/fotboll/osk/forum/5778.aspx/fotboll/osk/forum/5778.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK öster
2009-07-22 22:50
Vill för övrigt tacka för flera mycket intressanta inlägg här på forumet under senaste tiden. Kul att höra era teorier! Fortsätt gärna så.
Örebro Aspen
2009-07-22 22:50
4-2 till KIF. Se länk.
Örebro ÖSK öster
2009-07-22 22:42
Hur gick det tillslut mot Karlslund?
Va väldigt imponerad av Staafs skott på min senaste träning, han har ett lågt, hårt, välplacerat skott som få andra. Hoppas mycket på hans målnäsa och skulle verkligen vilja se inhopp från han under hösten.
Örebro Sven Töle
2009-07-22 22:22
Karmapolice // Bra inlägg. Håller med
Örebro Mittåt
2009-07-22 22:17
ÖSK Ungdoms duktiga P94-lag gick obesegrade genom gruppspelet i Elite Hotel Cup. Idag var det Lira från Luleå som fick se sig slagna av ÖSKs 15-åringar. Matchen slutade 3-1 efter två mål av David Rohlén (först en frispark och sedan en straff). Det tredje målet gjordes av Emras lillebror Mirsad framspelad av Lukman Murad (13-åringen från Kopparberg).

Matchen var jämnare än vad siffrorna anger med ÖSKs försvar stod upp bra och i mål hade man säkre Jonathan Thuresson. Denne fick också välförtjänt utmärkelsen matchens lirare.

Nu väntar en vilodag för lagen i turneringen. På fredag spelas semifinalerna där ÖSK som gruppsegrare får möta någon av de andra tre gruppsegrarna (Helsingborgs IF, Husie eller GAIS). Lottningen av semifinalerna görs i morgon kväll.
Örebro Sven Töle
2009-07-22 22:16
ÖSK-Karl// Det finns inga fel eller rätt i fotboll men jag skulle hellre se att Porokara stannade som ytter även i ett 4-2-2. Då passar hans mer slicka-linje-spel bättre. Och sedan lyfta antingen Staaf eller Jidsjö som partner till Kim. Även Nordin skulle kunna spela forward bredvid Kim.

En annan variant är ju att spela 4-2-3-1 med Nordback/PJ och Kilen som defensiva mittfältare och (mycket mer) offensiva ytterbackar. Trion bakom Kim skulle då komma närmare dels varandra dels Kim. Jag tycker detta låter verkligt intressant. Med Patrik och Sammy har man verkligen förutsättningarna att spela med offensiva ytterbackar. Fördelen med 4-2-3-1 är att jag tror det skulle vara lättare att byta till då det bitvis påminner lite grann om 4-3-3 ( tex spel med en central forward). Man såg ju på Häcken och BP hur mycket närmare den offensiva trion kom centralt. det skulle också vara lättare att byta in Staaf med Kim kvar på banan eftersom han inte behöver slicka kant utan kan släpa bakom mer in i banan.

Detta kommer ju inte att hända men det är kul att labba lite ;)
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-22 22:10
Tycker det är skönt att de flesta nu verkar anse att Kim inte är dålig.

Vad jag däremot inte kan förstå är varför Sixten så envist fortsätter med ett sönderläst 4-3-3, istället för att testa 4-4-2 med Kim o Porokara på topp, låt Per Johansson spela vänstermitt.
Örebro Conjuration ★
2009-07-22 21:35
Kim är extremt viktig på planen! Jag kopierar Alvens text från hans blogg:

"Fredrik Carlsson här på NA tog just det snacket med Pelle Blohm i helgen och vi kunde läsa här på internet att "Kim räcker inte till ÖSK-medalj".
Läser man hela artikeln så gör bara Pelle Blohm sitt jobb som expert och säger sina åsikter. Självklart respekterar jag hans åsikter även om jag har en annan syn på vissa saker.
Pelle är mycket kunnig och duktig så jag kritiserar inte hans kvalitéer, jag vill bara ge min syn just på den artikeln.

Jag blir lite ledsen att Kim Olsen får ta så ofärskämt mycket skit.
I Fredrik Carlssons artikel kritiserar Pelle Blohm flera olika spelare i laget och begär mera, men det är Kim som får ta det stora lasset skit, genom en stor svart rubrik.

Jag försöker inte skydda Kim Olsen bara för han är en mycket god vän och lagkamrat, jag tycker helt enkelt kritiken är fel.

Visst har inte Kim gjort lika många mål än denna säsongen som förra, det är sant. Visst har folk rätt att begära mer av oss i ÖSK, det är sant för det gör vi själva också.
Vi är tio stycken andra på planen som också ska prestera och göra mål. Vi spelar faktiskt med tre stycken forwards i laget men det är Kim som får stå längst fram och ta emot tomaterna.
Ändå är han överlägset den bästa poängplockaren hittills i år.

Det talas om att AIK är starka kandidater till guldet och deras storstjärna Obolo har hittills i år gjort fyra mål. Han avgudas och är snart proffs i utlandet.
Hur många mål har Kim Olsen gjort? Svaret är "bara" fyra stycken....han också.
Geniet och landslagsmannen Henke Larsson är viktig för Helsingborg och hur många mål har han gjort? Svaret är "bara" fyra stycken.......han också.

Ser man på assistligan så har Kim Olsen passat till tre mål.
Det är lika många assist som den fantastiska Rasmus Elm har gjort och lika många som U-21-raketen Bajrami gjort.

Kim Olsen är helt enkelt i topp i vår interna mål och assist-liga.

Det Pelle Blohm utlyser en såkallad "rejäl värvning" på Kims plats för att vi ska nå guldstriden.
En "rejäl värvning" existerar inte i dagens ÖSK-värld. Med den ekonomi klubben har så är det omöjligt att få hit en europeisk toppspelare.
Skulle vi får hit en brasse eller en polack som gör tjugo mål på en säsong så skulle vi inte bara ha en sjuk tur, vi skulle sen bara få behålla honom i max en säsong. Någon hollänsk eller dansk klubb skulle köpa honom. Så är det bara...
Att vi ens har Kim Olsen här i dag är fantastiskt för oss.

Han är otroligt viktig på våra defensiva och offensiva fasta situationer. Han är en spelstation att slå upp bollen till i trånga situationer. Han drar på sig mycket bevakning så att det ger plats till andra spelare......Det kanske viktigaste är att Kim ger oss respekt hos våra motståndare.

Jag kan hålla på ett tag till om det behövs för att förklara att Kim är otroligt viktig för oss.

Vad jag vill säga är detta:
Är det någon som räcker till för att ge oss medaljer i år så är det just Kim Olsen.

Tack för i dag..."

Det stämmer så bra!

Edit: Texten är skriven den 19 juli 2009
Örebro Matta
2009-07-22 21:26
Sven Töle//
Jag misstänker att det i n t e framgick hur stor del av Anttonens lön som kom från nätpoker?
Örebro Karmapolice
2009-07-22 21:22
Två dygn sen matchen och den värsta besvikelsen har lagt sig. Lite reflektioner:

-Kim är inte i samma form som förra året, men som redan framgått av diskussionen här inne så är han alldeles för ensam inne i boxen. Märkte hans frustration över detta faktum under en specific situation i förrgår. Wowoah får bollen av Porokara ute på vänsterkanten, slår in ett inlägg mot boxen där den isloerade Kim befinner sig vid första stolpen.
Bollen passerar över Kim och nickas undan till hörna av en Häckenback bakom. Astvald är vid tillfället då bollen slås inte ens inne i straffområdet, utan slickar i princip bortre långlinjen. Kim gestikulerar sen med armarna mot Astvald och visar tydligt att han vill ha in honom i boxen när bollen kommer in. Egentligen räcker det inte med bara två man där inne heller, utan minst en mittfältare måste löpa med bakifrån.
Tyckte Nobbe visade såna intentioner i början av säsongen, men det har helt dött ut.

-Det var inte fler än möjligen någon eller några få ÖSK-spelare som var godkända i måndags och jag förstår att alla var minst lika besvikna som jag. Däremot skäms jag över hur vissa beter sig på läktarna. Stod under Häckenmatchen centralt, nästan längst upp på västra stå. Kommentarer som "Skicka hem den ruttna danskjäveln" och "Olsen är så jävla dålig" har varit uttalats i mängder,från människor i alla åldrar, under ett antal matcher nu. Det är klart man ska kunna ha krav på Kim efter fjolåret och med det kontrakt han säkerligen sitter på, men det blir knappast bättre genom att öppet håna honom. Än mer skämdes jag när vissa människor runt omkring skrek "Vad fan är det med den där jävla långhåriga Astvald egentligen?" samt buade (!) när han blev utbytt. Astvald har enligt min (och säkert många andras) mening gjort det riktigt bra under de matcher han fått spela, och han var absolut inte sämre än någon annan mot Häcken. Vad har man innanför pannbenet om man buar ut en ung talangfull egen produkt, som dessutom officiellt uttalat att han "vill slå igenom i ÖSK", efter att han sin första jobbiga kväll? Skärpning!

-Trots ofta dåligt spel och stora svårigheter med målskyttet så ligger laget sexa när halv säsongen spelats. Jag vet att truppen i år på pappret ser bättre ut än på mycket länge och att många hoppas på en absolut toppplacering, men man får även komma ihåg att målsättningen om jag inte minns fel är satt till SM-guld 2015. Att etablera sig som ett topplag tar tid, men arbetar man långsiktigt så finns alla möjligheter att nå dit. Titta bara på Kalmar. Sixtens ankomst har redan skapat en annan bild av ÖSK som media/övriga Sverige tagit åt sig (Pär Zetterberg är undantaget). Det finns fortfarande mycket att förbättra. Sixten saknar i princip alltid en plan B i de matcher där vi hamnar i underläge/blir sönderlästa, bortaspelet är fortfarande nästintill sorgligt etc. Med detta i åtanke känns det ändå rätt okej att ligga sexa när ÖSK:s traditonellt sett starka del av säsongen tar vid.
Man ska komma ihåg att det är inte lång tid sen klubben stod på ruinens brant. Att vi på 5 år lyckats komma dit vi är nu är bra gjort. Det kommer motgångar längs vägen mot en framtida SM-guld, som t.ex. Häckenmatchen, men ger man Sixten fortsatt förtroende (precis som Kalmar gjort med Nanne) så kommer Lagrell få dela ut pokalen en novembersöndag på Behrnabeu.

Forza svartvitt!

edit
Örebro Sven Töle
2009-07-22 20:09
Bastard on Parade// Jag är främst plusmedlem för att jag ofta laddar hem reseguider. Dessutom gillar jag biltesterna där eftersom jag också är motorintresserad. Om jag nu måste försvara mitt medlemsskap ;)
Örebro Sven Töle
2009-07-22 20:07
P.O// Jaså? då missade jag honom
Örebro P.O
2009-07-22 20:03
Sven Töle//
Nordback ligger några placeringar bakom Anttonen, han tjänar 10k mindre ungefär.
Mackan
2009-07-22 19:49
ÖSK ligger under med 1-2 i paus enligt Johannes som är på plats på Karlslund Arena. Favoriternas mål gjordes av Per Johansson.
Örebro Bastard on Parade
2009-07-22 19:43
Sven Töle//

Då kommer den givna följdfrågan: Varför i hela friden skulle man vara plusmedlem på aftonbladet? ;-)

Var det inte 2008 Anttonen signade på ett nytt kontrakt? Sign on bonus?
Örebro Sven Töle
2009-07-22 19:17
Om man är Plusmedlem på www.aftonbladet.se kan man läsa vilka som tjänar bäst "just i din kommun och som är under 30 år". Därefter listas de alla och vad de tjänade 2008.

Jag hittade Patrik Annttonen där ;)

Totalt listades 58 st och Patrik ramlade in på plats 33.

För övrigt ingen annan från ÖSK A-lag 2008 (av spelarna under 30 år alltså)

Och Patrik tjänar bättre än mig iaf ;)
Örebro Skägget
2009-07-22 18:27
Gurra 2001 har dåligt minne. I senaste matchen gjorde ÖSK mål i underläge.
Örebro micro_42
2009-07-22 17:59
När börjar det idag ? 18 eller 19 ?
Örebro Lekiller
2009-07-22 17:47
Är det någon som minns en diskussion i Matchpuls där man snackade om att målsnittet faktiskt har sjunkit för i stort sätt alla lag och ligor där lagen gått över till att spela med endast en forward??

Kan ligga något i det!

Med en forward är det svårt att få fast bollen och få med laget upp.

Är väll precis det syndrom som har börjat drabba ÖSK.

Dock så lär det ju underlätta om spelarna tar mer löpningar offensivt och fyller på bättre.

Tycker detta är ett problem som har förföljt ÖSK hela säsongen. Visst, ett par matcher har gått bättre. Men fakta är ju att ÖSK gör alldeles för lite mål. "som vanligt".

Örebro Hertig_Karl
2009-07-22 16:20
Är det någon som vet hur mycket det är i inträde i dagens match? Eller är det gratis?
Örebro Grixx
2009-07-22 16:08
Tycker att det varit vettigare inlägg och skönare attityd här inne efter att förlusthetsen senast lagt sig. Mer av att hitta lösningar och och resonera. Blir så jäkla trött på antingen hängningar av spelare och tränare och tvärsäkra lösningar som löser allt. Likaså när man inte tål att någon har en annan åsikt och man går arrogant och dissar andra åsikter. Jag tål det def men är förbannat trött att traggla mot i dessa lägen och man lockas till slut in för att köra samma neandertalarnivå.

Nu loggar jag ut och kommer inte att lägga in några fler inlägg på ett jävla långt tag.

Tack för mig.
Örebro Grixx
2009-07-22 15:51
Kärrafjorden och Gurra2001// Som fan läser bibeln vill man hitta fel i en text så hittar man alltid något att ifrågasätta.

Kanske ska jag gå in och smula sönder viss annan argumentation.

Finns det någon här som inte vill ha fler mål från ÖSK? svar Nej

Två år sedan? Kärrafjorden hitta det i min text om du vill...ha ha ha du kan säkert hitta att vi gjort det då men det var inte det jag skrev.

För övrigt tar jag upp att vi faktiskt gör förstamålet oftare I ÅR än förra där mottot var släpp in ett och full fart därefter.

Så vi har vi faktiskt inte fått öva spec mycket på att hämta upp underlägen...på ett vettigt sätt. Två matcher har vi som vi för övrigt skulle kunnat vunnit men där vi fick baklängesmål med 10 minuter kvar. Är det matcher som du förväntat dig en upphämtning (dvs Djurgården och Elfsborg)

Sedan har vi en riktigt bra genomförd match men där vi fick Nordin utvisad, med en utvisad så ser du det som ett problem att vi inte hämtar upp.

Jag kan bara se att vi i matchen mot Gefle och senast mot Häcken inte lyckats. Dvs två matcher. Det kan inte ses som ett problem.

...men har du kravet på att vi inte hämtade upp de övriga DIF,Elfsborg och Göteborg som jag nämnde i början så varsågod och häng mitt resonemang...men jag ser inga andra lag som har liknande situationer som ett problem.

...och åter självklart vill vi alla här i forumet...och spelare/tränare att vi gör fler mål.
Örebro Gurra2001
2009-07-22 15:14
Vi är många som vill det bästa för ÖSK och försöker diskutera hur det kan ske. Men Grixx verkar ha endast en sak på sin agenda, att skönmåla situationen och därmed göra ÖSK en otjänst. Denna säsong har vi INTE gjort 1 enda mål när vi har hamnat i underläge. KATASTROF!
Malmö FF Chicko
2009-07-22 15:05
STAAAAAAAAAAAAAAAAF!!!!!
Örebro Miroslav kuba
2009-07-22 14:45
Ta er i Häcken o kör över Häcken!!!
Örebro Kärrafjorden
2009-07-22 14:20
Visst, vi kan diskutera vad som hände för två år sedan. Eller så ser vi till den här säsongen och problemen som föreligger i dag. 1 mål på en halv säsong när vi hamnat i underläge. Det talar ett alldeles för tydligt språk.
Örebro Grixx
2009-07-22 14:00
Kärrafjorden// Ja visst skämtar jag...

...nja det finns ju så många om och men i allt man skriver och ska man gardera sig mot allt så blir texterna bara längre och längre. skriver man Ja så har man 3 på sig som hittar fel och skriver man Nej så är det samma tre;-)

...skulle kanske skrivit att Örebro har ett antal matcher under senare säsong hämtat upp underlägen eller kvitterat i sista sekund. det finns lägen när även något gått emot oss sista....men vi har fått till det bra och erfarenheten finns i laget att det GÅR att hämta upp. Däremot så har det under senare tid dykt upp en period där vi knackat in första bollen och då faller hela resonemanget..men även där finns undantag.
Örebro Kärrafjorden
2009-07-22 13:48
Grixx//

Jag hoppas att du skämtar med ditt "Att man har svårare att hämta upp ett baklängesmål gäller alla lag och def om man också ska slå in ett ledningsmål. Att spec ta upp att Örebro har det problemet är lite snedträff."

ÖSK har gjort 1 (ETT!) mål denna säsong när man legat under. Fram till Häcken-matchen var det 0. Jag ser detta som ett stort jävla problem. Ska bli intressant att se hur du bemöter denna FAKTA.
Örebro Sven Töle
2009-07-22 13:47
Ämne: Ämne: !--TEMP_B--!Ämne....Kerberos // Tack för Barca-Länken.

Vad de gör är egentligen ganska basic. Det handlar om traditionellt triangelspel som man (ska) lära sig som ungdomsspelare. Det bygger mycket på, som videon visar och du säger, att man löper till understöd för sin bollförande lagkamrat. ÖSK spelarna klarar inte triangelspel med understöd alternativt vill inte spela det. Jag var inne på det i våras.

Vi hade en diskussion här inne för ett par månader sedan just om den kataloniska vs holländska/danska versionen av att spela med 4-3-3 och där vi konstaterade att Sixten tycks vara anhängare av det senare. Jag är dock, precis som du, anhängare av Barcas version.

En, av flera, skillnader mellan den Kataloniska och Holländska versionen av 4-3-3 är den senare betonar väldigt mycket kantspel av ytterforwards, bredd över hela planen och mycket inspel/inlägg.

Barcelonas modell av 4-3-3 påminner mer om det vi såg häcken och BP spela. Lite mer släkt med
4-2-3-1 i sitt sätt att anfalla. Ytterforwards går betydligt mer inåt och tidigare och avslut från den centrala zonen (instick, genomskärare,skott, utmana) framför straffområdet eller dess ytterkant betonas. Kantspel sker nästa bara som kombinationsspel och inlägg söks inte primärt. Kantspelet skall istället i största mån skötas av ytterbackarna och ev inlägg skall också i första hand komma från dem.

Det finns fler skillnader men denna är en viktig och den jag absolut skulle föredra, om jag valde 4-3-3 som spelsystem.

Även internationell är nu trenden att söka den centrala delen framför motståndaren som avstamp mot avslut, oavsett spelsystem. Något som flera svenska tränare (Geradsson Källström, Magnus Haglund och faktiskt vår egen Axen mfl) försöker med.
Örebro Grixx
2009-07-22 13:37
Gurra2001// Bra att du har kul när du läser;-)
Låter nära något jag skrivit men hoppas du sett att jag också påtalar mer...också.

Någon skriver att man vill se att alla ger 100%, själv är jag säker på att alla tycker att de ger det, men de får inte ut det eller sparar sig lite för mycket för att orka hela matchen.

Att man har svårare att hämta upp ett baklängesmål gäller alla lag och def om man också ska slå in ett ledningsmål. Att spec ta upp att Örebro har det problemet är lite snedträff. Laget har annars visat att vi är jäkligt bra på att få igång spelet och hämta upp baklängesmål. Vi brukar verkligen köra matchen ut.

Häcken senast var ett undantag och tror att de spelade väldigt rätt efter 1-3 och laget blev "psykiskt knäckta"...och hade svårt att jaga fatt på bollen.

Vi har styrka stundtals fastän vi till synes har många chanser mot oss (Trelle) och vi spelar bra som mot AIK. Vi har spelat bra borta som mot Göteborg och laget hade fokus och aggressivitet...men andra saker gjorde att vi föll.

Jag ser också att det finns saker att arbeta på och pröva vilket sker....men en sak gäller fortfarande och det är att vilja slår klass.

...och att vi är lättlästa och lite för enformiga skrev jag tidigt i våras. Samtidigt ser vi att vi har våra styrkor där....men de ska inte gå till överdrift. Däremot alla dessa hörnor som slogs andra halvan förra året, de är inte vår styrka och jag är verkligen glad att de ändrats. Däremot måste mottagarna på hörnorna skärpa sig.

ps Fortsätt ha kul;-)
Annons: