/fotboll/osk/forum/5672.aspx/fotboll/osk/forum/5672.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro SyreAtom
2009-08-24 15:49
"Men Magnus Haglund såg ändå något stort i ÖSK.
– ÖSK har alla ingredienser för att ta ytterligare ett steg mot topplagen, säger Elfsborgs tränare."

Kunde inte ha sagt det bättre själv. Trots förlust kan jag också se det positiva som Haglund gör.

Gooo ÖSK!!!
Örebro ÖSK-Karl
2009-08-24 15:48
Det är ofta man får läsa kloka saker här, men det någon/några skriver att man aldrig skall ändra ett vinnande lag är ju självklart. Ändå tog Sixten bort Bedoya. När vi förlorat och spelar oavgjort mal han på med samma elva. Jag förstår inte hur han tänker?
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2009-08-24 15:45
Känns som att matchen kunde ha slutat lite hur som helst. 5-0 eller 2-2 typ. Med lite tur hade det kunnat bli 2-2. Elfsborg spelade ju bländande fotboll första halvlek. Hade de inte bjudit på 2-1 hade nog resultatet blivit större.

Adriano känns sådär. Han vill och vill men det händer inget. Är han felplacerad? Nja.. Tycker det är bättre att kasta in en ungdom nästa gång.

Örebro Erki
2009-08-24 15:37
Angående straffsituationen så är armbågen solklar och domaren borde ha blåst. Armbågen sker ungefär på straffområdeslinjen så svårt att se om det borde vara straff eller frispark. Dåligt av domaren att missa den.
Örebro Västbanken
2009-08-24 15:31
Det är för negativa tongångar efter en förlust här tycker jag (speciellt borta mot bästa (?) laget). Och för positiva efter segrar. Svårt att se vad ÖSK ska göra för att utveckla ett vägvinnande spel för både hemma- och bortaplan. Det måste nog till en lukrativ spelarförsäljning för att få andrum att jobba ännu mer långsiktigt med passningsspelet. Tycker även de borde krympa truppen och ordna fler reservlagsmatcher.
Örebro Hlynur
2009-08-24 15:29
Skulle vara intressant att mönstra nedanstående uppställning:

Bedoya/Per J - Almebäck - Holgersson - Antonen

Blir nog inte så mycket tjongande i alla fall!

Örebro Hlynur
2009-08-24 15:26
Skulle gärna se Per Johansson från start mot Gefle på Wowoahs bekostnad. Vovven verkar helt ur form de senaste matcherna, går och dräller med bollen och ser allmänt seg ut. Defensivt har han heller inte hängt med och uppträder som ett rundningsmärke. Tror att en bänkning kan göra honom gott, i alla fall för en match.
Örebro ÖSK KRILLE
2009-08-24 15:24
Jag tycker Wowoah var en katastrof igår även Wirtanen var dålig! Jag tycker bara det är Almebäck så håller hyfsad bra klass i backlinjen! Nordin var inge vidare heller. Det har sätt riktigt dålig ut ett tag nu! Undantaget var ÖIS matchen som jag tyckte var spelmässigt bra.
Örebro Rojas
2009-08-24 15:18
Håller med till 100 & Nordin var verkligen inte bra igår,han slarvade och slog bort alldeles för många bollar,han gick inte in hårt i närkamper och sköt ingenting !. Max han kan få är en 2a
Örebro Kronblom
2009-08-24 15:14
Ämne: Ämne: Har kri....nej jag tycker snarare Nordin var knappt godkänd,vet inte vad han skulle ha gjort som var så bra,tycker han tappade boll så lätt.som jag redan nämnt var Iron-Mike och Astvald bästa ÖSKare igår.
och varför står det Elfsborg-ÖSK 2-0 när det blev 2-1.?!!
Örebro Olsén19
2009-08-24 15:06
håller med om betygsättningen om Nordin. Han var verkligen inte värd 5 poäng..
Hoppas hjan rycker upp sig snart, när han är bra.. Då är han Bra!

---"Sen anser jag att Våghustorget ska vara öppen yta utan träd!"---
Örebro rirobban
2009-08-24 15:04
Ämne: Har kritiserat Marcu....
Han utsågs också till ÖSK:s bästa spelare på Borås arena igår. Vilket jag och alla runt mig tyckte var mycket märkligt. Almebäck var väl den enda i ÖSK som kunde få en sådan titel med sig från Borås arena!?
Örebro Ropesin
2009-08-24 15:02
Har kritiserat Marcus Avenbrands poängsättning tidigare och måste göra det igen. 5 poäng till Nordin, läste jag rätt? I princip alla man hörde i bussen igår tyckte Nordin var sämst på planen, jag är beredd att hålla med. Tillsammans med Porokara, Wowoah och Wirtanen tillhörde han ÖSK:s svaga del igår. Och även om han inte var allra sämst, så är det ju knappast värt 5 poäng.
Örebro Aspen
2009-08-24 14:52
Örebro Aspen
2009-08-24 14:52
Det är problem i backlinjen. Har en tendens att hamna i koma under kort perioder (jmf ÖIS, Häcken).
Tycker att det bara är Almebäck och Anttonen (när han inte är skadad) som visar hög klass. Wiken och Wovven är för ojämna.
Örebro Ropesin
2009-08-24 14:43
Haha, finner ditt psykologi-snack ganska roande. Jag hade knappast någon ångest, poäng mot Elfsborg var ingen man hade väntat sig. Jag tyckte det var roligt att vara där, bidra till ett så starkt bortastöd och att det var kul att komma till en ny arena. 6300 hade varit en pinsam publiksiffra även om vi vunnit med 3-0. Lägg ner psykologi-snacket.
Örebro Erki
2009-08-24 14:37
Gurra2001// Jag förstår verkligen inte vad du vill ha sagt? Att Olsén19 vill se bilder/filmer på bortaklacken och att Ropesin gläds över de vänliga orden från Simon Bank, vad har det med att hantera en förlust att göra?

edit: Tror du verkligen att vi inte nämnt den usla publiksiffran om ÖSK hade fått oavgjort eller vunnit?
Örebro Olsén19
2009-08-24 14:31
Gurra2001/

Sluta nu!
Du vet mycket väl om det hade varit tvärtom vilket liv det hade varit om det endast kom 6300 mot Elfsborg på Behrn Arena i mitten av 2 Lazio-matcher...

Allt snack om pengar är bara bullshit! det handlar inte om mångmiljonsummor... Nä ett par hundra hit och dit skadar inte.
Örebro Gurra2001
2009-08-24 14:31
rirobban// Är det jag som ska ta och kamma mig?

Att tro att detta är en enskild fråga som är isolerad från allt annat är som att blunda för sanningen.

Detta är precis som allt annat en del av ett större sammanhang. Även en hel del psykologi är inblandat.

Olsén19 2009-08-24 12:59
"Finns det bilder /klipp på klacken igår? vore kul att se =)"

Ropesin 2009-08-24 12:23
"Simon Bank, Aftonbladet: "Örebros fans gjorde en av de bästa insatser jag sett en svensk bortaklack göra i år."

Jag syns, därför finns jag!

Motståndarna (bortapubliken) fanns inte. "Deras publik" är dålig, vi är bra. Det handlar om att hantera sin ångest. Åka så sällan och förlora med uddamålet. Tungt, snopet och ångestladdat. Beteendet är fullt förklarligt psykologiskt men det kanske man inte ser om man har svårt att sätta det i ett sammanhang och förstå bakomliggande mekanismer till agerandet.
Örebro rirobban
2009-08-24 14:26
Ämne: Ämne: Ämne....
"Borde och borde? Mycket som borde. Nu är det så att bortalaget har mycket stor betydelse för publiksiffran vare sig du har förstått det eller ej. "

Om du läser mitt inlägg några gånger till så kanske du förstår att det jag menar är att ett lag som Elfsborg ska ha en större grundpublik än detta! Man kan skylla på canal+, matchtider och vad som helst. Men det om något är "losers talk" (som du så gärna uttrycker det).

Jag var heller inte speciellt bitter efter hemresan igår. Jag väntade mig en förlust redan på ditresan. Elfsborg är för bra just nu. Att det stannade vid uddamålsförlust får ändå ses som godkänt med tanke på början av matchen...
Örebro Ropesin
2009-08-24 14:23
Gurra2001// Vad fan svamlar du om? Publiksiffran var pinsamt dålig, så är det bara.
Örebro rirobban
2009-08-24 14:18
Gurra2001//
Som Erki skriver. Vad har du svårt att fatta?
Alla skriver att Elfsborg är överlägset bäst och att ÖSK gjorde en dålig match. Får man sedan inte diskutera en publiksiffra utan att du ska komma med dina "djupa analyser" (ironi) av läget!?

Ne ta och kamma dig!
Örebro Erki
2009-08-24 14:09
Gurra2001// Förstår inte vad du menar? Diskussionen om publiksiffran är väl en sak, diskussionen om matchen en helt annan?

Publiksiffran var dålig och ÖSK gjorde en dålig match, så enkelt är det.

Örebro Gurra2001
2009-08-24 14:03
Ämne: Ämne: Mycket ....
"Vem motståndaren är borde vara helt ointressant."

Borde och borde? Mycket som borde. Nu är det så att bortalaget har mycket stor betydelse för publiksiffran vare sig du har förstått det eller ej.

"Det går inte att försvara en publiksiffra på 6 300"

Försvara? Visas matchen på Canal + och matchen dessutom är mellan två europeiska matcher mot ett storlag som Lazio blir "ointressanta" Örebro årets bottennapp publikmässigt.

Jämförelsen med Örebro är irrelevant då det finns för många variabler som ovanstående, historiskt mättad publik (mycket framgångar), den sena tiden på söndagskvällen osv osv.

Detta kommer efter varje förlust ett lag har. Man lyckas hitta något (skitsnack) som man försöker göra till något man kan prata om för att man inte klarar av att hantera ångesten av en förlust. Har man dessutom tagit sig en massa tid (en heldag typ) och pengar så blir en förlust självfallet jobbig och hantera. Resultatet blir då "losers talk". Snacket som det förlorande laget kommer föra efter matchen, underlag, domare, hackkyckling i det egna laget, hatobjekt i det andra laget eller som i detta fall publiksiffran! (haha, kanske fjantigaste av de alla).

Kan man inte hantera ångesten efter en förlust, åk inte genom halva Sverige, spendera en heldag, flera hundra kronor osv. Kan man inte hantera det ångesten så skippa det, kom bara inte med en massa skitsnack/losers talk efteråt.
Öreskå - 66
2009-08-24 14:02
Angående högerbacken, är inte Daniel Björnqvist i ungdom ett alternativ för a-laget? 20-år och ruskigt snabb.

Mittåt har väl bättre koll på den saken.
Öreskå - 66
2009-08-24 13:57
Skitkul att få stå bland Sveriges bästa supportrar och stödja de Svart Vita hjältarna.

Kihlen & Wirtanen avstängda till nästa match mot Gefle. Det öppnar för intressanta omkastningar i startelvan. Hoppas att det ger ett lite snabbare mittfält än vi haft de senaste matcherna. Hade varit skönt med Antonnen tilbaka på högerbacken. Men det blir väl tyvärr Bedoya där nere. Det hade varit kul att ha honom från start på mittfältet där han hör hemma.
Örebro rirobban
2009-08-24 13:52
Ämne: rirobban// Det är Wi....
Okej.
Synd att inte Anttonen hinner tillbaka.
ÖSK har problem på högerbackspositionen. Med en skadebenägen Anttonen och en Wirtanen som inte håller mot de bästa lagen så måste ÖSK skaffa en ny högerback till nästa säsong!

Jag föreslår Patrik Haginge, speciellt ifall Djurgården åker ur Allsvenskan...
Örebro Erki
2009-08-24 13:51
rirobban// Håller helt med angående Bedoya. Jäkligt dumt att ändra på en backlinje som blivit ihopspelad och hållit nollan två matcher i rad.
Riktigt hårt för Bedoya att bli petad efter två klockrena insatser.
Att dessutom slänga in en matchotränad Wirtanen var riktigt dumt. (Och det tyckte jag redan innan matchen så det är inget "med facit i hand" här)
Örebro Mittåt
2009-08-24 13:45
rirobban// Det är Wirtanen - inte Wikström - som är avstängd mot Gefle. Så Bedoya lär få en tredje match som högerback. Jag tvivlar på att Patrik hinner komma i matchdugligt skick tills dess.
Örebro rirobban
2009-08-24 13:35
Ämne: Mycket "losers ....Nu är det väl som så att när man går på fotboll i en hemmamatch så är det hemmalaget man går för att se? Vem motståndaren är borde vara helt ointressant. Om man hejar på Elfsborg så går man för att kolla på dem!

Örebro har en stadig grundpublik på 7 500 ungefär. Sen när Stockholmslagen kommer så har ju de med några tusen själva.

Det går inte att försvara en publiksiffra på 6 300 när man är uppe och fajtas om guldet. Tror att en liknande match på Behrn arena (om ÖSK slogs om guldet) hade dragit upp mot 11 000-12 000.

------------------------------------------

Nu till matchen. Elfsborg var totalt överlägsna i första halvleken. I andra så gjorde de ungefär som ÖSK gjorde mot Djurgården. Slutade att spela i princip.

Men de är Sveriges bästa lag och kommer förmodligen att ta guldet (vilket de flesta trodde på förhand). De spelar roligast fotboll och är värda guldet.

Att ÖSK bet ihop och inte släppte in fler mål efter första 12 minutrarna var starkt. Trodde på ett ordentligt ras. Men samtidigt så brukar inte Elfsborg vara så extremt effektiva...

Gefle blir en tuff match. Som ÖSK-Karl säger så är det bra att Wikström och Kilen är avstängda. Framförallt Kilen har sett väldigt seg ut de senaste matcherna. Igår var han totalt usel.

Sen ska man ALDRIG ändra en vinnande backlinje som hållt nollan två matcher i rad. Självklart skulle Bedoya ha startat denna match som högerback! Jag trodde inte att Sixten skulle ändra där, men det gjorde han och därmed sänktes han en nivå i mina ögon!
Annons: