hotel cup nästa vecka på Rosta Gärde. Genom åren har spelare som Farnerud, Bajrami varit med och iår är det nog bland de vassaste årgångar som varit med 10 spelare uttagna till landslagets första läger.
Av inbjudna 14 lag är minst 10 med i topp 20 i Sverige med bla. SM vinnaren Norrköping som ska representera Sverige i Europaslutspel P15. Dessutom är ÖSK P93(final i fjol)med pga sent avhopp. Intressant hur ÖSK´s 94-lag med 2 nyligen uttagna till landslagsläger kommer stå upp mot detta motstånd. Lag att rekommendera att se utöver ÖSK och redan nämnda är Helsingborg, Husie (skånes plantskola)samt Syrianska (SM-brons). Vill ni läsa mer om cupen och alla lag finns info i bilagd länk.
Örebro Brinkewall
2009-07-15 12:44

Bengtsson vore en bra värvning. Jag har sett runt 10 AIK matcher i år samt 4 på försäsongen när han var ordinarie. Det finns mycket potential där. Dessutom är han från Örebrotrakten vilket rimmar väl med ÖSKs strategi.
Annons: