/fotboll/osk/forum/580.aspx/fotboll/osk/forum/580.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Aspen.
2016-07-17 10:35
Hoppas att det blir avtackning av Crespo på dagens match.
Örebro Nicknamn i ribban
2016-07-17 10:29
Nu är det officiellt med Crespo. Han blir spelklar för Häcken imorgon.
Örebro jollakott
2016-07-17 10:24
@Mambo Mumba Ujujuj:

Nej, dina uppgifter på den lönen är helt fel!
Örebro Moss17
2016-07-17 10:18
[QUOTE=Mambo Mumba Ujujuj]Jag tycker inte det är konstigt. Moberg har enligt uppgifter 75k i veckan, det är ganska saftigt och för att ha den lönen så tycker jag inte han är en jätte back. Moberg är stabil och en perfekt 3 back med okej lön i en trupp men inte som läget är nu. Nordmark likaså och därför tror jag ÖSK lägger krutet på Råp och Astrit främst. [/QUOTE] Du menar månaden!
Postat via SvenskaFans-appen
Mambo Mumba Ujujuj
2016-07-17 10:17
Jag tycker inte det är konstigt. Moberg har enligt uppgifter 75k i månaden, det är ganska saftigt och för att ha den lönen så tycker jag inte han är en jätte back. Moberg är stabil och en perfekt 3 back med okej lön i en trupp men inte som läget är nu. Nordmark likaså och därför tror jag ÖSK lägger krutet på Råp och Astrit främst.
Örebro Moss17
2016-07-17 10:16
[QUOTE=Svartvitt forever]Jag har legat lågt länge på detta forum, främst av arbetsskäl, men jag har förstås jublat med alla andra för framgångarna under våren. Det som får mig att bryta tystnaden är det faktum att jag är som ett levande frågetecken inför beslutet att låna ut Astrit till OS. Det vore en sak om laget ligger fast förankrat i mittdelen av tabellen utan vare sig chans på topp 4 eller risk för negativt kval. Men att ett lag som kämpar om medaljer lånar ut den ojämförligt viktigaste spelaren till en B-turnering, när inga av konkurrenterna gör det, och mitt i ett kritiskt skede av säsongen som kommer att utgöra skillnaden mellan medalj eller en tiondeplats, det är för mig obegripligt. Och jag ser att flera är lika undrande. Jag kan tänka mig att AIK, IFK Göteborg, Elfsborg med flera jublar i tysthet. ÖSK har en historia av att vara klubben med hjärta, vilket är positivt, men det har ibland gått lite för långt enligt mångas mening. Vi löste Kim Olsen från hans kontrakt för att hans fru inte trivdes i Sverige, eller något liknande. Vi löste Häcken-Paulinho från hans kontrakt för att han hade personliga problem – problem som tydligen inte var värre än att han nu spelar i Allsvenskan igen – för en konkurrent. Vi har som påpekats inte alla fakta på bordet om vad som ligger bakom beslutet, men vi kan desto tydligare se de presumtiva konsekvenserna av det, och därför vore det konstigt om inte frågor ställs. Tills svaren kommer kan vi bara spekulera. Så låt mig spekulera. Jag kan se flera möjliga skäl till beslutet. 1. Astrit har ställt det som villkor för att förlänga. Det kan jag köpa. Men med stor tvekan, eftersom det är nu vi har medaljläge och inte vet om vi kommer att ligga lika bra till nästa år eller när överhuvudtaget. Men jag kan ändå köpa det. 2. Astrit har inte uttryckligen krävt det men gjort tydligt att han gärna spelar i OS, ett utmärkt skyltfönster för de större proffsligorna, och att man helt enkelt släpper honom för att det ska öka chansen till att han förlänger. Men det kan å andra sidan istället innebära att han får ögonen på sig och går till ett lag utomlands efter hösten. I så fall har vi sålt smöret och tappat pengarna – gett Astrit chansen till en bättre deal utomlands samtidigt som vi ger bort chansen till medalj. 3. Astrit har inte alls ställt några krav, men ÖSK tycker att det är hedrande att ha en spelare med i landslaget, om än ett B-landslag. Om så är fallet, är det direkt ett underbetyg och ett svek mot alla ÖSK:s fans och medlemmar som går på matcher i vått och torrt och håller alla tummar de kan för en medalj och Europaspel. Så illa kan det väl ändå inte vara? 4. Man släpper Astrit för att han skulle spela oinspirerat om han inte får åka, och för att han då definitivt inte kommer att förlänga. Jag kanske retar någon med mina spekulationer, som tycker att vi supportrar och medlemmar ska sitta still i båten. Men jag vidhåller att det här är en naturlig del av ett fanforum. [/QUOTE] Mycket bra.
Örebro jollakott
2016-07-17 09:50
@Marta (hane):

Det finns ingen dialog överhuvudtaget med Moberg just nu. Väldigt märkligt enligt mig, framförallt eftersom han har varit den bästa försvararen under vårsäsongen (ja, han har faktiskt överglänst Almebäck).
Örebro KalleTeodor
2016-07-17 09:45
Jag tycker att dina tankar är högst befogade och jag ser med spänning fram emot nästa "Sportklubben" där jag förväntar mig något slags tydliggörande i frågan från Simon, Axén eller Astrit själv. Jag förstår samtidigt att allt kan vara en del i en förhandling mellan parterna, men som supporter och årskortsinnehavare är det högst rimliga frågeställningar som klubben skulle behöva bemöta på något sätt.
Örebro Marta (hane)
2016-07-17 09:41

Arsene/ Vad menar du med att man inte har en dialog med Moberg. Är det fakta elker något du tror?
Örebro Svartvitt forever
2016-07-17 09:36
Jag har legat lågt länge på detta forum, främst av arbetsskäl, men jag har förstås jublat med alla andra för framgångarna under våren. Det som får mig att bryta tystnaden är det faktum att jag är som ett levande frågetecken inför beslutet att låna ut Astrit till OS. Det vore en sak om laget ligger fast förankrat i mittdelen av tabellen utan vare sig chans på topp 4 eller risk för negativt kval.
Men att ett lag som kämpar om medaljer lånar ut den ojämförligt viktigaste spelaren till en B-turnering, när inga av konkurrenterna gör det, och mitt i ett kritiskt skede av säsongen som kommer att utgöra skillnaden mellan medalj eller en tiondeplats, det är för mig obegripligt. Och jag ser att flera är lika undrande. Jag kan tänka mig att AIK, IFK Göteborg, Elfsborg med flera jublar i tysthet.
ÖSK har en historia av att vara klubben med hjärta, vilket är positivt, men det har ibland gått lite för långt enligt mångas mening. Vi löste Kim Olsen från hans kontrakt för att hans fru inte trivdes i Sverige, eller något liknande. Vi löste Häcken-Paulinho från hans kontrakt för att han hade personliga problem – problem som tydligen inte var värre än att han nu spelar i Allsvenskan igen – för en konkurrent.
Vi har som påpekats inte alla fakta på bordet om vad som ligger bakom beslutet, men vi kan desto tydligare se de presumtiva konsekvenserna av det, och därför vore det konstigt om inte frågor ställs. Tills svaren kommer kan vi bara spekulera. Så låt mig spekulera. Jag kan se flera möjliga skäl till beslutet.
1. Astrit har ställt det som villkor för att förlänga. Det kan jag köpa. Men med stor tvekan, eftersom det är nu vi har medaljläge och inte vet om vi kommer att ligga lika bra till nästa år eller när överhuvudtaget. Men jag kan ändå köpa det.
2. Astrit har inte uttryckligen krävt det men gjort tydligt att han gärna spelar i OS, ett utmärkt skyltfönster för de större proffsligorna, och att man helt enkelt släpper honom för att det ska öka chansen till att han förlänger. Men det kan å andra sidan istället innebära att han får ögonen på sig och går till ett lag utomlands efter hösten. I så fall har vi sålt smöret och tappat pengarna – gett Astrit chansen till en bättre deal utomlands samtidigt som vi ger bort chansen till medalj.
3. Astrit har inte alls ställt några krav, men ÖSK tycker att det är hedrande att ha en spelare med i landslaget, om än ett B-landslag. Om så är fallet, är det direkt ett underbetyg och ett svek mot alla ÖSK:s fans och medlemmar som går på matcher i vått och torrt och håller alla tummar de kan för en medalj och Europaspel. Så illa kan det väl ändå inte vara?
4. Man släpper Astrit för att han skulle spela oinspirerat om han inte får åka, och för att han då definitivt inte kommer att förlänga.
Jag kanske retar någon med mina spekulationer, som tycker att vi supportrar och medlemmar ska sitta still i båten. Men jag vidhåller att det här är en naturlig del av ett fanforum.
Örebro Columbus
2016-07-17 00:00
Truppen, 21 spelare med kontrakt åtminstone t o m 2016: Målvakter 1. Oscar Jansson (2017) Försvarare 1. Daniel Björnquist (2016, högerback) 2. Erik Moberg (2016, mittback) 3. Sebastian Ring (2016, vänsterback/vänstermittfältare) 4. Carl Ekstrand Hamrén (2016, mittback) 5. Logi Valgardsson (2017, vänsterback) 6. Patrik Haginge (2017, högerback) 7. Michael Almebäck (2018, mittback) 8. Brendan Hines-Ike (2019, mittback) Mittfältare 1. Daniel Gustavsson (2016, yttermittfältare) 2. Robert Åhman-Persson (2016, innermittfältare) 3. Daniel Nordmark (2016, mittfältare) 4. Maic Sema (2017, mittfältare) 5. Nordin Gerzic (2018, innermittfältare) 6. Martin Broberg (2018, yttermittfältare) 7. Ferhad Ayaz (2019, yttermittfältare) 8. Alfred Ajdarevic (2021, mittfältare) Anfallare 1. Kalle Holmberg (2016, anfallare/yttermittfältare) 2. Astrit Ajdarevic (2016, innermittfältare/anfallare) 3. Jonathan Lundberg (2017, anfallare) 4. Michael Omoh (2019, anfallare/yttermittfältare) Uppgifterna om kontraktslängd är läst på ÖSK:s officiella hemsida samt från NA.
Örebro Marta (hane)
2016-07-16 23:26
@Ö.S.K Krille:

Vi har ett så otroligt vackert lag just nu!
Örebro Ö.S.K Krille
2016-07-16 22:57
Lite pepp inför imorgon. Här kommer en målkavalkad från i år. Omgång 1 till 8.
Örebro Arsène Lupin - Måltjuven
2016-07-16 22:37
Kan tycka ändå vare sig man vill behålla eller inte att man har en tydlig dialog och en avsikts-förklaring med spelaren. Total tystnad gentemot spelaren är inget som gynnar ÖSK
Mäster Estragon
2016-07-16 19:28
Moberg tror jag skulle kunnat bli den nya Wikström med stabilt och bra spel uppåt 35 års åldern men jag förstår ju ändå tanken på att vilja satsa på Brendan och CEH. Kul med Omoh förresten, tror det blir bra.
Örebro Sparkabolleninimål
2016-07-16 17:46
Peking tappar poäng hemma mot Östersund!
Örebro Nicka i ribban
2016-07-16 17:36
Moberg skrev på för oss när vi gick upp och blev säkert rätt välbetald. Han har nyss fyllt 30 och det är förståeligt att klubben vill satsa på Brendan (som ser väldigt spännande ut) och Carl (som kommer från egna leden). Dessutom är de säkert billigare än Moberg. Speciellt Carl.
2016-07-16 17:33
@jollakott:
Jag tror man vill minska innerbackarna med en spelare (från 4 till 3) och då vill man satsa på Hamren, Almebäck och Brendan nästa säsong. Jag gissar bara så klart men det är min känsla
Örebro jollakott
2016-07-16 17:27
Märkligt att ÖSK inte kommer med nåt erbjudande till Moberg, enligt väldigt säkra källor så är det ett par utländska klubbar som rycker i honom.
Örebro Lord Bertin Zé
2016-07-16 16:55
Tycker kubanerna har rätt tråkiga melodier på sina ramsor om jag ska vara ärlig. Skulle vara väldigt kul om man kunde göra någonting med denna sköna melodi(se länktips). Har potential att bli ett j*vla tryck.
Örebro Minatankar
2016-07-16 15:56
@jpsvartvitt:

Tage Liljeson är en gammal allsvensk spelare som under åren hjälpt till i ÖSKs fotbollsutskott med rekryteringar och med sociala insatser. Vilken hans roll är i dagens ÖSK vet jag inte.
Örebro Ö.S.K Krille
2016-07-16 15:15
Ayaz är inte spelklar än. Han saknar fortfarande klartecken från det turkiska förbundet.
Örebro jpsvartvitt
2016-07-16 14:56
Vem är Tage Liljeson? Erik säger att det händer saker i kulisserna när Tage är med och Simon fyller på med att det bara händer bra saker när Tage är där.. Så vem är denna Tage??
Örebro Asbjörn#10
2016-07-16 13:07
Omoh med i truppen imorgon. Likaså Alfred men inte Ayaz, hade gissat på tvärtom nu till en början.

Nu ska man väl egentligen inte lägga för stor vikt vid tröjnummer men att Alfred som så ung spelare dessutom får nr. 11 direkt säger kanske något om att klubben tror på honom. Jag menar, det är ju knappast vem som helst som får gå i bastufilosofens fotspår!
AIK Nissesson
2016-07-16 10:07
Skönt att fönstret är öppet ett tag till, men det ser redan bra ut inför höstens guldrusch:)

Men lite frågetecken för, om mittfältets stjärna Astrit inte kan jobba för ÖSK alla höstens matcher?

Hopppas att vi snart får svar på hur det skall bli med den frågan, för redan nu har några årskortsinnehavare ifrågssatt kommunikationen ...
Örebro Minatankar
2016-07-16 10:03
@1908:

Bra inställning du har! Visst kommer ÖSK även i fortsättning värva en och annan spelare som inte kommer att lyckas, precis som alla andra lag. De senaste åren har man dock visat att man värvat spelare till begränsade kostnader som skapat många poäng för ÖSK.

Jag vill därför fortsätta att tro och hoppas på den inslagna vägen även om jag, som alla andra, naturligtvis sett en etablerad målgörare som nyförvärv.

Uppenbarligen har man inte ekonomin eller strategin att satsa/riskera så mycket för närvarande. Å andra sidan riskerar man om man inte satsar. Så visst är det en spännande sport vi engagerar oss i där ingen i förväg kan säga sig ha rätt.
Örebro Minatankar
2016-07-16 09:57
@TommyS:

I vanlig ordning en utmärkt skriven artikel med många bra frågor. Vill tro att det också finns många bra svar och att vi snart kommer att få dem på något sätt.
2016-07-16 01:52
Janne besökte ÖSK under en träning
2016-07-16 01:19
@TommyS:
Ett bra inlägg som ställer många frågor som rör sig hos många fans. Jag tror svaren måste precis som frågorna måste styckas upp och besvaras för sig. När det gäller Crespo och nobben till MFF och att vi med facit i hand borde ha sålt tycker jag NA:s krönikör Johan Tollén är rätt vettig i sitt resonemang (se länktips). Jag tror ÖSK står inför en ny era och en ny strategi. De långa kontrakten, de förhoppningsvis smarta förväven osv är den kursändring vi delvis nu ser signerad Simon, Axen och Sköldmark är något ÖSK hoppas skall betala sig på sikt. Förvärv av "video-juggar" är förbi. Nu skall det värvas smart och kirurgiskt och helst spelare verksamma i sverige. ÖSK skall nu stå på egna ben och utan SI och de tittar på framtiden. Den här värvninsgstrategin är nu och framåt något vi får vänja oss vid. För att förstå den läs en ytterliggare bra sportkrönika av Eric Fiedler på http://na.se/sporten/fotboll/inspark/1.4074387-kronika-omoh-kan-bli-en-lysande-affar-
Örebro Ö.S.K Krille
2016-07-16 00:31
@Pedretti:
Han verkar ha en hyfsad passningsfot för 2015 gjorde Omoh 10 assist.
Annons: