/fotboll/osk/forum/5627.aspx/fotboll/osk/forum/5627.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Kurt von Traatt
2009-09-10 15:24
Gurra2001// Han måste inte alls säga så. Han förvirrar bara sina spelare.

Saxat:

"Lagerbäck riskerar att bli sedd som en Bagdad Bob, säger PR-konsulten Mattias Ronge."

Vidare:

"Paradoxalt nog gör han spelarna en otjänst genom att vara så optimistiskt kring något som alla kunde se var ett fiasko, fortsätter han."

Istället skulle ha stake nog att säga till laget att detta var inte en bra insats.

"Jag tror att spelarna skulle förstå det, för de är vana vid internationella tränare som inte är rädda för att säga vad de tycker."

Men det säger väl något om PR-konsultens IQ också då eller?

jaja - två matcher kvar innan flaskan korkas upp!!
Örebro Gurra2001
2009-09-10 15:20
Kurt von Traatt//Du visar bara på din intelligens genom ditt inlägg, du visar dock inte på om Lagerbäck "idiotförklarar" någon. Sixten sa att han spelade med bästa laget för att han var tvungen. Som tränare måste man säga si och så. Om då inte fattat det än så säger det något om din intelligens och inte något om Lagerbäck.
Örebro rirobban
2009-09-10 15:15
Nästa år har Lagerbäck suttit som förbundskapten i 10 år (12 om man räknar med när han var assisterande 98-00). Enligt någon på wikipedia (se länktips) så sitter han kvar till 2010. Men jag tror att Lagrell gärna förlänger hans kontrakt. Det stora felet i fotbollsförbundet är inte Lagerbäck utan Lagrell (men det vet vi väl sen tidigare?). Lagrell bör avgå snarast...
Örebro Gurra2001
2009-09-10 15:12
Att den förbundskapten som har varit mest framgångsrik också är den som får mest skit visar bara att människor inte ser till fakta och resultat.

Kan man inte se till resultaten i fotboll som är en resultats sport visar bara att många tänker med känslor, de gillar inte Lagerbäck. Tänker man istället med hjärnan så förstår man att det är människors vilsenhet/känslor som styr dem, inte resultaten som Lagerbäck har levererat.

Samma dumhet gjorde att Maradona fick bli förbundskapten trots att han haft så mycket problem och supersvaga meriter.
Örebro rirobban
2009-09-10 15:06
Ämne: En annan verklig bes....
Tycker inte att han idiotförklrar någon för han säger så. Är ganska säker att även Lagerbäck tycker gårdagens insats var under all kritik. Men som många säger så skyddar han spelarna genom att inte säga att de var klappruttna. Det är så många andra som redan säger det (media, supportrar osv).

Man kan tycka eller säga vad man vill om Lagerbäck. Men han är en av få förbundskaptener (om inte den ende) som tagit sin nation till samtliga mästerskap. I dessa slutspel så har inte marginalerna varit med Sverige direkt (utslagen i gg mot Senegal i VM 2002, straffar mot Holland i EM 2004, fick möta värdnationen Tyskland i åttondelen av VM 2006). Förra året var väl enda gången man misslyckades totalt då man inte ens tog sig vidare från gruppen då Ryssland blev ett för tufft motstånd.

Bristen på bra ersättare är anledningen till att jag inte tror att förbundet kommer att ersätta Lagerbäck förrän han själv avgår. Själv ser jag gärna Stefan Rehn och Jonas Olsson ta över förbundskaptensjobben. Detta eftersom de gärna släpper fram yngre spelare och lyckas få in dem på ett bra sätt. Men samtidigt så verkar de flesta som klagar på Lagerbäck vilja se offensiv fotboll, IFK Göteborg är ju inte känt för att spela speciellt offensivt och bra som de flesta verkar vilja att landslaget ska göra. Men jag tror ändå att Rehn vore ett bra alternativ. Det andra är Hasse Backe.
Örebro Sekt. E
2009-09-10 14:53
Vet inte hur långt kontrakt han sitter på. Men jag vet att jag personligen har svårt att hoppas att vi inte går till vm bara för att jag inte gillar tränaren. Stundtals spelar Sverige fin fotboll. Även om jag håller med om oförmågan att prestera i slutspel.
Örebro Kurt von Traatt
2009-09-10 14:45
Sekt. E// Jo absolut, men går Sverige till VM så komemr han garanterat att fullfölja det. Att han då skulle avgå finns inte på kartan (såvida inte kontraktet är till före VM. Men det är väl tom VM?)

Örebro Kurt von Traatt
2009-09-10 14:43
En annan verklig besynnerlig sak med Lagerbäck är att han (vilket hänt flera andra ggr genom åren) idiotförklarar alla som sett en kass insats som tex i går mot Malta:

"Jag är väldigt nöjd med spelarna", och "Jag tycker inte de gör en svag match".

Alltså förstår ingen härinne skillnaden mellan en väl genomförd insats och en klapprutten dito.

Örebro Sekt. E
2009-09-10 14:40
Kurt von Ttraatt// Så det vore inte bättre att vi tog oss till VM och att Lagerbäck lämnar över stafettpinnen till någon som har större förmåga i slutspelscoaching?
Örebro Kurt von Traatt
2009-09-10 14:32
Ja, jag hoppas verkligen Sverige missar! Då blir det en single malt samma dag SFF säger att Lagerbäck är historia. Vi är ett gäng grabbar som ska ha fest då!

Enda skräcken är att Roland Andersson tar över :(

Så vi är många som kommer hålla tummarna för Danmark när Sverige spelar där! Vi har skaffat Danska flaggor och ska skrika på O'Learys! Högt pris för att bli av med Lagerbäck men ser den långsiktiga vinsten.

Örebro Pras Y
2009-09-10 14:14
Portugal vinner förmodligen sina återstående matcher mot Ungern och Malta(målfest?)
Om Sverige då kryssar mot Danmark borta och vinner mot Albanien hemma har och danskarna fixar sitt.
Då hamnar vi på samma poäng som Portugal och de ska möta Malta hemma. Jobbigt ifall man inte får kvala för att Sverige var så genomusla och paralyserade mot Malta borta.
Örebro Henke(Old Boys)
2009-09-10 11:23
Ämne: äre värt att åka på ....
klart det är värt,du kommer få många nya polare på bussen.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-09-10 11:18
Ämne: Ämne: Låt säg....
Västbanken// Helt riktigt. Villkor/kriterie f blir bara intressant i det fall fler lag än två hamnar lika. Det är nu inte möjligt (tror jag) att tre eller fler lag kan hamna lika "ner till villkor e" så att säga. Säg att Danmark förlorar sista matchen och att mina antaganden i övrigt stämmer så hamnar tre lag på 19 poäng, men då "faller" man på "tidigare" villkor än f.. (t ex att Danmark har bättre målskillnad/gjort fler mål. Hur som helst vinner de "den lilla interna tabellen" mellan de tre lagen eftersom de har en seger o en oavgjord mot Portugal).

Jag hämtade villkoren från Svensk fotboll och där nämndes inget om Fair Play-poäng i sammanhanget..
Örebro Västbanken
2009-09-10 11:03
Ämne: Låt säga att resulta....Blå Bergen Blues//
Som ordningsfascist måste jag påpeka att villkoret f) blir meningslöst; om målskillnaden är lika enligt e) så är antalet gjorda mål också lika...Det du skulle ha skrivit under f) är antalet gjorda mål på bortaplan i inbördes möten.

Mellan f och g finns dessutom Fifas fair play-ranking, åtminstone vid åtskillnaden mellan tvåorna för att utse 8 playofflag av de 9 tvåorna, allt enligt gårdagens Pravda (Sportbladet). Och det är väl jäkligt svårt att ligga på exakt samma fair play-koefficient som ett annat landslag/en annan federation.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-09-10 10:45
Låt säga att resultaten blir enligt följande:
Danmark-Sverige 1-1
Portugal-Ungern 1-0
Sverige-Albanien 4-1
Portugal-Malta 3-0
Danmark-Ungern, minst 1 poäng till Danmark

Då vinner Danmark på poäng och Sverige och Portugal hamnar exakt lika, 14-5 i målskillnad och 19 poäng.
Då blir det Fifa-lottdragning om andraplatsen.

Förvisso är Ungern fortfarande teoretiskt med i leken (om såväl första- som andraplatsen), men de har ju svårast möjligt avslutningsprogram..
Örebro Blå Bergen Blues
2009-09-10 10:32
Kajanus// Tyvärr, Sverige klarar som bäst oavgjort i Köpenhamn och Danmark och Portugal vinner resterande match/-er (Ungern hemma resp Ungern och Malta hemma) vilket innebär att Danmark vinner gruppen. Om (jag säger OM) Sverige kryssar i Köpenhamn och sedan vinner hemma mot Albanien (vilket väl är rimligt) hamnar Sverige och Portugal på samma poäng. Stark fördel Portugal i det läget sett till vilka de möter i sista matchen.

Detta är regelverket:

Ställningen i gruppen avgörs av
a) poäng
b) målskillnad
c) gjorda mål
Om två eller fler lag ligger exakt lika enligt ovanstående så gäller
d) poäng i inbördes möten
e) målskillnad i inbördes möten
f) mål gjorda i inbördes möten
g) lottdragning av FIFA
AIK Saywee
2009-09-10 10:23
Apropå Bedoya-bloggen och Mackan´s problem med bromsar, kan jag berätta att jag "tävlade" mot en djurgårdare på Mallorca (1981?) i "Gokart" och mitt problem bestod ganska snabbt av, att gasen hade hängt sig, men med bromsen´s hjälp lyckades jag fixa kurvorna och klarade livet till slut genom att bensinen i tanken tog slut. Djurgårdaren blev varvad och jag fick bra publikstöd av framförallt min familj ...

... detta är inget påhitt, utan verkligen genomfört, jag var svettig efter mitt första "formelettlopp" och lade ner "tankarna" på fortsättning direkt ...
AIK Saywee
2009-09-10 10:10
Ämne: Ang. VM-biljetten så....
Kajanus, jag gillar ditt tankesätt och som jag anar, din förhoppning ...

... i ditt resonemang får vi flest poäng i gruppen och målskillnaden är totalt ointressant.

Din bomb är verkligen inte omöjlig, varför skulle den vara det? GOK!

Snart kommer någon in och påminner oss om att Landslaget har ett eget forum, och det är sant, men vissa delar av debatten hör väl ändå hemma i vilket svenskt fotbollsforum som helst, eller?
Landskamper sker inte varje kväll ...

FORZA ALMEBÄCK!
Örebro Kurt von Traatt
2009-09-10 08:43
Kajanus // Räcker inte med bara det. Sverige måste ösa in mål eftersom de har sådan usel målskillnad
Örebro Grixx
2009-09-10 07:13
ÖSK-Karl// Du borde kanske tänka tvärtom, dvs är ÖSK och spelarna förbjudna att ta emot positiva omdömmen eller hyllningar? ;-)

...och om man nu säger något positivt, måste man alltid ändå till varje pris klämma in något negativt?...hmm

Örebro Kajanus
2009-09-10 02:35
Ang. VM-biljetten så tänkte jag härmed att släppa en bomb:

Sverige vinner mot Danmark och Albanien.
Danmark förlorar även sin match mot Ungern. Och Portugal vinner sina matcher.
Vilket betyder att Sverige kommer etta i gruppen och Portugal tvåa och Danmark som var så starka innan sommaren halkar ur.

Så blir det.
Wanna bet? ;)
Örebro ÖSK-Karl
2009-09-09 23:33
DaSa//

Du skall se att Lagerbäck på något vis trasslar fram oss till VM, men sedan kan någon annan ta över i god tid före turneringen, Hasse Backe kanske?
Örebro Miroslav kuba
2009-09-09 23:17
Kul att läsa att Iron Mike var bra idag. Själv är man sjukt förbannad på Sveriges A-Landslag som troligen slarvade bort VM biljetten på Malta ikväll.Vi hade troligen behövt fler mål.Men oj vad nära det var att det blev sveriges största idrottsfisko någonsin chansen finns ju trots allt kvar även om den är liten.
Örebro Mike Litori
2009-09-09 23:01
Almebäck bra i dag. En av få svenskare som Viasat-experten framhöll.
Örebro Erki
2009-09-09 23:00
U21 vann med 2-1 mot Bulgarien. Almebäck gjorde en bra match och fick beröm av Bosse Pettersson efteråt. Dessutom blev han knockade av ett skott från Guillermo Molins efter avblåsning, såg ut att vara en rejäl smäll men Iron Mike tål det mesta :)
AIK Saywee
2009-09-09 22:50
Trots en dålig svensk insats så blev det i allafall tre poäng. Våra nordiska grannar fick bara varsina enpoängare med sig mot "blåbärsnationer" som Lichtenstein och Albanien.

Dessutom är det ju som bekant mycket lättare att spela destruktiv fotboll, än att ösa in mål i konstruktiv fotboll, eller?

Radion//
Självklart skall du "åka på Bajen", alla svartvita är väl dina polare ?!
Örebro ÖSK-Karl
2009-09-09 22:45
Grixx//

Vadå håna, likheten var påfallande. Men jag glömde att alla i ÖSK är oantastliga, ledare och spelare ;)

Borde inte samma sak gälla vårt landslag?
Örebro Grixx
2009-09-09 22:24
Så "lustigt att när Sverige gör en riktigt dålig match så ska "någon" håna en av våra ÖSK:are.

...undrar om "någon" får en kick av att vara så negativ...så ofta.
Örebro Radion
2009-09-09 22:21
äre värt att åka på bajen om ingen av ens polare åker?
AIK Saywee
2009-09-09 22:00
ÖSK-Karl, ja Mikael Nilsson, var nog med facit i hand, en av de som inte skulle ha startat.
Annons: