/fotboll/osk/forum/5772.aspx/fotboll/osk/forum/5772.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Sven Töle
2009-07-28 11:11
Och i från min soffanalys blir det allt mer klart att det som saknas i ÖSK är ett starkt mittfält. Om man bortser från individuell kritik och istället tittar på lagdelarna i sig själv så är jag allt mer säker.

Mittfältet är backlinjens sköld och anfallets ryggrad. De med starkaste mittfält är oftast i längden det starkaste laget.

Trion Kilen-Nordin-Nordback håller inte i det sättet som ÖSK spelar idag. Det har gett en hyfsad sköld till fyrbacklinjen emellanåt. Men när motståndare sökt ytan och kommit in på den mellan våra backar och mittfältet blir det darrigt.

Men framför allt håller inte trion offensivt. Även Nordin spelar ofta ut till kanten när han inte går rakt på mål för skott. Att skapa en starkt triangel med rörlighet, passninsgspel och tempoväxlingar ser man inte alls eller iaf väldigt sällan. Ofta har också trion stora glapp fram till anfallarna och ger varken centrala forwarden eller ytterforwards (löpa mot dem) understöd.

Jag skulle hellre se en riktig stark mittfältare till ÖSK än en ny forward (som bara skulle bli lika isolerad som Kim). Blir mittfältet starkare, rörligare och mer kreativa kommer också anfallarna få bättre understöd.

Jag är fullständigt övertygad om att mittfältet är ÖSK:s svaga länk.
Örebro skoBe
2009-07-28 11:07
Ämne: skoBe// Är man närst....
Jag är inte ensam om detta som du ser:) det skrivs ju till och med i tidningen om det och som du ser så skriver andra människor det på forumet...att jag får en massa skit bara för att jag är närastående är dåligstil.
Örebro Kerberos
2009-07-28 11:03
Ämne: Ämne: Ämne....
Så sant med Hockeyn, men med tiden tror jag Europa skulle ha svårt att stå emot.

De är grymt duktiga där borta på att producera sport och skapa evenemang, jag har följt NFL i ca 5 år nu och jag tycker att allt de gör är så mycket bättre än här, inte ens Premier League produktionen som gör det bäst här i Europa kan mäta sig med de gör med TV, Arenorna, Före-Efter Match, Branding osv.

Dock tycker jag att vi är bättre med läktarkultur och supporterklackar med sång och fest här i Europa, de verkar mer nöja sig med att ha sina cheerleaders. Sen kan jag tycka att det är lite sjukt att ägaren av laget som vinner super bowl som är den som är först att lyfta bucklan, inte lagkaptenen. Tänk att se t.ex. Berlusconi lyfta CL-bucklan först av alla om Milan skulle vinna Champions League.
Örebro Kronblom
2009-07-28 10:49
Erki//Berra gjorde det han är bäst på:spelade med pondus och på säkerhet.Gjorde inget större väsen av sig men spelade stabilt!
Örebro Sven Töle
2009-07-28 10:47
Ämne: Ämne: Ämne....
Kerberos// I Europa finns inte ett enda riktigt pengastarkt hockeylag. Dessa finns i NHL respektive KHL. När det gäller fotbollen är det annorlunda. Det finns ju riktigt pengastarka lag i europa som jag tror väl skulle kunna konkurrera med en Amerikansk liga om den hypotetiskt sett plötsligt blev populärare än amerikansk fotboll, baseboll och basket. Även EuroAsia delen (europeiska delen av Ryssland) är starka.

Däremot tror jag vi skulle förlora ännu fler spelare eftersom en riktigt stor marknad till skulle öppna sig.
Örebro Kerberos
2009-07-28 10:46
Jag tycker nog att Nordin gjorde en av sina bättre matcher igår och var en av de bästa på plan.

Han var den ende igår som löpte mot och mötte bollhållaren och gav han ett bra passningsalternativ, alla andra matchen igenom sprang hela tiden bort från bollhållaren. Vilket gjorde då att när Nordin fick bollen hade väldigt svårt att spela bollen vidare då alla sprang bort ifrån han, vilket tvingade han att hela tiden att antingen "göra sin gubbe" eller slå bollen långt och högt, som tyvärr inte gick så bra i första halvlek. Det lossnade dock i 2a halvlek med att han lyckades "göra sin gubbe".
Örebro Kronblom
2009-07-28 10:46
Ämne: GT//

Det blir ing....
men det är väl lite det som varit örgrytes dilemma hela säsongen,att omförvandla målchanser till att göra mål samt att defensiven varit knackig,nu verkar dock Hareide fått någorlunda fason på defensiven men effektiviteten är fortfarande usel.Allbäck var ganska skarp i sin kritik efter matchen!
Örebro Aspen
2009-07-28 10:34
Kärrafjorden //NA hade troligen förväxlat Nordin och Nordback. Nordback fick en 3:a, har svårt att förstå.
Örebro Aspen
2009-07-28 10:31
Mittåt//Då tror jag Sixten gjorde ett bra val som tog Erik. Kommer Erik spela med KIF nu när seriespelet drar igång?
Örebro Erki
2009-07-28 10:28
Ämne: Hur gick det för min....
Tycker att Berra skötte sig ok, var lite snett ute nån gång men löste ett par situationer fint. Märks att han är matchotränad. Han var lätt likvärdig med Wikström iaf.
Örebro Kärrafjorden
2009-07-28 10:27
Grixx//
Jag kan säga att jag skall ge en miljon till barncancerfonden. Sen att jag inte gör det är en annan femmma, men det låter ju bra.

Skitsamma. Nordin är vår viktigaste mittfältare och att NA ger honom en 1:a igår bevisar bara att de är mer korkade än jag någonsin vågat trott. Även om det är en bedömningssak så kan man inte vara så helt fel ute. Även Sixten noterar ju att det är Nordin som får igång oss.
Örebro Mittåt
2009-07-28 10:22
Per är inte skadad längre. Han var ju med och spelade mot Karlslund och gjorde till och med mål mot dem.

ÖSK hade en ovanligt stor trupp med sig till matchen mot Häcken. För den sista platsen på bänken fanns det tre kandidater: Robert Walker, Per Johansson och Erik Nilsson.
Örebro Aspen
2009-07-28 10:19
Sju poäng upp till 5:e platsen. Ett knackigt spel. Något att bita i för laget. Nästa match blir inte enkel.
Örebro Aspen
2009-07-28 10:08
Saywee//Per är väl skadad, var inte med på bänken igår. Annars är väl han ett altenativ till Erik. Dock med mer definsiv framtoning.
Örebro Kerberos
2009-07-28 10:03
Ämne: Ämne: GT//
....
Jag tror att vi ska vara glada över att jänkarna inte uppskattar fotboll lika mycket som övriga världen.

Om de skulle göra det tror jag att Europa inte har en chans att stå emot ekonomiskt och vi skulle få sitta uppe på nätterna för att följa spelare som Messi, Zlatan, Ronaldo, Kaka, Torres osv. Precis som vi gör med hockeyn nu. Hur roligt skulle det vara?

Kuriosa: År 2005 toppade NFL listan som högsta publiksnitt alla matcher i en inhemsk liga med ett snitt på ca 52000 alla matcher oavsett lag, tvåa på den listan var Bundesliga på ca 32000. Premier League och La Liga var inte ens i närheten av de siffrorna.
Örebro Grohl
2009-07-28 09:51
Hur gick det för min favorit Berra igår? Missade matchen då jag jobbade.. blä
Örebro Grixx
2009-07-28 09:33
Kärrafjorden// Titta till en gång till, spec hemmamatcherna ser du vad jag menar...och när Kilen själv säger hur han tänker så stämmer det inte med avogsamheten.
Örebro Kärrafjorden
2009-07-28 09:24
Grixx//

Skyll gärna på hjärnspöken och annat. Men jag har DVD-bevisen som säger ger Skobe rätt. Tidigare under säsongen gick det flera matcher i rad utan att Nordin fick bollen en enda gång av Kihlen.

Däremot var fallet det omvända många gånger, normalt antal gånger faktiskt. Men det är jävligt unikt att en innermittfältare inte ger bollen till sin innermittfältskollega en enda gång på tre matcher. Det har inte saknats tillfällen direkt.

Kan det vara hjärnspöken om det finns videobevis?
Örebro Grixx
2009-07-28 09:17
skoBe// Är man närstående så tolkar man inf på ett sätt som andra inte gör. Som när man håller på ett lag, tex ÖSK. Då är man känslig och överreagerar på saker som inte finns sk hjärnspöken. Har man sedan kompisar som någon gång håller med så börjar det spöka ordentligt.

När det gäller Kilen och Nordin så säger Kilen själv att det enda han har i skallen när han får bollen är att titta upp, lokalisera Nordin och slå en passning till Nordin. Enligt Kilen är Nordin den stora kreatören i ÖSK.

Så hjärnspökena har nog spelat dig ett spratt. Kanske har Kilen inte sett möjligheten att passa Nordin några gånger när du från läktaren/tv sett möjligheten....men det händer ju ganska ofta att spelöppningar syns otroligt bra lite från ovan.

...och obs jag är ett Nordinfan som stred för att han skulle tillbaka till ÖSK från Rynninge.

Däremot undrar jag själv om jag har hjärnspöken när Alve inte passar Berra ;-). Måhända är det i så fall för att Berra är "lite" match-otränad" och Almebäck känns som ett säkrare val.
AIK Saywee
2009-07-28 09:16
Kajanus och Aspen//
Johansson på bänken?
Örebro Aspen
2009-07-28 08:59
Så här vill jag ha startelvan mot ÖIS:
Porokara - Bedoya - Wirtanen
Gerzic - Kihlberg - Erik Nilsson
Wowah - Bertin Ze - Almebäck - Anttonen
----------Alvbåge----------------
Örebro Kajanus
2009-07-28 06:38
Startelvan mot ÖIS kommer med all sannolikhet att se ut såhär:

Porokara - Olsen - Wirtanen
Gerzic - Kihlberg - Bedoya
Wowah - Wikström (Bertin Ze) - Almebäck - Anttonen
----------Alvbåge----------------
AIK Saywee
2009-07-28 04:30
God morgon! Startelva mot ÖIS???
AIK Saywee
2009-07-28 03:43
Omröstningen på svartvitt om "Vem har varit bästa ÖSK:are hittills?" ger i nuläget ...

Alven 45 %
Porokara 22 %
Kihlberg 15 %
Almebäck 10 %
Gerzic 4 %
Wikström 3 %
Övriga 2 %

436 svartvita experter har tyckt till.

Mot guldet!
Örebro GT
2009-07-28 03:28
OK, dags att gå ut och äta en god middag.

Vi höres av en annan dag ÖSK-vänner !!
Örebro GT
2009-07-28 03:21
Ämne: GT, du kan väl scout....
Här finns det mycket Sjö & berg, dock ingen Sjöberg. Om jag ser nå´n talang skall detta noteras. Ale Bedoya kan bli hur bra som helst, tänk bara på Hammarbymatchen hemma (Nobbe avstängd), hur gick det då ?? :-)
AIK Saywee
2009-07-28 03:17
Ämne: Det löser sig ska du....
Jaa, fast det verkar inte vara många som sett det och tydligt påtalat problemet, illa, så många "problemmatcher" och resultat vi kanske slarvat bort?!
Örebro GT
2009-07-28 03:16
Ämne: GT//

Kul, när jag....
Ja, jänkarna börjar sakta inse att "våran fotboll" är så mycket roligare än deras egen sk "rugby".

Och Amerikansk "brännboll", hur kul är det ??
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-28 03:14
Nä, nu måste jag slagga innan gräsklipparna drar igång, gonatt.

FORZA SVARTVITT
Örebro ÖSK-Karl
2009-07-28 03:13
GT//

Kul, när jag i min ungdom jobbade på den Ö-grupp som Japanerna nu köpt upp sedan de inte lyckades erövra den i kriget visste de inte vad "riktig" fotboll var ;))
Annons: