/fotboll/osk/forum/5652.aspx/fotboll/osk/forum/5652.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Johan Böld
2009-08-28 14:37
Wivallius // Var det inte över 11 000 mot AIK i år?
Wivallius
2009-08-28 14:35
Jag letar efter ÖSK:s publikstatistik för varje år bakåt. Finns det en sådan på nätet? Skulle vilja se när vi senaste hade 11 000 (tror det var premiären mot Elfsborg förra året), 12 000, 13 000 etc.

Vad jag vill åt är att se hur stor chansen/risken är att vi får en publik på mer än 14 500 pers, vilket ju måste överskridas för att det skall vara någon idé att bygga om Södra.
Wivallius
2009-08-28 14:31
saywee//

Jag skall i alla fall försöka vara på den 1000:e, så jag förväntar mig någon form av firande av både ÖSK och Kubanerna på SÖS.
Wivallius
2009-08-28 14:30
joth//

Jag har inte den statistiken men det borde det vara. Den kan skilja på +/- 1 match, vilket i princip skulle kunnat innebära att det var förra matchen.
Wivallius
2009-08-28 14:28
Dessutom vore det bra om Bajen kunde ramla ur i år så vi har chansen att gå om dem i Maratontabellen. De skulle behöva vara ur i ca två år för detta, annars måste vi ta 10p mer än dem varje år i 7 eller 8 år för att gå om.
AIK Saywee
2009-08-28 14:28
Wivallius, om du räknat rätt måste vi ju alla åka till den 1000:e matchen ... som tyvärr verkar vara borta ...

... men vi är hemma även borta, och fira det vill vi!
Örebro -=joth=- (Old Boys)
2009-08-28 14:27
Wivallius//Det borde ju innebär att ÖSK gör sin 500:e Allsvenska hemmamatch på måndag, eller?
2009-08-28 14:26
saywee//Rätt många ligor har väl 7 spelare på bänken misstänker jag. Någon som har koll.

7 spelare på bänken skulle vara ett steg i rätt riktning för svenska talanger!
Wivallius
2009-08-28 14:23
Om jag inte räknat fel kommer matchen mot Gefle att vara ÖSK:s 999:e allsvenska match och matchen mot Göteborg att vara den 1002:a. Hur firar vi (och framförallt hur firar ÖSK) 1000 matcher. Den 1000:e matchen är Bajen på Söderstadion och 1001:a mot KFF på Fredriksskans.

Någon som hört något?
AIK Saywee
2009-08-28 14:22
Ämne: På tal om bänken... ....-=joth=- (Old Boys)//
Va, är det så illa att detta är en svensk inskränkning, hur ser det ut i Europa i övrigt?

Jag menar, vem har bestämt att det bara får vara 5 på bänken?. SvFF eller någon annan bakåtsträvare?

Med max 5 på bänken, vilket nästan alltid inkluderar en målvakt, och med reglerna om antalet inbyten, får ju talangerna begränsad möjlighet ... eller?
Örebro Aspen
2009-08-28 14:21
rirobban//Anågende skadebenägna ÖSK-talanger. Jag tror inte ÖSK-talanger har något genetiskt som gör dom mer skadebenägna än andra.
Däremot kan jag tänka mej att konstgrästet kan ha inverkan. Jmf med Alvbåges synpunkter, Moses tankar, .....
2009-08-28 14:15
Wivallius//Håller med... vore gött att få riktigt gräs på BA igen. Nu finns det ju ett antal träningsplaner med konstgräs. Det skall väl även byggas en på trängen om inte jag har fattat det helt fel.

Jag vill se medlemspubar i alla hörnen på BA när man ändå ska bygga in hörnen. :-P

För övrigt tycker jag att ni ska besöka Trängen på lördag 16:00 när Forward möter Degerfors. Nuförtiden består ju Forward antingen av spelare som har spelat i ÖSK eller spelare som ska spela i ÖSK. Simon Leonidsson är ju snabbare än både Bassombeng och Wirtanen. Undra om Sebastian Henriksson kommer att spela... har för mig att han spelar mittback nuförtiden. :-)

Förväntar mig många Kubaner på plats som sjunger "Ni har sämre klack än Forward...". :-P
Wivallius
2009-08-28 14:07
Ja, ärligt talat tycker jag det är viktigare att få till en riktigt bra gräsplan än att höja Södra och ta bort pelarna. Det är ju bara ett par matcher om året som drar 10 000 eller mer och 11 000 har vi väl bara en gång vartannat år. När vi senast hade 12 000 har jag ingen aning om.

Vi vet ju att det går att få till gräs även häruppe bara man lägger resurser på det.
Wivallius
2009-08-28 14:02
joth//

Man skulle kunna gräva ned planen två meter också (eller i alla fall en meter) och passa på att fixa till möjligheterna att ha gräsplan ;-)

Ja, jag vet att kommunen äger arenan och de vill att den skall vara spelbar året runt.

Nu när Ekäng fått plastgräs, kan man inte låta alla ängagäng spela där och bara låta ÖSK och KIF:s damer använda Behrn?
2009-08-28 14:02
På tal om bänken... det sämsta med svenskfotboll måste ju vara att man endast får ha 5 spelare på bänken! Det om något ser ju till att talangerna inte får chansen. Jag kan inte förstå varför man inte skulle få ha 7-10 spelare på bänken. Då kan man täcka upp alla positioner plus att man har möjligheten att vädra talanger när chansen ges. Ser inte på något sätt att det skulle förstöra svenskfotboll. Då naturligtvis med endast 3 byten.
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2009-08-28 14:01
Angående talangerna skulle jag hellre slänga in en som tex Atvald, Jidsjö eller Frempong 10 ggr av 10 istället för att använda mig av halvdana brassar som tex Adriano.

Att hålla på att "tro" att en talang inte håller i allsvenskan är ju menlöst! Hur ska man få reda på det om han inte får chansen? En ung spelare som ges möjlighet på de stora arenorna med fullsatta läktare höjer antagligen sin nivå med 100% och utvecklas oftast snabbt tack vare detta.
Tycker Göteborg är ett riktigt bra exempel. Där tror man på sina ynglingar och de går in och visar att de är beredda att satsa.

Men håller med om Gren. Känns som han har fått chansen men inte riktigt håller.
2009-08-28 13:59
Wivallius//Hehe... bra tänkt där. :-)

För övrigt märks det väl väl att de som har varit arkitekter på Behrn Arena efter att Norra byggdes inte har en anning om hur en fotbollsarena ska se ut... det enda de lyckades med var att placera stå plats närmare planen samt att lyfta första raden en meter.

Hade man lite stålar skulle man nog vilja riva Västra, Södra och Östra och fortsätta på tankesättet som fanns när man byggde norra.
Wivallius
2009-08-28 13:57
Håller även med joth om att Västra kan svälja betydligt mer än den publik som finns där idag. Det syns dels från A där jag sitter, dels rapporterar min pensionerade farsa, som står på Västra, att det är gott om plats
Örebro Johan Böld
2009-08-28 13:56
apskallen // Jag tror det flesta här inne som "skriker" efter "talangerna" inte tror eller avser att de skall gå rakt in och prestera eller få 90 min. Det verkar vara ett allmänt missförstånd som jag uppfattar det. Jag tror att många t ex hellre ser en Jidesjö på bänken istället för en avdankad brasse rent principiellt (ja, jag vet att Jidesjö varit skadad). Eller Oskar istället för Holgersson. Ibland kanske man måste ta ett steg bakåt för att ta två framåt. Dvs våga lite.

Och för de "Talanger" som ännu inte är mogna för bänken så måste man ordna adekvat speltid på annat håll. Det är att ta hand om sina talanger. Om Sixten inom sig vet att det måste snöa i helvetet innan han släpper in Hasan på backen i en AS match så måste han fixa till en utlåning där han kan utvecklas. Han kanske skulle utvecklas väldigt där. Det vet vi ju inte.

Nu har Frempan & Jidesjö fått spela i talanglaget. Egentligen en för låg nivå för dem men det är gjort så pga deras skador har jag förstått, och det är väl ok.

När det gäller Oskar & Erik så måste man efter denna säsong antingen på allvar låta dem fokusera på ÖSK eller lånas ut till en klubb högre än div 1 (SE). Utvecklingen måste gå framåt.

Allra bäst vore någon form av reservserie där man kunde blanda b-spelare från A-laget ihop med de bästa talangerna.

Ett tredje alternativ är att förstärka talanglaget med spelare från A-truppen och se till att de klättrar ett par divisioner. Då får man ytterliggare en klubb jämte KIF att ha spelare i.
Wivallius
2009-08-28 13:54
joth//

Vi kan i alla fall förpassa sittande Gnagare, Bajare, Apor och Sillstrypare till Östra och därmed slippa intrång av dessa på sekt O , P och A
2009-08-28 13:52
Alla ombyggnader av Behrn Arena måste finnansieras med nya lokaler som kan täcka upp kostnaderna för bygget eftersom huvudsyftet med bygget inte är att bygga en bra och fungerande arena... tyvärr.
Om vi vill ha ett etage till på södra måste det nog till rejäla lokaler bakom södra för att det ska löna sig.
2009-08-28 13:50
Man kan ju för övrigt fundera på vilka som kommer att välja att sitta på Östra. För det första sittern man ovanför bortasupportrarna och för det andra är det garanterat rejält med sol i ögonen en solig dag. Skulle inte ens sitta där om platserna kostade 50:- styck.

Har för mig att det tidigare fanns en gräns för att få arrangera landskamp och det var 14.500 i publik kapacitet. Det var nog bland annat anledningen till att den siffra förekom förrut.

För övrigt är jag helt säker på att Västra stå lätt skulle ha kunnat tagit 500 personer vid varje match som har spelats hittills! Det har alltid varit glest, speciellt på flankerna.

Tycker att det ligger lite i det appskallen säger. Mycket snack om att kasta in våra talanger. Tycker att Sixten sköter inskolandet galant genom att låta de få lagomt med speltid i början. Visar man framfötterna så får man lite till(Läs Astvald).
Problemet är som sagts tidigare att det är riktigt svårt att få en vettig matchning av de som är på gränsen, typ Erik Nilsson, Staff, Jidsjö m.fl. De måste ju få speltid i division 1 klass, helst Superettan klass.
AIK Saywee
2009-08-28 13:44
BBB//
Om 16 år vill jag ha en bra läktarplats där jag får utlopp och utrymme för målvrål!
Örebro Blå Bergen Blues
2009-08-28 13:35
Ämne: Ämne: Appropå....
rirobban// Jo, att modernisera södra läktaren och göra ett arkitektoniskt lyft (högre (utan pelare) + vinklade hörn likt norra) borde väl vara ett nästa steg i utvecklingen av arenan, men frågan är om sådana tankar/idéer är något som ens finns på ett fantasistadium hos Örebroporten? Kanske kan bli nåt av det framåt år 2025? ;)
AIK Saywee
2009-08-28 13:32
Ämne: Saywee, apskallen m ....
Wivallius, det du skriver känns verkligen inte fel, ÖSK´s "talangjobb" för närvarande vet jag inte hur det fungerar eller inte, det enda jag vet är att sådant jobb tar tid, men det får inte ta för lång tid, eller så lång tid att våra motståndare "snor" talangerna framför våra långa näsor ...
Örebro Mittåt
2009-08-28 13:23
BBB// Det går nog framåt, men inte på läktardelen utan inne i byggnaden och på taket.

Fast taket kanske är klart nu. Det var ett tag sedan jag såg några tecken på aktivitet där.

I NA stod det för några veckor sedan, att man planerar en invigning av läktaren i samband med matchen mot IFK Göteborg. Alltså den 23 september.

Så det börjar bli dags att riva byggnadsställningarna över sittplatsdelen och att montera stolarna. För det lär väl ta några veckor att få dem på plats.
Wivallius
2009-08-28 13:23
Saywee, apskallen m fl//

Matchas inte Gbg:s talanger i matcher i någon form av serie? De måste få spela matcher med hög intensitet under en längre period för att växa som spelare. Tyvärr duger inte Div 3 (ÖSK Ungdom) och det är för få som lånas ut till Div 1 och Superettan. Det är där (Div 1) jag tror vi måste ha en riktig farmarklubb där ÖSK snabbt kan byta ut spelare, alternativt satsa stenhårt på att få ÖSK U att vinna Div 3 nästa år och Div 2 året efter.

Hur vore det att behålla sådana som Nobbe, Holger och Kihlen när de gjort sitt i A-laget men låta dem spela med ÖSK U och stötta de unga spelarna så att kvaliteten och hårdheten höjs. Låt dem behålla sina löner på samma nivå så att det inte ska ses skamligt att avsluta sina karriärer i ÖSK U. Jag tror att två, tre riktigt rutinerade spelare skulle få ÖSK U att bli stabila vinnare i sina matcher och serier.
Örebro rirobban
2009-08-28 13:21
Ämne: Appropå ingenting så....
Jag funderade länge på samma sak som dig. Då jag inte fann något svar så slutade jag tänka på det:) Vi har ju sällan mer än 12 400 så det kanske räcker. Men om ÖSK blir ett topplag så kommer det säkert mer publik. Då finns det bara ett sätt kvar och det är att bygga om södra så det blir två etage där. Därmed skulle man kanske kunna öka södras kapacitet från dagens 3000 till ungefär 5000. Då skulle vi har en arena som tar 14 000 ungefär...
Örebro Blå Bergen Blues
2009-08-28 13:16
Appropå ingenting så undrar man ju så här i förskingringen hur det går med östra läktaren. Går det framåt eller står det still? Har också funderat en del på det där med publikkapaciteten när sittplatsdelen är invigningsklar. En del källor säger 14 tusen, andra 14,5. Kan det verkligen stämma? Enligt Marino Ramberg var det "lapp på luckan" vid AIK-matchen och på den var det 11.158 åskådare. Eftersom östra övre enligt uppgift ska ta 1.300 åskådare torde väl kapaciteten snarare bli 12.400?? Kanske lite väl lite då "VD Jan Karlsson stod fast vid målet om minst en femteplats i år, från nästa år skall vi sedan kvalificera oss för Europaspel varje år"? (citat ÖSK-Karl nedan). Med stolar på hela arenan (som man ju måste ha vid Europaspel) lär det väl heller inte gå in mer än ca 10.500?
Örebro rirobban
2009-08-28 13:02
Problemet med många av ÖSK:s talanger verkar ju vara att de är väldigt skadebenägna. Frempong, O.Johansson, Jidsjö och Green verkar alla vara såkallade "glaslirare" som går sönder så fort någon rör vid dem.

Men sen handlar det om att våga satsa på de unga spelarna. Det är något som få tränare i ÖSK:s A-lag velat gjort genom åren. Och i Sixtens fall är det nästintill omöjligt när han hittat en startelva som han håller hårt i.

Jag tycker att det är läge att spela in Erik Nilsson istället för Kilen.
Annons: