/fotboll/osk/forum/5527.aspx/fotboll/osk/forum/5527.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Genalguacíl
2009-10-01 21:30
Mittåt/

Inte bakgrunden eller framtiden, men själva situationen i sig är fullt jämförbar.
Örebro Mittåt
2009-10-01 21:28
Genalguacil// Man kan inte direkt dra paralleller till fallet Yunus, även om man gärna skulle vilja det. Yunus har ett utvisningsbeslut hängande över sig.

I Wandersons fall var det "bara" en missad formalitet. Han blev aldrig utvisad.
Örebro Drystone
2009-10-01 21:28
Jag undrar var moralen finns hos de ansvariga i Gais. Om de visste innan matchen mot Örebro att pappren inte var i sin ordning, så borde man ju inte låtit honom spela av moraliska skäl om inte annat. Lönen han tjänat de veckorna han varit utan arbetstillstånd, kanske vi här på forumet kunde dela på:-)
AIK Saywee
2009-10-01 21:27
Undrar var och när Messi kommer in mot MFF på söndag.

Alla med tillstånd till BA!
Örebro Mittåt
2009-10-01 21:24
bajenau igen// Kanske, kanske inte. Med tanke på den korta preskriptionstiden så var bara den oavgjorda matchen mot Djurgården i farozonen. Ni kanske skall vara glada över att det inte blev upptäckt då för i så fall hade Djurgården haft två poäng mer.

Jag skulle snarare tro att det beror på den inkompetens som präglar GAIS hanterande av detta ärende.
Örebro Genalguacíl
2009-10-01 21:20
Slimmy/

För övrigt får du inte bara till det som att det är skillnad på lag och "lag , utan även på person och "person"...

Vissa har det tydligen annorlunda regler (Wanderson) än andra (Yunus Ismail)

Du pratar om pinsamt av ÖSK och framförallt oss ÖSK-supportrar när det gäller detta.. Undrar vem det är som inte har "alla chips i påsen".

Om man ska köra på samma linje så skall alltså ÖSK skicka in Yunus och spela samtliga matcher för ÖSK så länge ÖSKs styrelse i efterhand skickar in till migrationsverket. Du är ute på djupt vatten min herre.
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-01 21:19
Kubanerna//

Sluta sjung att alla luktar fisk i Göteborg. Kör alla gillar fusk i Göteborg, det tar nog bättre.

Vart är Sverige på väg? Att SvFF är skit är en sak, men hur kan och varför Migrationsverket snabbehandla Wanderson när Yunus får vänta i åratal mellan prövningarna, det finns ju inte ens likhet för hur människor behandlas. Det tycker jag är den största skandalen i detta fall.
Hammarby bajenau igen
2009-10-01 21:15
Vad var egentligen orsaken till att Gais inte skickade in bevis på att man ansökt om förlängt uppehållstillstånd till Svff? Troligtvis för att man visste att man då skulle tappa poäng. Man försökte mörklägga allt och kommer man undan med det så är det minst sagt konstigt.
Örebro Genalguacíl
2009-10-01 21:12
Slimmy/

O andra sidan är det upp till var och en personligen att ta reda på vad som gäller. Dålig ursäkt att "Wnaderson visste inte att det hade gått ut".

Jag jämför detta ute i arbetslivet. Wanderson var inte på vårt möte, han var informerat att det var idag, men han kom inte.
så får det inte gå till, alla, precis alla har en skyldighet att ta reda på vad som gäller, annars blir det bestraffning. Fotbollsvärlden så som i normala arbetslivet.
AIK Saywee
2009-10-01 20:58
Jag vill skriva ytterligare en grej innan jag "kanske" släpper detta.

Flera lag har undvikit att spela med spelare som inte har tillstånd, detta är helt OK enligt reglerna och de föreningarna har troligtvis koll på vad som gäller.

Men som jag tror att Mittåt antydde, vilket jag tycker är helt riktigt, är att detta "fusk" eller som några nonchalant förklarar som "slarv", är inte fair play från GAIS kontra de lag som slåss för ytterligare ett år i AS.

Som stolt ÖSK´are skiter jag väl totalt i ev ytterligare poäng, för vi vek ned oss på lilla Ullevi i måndags.

Men, kan alla lag chansa och ställa upp med vilka spelare som helst, typ chansa eller om jag har listat ut det rätt, mörka lite grann, med föreningens goda minne?

Örebro Ösknisse - Et ipsa scientia potestas est
2009-10-01 20:55
Ämne: Ämne: Central....
SvFF har väll ändå inte slagit klubban för något konkret beslut. Det du syftar på är MVs beslut. Förmodligen är detta lika svårt att hålla reda som det är att hålla reda på datum...
Örebro Erki
2009-10-01 20:54
Klantigt att glömma bort att förlänga uppehållstillståndet i tid. Det spelar dock ingen roll om det är slarv eller helt medvetet, använder man en otillåten spelare i en match ska man förlora den matchen med 3-0.

GAIS kommer dock räddas av att det gått två veckor sen 17:e och att man inte kan anmäla dom 6 matcher som Wanderson spelade "otillåtet".
De tre sista matcherna verkar vi inte kunna göra något åt tydligen då GAIS fått misstaget rättat i efterhand. Att Wanderson inte hade uppehållstillstånd under själva matchen spelar konstigt nog ingen som helst roll vad det verkar.

Så, grattis GAIS att ni kom undan med detta klantiga misstag.
GAIS Slimmy
2009-10-01 20:53
Ämne: Central mening i SvF....
Detta har vi redan vart igenom, Aspen, men det har tydligen gått dig helt förbi?
Örebro Evigt ÖSK
2009-10-01 20:52
Jag börjar bli trött på det här. Är det inte dags att börja lobba för att starta en ny liga, där inte SvFF eller SEF har något med lagen att göra. Deras korrupta sätt att styra allsvenskan är förödmjukande för en demokrat.
En ny liga där regler är till att följas för ALLA, ingen särbehandling! Bort med korruptionen!
GAIS Slimmy
2009-10-01 20:50
Ämne: Slimmy, din repris ä....
Ja, om det är fuskare du är ute efter så förstår jag inte varför du inte är inne på IFK Fusks forum och går bärsärk?
Örebro Mittåt
2009-10-01 20:50
Chipset// Nej, vi kan inte göra så med Yunus. Alla känner till hans status och en protest skulle komma med vändande post. GAIS räddning var ju att ingen visste att de spelade med en okvalificerad spelare.
Örebro Aspen
2009-10-01 20:47
Central mening i SvFF regelverk:
Spelare som deltagit i match sedan speltillstånd förfallit är att betrakta som okvalificerad spelare.
Sedan speltillstånd förfallit på angivet sätt, kan nytt speltillstånd utfärdas först när spelare till SvFF gett in en kopia av en till Migrationsverket ingiven ansökan om uppehållstillstånd.

Har Wanderson gjort detta innan ÖSK-matchen:
"nytt speltillstånd utfärdas först när spelare till SvFF gett in en kopia av en till Migrationsverket ingiven ansökan om uppehållstillstånd."

bara att kontrollera SvFF postlista.
Elfsborg Nsubuga
Precis som Spindel kommer jag också att tänka på Yunus Ismail nu.

Hanteringen av hans fall var skandalöst, både av SvFF och Migrationsverket.

Jag skulle gärna vilja se dem tvingas betala ut ett rejält skadestånd till honom. Det skulle inte kompensera för lidandet han tvingats utstå men kan kanske göra livet något lättare för honom i framtiden.
Örebro Chipset
Nu lägger vi det här åt sidan då det verkar avgjort. Slarvigt av Gais. Hoppas de, vi och andra klubbar lärt sig av misstaget.

En fråga: Kan vi använda Yunus i väntan på ett arbetstillstånd? Det kan ju komma ett om två-tre år. Kan man så att säga skjuta processen framför sig på något sätt?
GAIS Slimmy
Ämne: Slimmy//
Såja, ta e....
Är det bara ÖSK'are som har rätt att försvara sig tycker du? Är inte ni inne lika mycket och skriver på GAIS forum på Svenskafans? Inte? Tänk efter lite nu.
GAIS Göteborgs Atlet o Idrotts Sällskap
2009-10-01 20:46
Ni gör ju bort er. Är det osportsligt att inte ha ett papper ifyllt men han är godkänd enligt alla andra regler? Har ni tomtar på loftet kanske?
Men lycka till i frmatiden!
AIK Saywee
2009-10-01 20:46
Slimmy, din repris är fortfarande lika "meningslös" för mig.

Nej GAIS har nu sjunkit totalt djupt och jag hoppas och tror att om man inte följer regler eller fuskar på något sätt, ja då straffas man, så är det bara!

Tacka vet jag de två fina Göteborgslagen som finns, varav ett är från Hisingen och det andra från de ädla stadsdelarna, Häcken och ÖIS, lycka till, Göteborg´s stoltheter :-)
GAIS Slimmy
2009-10-01 20:44
SvFF's regelverk ser ut på detta viset. Det är inte GAIS som satt regelverket. Det finns ett prejudicat och det är den tid då Afonso Alves spelade utan uppehållstillstånd i Sverige å Malmös vägnar. Efter detta så har det tillkommit nya regler för att det inte skall bli så som Aftonh***n ville ha det till tidigare idag. Att det skulle röras om ordentligt i grytan med poäng hit och dit efter en nästan färdigspelad säsong. Nu hade man alltså från SvFFs håll lagt in en preskriberingstid.
2009-10-01 20:40
Ämne: Slimmy//
Såja, ta e....
Amen
Örebro S E
2009-10-01 20:40
Slimmy// Tror många är på krigstigen pga att det är så många här inne och kastar skit på oss ÖSK-supportrar.. Vi har inget med det här att göra. Men vi kan inte ta all skit ni kastar på oss, så vi slår tillbaka... Kryp ner under din sten du kom från och skriv lite klagomail till den klubb istället!
Örebro apskallen
2009-10-01 20:38
Slimmy//
Såja, ta ett andetag nu. Örebros supportrar har ingen beslutanderätt i ärendet. Vi har åsikter precis som alla andra (några är för poängstraff, några är emot). Du behöver inte övertyga oss om er oskuld, för det spelar ingen roll.

Svenska Fotbollsförbundet bestämmer, det är bara att acceptera. Hör av dig till dem om du är säker på er oskuld.
Häcken Spindel
2009-10-01 20:37
Kom och tänka på er Yunus Ismail som så länge ville spela fotboll för ÖSK i Allsvenskan.

Om GAIS kommer undan detta hade det ju varit möjligt för er att spela med Yunus för att vid ett senare tillfälle hävda att tillståndet kommer.

Stå på er.
2009-10-01 20:36
Slimmy//
Så man kan altså ta in vilken spelare som helst och låta at spela olagligt i 10 år så länge han får tillstånd att spela 5 dagar innan karriären är slut? Vart finns logiken?
GAIS Slimmy
2009-10-01 20:34
MÅSTE vi ta allt detta e n g å n g t i l l !?
Å, herre gud..

Ja ja. Håll till godo:

"Låt oss resonera lite med era argument här.
Då kan vi till en början visa på att Wanderson hade tillåtelse att spela matchen mot Örebro av Svenska fotbollsförbundet. Tillståndet rådde alltså fortfarande. Om SvFF hade delgivits en kopia på ansökningen om uppehålls- arbetstillstånd som skickats till migrationsverket, vet jag inte. Hade en kopia skickats så hade man genast utan vidare godkänt fortsatt spel för Wanderson tills det att ett utlåtande hade givits från migrationsverket."

Så långt är ni med hoppas jag?

"Beroende på hur migrationsverket beslutat skulle då också SvFF besluta. Arbetstillstånd = Spelarlicens. Om man nu inte var medvetna på SvFF om att Wandersons arbetstillstånd behövde förnyas
och att man därför inte begärt något intyg på att man ansökt om förnyat arbets- uppehållstillstånd har ringa betydelse.
Det har bevisligen skickats till migrationsverket och Wanderson har också beviljats arbetstillstånd, dessutom retroaktivt till det datum då ansökan var migrationsverket tillhanda.

Preskriberingstiden för sådana här fall utesluter den tid då man var ovetande från GAIS och Wandersons håll att Wanderson behövt förnya sitt tillstånd och detta är således endast en diskussion som rör de senaste två veckorna.

Eftersom ansökningen om förnyat tillstånd var hos migrationsverket för just två veckor sedan gäller också arbetstillståndet retroaktivt för dessa veckor. Man har nu beslutat att bevilja arbetstillstånd för Wanderson och de ovannämnda veckorna som berör Örebro SK och detta betyder att SvFF också retroaktivt beviljar speltillstånd.

Vari felet ligger är i sådana fall att man inte skickat in en kopia till SvFF om ansökningen för fortsatt uppehälle i Sverige.

Hur kan ni då i detta fall gå på krigsstigen över en sådan SKITSAK, rent ut sagt!? Helt otroligt hur ni kan påstå att man myglat från GAIS håll!
Ni är som gamar över GAIS poäng många av er här.
Osportsligt är ju bara förnamnet.."
Örebro Stelig
2009-10-01 20:33
Ämne: Låt oss resonera lit....
Gör om, gör rätt.. eller läs om, läs rätt.. dom flesta här vill inte ha era poäng, skiter fullständigt i vad som händer med Gais (eller jag vill nog ha dom kvar i allsvenskan pga roligare fotboll än vissa andra lag)..dock är jag intresserad av hur SvFF regler gäller för vissa men tydligen inte alla..
Annons: