/fotboll/osk/forum/5633.aspx/fotboll/osk/forum/5633.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Chipset
2009-09-03 15:19
Ämne: Ämne: Walker ....
Sorry, menade våren 2007. Inte så bra resultmässigt då heller men vi spelade helt ok. Åtminstone i jämförelse med Lundin-epoken.
Assyriska BFU
2009-09-03 15:02
http://ettxtva.sportsblogg.se/

Vill tippsa om denna spel blogg dessa grabbar kan tippa och dom kommer börja blogga alla sina tipp läs och se vad ni tycker dom börjar i dag
Örebro rirobban
2009-09-03 14:59
Ämne: Walker var en bra tr....
Våren 2008 tränade Sixten ÖSK. 4 mål på 11 matcher var inte så imponerande...
Örebro Chipset
2009-09-03 14:27
Walker var en bra tränare på många sätt. Redan med Walker började ÖSK förändras i sitt sätt att spela. Våren 2008 i allvenskan spelade vi bättre än på länge utan utdelning. Tyvärr kom inte Walker överens med delar av spelartruppen vilket är ett måste för att nå resultat. Walker var därför tvungen att gå. Att Barsom featuring Hammar sedan städade upp är annan historia.

När det gäller Hammarby verkar spelartruppen haft en tro på Tony till skillnad mot Walker-fallet. Tappar man spelare som Petter Andersson, Zengin, Charlie Davies och Chanko inom loppet av ett år så kommer laget försämras rejält. De spelarna är skillnaden mellan 14:e och 7:e plats. Så enkelt är det. Sedan är Tony lite för mycket Degerfors för att jag ska gilla honom men han borde fått varit kvar i mitt tycke.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-09-03 10:20
Ämne: Ja, Urban gjorde det....
Mittåt// När du skriver "Den vanligaste reflexen i dessa lägen är att man försöker knipa ihop där bak" kan jag inte låta bli att tänka på 1971. Förvisso hade inte Orvar Bergmark tagit över efter någon under säsongen sparkad tränare, men sättet man vände en negativ trend på var just genom att "knipa ihop där bak". Pajen Jonsson blev libero (konstigt o lustigt nog samma namn som blöjan!) i ett utpräglat defensivt 5-3-2-system. Efter att ha legat sist efter nio omgångar spelade man sedan tio raka utan förlust. Den sista i den raden var fö den match då Eyravallen begåvades med 17.476 åskådare mot Norrköping. Då var det trångt!
Örebro pemo
2009-09-03 09:37
Jag vet att det inte hör hit, men jag blir road av AIK:s häpnad över att Obolo inte blev såld. Så djävla bra är han väl inte. Att toppa i AIK kan väl inte vara så svårt där sju man har som uppgift att försvara sig och sparka bort bollar... ( ironi ) Då har väl Roni gjort fler poäng åt ÖSK än vad Obolo har gjort för AIK. Inte skriver rikspressen stora rubriker att Roni skall försvinna?
Nåja, det är väl AIK:s problem. Själv hoppas jag att ÖSK:s spel från i måndags finns kvar på söderstadion och att de knäpper igen truten på stöddiga söderbröder. Liiite ödmjukhet från bottengängen kunde man ju önska sig. Skönt att slippa dem i allsvenskan nästa år. Jag tror att både polisen och försäkringsbolag blir glada om DIF och HIF försvinner ner en division. Visst, synd på publikbortfallet, men det kanske törs komma lite fler barnfamiljer på matcherna i stället. Läste om bajjenfanset som hotade med stryk till våra 20 supportrar på läktaren för att vi håller på ÖSK.
Örebro Mittåt
2009-09-03 09:18
Mike Litori// Nej, det verkar inte så. På träningsschemat som finns på officiella kan man ju få en uppfattning om tränings- och matchplaneringen (se länk).

Däremot så finns det en minisemester inplanerad i slutet av denna vecka. Hela tre träningsfria dagar - fredag, lördag och söndag. Förmodligen väldigt bra att kunna ge kroppen en möjlighet till träningsfri återhämtning.

Jag hade nog själv trott att man skulle spela distriktscupsemifinalen mot IFK Hallsberg under september, men den finns inte inplanerad. Varken hos ÖSK eller hos förbundet, så den ligger senare. Kanske är det så att man inte vill slita i onödan på spelarna från talangtruppen (Jidsjö och Lundholm inkluderade) som är inblandade i en hård kamp om seger och kvalplats i div 3.
Örebro Mike Litori
2009-09-03 08:49
Mittåt/
Du tycks ha svar på många frågor. Så här är min, vet du om ÖSK har någon träningsmatch/cupmatch inplanerad under uppehållet?
Örebro Mittåt
2009-09-03 08:16
Ja, Barsom betydde onekligen en hel del. Utan honom hade det nog knappast gått vägen.
Örebro Johan Böld
2009-09-03 07:30
Mittåt// Det betydde nog en hel det men var nog inte hela förklaringen. Dessutom, tekniskt sett så hade Walker fått/skapat en riktig obalans på mittfältet, en obalans Urban snabbt förbättrade.

Och vad Barsom betydde i det läget på spelmässigt och mentalt plan för laget kan nog aldrig underskattas.
Örebro rirobban
2009-09-03 00:08
Ämne: Ja, Urban gjorde det....
Bra analyserat som alltid:)
Men...

"Tränarbytet kom iofs. rätt lägligt eftersom Åhlund får en rätt lång period med truppen utan match. Frågan är bara om det räcker."

Visserligen så är det nästan två veckor kvar till matchen (inte riktigt), men Åhlund är på semester i en vecka. Vet inte om han åker tillbaka till Söder tidigare än planerat, annars har han bara 4-5 dagar på sig att göra truppen redo...
Örebro rirobban
2009-09-03 00:05
Ämne: rirobban// Urban fic....
Japp så rätt... hur kunde jag glömma abbe:)
Örebro Mittåt
2009-09-03 00:03
Ja, Urban gjorde det otvivelaktigt bra. Problemet i ÖSKs trupp vid det läget verkar ha varit att spelarna inte längre trodde på Patric Walker. Han hade som det brukar heta förlorat omklädningsrummet. Därför fungerade det bra när det kom in en ny tränare som spelarna dessutom hade förtroende för. Då kunde man förbättra sin prestationsnivå och få alla att dra åt samma håll. Det räckte för att det skulle bli ett nytt kontrakt.

Frågan är vad roten till det onda ligger i Hammarby. Hade spelarna även där förlorat tron på sin tränare. Då kan säkert Åhlund åstadkomma en prestations- och resultatmässig förbättring.

Om å andra sidan Tony fortfarande hade spelarnas förtroende så blir Åhlunds uppgift betydligt svårare. det går ju inte gärna att ändra spelmodell så här kvart i tolv.

Den vanligaste reflexen i dessa lägen är att man försöker knipa ihop där bak. En fotbollsfilosofi som jag tror rimmar illa med Hammarbys självbild av sig själva som ett bollglatt och spelande lag. Den bilden måste man överge för att iställt försvara sig till varje pris i alla lägen. Klarar Åhlund av att göra detta eller kommer han att köra vidare i något gammalt hammarbyspår som inte leder någon vart?

Tränarbytet kom iofs. rätt lägligt eftersom Åhlund får en rätt lång period med truppen utan match. Frågan är bara om det räcker.
Örebro Johan Böld
2009-09-03 00:01
rirobban// Urban fick väl spelaren Barsom? En spelare som ensam höjde hela laget
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2009-09-02 23:55
2007 kom också Abbe Barsom in som en tornado och rörde om på planen. (Bedoya känns faktiskt som den Barsom med sin enorma energi och pondus.) Men precis som du säger Mittåt så hade vi tur att bara ett lag åkte ur det året.
Örebro rirobban
2009-09-02 23:52
Ämne: Nej, det hade de int....
Om man hade legat jätteilla till inför sista matchen hade man nog tänt till mera hemma mot Gefle (förlust 1-2). Kändes som proppen drogs ur när man slog Elfsborg på Borås arena. ÖSK var klara för allsvenskt spel redan inför sista matchen. Så Urban gjorde det bra.
Örebro Mittåt
2009-09-02 23:48
Nej, det hade de inte. Utbytet blev ju trots allt tämligen skralt. Laget tog 25 poäng och hamnade på vad som normalt skulle ha varit kvalplatsen. Nu var det dock inget kval det året eftersom allsvenskan skulle utökas och bara ett lag flyttades ner.

Botten i den slutliga tabellen såg ut så här:
GAIS 29 p
ÖSK 25 p
Trelleborg 23 p
BP 23 p

Det var verkligen på håret att ÖSK klarade sig kvar det året. En seger mindre och laget hade åkt ut. Hade den segern varit en oavgjord match så hade ÖSK också slutat på 23 poäng,men klarat sig kvar på sin målskillnad.
Örebro rirobban
2009-09-02 23:38
Ämne: Nu beror väl Hammarb....
Hade ÖSK en supertrupp 2007 då?
Örebro Mittåt
2009-09-02 23:35
Nu beror väl Hammarbys problem inte så mycket på att man hade en dålig tränare utan mer på att man har en dålig spelartrupp.
Örebro rirobban
2009-09-02 23:29
Ämne: Mobius// Oj där ser ....
Det såg vi om inte annat själva när Walker sparkades under hösten 2007. Urban Hammar vände skutan direkt utan några nyförvärv.

Ibland kan det vara bra för spelarna att höra en ny röst, så enkelt kan det vara.
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2009-09-02 23:24
Mobius// Oj där ser man. Jag trodde inte att effekten av tränarbyten var så positiva faktiskt. Men det kan vara många andra faktorer som gör att resultaten förbättras också. Jag tänker t.ex på att man i samband med tränarbyten också värvar ganska friskt. Eller långtidsskadade spelare som åter kommer i spelbart skick etc. Men helt klart visar din statistik en klar tendens att det faktiskt lönar sig att byta tränare i kristider. Om inte annat bara för att få en nytänding och inge lite hopp.
Örebro Mittåt
2009-09-02 23:15
Frågan om Sveriges minsta stad är väl en kuggfråga eftersom stadsbegreppet numera ersatts av kommuner. Och det är en helt annan sak.

Men om man ser det hela historiskt och frågar sig vilken ort som en gång varit stad och som i dagsläget har minst befolkning så blir svaret Jerle, vilket numera stavas Järle och tillhör Nora kommun.

Det är därifrån Örebroarna kommer att stjäla vatten för att ha ett reservförråd om det skulle bli problem med Svartåvattnet. Detta är inte invånarna i Nora kommun så glada över. De vill reglera sitt vatten efter eget huvud.

Men tillbaka till huvudfrågan. Hur många bor personer (individer) bor det i dagens Järle? Det lär enligt uppgift röra sig om ett 100-tal. Svårt att slå den siffran, eller hur.

Stadsprivilegierna erhölls redan år 1642.
AIK Saywee
2009-09-02 23:00
"Lagutrop" skulle kunna tänkas vara när speaker´n ropar ut lagen till arenorna, men det är faktiskt Portugal baklänges.

Ronaldo är i Varberg för tillfället och jag kanske scoutar honom till ÖSK om jag stöter på honom imorgon när skaldjuren skall inhandlas vilket oftast sker på torsdagar för min del.

... men vilken är Sveriges minsta stad (invånarmässigt)?
Hammarby Mobius
2009-09-02 22:47

För er som är statistikbitna här inne kanske inlägget på länken ovan kan intressera.

Har gått igenom effekten av samtliga allsvenska tränarbyten under pågående säsong sedan 2000.
Örebro bleke
2009-09-02 21:22
Ser ut som om Djurgården ska få enn annan arenalösning än ombyggnation av stockholms stadion, då slipper man ha med sig kikare om man skall åka dit och se fotboll. Kan ju iofs hända att det dröjer nu när dom är med ena benet i superettan, men man kanske möter dom i svenska cupen...
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2009-09-02 21:14
Förstår mig inte på de där rankingarna. Sverige har ju kvalat sig in till varje turnering senaste 10 åren och gått vidare till kvartsfinal några av de. Dessutom varit ett av de starkaste lagen i kvalserierna tills nu. Hur kan vi ligga sämre än några av blåbärsnationerna? Danmark? Vad har de gjort efter EM -92?
Örebro Johan Böld
2009-09-02 20:49
"Sverige är kvar på sin 41:a plats på Fifias ranking och Lagerbäcks grabbar är fortfarande efter lag som Gabon och Ecuador.

"Sveriges Fifa placering är just nu ingen höjdare, Sverige återfinns på en 42:a plats, Sveriges gruppmotståndare Danmark återfinns på en 16:e plats och Portugal är på 17:e plats. Sveriges motståndare nästa motståndare Ungern ligger på 47:e plats."

Vissa förstår inte när det är dags att sluta..Har väntat minst 6 år på att bli av med Gubben
Örebro Johan Böld
2009-09-02 20:17
Saywee // Nej, fn är väl Sundsvall enda utmanaren norr om Gävle. Men på sikt skulle jag iaf gärna se ytterliggare ett norrlag. En stad som Umeå borde ju ha förutsättningarna. Nog många unga norrut som väljer bort fotbollen pga att förebilds-lag i distrikten saknas.

Sedan ett lag till från mellansverige. Typ Västerås, Norrköping. Skulle vara bra för kassan
Wivallius
2009-09-02 19:53
Saywee//

Innevånaremässigt lär det väl vara den sydligaste och rikaste (?): Skanör-Falsterbo

Ytmässigt är det kanske gruvhålet där fotbollens nationalarena ligger? Sååålna
Örebro DaSa
2009-09-02 19:19
Ämne: DaSa// Jag tror att ....
Missade visst en lite del av inlägget:)
Annons: