/fotboll/osk/forum/5665.aspx/fotboll/osk/forum/5665.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Blå Bergen Blues
2009-08-28 17:38
Gräsligt// Det jag hört (/läst(?)) är att konstgräset mår som allra bäst när det används mycket. Det är då det mjuknar till o visar sin allra bästa sida. Så har det framställts för mig..
En annan sida av detta med "skattebetalarnas pengar" är att jag tror att det idag i krispolitikens skugga inte finns någon kommunalpolitiker som inte talar om att vi "ska värna om skattefinansieringens kärnfrågor", med andra ord alltså mantrana "vård, skola, omsorg" och när de tillfrågas om vad man ska dra ned på i kommunerna så är det just "dyra (idrotts-)anläggningar"... Inga sötebrödsdagar för de som suktar efter mer på den fronten alltså...
Wivallius
2009-08-28 17:31
om pengar inte vore problemet kunde man annars bygga en kopia på Behrn arena bakom den nuvarande. Där lägger man riktigt gräs och spelar bara 10 matcher om året, samt någon landskamp.

Vore inte det toppen!
Wivallius
2009-08-28 17:27
Gräs eller gräs//

det är möjligt ni har rätt men då måste man byta ut gräset i vinter, sköta det bättre, samt ha färre lag att slita på det. Tror Elfsborg är ensamt på sitt underlag. Tror inte vi blir av med KIF Örebro, därtill tar Karlslunds arena för lite publik för att klara deras matcher (800 i snitt, ett par matcher om året över 1000). Däremot kunde lag från 'lägre divisioner' spela på Ekäng eller Karlslunds arena (eller äger Karlslund HFF sin egen arena?)
Örebro Blå Bergen Blues
2009-08-28 17:26
Farsen fortsätter// Håller med! Kan tipsa om en bra högerback dessutom: Hasse "Ägget" Nordin!
Denna naturgräsdebatt är löjlig. Örebro kommun och ÖSK har valt väg och att NU vända den skutan är som jag ser det fullständigt otänkbart. När man stod inför upprustning av arenan gjorde man ett vägval; antingen en arena vilken används 13-15 ggr/år eller en dito med kanske tusen användningstillfällen/år (eller mer?). Man valde, av rationella skäl det sistnämnda. Med hänsyn till skattebetalarnas pengar kan man väl också tänka. Mitt minne säger mig också att snart inför SvFF krav om spelbara planer från mars t o m november och inför de kraven framstår vägvalet som än mer klokt.
Vad man SKULLE kunna göra, i den bästa av världar och där pengar inte alls äro nån bristvara, det vore att skifta underlaget fr o m någon gång i maj t o m någon gång i september. In med gräs på på plasten. Rent tekniskt inga problem. Det gjorde de i USA under VM -94 och sådana var också planerna för Borås Arena så länge de var aktuella såsom värd för U21-EM. Men, det är förstås en kostnadsfråga ("världslig")..
Örebro Mittåt
2009-08-28 16:57
Jag tror att väldigt få av de skadeproblem som ÖSK haft under det senaste året har med underlaget att göra.

Glenn skadade sig på gräs i Trelleborg.

Jidsjö hade problem med sin menisk redan innan han kom till ÖSK.

Lundholm råkade ut för ett brott på det bakre korsbandet. Det är ingen plastskada utan kan inträffa på vilket underlag som helst.

Moses tror att hans återkommande skador kan ha med underlaget att göra. Något som dock inte är "bevisat" på något sätt.

Staaf skulle möjligen kunna hänföras till plasten, men troligare är dock att den kraftiga höjningen av träningsintensiteten, då han anslöt till en allsvensk trupp ligger bakom hans ljumskproblem.

Beträffande James kan man sedan konstatera att han i allmänhet skadar sig beroende på att han spelar fotboll. Oberoende av underlaget.
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2009-08-28 16:49
Wivallius/ ÖSK hade faktiskt stora bekymmer med skador då gräset var kvar. Mer än nu om jag minns rätt. En bra konstgräsmatta är ju i stort sett som en finklippt gräsmatta. Elfsborgs är ett bra exempel. Vad jag vet är den lite bättre än på Behrn.
Wivallius
2009-08-28 16:38
Kanske skulle man kunna bygga en pub till så sponsorerna slipper "drägget". Inkluderar mig själv i den skaran ;-)
Wivallius
2009-08-28 16:37
Ropesin//

Bara sponsrande företag välkomna!
Wivallius
2009-08-28 16:37
//Farsen

Om ÖSK skall kunna attrahera bra spelare, utveckla våra talanger, kunna vara välförberedda för bortamatcher och kunna spela Europa League eller Champions League, så kan vi inte ha ett underlag som gör våra spelare skadade.

Återigen är det inte fråga om att vi i längden inte skall bygga om Södra. Underlaget är bara så mycket viktigare.
Örebro Ropesin
2009-08-28 16:31
Har vi en pub på Behrn Arena? När är den öppen och är alla välkomna runt matcherna?
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2009-08-28 16:18
Nej in med gräs igen! Och helst Anders Karlsson i mål! Kanske låta "Dala" ta över rodret igen också... "Det var bättre förr!"
Örebro KCMarten
2009-08-28 16:14
Blå Bergen Blues//

Jag håller helt med dig gällande arenan. en stor arena bidrar till ökat publiksnitt och en starkare klubb. Bygg ihop hörnen och byt ut Södra läktaren mot en som passar bättre ihop med den Norra läktaren.

Naturgräs på Berhn arena kommer aldrig hålla kvaliten p.g.a vår klimat. Det finns helt enkelt inget bra sätt att få ett naturgräs att fungera lika bra som konstgräs på våra breddgrader.

Det är ju det skåningarna har så förtvivlat svårt att fatta. så valet är snarare leråker eller konstgräs och då väljer jag konstgräs.

Dessutom innebär konstgräs en längre säsong och betydligt fler träningstimmar eftersom underlaget klarar mer belastning än naturgräs.
Örebro Djäflun
2009-08-28 16:12
Pinsamt uttalande av Oremo. Skulle nog hellre sätta en slant på GAIS i den matchen.
Örebro Erki
2009-08-28 16:04
Jag skulle gärna se ÖSK gå tillbaka till naturgräs igen, då jag tror det skulle ge större säkerhet i spelet på bortaplan då man inte skulle behöva byta underlag varje omgång. Dessutom måste väl konstgräset bytas ut var 3:e - 4:e år känns det som om man vill ha hög kvalitet på det.

Det vore inga fel om vallen kunde få Grassmaster, riktigt gräs som binds samman med konstgjorda gräsfibrer.

Alternativet är ju att byta mattan mot det absolut senaste konstgräset, Alvbåge börjar ju bli rätt trött på den mattan som ligger där nu.

Vore fint med Grassmaster, och att bara ÖSK använde Behrn, KIF Örebro kan väl flytta hem till Karlslund? Tror jag alla skulle tjäna på.
Wivallius
2009-08-28 15:47
Berra tränade i alla fall med laget idag!
Wivallius
2009-08-28 15:47
Mittåt//

Det handlar inte om leråker igen. Använd pengarna som i stället skulle gått till Södra läktaren (den del av kostnaderna som inte skulle täckas av nya lokalhyror, då), till att göra en gräsplan med ALLA teknologiska prylar som krävs för att hålla gräset under vinterna: värme, tak, daglig tillsyn etc. Riktigt bra gräs på våra breddgrader kostar och jag tycker alltså det bör prioriteras.

Hellre att A-laget tränar på Ekäng på försäsongen än att alla blir skadade på stenhårt plastgräs. Fråga Alven får du höra.
Örebro Mittåt
2009-08-28 15:40
Ta bort plasten för att anlägga en leråker igen. Nej, aldrig i livet.
Örebro Grixx
2009-08-28 15:36
Lätt att bli hemmablinda på våra egna spelare och talangerna. Vi analyserar sönder och ser bättre spelare i andra lag...samtidigt gör de andra lagen likadant...och dreglar över vissa av våra spelare/talanger.

Att några nu ser sig om mot andra klubbar är ju inte konstigt när de inte platsat av diverse olika anledningar. Visst vill jag se Berra mer, men samtidigt ser jag bristerna, James har ju haft maxotur med skador...och så kan man hålla på och räkna upp ytterligare.

Jag tror på flera av dom, men att veta att det går bra kan man aldrig säga. James gjorde en riktig stabil offensiv insats senast i laget och var hyperfarlig och jag tror att skadeeländet lugnar sig.

Att inte signa Kilen för ytterligare år känns väldigt dumt, för var hittar vi NÅGON lika bra och utan en massa sign on bonusar. Minst ett år till med Kilen tack...om foten håller.

För övrigt fick jag min tredje medlemspin för 2009 med posten igår, får de göra på detta viset ;-)
Örebro Johan Böld
2009-08-28 15:35
Wivallius // Ja, riv upp skiten och anlägg riktigt gräs.
Wivallius
2009-08-28 15:27
BBB//

Det handlar inte om att "det går allrii..."

Det handlar enligt mig om att hellre fixa riktigt gräs än ytterligare en ny läktare.

Jag vet dem som skulle säga "det går allrii" om att få till naturgräs. Det tror inte jag på. Det går visst!

När det är klart kan vi bygga om Södra
Örebro Blå Bergen Blues
2009-08-28 15:22
Tänk om de hade tänkt likadant, "det går aldrii" i Hoffenheim... En liten ort med tre tusen invånare (= Ljungskile) och ett stadion som tar trettio tusen vilket de fyller..
Örebro Blå Bergen Blues
2009-08-28 15:14
Wivallius// För den som har "dä går aldrii" som utgångspunkt så kommer det ju heller "aldrii" att bli fler än tolv tusen... ;)
Se på Borås, de byggde en arena för sjutton tusen, fyllde den direkt och genast tog planerna fart om att bygga ut ytterligare... Betänk då att Borås är en mindre stad än Örebro. Antagligen satte dock finanskrisen en del käppar i hjulet, men utökningen kommer nog..
Wivallius
2009-08-28 15:14
joth//

Du har säkert rätt. I så fall har inga medlemmar tillträde till den :-(
Wivallius
2009-08-28 15:13
BBB//

Förstår vad du menar men eftersom vi tidigare konstaterat att västra inte på något sätt varit packad då vi haft över 11 000 (AIK och Elfsborg de senaste åren), så kanske vi ändå kan ta upp emot de 14 500 som läktarna ju sägs ta.
Örebro -=joth=- (Old Boys)
2009-08-28 15:12
Wivallius//Blandar du inte ihop Puben med 4:e våningen? Puben ligger på våning 3.
Wivallius
2009-08-28 15:09
Totalt 15 matcher har ÖSK haft i historien med över 12 000 åskådare, de allra flesta på 60-talet men två stycken också på 70-talet. Ingen därefter.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-08-28 15:06
Wivallius// Min kommentar var angående att du skrev: "Min slutsats blir att vi inte behöver mer än 14 500 platser under överskådlig framtid". Vi har alltså inte mer än 12.500. Personligen tycker att om man har ambitionen att "varje år" ta sig ut i Europa så borde man nog kunna ta in uppemot tjugo tusen..
Wivallius
2009-08-28 15:06
... såg nu att även silvermedlemmar får nyttja puben vid försäsongsmatcher
Wivallius
2009-08-28 15:04
Är det någon som vet var man kan hitta de rabatter man har som ÖSK-medlem hos ÖSK:s samarbetspartners?
Wivallius
2009-08-28 15:01
BBB//

Som sagt, över 12 000 har vi inte haft sen Degen 1993 och de lär väl inte komma upp i Allsvenskan igen?
Annons: