/fotboll/osk/forum/5523.aspx/fotboll/osk/forum/5523.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Mittåt
2009-10-01 19:37
GAIS tog - om jag räknat rätt i hastigheten - 14 poäng under den period då Wanderson saknade arbetstillstånd. Inte för att det gör ÖSK så mycket, men fruktansvärt orättvist mot de klubbar som nu är indragna i nerflyttningsstriden.
AIK Saywee
2009-10-01 19:37
Ämne: Våran ordförande ski....Tobse, tror du att klubbarnas styrelser umgås och har det gemytligt ...?

Någon i våran styrelse gjorde bort sig och i det fallet blev vi dömda! För att jämföra så gjorde personer i IFK Fusk´s styrelse bort sig otroligt mycket mer, men då var det inte fel på klubben utan det var personernas fel.

Fy attan vad jag tycker illa om när lag och regler gäller olika beroende på vilken klubb det handlar om!

Undrar bara hur ni skall klara er utan straff, jag förstår det inte helt enkelt!
Örebro Mittåt
2009-10-01 19:30
vi skulle aldrig vara så osportsliga som Örebro var, säger ordförande Christer Wallin till Sportsday.

Ett minst sagt märkligt uttalande av en ordförande vars lag använt en spelare från den 27 juli till den 17 september som varken hade uppehållstillstånd eller arbetstillstånd. Tala om skenhelighet eller om det nu är bristande sjukdomsinsikt.
Örebro Ropesin
2009-10-01 19:28
Ämne: Christer Wallin krit....
Man kanske ska vara kritiska mot sitt egna agerande?
AIK Saywee
2009-10-01 19:28
Roger Persson, lustigt inlägg från en ensam trelleborgare, publikt har de flesta andra supportrar ett annat lag de önskar utgå, lustigt, mycket lustigt inlägg :-)
AIK Saywee
2009-10-01 19:22
gamengen//

Vill du läsa gnäll, så kan du kika på ert eget forum idag, hehe, främst från de med grönsvarta tjöjor efter nic´et ;-)

Vad betyder G i GAIS, Gnällarnas ... etc etc.

Tidigare har jag tyckt om GAIS lite grann, men när fusket utbreder sig längs Västkustens före detta "fotbollens huvudstad", så sjunker ni i "ärlighetens" namn!

Undrar om GAIS nar någon heltidsansälld som kan hålla koll på om föreningen är driftklar?

Eller är det bara några få som jobbar idéellt och inte förstår sig på att det finns regler och som dessutom även gäller för andra på "samma nivå"?

Skriver man att något är lågt, så är er nivå mycket låg för närvarande.

Men det skall bli oerhört intressant att följa detta mediala pådrag, Lagrell får det svettigt eftersom reglerna är reglerade om än godtyckliga ...?

Är det skillnad på lag och "lag"?????
IFK Göteborg Gårdapôjken
2009-10-01 19:21
Christer Wallin kritisk mot er lednings agerande.
GAIS Tobse
2009-10-01 19:21
Våran ordförande skickar en passning till eran ledning, se länktips.

För övrigt trodde jag att olika klubbars styrelser kom bra överens, då gör man väl inte som eran ledning gjort? Tänk om någon i eran styrelse klantar sig? Man ska behandla andra som man själv vill bli behandlad.
Örebro Aspen
2009-10-01 19:20
Det kommer att ta c a två veckor innan vi får svaret på denna trista fråga.
Lika bra att lägga ned tills dess.
Blir det Berra på söndag?
Har Sixten fått smisk för sin laguttagning och taktik mot GAIS eller ska allt skylla på spelarna?
Roger Persson
2009-10-01 19:18
Miroslav Kuba:
"STRAFFA GAIS MED POÄNGAVDRAG!!!!!!"

Jag tycker snarare att man bör flytta ner ÖSK. Inte för den här affären utan på rent allmän basis. Allsvenskan hade blivit lite trevligare. Kanske kunde gamla fina Åtvidaberg få er plats? Vore ett lyft för hela serien. :)
AIK Saywee
2009-10-01 19:07
Ämne: citerar AB för en gå....
Grohl//
Himla bra inlägg, jag instämmer till 100%, jag vill inte heller ha några extrapoäng efter en sådan usel insats från ÖSK, men jag kräver att SvFF agerar rättvist trots sina krångliga regler och godtyckliga bestlut hit och dit och kors och tvärs.

Jag får ibland ont i huvet av Migränvärket, men Lagrällvärket är nog ännu mer utan kontroll, när det gäller regler som styrs av annat än det som borde vara kopplat till det sportsliga - pengar, makt och lite annat ...?

En liten jävig trojka styr disciplinen, med tvångshand!
Örebro Stelig
2009-10-01 18:52
Ämne: Fy fan va lågt.Men m....
läs lite här istället din fjant, flertalet vill väl inte ens ha några av era poäng!
Örebro Aspen
2009-10-01 18:51
Ur tävlingsbestämmelserna:
Om spelaren inte senast dagen före tillståndskravets inträde enligt föregående stycke
ansökt om uppehållstillstånd, upphör utfärdat speltillstånd att gälla med omedelbar
verkan. Spelare som deltagit i match sedan speltillstånd förfallit är att betrakta som
okvalificerad spelare.
Sedan speltillstånd förfallit på angivet sätt, kan nytt speltillstånd utfärdas först när spelare till SvFF gett in en kopia av en till Migrationsverket ingiven ansökan om uppehållstillstånd.
OBS!! Det sista stycket - Inget speltillstånd innan nytt uppehållstillstånd finns hos SvFF
Örebro Miroslav kuba
2009-10-01 18:51
Ämne: Är man från Göteborg....
Japp det värkar så. FAAAAAN VAD SJUKT!!!!
Örebro Erki
2009-10-01 18:50
Ämne: Fy fan va lågt.Men m....
Va? Det är väl inte vi som använt en spelare som saknar uppehållstillstånd?
GAIS gamengen
2009-10-01 18:47
Fy fan va lågt.Men man kan väll inte vänta sig mera av folk från gnällbältet.Fy skäms
Hammarby BajenFTW
2009-10-01 18:47
Är man från Göteborg så får man tydligen fuska.
Örebro Grohl
2009-10-01 18:38
citerar AB för en gångs skull:
"Den kom in 17 september och beviljades alltså i eftermiddags.

Under sju veckor arbetade och befann sig Wanderson do Carmo olagligen i Sverige.

– När ansökan kom in hade han rätt att vistas i landet, men inte jobba här, säger Gunilla Wikström, beslutsfattare på Migrationsverket till Sportbladet.

Wanderson har alltså arbetat illegalt i tio veckor, fram till i eftermiddag. "

Tycker det verkar sjukt att GAIS ska klara sig helt utan straff här, vafan då är det ju i princip bara vi som straffas när man begår lagbrott...

Sen skiter jag i om det betyder att vi får poäng eller så, tycker verkligen inte att vi ska ha några när vi spelar så jävla dåligt som mot dom. Däremot känns svff allt mer som ett pajasförbund om dom inte sätter ner foten här, gör dom det inte är det ju bara att skicka in Yunus i startelvan för oss...
Örebro Genalguacíl
2009-10-01 18:37
Sen att ett tillstånd godkänns i efterhand gällande dåtid är totalt idiotiskt galet fel.

Antingen är man eller så är man inte. Den 28 var ha inte. Då kan inte ens papper med signaturer från migrationsverket ändra denna fakta.
Örebro Genalguacíl
2009-10-01 18:35
Med anledning av Wandersons nya uppehållstillstånd blir gais troligen inte bestraffade...

I mitt tycke och tänk så tycker jag att det är fel med det faktum att Wanderson tydligen Inte hade uppehållstillstånd när matchen spelades. Det betyder att han, likt ett fotbollslag i division 6 blivit bortdömda segern för att ha spelat med en otillåten spelare, gjort desamma.
Att Wanderson är en gó kille är en sak, det hör inte hit, men när man mot lagen spelar en match som den "otillåtna" spelaren och dessutom troligen vetande om vad som gäller tycker jag att någon ska ta straffet. Om Wanderson inte får spela eller Gais som lag förlorar poäng rör mig inte ryggen. Det är totalt ointressant. Det som däremot är intressant, är när klubbar bryter en lag eller i detta fall en regel. Regler är till för att hållas, inte motsatsen. I regelboken står det förövrigt att laget som spelaren spelar i får 0-3 i samtliga matcher som spelaren "brutit reglerna". Som gais-supporter kan jag lida med dem om nu de bestraffas. Men det var även regler som kickade ner oss, vi (ÖSK) till andra divisionen 2005. Det var regler på den tiden också, och vi följde dem även om det smakade baken och allt var kändes fördjäves.

Att spela på icke godkänt eller avslutat uppehållstillstånd är länge känt och mot reglerna i svensk fotboll. Som ÖSKare är det väldigt lätt att bli arg för en egentligen småsak som detta, men det gör vi för att vi känner igen oss. I alla fall i fallet Yunus.

Sen måste jag bara säga en sak gällande "avundsjuka" supportrar i Sveriges rike. Vi, eller ÖSK gör inte detta för att få ett bättre tabelläge, vi gör detta för att skapa rättvisa. En rättvisa som vår egna svartvita elegant Yunus aldrig fick besegra.
Jag vill besegra denna rättvisa genom att vinna denna kamp.
Dessutom hade ÖSK anmält detta även om vi låg 1:a eller varför inte 11:a... Det har ingen betydelse.

Till sist lite pajkastning alá Genalguacíl.
Jag kallar detta för fusk! Att spela med en otillåten spelare är lika mycket fusk som IFK Göteborgs målvakt pysslade med stolparna på Behrn senast. Samma klubb som denna person har om jag inte missminner mig Mycket högre belopp med minus-tecken framför än ÖSK, när ÖSK tvingades spela superettan. IFKG,HeIF,AIK,HIF mfl. har visat högre minusbelopp än ÖSK. Ändå får dem spela Allsvenskan.

Gais kommer troligen alltså inte bli straffade över huvud taget, kanske kommer skitsnacket och allas långfinger dras till ÖSK och Örebro. Men som ÖSKare har man ju blivit van.

edit: Lite stavfel här och där.
Örebro Erki
2009-10-01 18:33
Väldigt lägligt för GAIS att det här kommer ut exakt 14 dagar efter att ansökan lämnades in, så att inga av de klubbar som mött Wanderson när han inte hade uppehållstillstånd kunde anmäla GAIS pga den här "preskriptionstiden".

edit: DaSa hade visst samma synpunkt som jag.
Örebro DaSa
2009-10-01 18:30
Sen kan man ju diskutera hur sportsliga GAIS har varit i den här affären. De har ju medvetet inte sagt ngt från den 17 sept tills nu. Så de visste att de hade gjort ngt otillåtet under en tid och skulle få poängavdrag om de blev avslöjade inom 2 v. Genom att sedan hålla tyst om det så fick de behålla de poäng som de spelat in.

Orkar inte läsa igenom vad jag skrev, men hoppas att ni hänger med på vad jag menade. Kan ju vara så att jag tänker helt fel också?!

Ang. debatten om att det är fördjävligt av ÖSK att anmäla så undrar jag om ni har alla hästar hemma i stallet?! Skall man strunta i att polisanmäla brott bara för man inte är säker på om det skett ngt brott? Är väl bättre att låta "proffsen" avgöra det, har GAIS rätt så har de ju absolut inget att förlora på det.

Känns jävligt synd att kalla Thallinger och CO för proffs, men kom inte på ngt bättre ord:)
Örebro Miroslav kuba
2009-10-01 18:27
Varför ska alla Göteborgsklubbar fuska mot just oss.Först göteborg som flyttar målburar sen GAIS som spelar med en spelare som inte ens får vara i landet.Nån som har granskat om kanske Häcken och ÖIS har fuskat till sig poäng mot oss i år?
Örebro DaSa
2009-10-01 18:21
Just nu så hänger väl allting på hur en spelarelicens är villkorad? Om det står i spelarelicens avtalet att spelaren måste ha ett giltigt arbetstillstånd under licensen avtalstid så är det ett solklart fall av "fusk". Om det däremot bara står att man behöver arbetstillstånd när man ansöker om spelarlicensen så kommer GAIS klara sig.
Örebro Miroslav kuba
2009-10-01 18:16
STRAFFA GAIS MED POÄNGAVDRAG!!!!!! Det vad jag tycker iaf.
Örebro andin
2009-10-01 17:57
Det känns lite udda om gais slipper bestraffning pga att han får tillståndet i efterhand. Det borde ju vara det som gäller när matchen spelas som faktiskt gäller. Man kan tänka att vad skulle man sagt om det innan matchen kom fram att han var utan tillstånd? Förmodligen skulle han inte få spela då.
Det kan ju inte bara räcka med att man ansökt om uppehållstillstånd, då skulle vi ju kunna låta Yunas spela hela tiden med motiveringen att vi tror att han tillslut i framtiden kommer få uppehållstillstånd.

Sen så är ju gais helt klart spelmässigt värda poängen, och det vore sportsligt orättvist om ösk lyckas få med sig en poäng. Men det har rätt lite med den här saken att göra.
Örebro Brinkewall
2009-10-01 17:31
Ämne: Ämne: Ämne....

Visst kunde Gais inte vara säkra på det. Mao en chansning. Däremot räknade de säkert med att det skulle gå bra och så ser det ju ut.. Högt spel, men inte särskilt oväntat. Synd bara att de kom på det före ÖSK matchen...
Örebro Erki
2009-10-01 17:28
Ska släppa det här nu, men tycker det är lite dåligt att GAIS inte kan straffas för att de använt en otillåten spelare i matcherna innan 17:e september. Eller kan dom det om SvFF på eget bevåg gör en utredning?
Örebro Klackspark!
2009-10-01 17:27
Var det inte idag, 1 Oktober, som det skule offentliggöras ett ev straff för fusket med målstolparna?
Örebro Erki
2009-10-01 17:25
Ämne: Ämne: GAIS ka....
Fast kunde GAIS vara 100% säkra på att han skulle få det då matchen spelades?

Isåfall behöver ju klubbarna inte längre vänta på beslut om nyförvärv, t ex, Adriano om man lämnat in en ansökan och är säkra på att få uppehållstillstånd retroaktivt några dagar senare.
Annons: