/fotboll/osk/forum/5487.aspx/fotboll/osk/forum/5487.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-14 00:19
KvT//

Ja, det är inte lätt med den juridiska fotbollsdjungeln.
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-14 00:13
deportivista //Ja, du har rätt. Det finns nog en snårig juridikjungel att undersöka. Rent spontant, utan att vara kunnig på området, känns det märkligt att FIFA/UEFA skulle kunna skapa regler som går utanför gängse arbetsmarknadsregler. Men det kanske är möjligt. Vilket fall var det nyttig info du kom med.
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-14 00:13
deportivista//

En professionell fotbollsspelares kontrakt kan endast ingås av en fotbollsförening och dess rättssubjekt. Sådan enhet definieras enligt National Club Licensing Manual / förordningar som licenssökande. Det måste vara ett direkt eller indirekt medlem av den nationella fotbollsförbund och / eller Professional League och reguljära. Någon annan juridisk person får inte ingå en sådan spelare kontrakt utan föregående skriftligt medgivande från den behöriga nationella fotbollförbundet.

Anställningsavtalet ska innehålla alla rättigheter och skyldigheter mellan de avtalsslutande parterna (arbetsgivare och arbetstagare). Inga ytterligare kontrakt bör omfatta det rättsliga förhållandet mellan de två parterna. Om annan överenskommelse finns eller undertecknas i ett senare skede då är parterna skyldiga att hänvisa till detta avtal eller till efterföljande anställningsavtal.

Nu har jag bara 5 poäng i juridik, men kan inte se hur det skulle stoppa idén, jag ser heller inte skillnaden mot upplägget som spelarinvest har? Självklart inser jag att ÖSK måste vara inblandade från början och att investmentbolaget har ett avtal med just ÖSK med det som du nu fick fram. Tack för hjälpen!
Örebro deportivista
2009-10-14 00:12
Hur kul och intressant det här nu blev, så måste jag avrunda - det kostar på att vara småbarnsförälder, gonatt!
Örebro deportivista
2009-10-14 00:10
KvT/

Klubben, spelaren och IV kan naturligtvis själva göra en deal, men juridiskt så är bara klubben och spelaren skyddade (så IV "skänker" pengar och hoppas att få tillbaka dem).
Örebro deportivista
2009-10-14 00:08
KvT/

Jag är inte jurist så det är naturligtvis bättre att låta en expert titta på det, men det är bara det att man måste vara medveten om att det är ett snårigt - och fotbollspolitiskt brännhett - området man ger sig in på. I samma dokument jag hittade så nämns också att bestämmelser från FIFA, UEFA, och nationella förbund gäller tillsammans med vanliga nationella arbetsmarknadsregler.

Det skulle inte förvåna mig om det finns pågående rättsfall som undersöker möjligheten att använda "fotbollsspelar-bemanningsföretag" men man måste nog vänta på deras domslut innan man kan vara säker på detta.
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-14 00:07
deportivista //Men kan inte klubben, spelaren och i.v.bolaget ens komma överens om något frivilligt mellan parter? Strider det också mot FIFA?
Örebro deportivista
2009-10-14 00:03
ÖSK-Karl/

Gällande spelarinvest, så är skillnaden den att där har inte spelarinvest någon rätt till spelaren utan enbart en viss procent på en eventuell framtida försäljningssumma (som bara utfaller om/när klubben vill sälja spelaren).
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-14 00:02
deportivista //Men visst, du har en poäng. Det skulle kunna ställa till problem. Men jag skulle vilja att en jurist tittar på det där.
Örebro deportivista
2009-10-14 00:01
Poängen är att så fort ett avtal skrivs mellan spelaren och klubben, så är eventuella avtal som har skrivits mellan spelaren och t ex ett investmentbolag ogiltiga. Investmentbolaget kan alltså inte påverka klubbens beslut om att sälja/låna ut/eller inte spela en viss spelare.

Naturligtvis kan investmentbolaget skriva ett avtal där spelaren blir skyldig att ersätta dem ifall han väljer att inte "lyda" när han väl blir Bosman (t ex att Man City betalade 25 miljoner pund för Tevez trots att han var "Bosman"). Just detta skulle dock tala mot att spelare är sugna på att lägga sin framtid i händerna hos ett investmentbolag även om de får några miljoner i "sign-on" bonus.
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-13 23:58
Hm..det där reglerar kontraktet mellan spelare och klubb.

"En professionell fotbollsspelares kontrakt endast kan ingås av en fotbollsförening och dess rättsliga
enhet. Sådan enhet definieras enligt National Club Licensing Manual / förordningar som
licens sökande. Det måste vara ett direkt eller indirekt medlem av den nationella fotbollsförbundet
och / eller professionella ligan och reguljära. Någon annan juridisk person får inte ingå ett
spelare kontrakt utan föregående skriftligt medgivande från den behöriga nationella fotbollförbundet. "

fast det där undrar jag om det rättsligt skulle hålla om de inte godkänner ett "bemanningsföretag" som rättsliga enhet
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-13 23:54
deportivista//

Hårdrar man det du skriver om FIFA så bör ju det även gälla Spelarinvest, upplägget är ju egentligen detsamma, bara det att Spelarinvest har slut på pengar och att det där är lite för många kockar på samma soppa.
Örebro deportivista
2009-10-13 23:53
Från "European Football Player Contract Minimum Requirements" (se länk)

A professional football player contract can only be concluded by a football club and its legal entity. Such entity is defined according to the National Club Licensing Manual/Regulations as license applicant. It must be a direct or indirect member of the national football association and/or professional league and be duly registered. Any other legal entity may not conclude such a player contract without the prior written consent of the competent national football body.

...

The employment contract must contain all rights and duties between the signatory parties (employer and employee). No further contract should cover the legal relationship between the two parties. If another agreement exists or is signed at a later stage then the parties are obliged to refer to this agreement or to any subsequent employment agreement.

Örebro Kurt von Traatt
2009-10-13 23:49
ÖSK-Karl// Ja, för ett fotbollslag måste ju juridiskt i dag vara att betrakta som vilken arbetsplats som helst?
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-13 23:47
KvT//

Du var snabbare ;)
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-13 23:46
deportivista//

Det lär FIFA få svårt att stoppa rent juridiskt. Det är ju som att förbjuda vilket uthyrningsföretag som helst?
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-13 23:44
deportivista //Det där kände jag faktiskt inte till. Men hur ställer det sig till EU regler när det gäller t ex bemanningsföretag? Är det "testat" mot det?
Örebro deportivista
2009-10-13 23:39
ÖSK-Karl/

Det är stenhårt så, nuförtiden. Din idé kan nog stöta på annan patrull också. Det är rätt vanligt i sydamerika just sådär att spelares kontrakt ägs (helt eller delvis) av agenter/investmentbolag, men det är något som FIFA jobbar med att förbjuda, och det kan eventuellt finnas nationella regler som gör att det inte är tillåtet i Sverige. Så är t ex fallet numera i England efters soppan med Carlos Tevez och Javier Mascherano som var "utlånade" till West Ham för några år sedan (nu har de skrivit "normala" kontrakt med Man City och Liverpool, där "övergången" betalades till agentfirmorna).
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-13 23:33
deportivista//

Sådant du skriver om måste noga kontrolleras via advokat till SvFF. Men frågan är om det verkligen kan vara förbjudet att kontakta spelarens agent?

Det om att sitta i rävsax är jag inte orolig för, om det skulle vara så olyckligt att ÖSK inte vill ha en supertalang till en "låg" lön, då får man helt enkelt placera honom i en annan klubb.
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-13 23:29
deportivista // Då förstår jag. Missade det. Sorry.
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-13 23:28
Mittåt//

Oremo och Ekong är både för gamla och för dyra för att vara intressanta. Här gäller att hugga bosmanspelare, igår skrev jag svenska sådana, men det kan gärna även vara unga "stjärnor" från hela Norden som inte kan tacka nej till 2 miljoner. Självklart måste man också vara beredd att skriva in i deras kontrakt att de får gå för en fastställd summa och då få en viss del av vinsten. Undantaget sommarfönstret.
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-13 23:28
Mittåt // Men det bygger ju på att alla klubbar satsar samma resurser och samma kompetenta scouter i sin scouting. Det tror jag inte ett ögonblick på. Möjligen att alla har samma löneutgifter på det kontot men inte att alla lyckas lika bra. För då vore ju det scenario du beskriver redan ett faktum. Och det är det ju långt ifrån.

Däremot kan en lyckad spelare i lag A misslyckas i lag B. Men det kan ju bero på 1000 olika faktorer. I grund och botten kanske att Tränare A som ville ha honom ersatts av Tränare B. Som ett exempel.

Malmö är en klubb som varit oerhört framgångsrik när det gäller försäljningar och varför har inte ÖSK kopierat det? Jag tycker du förenklar det för mycket.

Örebro deportivista
2009-10-13 23:25
KvT/

Jag läste bara ÖSK-Karls exempel om att kontakta spelare i juniorlandslag något år innan deras kontrakt går ut.

ÖSK-Karl/
Nej, det är sant att man kan hävda att investerarna inte är representanter för klubben, men det skulle ändå bli svårt att "få skriftligt" på att spelaren ska få pengar förutsatt att han senare skriver på för ÖSK utan att den kopplingen skulle göras uppenbar (alternativet är ju att ÖSK inte heller behöver erbjuda ett Bosman-kontrakt för den aktuella spelaren, men då sitter ju investerarna i en rävsax - de har lovat att betala en "sign-on" till en spelare som inte kan/får skriva på.)

Den som inte tror att ÖSK skulle utredas (och fällas) av SvFF för något sådant räcker upp en hand.
Örebro Mittåt
2009-10-13 23:18
KvT// Ja, jag tror att alla klubbar har i princip samma möjlighet att lyckas/misslyckas med sina värvningar.

Man skall dock vara på det klara med att i dagsläget de flesta klubbar värvar spelare utifrån det egna lagets behov och inte utifrån ett investeringsperspektiv.

Men, om någon klubb skulle visa sig väldigt framgångsrik när det gäller att tjäna pengar genom vidareförädling av spelare skulle övriga klubbar snabbt kopiera konceptet.

Att det trots allt inte är så lätt att värva spelare visar till exempel Djurgårdens erfarenheter från förra årets sommarkampanj. Haginge, Oremo och Ekong var alla framträdande spelare i sina resp. klubbar och ansågs väl ha ytterligare utvecklingspotential. I Djurgården floppade alla tre mer eller mindre. Ändå var de som allsvenska spelare säkert grundligt kartlagda av Djurgårdens spelarscouter.

Beträffande Jawo så är det för tidigt att säga om han blir en flipp eller flopp i Elfsborg. Så här långt har det väl mest varit en flopp. Beträffande Elfsborg och Gefle så värvade boråsarna före denna säsong en annan spelare från Gefle. En mittback som heter Wikström. Klar flopp så här långt.

Örebro ÖSK-Karl
2009-10-13 23:16
Stolpfuskar-Kim gör så att hela AS måste börja redan 12/3, se text-TV, man kan undra om Lagrell flyttat hela AS om Kim stått i ÖSK? Hade varit bättre att stänga av honom i minst 10 AS-matcher.
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-13 23:13
deportivista //varför skulle man tvingas bryta mot reglerna och kontakta spelaren före tillåten tid vid användandet av detta koncept?
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-13 23:11
deportivisa//

En klubb får inte ta kontakt med en kontrakterad spelare, men att ett rent investmentbolag skulle vara förbjudna har jag svårt för att tro?
Örebro Godfoten
2009-10-13 23:08
Fan vad bra skrivet deportivista. Håller med dej på alla punkter.
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-13 23:08
apskallen//

Vi har diskuterat din farhåga idag och den är mycket riktigt något som kan själpa det hela. Därför är vi väldigt angelägna om att medlemmarna "köper" upplägget.

Just nu är vi bara tre som talar om detta, men vi vet två till som skulle haka på direkt. Jag kan också säga att det skall till oerhört stora pengar om vi skulle riskera ett guld genom att sälja en eftertraktad spelare under sommarfönstret. Då skall ersättaren vara snabbt på plats.

Fick rysningar när jag såg att Lennart tänkt sälja Alvbåge o Porokara i somras. Porokara hade väl varit möjligt att hitta en ersättare för, men Alvbåge? Det finns ju även ett vinterfönster. Se länk.
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-13 22:58
Mittåt // Det där resonemanget förstår jag inte riktigt fullt ut. Du bygger det på att först och främst har alla lag samma förmåga att hitta samma talanger. Alternativt har alla lag samma resurser att erbjuda samma spelare samma tillgångar för den som skriver på. I vissa fall kan det säkert föreligga så. Men då kan man ju undra varför just Elfsborg köpte Jawo och att inte de övriga 15 klubbarna i allsvenskan bjöd på samma spelare. Likaså varför just Gefle och inte resten av lagen i AS hittade i Jawo i de lägre divisionerna.

Sedan är det säkert så att vissa av "produkterna" kanske skulle floppa alternativt bli kvar i klubben lång tid och inte generera intäkter i en försäljning som tänkt. Men det är en affärsmässig risk som måste kalkyleras in.

När det gäller egna produkter som tex Mackan så har man ju försprånget gentemot konkurrenterna att man redan har spelaren. Vilket kan spela viss roll vid kontraktserbjudande.

Annons: