/fotboll/osk/forum/5602.aspx/fotboll/osk/forum/5602.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Genalguacíl
2009-09-17 15:03
Tänkte på samma sak, men jag hade strömvallen i åtanke.. Herregud vad Gefle behöver rusta upp i så fall...
Örebro Genalguacíl
2009-09-17 15:01
Jag köper helt att det ska vara sittplatser under internationella matcher, men är inte både Behrn och Borås arenas kortsidor byggda för att sätta in stolar när det behövs?

När det inte behövs (allsvenska matcher) används läktarna som ståplats och kapaciteten ökar...
Örebro Blå Bergen Blues
2009-09-17 15:00
Man undrar ju hur småorter som Åtvidaberg, Ljungskile, Mjällby, Degerfors m fl ska klara dessa regler...
Örebro Blå Bergen Blues
2009-09-17 14:58
"De europeiska kraven bör införas med Sveriges eget regelverk över tid, så att även svenska elitlag kan spela internationella matcher på sina ordinarie hemmaarenor" tycks vara SvFF:s motiv
Örebro Genalguacíl
2009-09-17 14:54
Vad är SvFF ute efter i den nya reglerna tro?

Vill de att Allsvenskan ska bli mer lik den Engelska/Spanska ligan?
Vad vill de uppnå genom att ta bort ståplatser?
Örebro Genalguacíl
2009-09-17 14:48
det blir mindre och mindre =(
Örebro Blå Bergen Blues
2009-09-17 14:46
appropå Borås arena, en rätt trevlig "guidning", klicka på "Borås arena 360 grader" i vänsterkant..
Örebro rirobban
2009-09-17 14:45
Ämne: Ämne: Om nu B....
Aha okej... det är för lite ståplatser, helt klart.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-09-17 14:43
Ämne: Om nu Behrn arenas k....
Nja, det blir ju ännu färre än så eftersom den totala kapaciteten minskar. Säg att den totala kapaciteten blir 11.200, då är ju 20% av det 2.240
Örebro rirobban
2009-09-17 14:39
Om nu Behrn arenas kapacitet är 13 143, så kommer vi år 2014 endast få ha 2 628 ståplatser kvar. Alltså så skulle inte ens hela västra få vara ståplats. Om man däremot gjorde om södra så den fick lika många sittplatser som norra så skulle vi kunna närma oss västras ståplatskapacitet och komma upp till att få ha 2 900 ståplatser. Men det innebär nog att vi blir tvungna att låta hela östra få vara ren sittplatsläktare och låta bortasupportrarna få vara på sittplats. Alternativt så får man bygga sittplatser på västra läktaren på sidorna av där kubanerna står. Då skulle man kunna ha ett krav att endast kubanmedlemmar får tillgång till ståplatsbiljetter.

Själv så är jag kritisk till de nya reglerna. Tror att SvFF håller på att köra ned intresset totalt i botten. Försvinner ståplats så kommer också publiksifforna att försämras enormt. Visst 20% ståplats kommer att få vara kvar, men räcker det? Jag är tveksam till det...
Örebro Blå Bergen Blues
2009-09-17 14:37
Ämne: BBB/

Hur ser det ....
FAKTA OM BORÅS ARENA:
Publikkapacitet: 18.000 varav 10.000 sittplatser
Örebro rirobban
2009-09-17 14:29
Ämne: BBB/

Hur ser det ....Borås arena har ca 10 000 sittplatser och därmed nästan 7 000 ståplatser. Därför måste de göra om ca 3 600 ståplatser till sittplatser och får därefter kvar 3 400 ståplatser om jag räknat rätt:)

EDIT: Sen har väl Elfsborg tänkt att bygga ut kortsidorna... men vet inte hur långt de planerna kommit.
Örebro Genalguacíl
2009-09-17 14:14
BBB/

Hur ser det ut i % på Borås Arena?

Om nu denna regel gäller borde väl dem också minska antalet ståplats eller klarar dem sig från det?
Örebro jag vill vara brasse
2009-09-17 14:14
Vet inte om någon ha svarit tidigare, men shit the same.

Vart Nordahl har sina sympatier? Ja, det var nog 50-50. Hans son Kristoffer spelade, högerytter men jag tror att han sen tidigare är back, men han har roterat i Hallsberg. Han gjorde en bra match och blev utbytt innan halvlek, och var en av få hallsbergare som verkade ha lite boll i sig. Och var väl kanske ihop med deras ena mittback bäst i laget innan halvlek. Det var konstigt att han inte fick spela mer, och var betydligt mer bollsäker än hans ersättare. Thomas försvann snabbt ifrån matchen hursomhelst. Men han om någon är väl ösk-are.

Det jag inte riktigt håller med alla som också var på matchen är att hallsberg var jättedåliga? Dom hade ett par bra fasta situationer, och westman fick faktiskt göra iaf en kanonräddning på ett friläge. Lägg därtill några skott över osv.. Och med facit i hand så ska vi vara glada att inte berra blev utvisad efter några minuter då han som sista man kampade tufft med hallsbergs anfallare. Lite domartur, men det hade varit hårt med en utvisning.

Jag tycker att man precis som hallsbergsspelarna gjorde när holgersson gjorde mål. Applådera. Matchen såg ut att vara körd för dem, men ändå så hyllade de motståndarens prestation. Hallsberg har tidigare slagit ur Karlslund, så det kanske inte är en slump att siffrorna inte sticker iväg till 10-0 (bosna klass). Sedan så hade de ju lite tur och marginalerna på rätt sida, men det är kanske dom som gör det svårt för ösk att komma och dominera? Vi ska inte heller glömma att ösk´s första mål är en riktig bjudning ifrån högerbacken i hallsberg. En tidigare talang i länet, Robin Hägg. Andra målet är riktigt dåligt försvarsspel. Så att jag tänker tillskillnad ifrån alla andra grattulera hallsberg och säga att ösk gjorde en dålig match, men att det kanske var hallsbergs förtjänst. Dom grabbarna tjänar inte några pengar och spelar div 5. Då är det fanimej bra gjort att slå ÖSK, med handicapp eller inte så tycker jag att Richard Nilsson och ösk ska skämmas..

Jag är ur ÖSK-ARE och ser varje match, men jag kan vara objektiv och säga att Hallsberg gjorde en bra prestation och att motivation faktiskt kan slå klass.
Örebro pemo
2009-09-17 13:59
Hur ser varningsläget ut inför KFF? Är det många som riskerar avstängning mot Göteborg?
Örebro Blå Bergen Blues
2009-09-17 13:27
Ämne: När man byggde Norra....
Mittåt// Ok, det lär betyda, om inga andra förändringar görs att arenan fr o m 2014 kommer att max ta runt 11.000 - 11.500 när ytterligare ståplats-platser får stolar..
Örebro rirobban
2009-09-17 13:19
Ämne: När man byggde Norra....
Man får bygga ut södra med fler sittplatser så att man därmed kan ha kvar fler ståplatser. 10% (av de 20%) är ju platser som måste finnas tillgängliga för bortasupportrar (om man inte låter dem vara på sittplats). Därmed har man endast 10% ståplats kvar som man kan nyttja till hemmapubliken.

Men man kan också bygga in sittplatser på hela östra och låta bortasupportrarna få köpa sittplastbiljetter till matcherna (även om de skulle stå hela matchen). Då kan västra läktaren få fortsätta innehålla endast ståplatser.

Det andra alternativet är ju att man bygger ut södra så den får samma kapacitet och utformning som norra läktaren. Vet ju att tankarna är att bygga bort pelarna från södra läktaren, och då måste man nog bygga om hela taket. Därmed har man där chansen att utöka kapaciteten, vilket verkar nödvändigt om vi ska kunna fortsätta att ha kvar västra läktaren som en ståplatsläktare...
Örebro Blå Bergen Blues
2009-09-17 13:18
Antagligen är det av säkerhetsskäl Västra begränsas till 3.000 och Östra till 1.600 (om det nu är det som gäller?). Fram till för några decennier sedan drog man sig inte för att packa ihop åskådarna likt boskap, men sedan kom bl a Heysel-olyckan, ja, och även andra läktarolyckor (brand på ngn engelsk läktare?) och det började skapas regelverk. Men, oavsett det så är det så att man i viss mån (och till en viss gräns förstås) får den mängd publik man bygger för, se t ex Elfsborg. Sexton-sjutton tusen tycker jag att man borde ha satsat mot.
Örebro Mittåt
2009-09-17 13:09
När man byggde Norra fanns det knappast några detaljerade planer på hur Västra och Östra skulle se ut. En "bov" i dramat är givetvis sittplatserna på Östra. De tar rätt mycket plats i anspråk om man jämför med ståplatser.

Dessutom finns det en uppenbar risk att antalet ståplatser kommer att minskas till fördel för ett färre antal sittplatser. Enligt de regler som väl numera antagits får från år 2014 endast 20 % av arenans kapacitet utgöras av ståplatsplatser.

Riktigt hur man skall lösa det på Behrn är väl inte glasklart. I dagsläget är det helt klart att ståplatserna är "överrepresenterade".
Örebro Genalguacíl
2009-09-17 12:53
rirobban/
Visst är det skillnad på klass på arena, givetvis!
Har bara ett minne av att när norra byggdes skulle publiksiffran ökas markant när även västra och östra byggdes om.
Att då kalla 143 en markant ökning är väl att ta i?

Själv sklulle jag bli överlycklig om det en dag är 13.000 på Behrn Arena.

Jag har en siffra i huvudet som det pratades om för några år sedan, 16.000 ?
Örebro rirobban
2009-09-17 12:50
Genalguacíl//
Absolut så bör man kunna trycka in fler på västra. Men sen tror jag inte att vi behöver så mycket större arena än dagens (ca 13 143 som du räknat ut). Skulle vi komma upp i 13 000 en match så är det riktigt bra. Var väldigt längesen ÖSK hade en publiksiffra på den nivån. I och för sig så kanske en del letar sig ut nu när ÖSK börjar att nå toppen av tabellen.

Saken med gamla Eyravallen var att man kunde stå efter staketen längst hela den norra långsidan. Dessutom var det ju ståplatsläktare på sidan av sittplatsläktaren på den norra sidan. Behrn arena kanske inte tar så många fler åskådare, men det är en betydligt bättre och snyggare fotbollsarena...
Örebro Genalguacíl
2009-09-17 12:42
Jag trodde inte att två nya fina betongläktare kunde öka publikkapaciteten endast med 143 personer gentemot de gamla trä-ståplatserna...

Trodde vi talade om en ökning på iaf 1000 i publikkapacitet.

Gamla Eyravallen hade 13.000 i kapacitet.
---
(sittplatser)
Norra läktaren 4.250
Södra läktaren 3.000
Östra läktaren 1.293

Totalt antal sittplatser 8.543

(ståplatser)
Västra 3.000
Östra 1.600 ?

Totalt antal ståplatser 4.600

Total publikkapacitet 13.143
---
Ett plus på 143 personer. Det tycker jag är väldigt lite. Nog kan man väl knöka in fler personer på ståplats?
Örebro Genalguacíl
2009-09-17 12:17
Matchen mot Halmstad flyttad.
Örebro worldfarm
2009-09-17 12:00
ksmb // 1600 om jag inte missminner mig. Mer än 10% således.
IFK Göteborg ksmb
2009-09-17 11:52
Hur många rymmer eran nya bortasektion? 10% ?
Örebro Genalguacíl
2009-09-17 11:34
ÖSK-delen kommer efter den andra pausen.
Örebro Genalguacíl
2009-09-17 11:33
Ganska intressant program denna gång i 08 sthlm.
De pratar mestadels om incidenterna i Stockholm under veckan.
dif-mff men även en del om hif-ÖSK.

Pratas väldigt mycket om Adriano och att de hoppas på anmälning...
Örebro Kurt von Traatt
2009-09-17 09:56
"Djurgårdenanfallaren Mattias Jonson är vadskadad och kan bli borta i ytterligare flera veckor."

Med facit i hand: Röta att vi inte la massa pengar på honom. Rätt åt DIF på många sätt som mutade till sig en spelare som i stort sett var klar för ÖSK. Synd för M.J personligen förstås. Men ska inte killen fundera på att lägga skorna på hyllan? Finns ju ingenting längre som håller ihop i hans kropp verkar det som.
AIK Saywee
2009-09-17 09:32
Jag tycker dessutom att det är kul med backar som kan "måla" ...

... "måla" i svartvitt alltså!
AIK Saywee
2009-09-17 09:30
Godfoten, det hade lika gärna kunnat ha varit Wikström som tog plats i DN-elvan. Han är ruskigt stabil!

Men i valet mellan de två bästa på söderstadion (Gerzic/Wikström) var det nog 50/50.

Sedan är det ju bara "extra bonus" att det var många svartvita eleganter som var bra på söder i helgen i Ståkkhålm.

En som i stort sett alltid är bra och sällan ifrågasätts på sin position (och varför skulle han ifrågasättas?) av svartvita forumskribenter är vår fantastiske målvakt JOHN ALVBÅGE!

FORZA JOHN!!!!!
Annons: