/fotboll/osk/forum/5688.aspx/fotboll/osk/forum/5688.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-22 21:24
Johan Böld//

1.144.000:- i skillnad mellan sjätte o tredjeplats samt Europaspel, vad tror du, vågar vi hoppas?

Vad gäller inlägget ifrån nicket AB CDon bryr jag mig inte, var ganska väntat att det skulle komma förr eller senare, kul bara med dimridåer, förstår inte varför han skriver just så.
Örebro Brus-Nilsson
2009-08-22 21:19
Snilen spelulerar....;-)
Kihlberg kan som alla andra spelare göra en sämre insats då och då, men att byta ut motorn på mittfältet.....nädu Karl!
Örebro Johan Böld
2009-08-22 21:14
Kan ju lika gärna vara tvärt om. ÖSK-Karl kommer med lite väl bra fakta som inte vissa vill att det blir känt. Att då komma in och påstå tvärt om kan ju lika gärna vara för att skapa förvirring, misstänksamhet och lägga ut dimridåer. Allt för att skapa osäkerhet och misstroende.

Det lät vi nog aldrig få veta. Likaså lär vi nog aldrig se AB CDon igen. Snabbt in snabbt ut. Mission completed.
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-22 21:06
Aspen//

Jag tror mig veta vem det är, ger man negativ kritik får man vara beredd på en smäll ;)

Jag har dock aldrig påstått att jag har någon speciell information från ÖSK, däremot ifrån Spelarinvest och dessa litar jag på. Exempel när jag släppte Claes Eriksson som tränare och NA fick det bekräftat av Claes att förhandlingar pågick, sedan dök Sixten upp, vidare att Kim var klar, m.m.

AB CDon/

Jag förstör aldrig några affärer, men när ni t.ex inte har klart med tränare officiellt veckor innan AS startar, då får det vara nog. Se till att bli mer öppna mot supportrarna istället, allt behöver inte vara så hemligt. ÖSK har en tradition i att vara hemliga klubben, det är inget klubben tjänar på, tvärtom enligt mig.
Örebro Aspen
2009-08-22 20:54
AB CDon//Vad är det som inte stämmer? Är det i Berra affären? Är det vilka spelare som man ska skriva avtal med ?? Är det bud på Alven, Roni ?
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-22 20:44
AB CDon//

Jaha, då har vi olika källor ;)
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-22 20:42
Detta är pengarna vi har att slåss om i höst.

Föreningen Svensk Elitfotbolls avtal med tv-bolag och Svenska spel ger följande prissummor i årets allsvenska.

1) 3 811 000 kr
2) 3 176 000 kr
3) 2 795000 kr
4) 2 414000 kr
5) 2 033 000 kr
6) 1 651000 kr
7) 1 270 000 kr
8) 1 016000 kr
9) 826 000 kr
10) 699 000 kr
11) 635 000 kr
12) 572 000 kr
13) 508 000 kr
14) 445 000 kr
15) 375 000 kr
16) 75 000 kr

Dessutom tillkommer en grundsumma på 7,8 miljoner, som alla klubbar är garanterade.
Örebro AB CDon
2009-08-22 20:41
Mitt första inlägg. Vill inte röja min identitet men jag har väldigt nära kontakt med det innersta och om jag är spelare/ledare eller på annat sätt involverad låter jag er spelulera i. Om ni inte vill tro mej alls så står det er naturligtvis helt fritt att göra så.

Nu har det gått så långt att det inte går att tiga längre.ÖSK-Karl har farit med rena lögner, bland annat om bud som inte har existerat på vissa av våra stjärnspelare, och jag vill be er ta mycket av det han skriver med några rågade matskedar salt. Det är ok att spekulera så klart men när man så tvärsäkert konstaterar saker som denne person gör så blir det bara fel och skadar klubben.

Det läggs aktivt in dimråder nu för att vi skall kunna jobba mer ostört. Mycket av dessa påhitt får ni läsa här signerade ÖSK-Karl. Det är synd givetvis men var samtidigt nödvädigt.

Nu slår vi Elfsborg imorgon och tack för ordet.
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-22 20:31
Johan Böld//

Ja, enligt mig så går Lagerbäck och Sixten som hand i handske.

När det gäller IFK Göteborg så försöker numera ÖSK ta efter dem. Därav anställningarna av bl.a Thomas Andersson och Lasse Zetterlund.

Skillnaden är att Rehn låter de talanger som skiljer sig från mängden spela.
Örebro Johan Böld
2009-08-22 20:17
ÖSK-Karl// Hade också föredragit Jidesjö. Men han har varit skadedrabbad och jag vet inte riktigt hur pass tränad han är eller form. Men just nu öser han ju in mål i talanglaget.

Sen skulle det vara intressant att studera IFK Göteborg närmare. Har de en annan, mer långsiktig, filosofi? Har de bättre talanger? Varför släpper de fram t.o.m 16 åringar? Har de sämre startspelare eftersom så många yngre slår ut dem? O.s.v

Lagerbäck fördömde det när Robin Söder fick spela från start i IFK. Men jag ser ganska många likheter mellan Lagerbäck och Sixten.

Fler härinne som gör det?

En är att om spelaren är ur form så spelar man upp formen i laget istället för att låta en annan i bättre form spela. Brukar kallas att man har sin plats baserat på förtroende istället för form. Har ju sina anhängare den filosofin också.

Ett av Sixtens bittra uttal när han fick sparken i Finland var att han ansåg att klubben brutit mot överenskommelsen att satsa långsiktigt.
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-22 20:17
öskung//

Så van att bara skriva kilen ;)

Håller med dig om vad du skriver. En fundering jag har bara är varför ÖSK satt upp som mål att bli ett stadigt toppfyralag? Det ger ju bara lite placeringspengar, man måste ju komma topptre för att få spela i Europa.
Örebro öskung
2009-08-22 20:11
ÖSK-Karl// Vem är Kihlström? Ny spelare kanske...? ;)

Nej men det är en balansgång det där med att köra med samla gamla 11 kontra att ändra runt efter förlust eller kryss. Eller vinst. Sixten vill vinna matcherna (som så många andra även vill). Han tror att det bästa sättet är att spela på det sättet vi gör. Dvs samma 11 om alla är friska. Om vi leder med ett mål så ska vi stänga matchen, inte döda den genom att göra ännu fler mål.

Detta sätt tycker jag långsiktigt inte är något bra sätt att utveckla spelare och klubb. Kortsiktigt är det suveränt. Vi kanske kan gneta till oss en Europacup-plats på detta vis i år. Sedan har vi inte blivit bättre tekniskt, utmanande eller individuellt. Men då har vi samtidigt kanske möjlighet att locka till oss spelare som är det. Däremot missgynnar det våra talangar, detta sätt. Vi skrämmer bort de som inte slår sig in i 11:an. Vi får svårt att utvecklas som en topp-4-klubb om vi ska backa hem på det sätt vi gör då vi fullkomligt är livrädda på bortaplan och att tappa en ledning i en match. Som topplag fungerar inte det.

Men Sixten har kanske detta inplanerat, vem vet? Att gneta till sig en Europa-plats med samma 11. Och att sedan utvecklas som en topp-4klubb nästa säsong.
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-22 20:07
Erki//

3 miljoner för båda inklusive agentkostnaden.
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-22 20:06
Johan Böld//

Ja, de som följer killarna menar att Erik Nilsson talangmässigt är snäppet bättre än Astvald.

Men Per Johansson ser jag absolut som en startspelare på mitten.

Erik är värd inhopp och Jidsjö tror jag gjort ett lika bra jobb som den omkringresande spelaren från Brasilien. De 150.000 plus boendekostnader han kostar anser jag skulle gått till talangutveckling, eller sparats, av vad han visat så här långt.
Örebro Erki
2009-08-22 20:04
Om Berra ska lämna borde väl budet vara typ det dubbla, eller åtminstone 150% mot vad man gav för honom. Någon som vet vad Berra värvades för? Har för mig att det var något "paketpris" med Berra och Basse.
Örebro Johan Böld
2009-08-22 19:57
Jag upplever inte Astvald som en större talang än Erik. Som för dig ÖSK-Karl gjorde Erik ett stort intryck på mig mot Halmstad så länge han orkade. Sedan tappade han märkbart tempo liksom Astvald.

Vare sig Erik, James, Marcus, Berra, eller Jidesjö är startspelare i ÖSK just idag. Det tror jag alla här inne "erkänner". Det stora problemet är hur man skall lösa speltiden för de som aldrig får hoppa in. KIF/Talanglaget är på sikt en för låg nivå även om det kan passa vissa som är på väg upp. Dessutom har vi spelare som Ale och Tommy som står snäppet närmare startelvan än de andra. Både Atsvald och Ale har fått speltid i år. Det måste man tillstå. Sedan har vi ju också spelare som Hasan som måste lida.

- Vad man måste lösa är speltid på relevant nivå för spelarna på position 16 och högre

Men det är bara att inse - Man får ta det goda med det onda. Hitills har Sixten i viss mån presterat resultat med laget. Sen att han aldrig kommer att byta ut någon av sina pusselbitar från start what so ever är hans strategi. Det bara är så. Vare sig man gillar det eller ej. Varenda jävel kan ju se att Nordins spel suger just nu. Men det hjälper inte. Han startar mot Elfsborg.

Vad jag däremot är rädd för, är den frustration det kan skapa hos de spelare som anser att de på träning (finns inga reservmacther att visa det på)
presterar bättre ändå aldrig kommer få spela från start. På sikt brukar det betyda flykt av spelare och att klubben ständigt tvingas rekrytera/plocka upp nya spelare. Hög omsättning med andra ord.
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-22 19:34
DaSa//

Det Erik Nilsson visade mot Halmstads A-lag i svenska Cupen borde gjort att han är värd att testa till en början med korta inhopp. Vad gäller Per Johansson och Jidsjö kan man väl inte begära mer än att de gör mål när de fått chansen.

Sistamålet mot Dif mellan Astvald och Per var ju som hämtat ur skolboken.

Att dömma ut en ung talang på det viset du gjorde med Per Johansson är ynkligt Mike Litori.

Ge dig på Kihlström som tål det istället, han körde gåfotboll i båda matcherna mot Häcken och sedan Öis. Han borde varit utbytt i halvtid i samtliga av de tre matcherna om han ens borde fått starta i matchen mot Öis.
Örebro Erki
2009-08-22 19:31
Aspen// Ja, det var ju lite det jag skrev.
Reagerade bara på ÖSK-Karls mening nedanför:

"det är ju hela tanken efter bildandet, sälj för rejäla summor och ta in och utveckla unga spelare. "

Lät lite som att Spelarinvests idé bara var att tjäna pengar på unga spelare. Men visst anade jag att spelarinvest hade mer koll än så ;)
Örebro Johan Böld
2009-08-22 19:30
Apropå ståpäls så är de väl ingen i den nuvarande starttrion på mitten man får det heller av...
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-22 19:26
Aspen//

Klokt skrivet av dig 18:49, vissa tror visst att det regnar manna från himlen över ÖSK, läs Mike Litori, men det gör det tyvärr inte och tar man inte vara på talangerna sitter vi snart i smeten igen. Då måste vi sälja spelare som Alvbåge och Porokara till reapris, precis som förr.
Örebro DaSa
2009-08-22 19:22
Självklart skall inte Spelarinvest styra vilka som skall spela eller ej. Eftersom de mesta (alla?) av spelarförsäljningarna som går till spelarinvest återinvesteras i spelare så är det i klubbens intresse att de får in så mycket pengar som möjligt.

Sen så ligger det i allas intresse att vi får fram egna talanger, för vi kommer aldrig ha råd att köpa in färdiga spelare till alla positioner. Per J och Erik håller kanske inte hög AS klass idag, men speciellt Erik har potentialen att göra det i framtiden om han får speltid. Har svårt att tro att han blir en toppspelare på bänken.
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-22 19:21
Erki//

Jag kan försäkra dig om att det du skriver är exakt som Spelarinvest tänker. De tunga investerarna har inte gått in med kapital för att tjäna pengar utan för att bidra till att ÖSK etablerar sig som ett topplag i AS. Men man vill ju naturligtvis inte se pengarna bortkastade genom att spelare kan sticka som bossman eller de med kort kontrakt kvar säljs för billigt. Nu är kassan nästan tom och det är ju självfallet inte bra.
Örebro Aspen
2009-08-22 19:18
Erki//Ska man kunna värva mer rutinerat så måste man gå plus någonstans. På de runinerade spelarna kommer man rimligen inte gå plus. Då återstår att gå plus på de unga eller?
Örebro Erki
2009-08-22 19:13
ÖSK-Karl// Visst måste en del av tanken med Spelarinvest vara att ta in unga, utvecklingsbara spelare och sedan sälja för höga summor. Men jag tycker spelarinvest utöver det måste vara med och värva redan färdiga spelare av högre klass, som man antagligen inte kommer tjäna så mycket på, men som kan lyfta ÖSK till att bli ett topplag.

Spelarinvest borde inte ha som mål att gå så många miljoner plus som möjligt för att man sålt ett antal talanger, utan de borde värva ungt och mer rutinerat för att höja ÖSK från övre mitten till de 4 topplatserna. Givetvis gå plus totalt, men även göra affärer som man kanske inte går plus på.
Örebro Johan Böld
2009-08-22 19:09
Mittåt // Tack för ditt svar. Då förstår jag omständigheterna
Örebro Aspen
2009-08-22 18:49
Anttonen är skör. Man undrar varför han spelade halvskadad i de två sista matcherna före EM-upphållet. Kunde sedan inte träna under hela uppehållet och spela de 3 matcherna efter upphållet.
I interjuv har Nordin sagt att han var ur form före EM-upphållet vilket vi på läktaren kunde se.
Sixten kan förbättra sin coaching och ge yngre spelare chansen oftare. Vi får vara glada att allting kan bli bättre.
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-22 18:37
Mike Litori//

Du får ursäkta, jag glömde att Sixten är felfri och talangutveckling inte är något för ÖSK. Kör gubbarna i 90 minuter tills de måste använda rullator.
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-22 18:32
Mike Litori//

Vem har sagt att de måste starta? Utan Spelarinvest inga spelare med klass till ÖSK. Har du svårt att fatta eller?

Varför t.ex hyra in en 32-årig brasse som långtifrån imponerar när Jidsjö finns att tillgå, hur tror du talangerna ser på ÖSK som framtidsklubb då? Skärp dig.
Örebro Mittåt
2009-08-22 18:31
Johan Böld// Både Jidsjö och Lundholm är registrerade hos ÖSK Ungdom under hösten. Man har väl gjort bedömningen att de inte har någon möjlighet att få speltid i höst i A-laget och därför har de skrivits över på div 3-laget.

Beträffande James så lånas han ut utan övergångsanmälan som det så vacker heter. Det är samma typ av lån som gäller för Erik och Oskar som lånats ut till KIF. För den typen av utlåning gäller att man kan låna ut max två spelare till samma klubb (totalt max 6 plus en målvakt). KIF kan därför inte låna in James utan att i så fall tvingas avstå från Erik eller Oskar.

När det gäller James har jag dessutom en känsla av att man vill skynda långsamt. Han har varit skadeförföljd hela året och det passar därför säkert bättre att låta honom trappa upp i div 3-laget. Idag spelade han bara 45 minuter för att man inte skulle riskera hans baksidor i onödan.

Den här typen av utlåningar regleras genom att man skickar en lista till SvFF där man namnger de utlåningsöverenskommelser man gjort. Sista dagen för ändringar på dessa listor är den 31 augusti.
Örebro Robban Örebro
2009-08-22 18:24
Ang Frempong, han glänser i Div III men är han något för Allsvenskan, för liten eller?
Annons: