/fotboll/osk/forum/5738.aspx/fotboll/osk/forum/5738.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Chipset
2009-08-04 12:51
Om jag inte räknat fel så är Skula, Andersson och Ekstrand avstängda nästa. Dessutom Larsson skadad. Bra läge för ÖSK.
Örebro Kronblom
2009-08-04 12:45
Ämne: Många som är kritisk....
själv tycker jag Kims insats var helt OK,som jag redan skrivit så var han mer involverad i spelat jämfört med matcherna mot Häcken där han var i stort sett osynlig.Folk retar upp sig på hans måltorka och det med rätta kanske men tycker inte han var särskilt dålig igår!
Örebro Mike Litori
2009-08-04 12:44
@ Kom hem Kuba

Ja, vi har slagit Helsingborg och Kalmar hemma. Korrekt. Vi har också fått stryk av lag som Häcken, Djurgården och Gefle. Kryssat hemma mot lag som ÖIS och BP.

ÖSK är för ojämna fortfarande, vi har ingen grund att falla tillbaka på när spelet knackar som t.ex Blåvitt, Kalmar eller Elfsborg vars tränare fått lugn och ro och varit säkert fem, sex år vid rodret.

Jag vidhåller att lagen Elfsborg, Kalmar, Helsingborg, AIK och Göteborg har trupper som är markant mycket bättre än vår. Visst kan vi rå på dem i några enskilda matcher men i det långa loppet är vi sämre än dem vilket också tabellen med all tydlighet visar.

Hoppas det gav lite klarhet i hur jag menade. Vi är inte mogna för topp-5 och har inte spelarmaterialet för det.
Örebro Sven Töle
2009-08-04 12:42
Ämne: Läst länge här. Nu f....Mike Litori// Tror nog inte att Anttonen, Wowoa och Almebäck skulle göra bort sig i något lag av de övre lagen. Dessutom kan Porokara förvinna helt periodvis även om jag håller med dig att de är en av våra bästa.

Köper dock kritiken mot Nordin som jag ärligt talat inte tycker är så bra som folk säger. Ett och annat instick och pass förvisso av kvalitet. Men uselt skytte, ingen riktig general på mittfältet som jag tycker ÖSK saknar.
Örebro SyreAtom
2009-08-04 12:41
Henrik(ÖSK)//

Vi tänker väldigt lika!

Under Walker hade vi spelare som inte trodde på sig själva, och ja likadant under Lundin, precis som du säger. Jag är säker på att vi har en kanontränare i vår ägo. Det är A och O att ha en ödmjuk men stark tränare med självförtroende och stark fotbollsfilosofi, som vill nå stora mål...och just det har Sixten!

Walker, Lundin, den ena med ett stort ego utan psykologiska kvaliteter mot sina egna spelare, den andre visste inte ens vad han ville nå i Ösk med sitt tråkiga spel.

Sixten vill att vi ska spela vårt spel oavsett motstånd, vi kan slå alla och det märker spelarna. Vi har utvecklats enormt mycket under honom, även om inte vissa vill förstå det, men så är det.

Om någon kritik, precis som du säger, ska riktas mot Sixten så är det just att han inte bänkat Kim tidigare, han är helt ur form...men samtidigt kan jag förstå, då han är extremt dyr och de vill ha honom i slag igen.

Men vi måste ha tålamod, som du säger...sånt här går inte över en natt. Sixten är rätt man för vårt Ösk, helt klart!
Örebro Henrik(ÖSK)
2009-08-04 12:38
Håller med Mike i nästan allt. Långsiktighet alá Kalmar och Nanne Bergstrand tordes vara receptet för ett framtida ÖSK i den absoluta toppen.
Örebro Kom hem Kuba
2009-08-04 12:35
Mike Litori//

Tycker absolut man kan förvänta sig att ÖSK ska nå sin målsättning. Under den andra delen av förra säsongen var ÖSK ett av allsvenskans bästa lag så varför skulle man inte kunna vara det i år? Man har tagit poäng av AIK, Helsingborg och Kalmar vilka alla har chans på guldet. Mot Elfsborg och Göteborg spelade man jämnt och borde fått med sig minst en pinne.
Kerenskij
2009-08-04 12:35
Wowoah är nog tillbaks till nästa match
Örebro Mike Litori
2009-08-04 12:33
@ rontgen
Anttonen och Wowoah blev skadade i går och är frågetecken. Wirtanens status är också oklar.
Helsingborg rontgen
2009-08-04 12:30
Vilka saknas (skador, avstängda, kejsarsnitt etc) i er trupp på söndag?
Örebro Mike Litori
2009-08-04 12:29
Läst länge här. Nu första läget.

Den onyanserade kritiken som ofta framförs här av vissa skribenter får inte stå oemotsagd.

Sixten har inte en trupp (i mina ögon) för att vi skall komma bättre än sexa/sjua/åtta i allsvenkan gör vi det är det godkänt. Anledningen, vi har bara två spelare av hög allsvensk klass - Porokara och Alvbåge. Resten är av mittenkvalitet för ingen kan väl påstå att spelare som Gerzic, Olsen, Wikström eller Anttonen (för att nämna några) skulle plats i lag som Elfsborg, Kalmar eller Göteborg. Då är man bra hemmablind.

När en av våra stjärnor är dålig (Alvbåge) och den andra (Porokara)missar tre jättechanser samtidigt som hans kompisar missar alla superlägen han sätter upp för dem så är det inte konstigt att det bara blir en pinne.

Jag tycker att ÖSK satte en alldeles för hög målsättningen och man går för snabbt fram. Vi har en trupp för mitten i allsvenskan och vi ligger i mitten av allsvenskan. Helsingborg, Göteborg, AIK, Kalmar och Elfsborg (egentligen också Malmö) har alla trupper som är milsvida bättre än vår. Vi har ett par stjärnor, några bra, rätt många hyfsade och några dåliga. Det för mig är inte en trupp för en femteplats i serien.

Sixten har varit här i ett och ett halvt år och ärvde en usel trupp. Jag är glad att ÖSK förlängde med Sixten och låter honom bygga upp något stort. Att man skyndar långsamt med spelare som Astvald och Bedoya är naturligt.

Var riktigt härligt att se spelet mot Örgryte och även om vi missade chanser är förändringen från det lag som Walker matchade är markant både personellt och spelmässigt.

GO Sixten.
GO ÖSK.
Örebro ÖSK-Marte
2009-08-04 12:26
Någon som har koll på passningsfrekvensen mellan Kihlen och Nordin igår? Det var ju så mycket snack om det efter Häcken-matchen. Eller var det bara en fluga som blossade upp just då?

Ps. Jag missade gårdagens match, därför jag frågar.
Örebro Henrik(ÖSK)
2009-08-04 12:15
Ösk-Karl: Vi kan även tacka Alvbåge för att det inte blev tre pinnar igår. Du är något selektiv när det gäller din kritik. Sixten har möjligtvis ännu inga meriter i termer av titlar men hans sätt att tro benhårt på lagets offensiva kapacitet hedrar honom. Under Walker trodde spelarna inte sig själva. Samma sak under Lundin.
Du tycker inte att Kim Olsen underpresterat i år och därmed varit en stor del i ÖSK:s misslyckande?
Där kan jag visserligen rikta viss kritik mot Sixten som inte markerat och bänkat honom.
Sen tycker jag vidare att du åtminstone kan vara lite konsekvent i ditt argumenterande. Jag vill minnas att du under gårdagskvällen slängde ur dig formuleringar såsom "snart har vi två tränare att avlöna och det tycker jag skulle vara rätt" etc etc. Stå för att du vill kicka Sixten!
Örebro Kärrafjorden
2009-08-04 12:14
ÖSK-Karl//

Samtidgt skall vi ligga långt efter MFF men vi ligger långt före dem. Det är bara Sixtens förtjänst. Dessutom har Häcken mångdubbelt mycket större resurer än oss men det skiter väl du i.
Örebro Sven Töle
2009-08-04 12:10
Apropå ineffetivitet: Axens Gais hade över 20 (tjugo) avslut utan att måla på Trelle igår.
Örebro Erki
2009-08-04 12:06
Många som är kritiska till Kim Olsens insats igår, men han låg ju faktiskt bakom båda målen genom att stressa fram självmålen. Han fick visserligen god hjälp av Anttonen och Astvalds fina inlägg men någon måste ju gå på bollarna också :)
Örebro Kom hem Kuba
2009-08-04 11:58
Därmed inte sagt att jag vill att Nordback ska petas, men i matcher som mot Örgryte, Gais, Djurgården mfl. tycker inte jag det är fel att låta Bedoya starta.
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-04 11:57
Jag har inte skrivit att vi skall sparka Sixten i år. Men det är hans ansvar att vi ligger i mittenträsket och det skall vi tacka Alvbåge för, annars hade vi varit med i bottenstriden.

Skall vi bli ett stabilt topplag på sikt så håller det inte med Sixten. Då måste fet till bättre tränare såsom Tom Prahl och Hasse Backe eller Hächens och Öis:s tränare.

Sixten hade inga meriter när han kom och har ännu inte skaffat sig några. Den här truppen skall ligga långt före TFF. Skillnaden är tränaren.
Örebro Kärrafjorden
2009-08-04 11:53
Jag håller nog med Sixten mer än dej i det här fallet är jag rädd. Men smaken är som baken.

Bedoya försvann helt och blev också utbytt.
Örebro Kom hem Kuba
2009-08-04 11:46
Kärrafjorden//

Inget ont om Wowoahs insats men de 38 minuterna han gjorde borde knappast belönas med 4p. Tycker det syntes tydligt att det var Bedyoa och inte Nordback som spelade. Bedoya tillför en extra dimension i anfallsspelet, speciellt när matchbilden ser ut som den var igår med ett spelförande ÖSK. Han vågar ta egna initativ och vågar skjuta utifrån (något som jag tycker att alla spelare i år gjort alldeles för lite).
Örebro Sven Töle
2009-08-04 11:44
Kärrafjorden // Håller nog också med. Som Pelle Blom sa. En stor skillnad att spela sista 10 och spela 90 min. Jag såg heller inget särskilt med Ale som föranleder att peta Nordback till nästa match. Ungefär samma sak med Atsvald tycker jag. Bra när han får hoppa in med mycket energi sista halvtimmen. Inte lika bra i 90 min.

Däremot inte sagt att Ale & Asvald inte är framtidsspelare. För det är dom. Personligen hoppas och tror jag mest på Erik Nilsson på sikt, förutsatt att fortsätter utvecklas. Där har ÖSK en
bra mittfältare på G. Men knyt upp honom Lennart!!!
Örebro Chipset
2009-08-04 11:42
Adriano såg rätt kantig och kladdig ut. Men han kan åtminstone göra lite annorlundare grejor än Olsen.
Örebro Chipset
2009-08-04 11:40
Är Ekstrand och Andersson avstängda nästa match eller har SVFF glömt uppdatera varningsligan?
Örebro Kärrafjorden
2009-08-04 11:32
Kom hem Kuba//

Bedoya och Wowoah syntes väl ungefär lika mycket i andra halvlek. Skillnaden var att Sammy var utbytt. Precis som Sixten säger på presskonfen, vi tappade både offensivt och defensivt när Wowoah gick ut. Bedoya var pigg första 20 sen försvann han, förmodligen för att han löpte för mycket. Håller med artikelförfattaren om att Ale inte skulle ha poäng igår.
Örebro Kom hem Kuba
2009-08-04 11:28
Wowoah 4p och Bedoya ingen?! Såg artikelförfattaren samma match som jag?
Örebro Chipset
2009-08-04 11:27
Efter Bedoyas match så borde Nobbe var utspelad ur elvan. Blev ett mycket mer vårdat och kreativt spel. Dessutom vill Bedoya ha bollen. Han vill vara spelbar.
Örebro Kärrafjorden
2009-08-04 11:27
Erki//

Håller helt med dej. ÖSK gjorde två mål i går. ÖIS gjorde två mål i går. Att sen Örgrytes första var så solklar offside att det är löjligt är bara att konstatera.

Summerar matchen som så.
ÖIS var usla.
ÖSK var bra men ineffektiva.
Och tyvärr räknas bara målen i fotboll. :)
Örebro Grixx
2009-08-04 11:25
Kollar Helsingborg på matchvideon så kan man misstänka att vi mot dom möter ett lag med klart högre press eller lite man mot man. Då har vi alltid svårt och borde hitta ett sätt att klara dessa situationer.

Kan vara lite av dilemmat i bortamatcherna när vi möter ett hemmalag som alltid är lite modigare och hemma på sin egen bakgård.
Örebro Grixx
2009-08-04 11:16
DaSa// Förmodar att det kommer inf från Svartvitt red eller NA rel snart. Det får bara inte bli jobbiga skador och def inte båda. Det är två spelande och faktiskt jäkligt offensiva backar som gjorde mycket bra igår.

Sammy börjar också få till riktigt bra hörnor...även om han inte får alla som man vill.

Något man såg i går var ändå att spelet var snabbare, en klart bättre mentalitet och aggressivitet. Lite för mycket vilja kanske i avgörande lägen, men hade man coolat ner så hade man inte fått dom eller blivet av med bollen en tiondel senare. Högre tempo och högre krav/kvalite på träningarna så blir det ytterligare bättre. Kim är även han på rätt väg det syntes igår, hoppas det håller i sig. Fint med mycket bollrullande på mattan och även när man bytte sida med crossbollar till Roni.

För övrigt var det ett klart sämre ÖIS igår igår än det vi mötte i våras...även om andra tycker annorlunda. Det var på gärdesgårn´ att vi vann då, sedan kom alla skador på deras toppvärvningar och det syntes att det var ett lag utan självförtroende och räddhågset lag vi mötte.
Trots det var de fd sjuklingarna framme och stal matchen från oss.
Örebro Sven Töle
2009-08-04 11:02
DaSa // Hehe - Men det tar ju sån jäkla lång tid i bilköerna annars. Tål inte bilköer. Säg så här: En bil mindre i kön så jag gjorde miljön en tjänst ;0)
Annons: