/fotboll/osk/forum/5484.aspx/fotboll/osk/forum/5484.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Zacharin
2009-10-14 19:03
Det är inte alltid rätt att följa reglerna och inte alltid fel att bryta mot dem...
Örebro Skägget
2009-10-14 18:31
Gurra2001: så det är bittert och spy galla om man tycker att DN har gjort bort sig totalt i fallet Dawit? Empati och humanitet verkar inte vara dina starka sidor.

Banderollen som ÖIS hade uppe var en humanistisk manifestation-inte en politisk.
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-14 18:18
Erki // Tack för tipset! Sitter och kollar matchen helt gratis! Coolt!
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-14 18:15
Gurra2001 // Härligt! Hoppas han visar samma form han haft i senaste landskamperna i ÖSK
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-14 18:14
När jag går till ÖSK-Ungdoms startsida reagerar mitt virusprogram direkt för trojan: HTML:Illiframe-C [Trj]

Örebro Gurra2001
2009-10-14 18:14
Porokara låg bakom Finlands 0-1 mål efter 10 min!
Örebro Erki
2009-10-14 18:13
1-0 till Finland av Jonathan Johansson.
Porokara gör en patenterad överstegsfint och rycker ner mot kortlinjen. Slår ett fint inlägg som nickas ner av Eremenko till Johansson som petar in bollen.
Örebro Erki
2009-10-14 17:56
Nu ska jag kolla in vad Roni hittar på gegen Deutschland.

För er som inte har Viasat Fotboll så såg jag att det fanns en stream på ATDHE.net.
Örebro Gurra2001
2009-10-14 17:22
Erki// "Tycker det är hemskt att SvFF har infört regler som strider mot yttrandefriheten."

I public service SVT/SR får man inte göra reklam eller sprida politiska budskap hur som helst.

Det finns ett problem med människor som vill springa in på plan, tända bengaliska eldar, ha politiska budskap på arenorna och allt annat man inte får göra.

Personerna har inte hjärnan för att förstå att man inte ska begå regelbrott eller så har de en dålig uppfostran.

Det är människor som slänger in saker (som smällare på Alvbåge), tar andra människors ägodelar (Malmös flagga), tänder eld på bengaler osv osv som inte kan skilja på rätt och fel. Det är den som gör fel som är boven. Det finns ett tydligt regelverk och Örgryte är boven. På samma sätt som boven var han som kasta in smällaren mot Alvbåge, inte Alvbåge som sa ifrån. På samma sätt som boven var Jidsjö och inte NA.

Vissa kommer aldrig att förstå, vissa kanske förstår nu, vissa saker är rätt och vissa saker är fel.
Örebro Godfoten
2009-10-14 17:21
Erki//
Kan bara hålla med om allt du skriver. Patetiskt av SvFF är det.

40 minuter till avspark. Porokara från start igen. Lär väl bli en del defensivt jobb för honom i dag.
Örebro Erki
2009-10-14 16:59
"Låt Yunus stanna" och "Justice for Yunus" borde även det kunna ses som politiska budskap om man ser till ÖIS-fallet.

Disciplinnämnden är ett stort skämt med sina godtyckliga bedömningar, de följer regler till punkt och pricka i vissa fall för att undgå reglerna i andra fall etc.

Tycker det är hemskt att SvFF har infört regler som strider mot yttrandefriheten.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-10-14 16:51
"Låt Yunus stanna" vad jag minns? Ett politiskt budskap riktat till Migrationsverket. Missförstå mig rätt, jag är lika lite emot Kubanernas "Låt Yunus stanna" som ÖIS "Free Dawit", men är givetvis emot bajen-fansens obehagliga banderoll som hyllade Jackie Arklöw. Skulle självklart också vara emot rasistiska budskap.. SvFF har ett vapen att till i dessa fall (Arklöw(hyllande av mördare)/rasistisk budskap), men de har också en möjlighet att avstå att använda vapnet, som de gjorde i fallet "låt Yunus stanna". Det hade de också kunnat i Dawit-fallet
Örebro LP
2009-10-14 16:39
Tror bara de haft banderoller som "Kämpa Yunus" eller "Yunus är en av oss". Kan knappast vara politiskt. Men som någon konstaterade angående ÖIS, 10 000kr var det kanske värt med tanke på uppmärksamheten. Dessutom gick väl GT in och betalade
Örebro Godfoten
2009-10-14 16:37
Gurra//

Tycker du ÖSK skall bestraffas för banderollerna till förmån för att låta Yunus stanna? Det torde väl vara lika solklart som "Free Dawit", eller?
Örebro Blå Bergen Blues
2009-10-14 16:28
Appropå politiska budskap från läktaren så har väl kubanerna haft banderoller på läktarplats med stöd för Yunus?
Örebro Blå Bergen Blues
2009-10-14 16:27
Ämne: Ämne: Blå Ber....
Det synes som att han menar det dvs "att spelarna ska stå och stötta på läktaren när ÖSK går över lik?" ! Låter otrevligt..
Örebro LP
2009-10-14 16:17
Ämne: Blå Bergen Blues // ....
//Kurt Von Tratt. Menar du att spelarna ska stå och stötta på läktaren när ÖSK går över lik?
Örebro Marquis de Sade
2009-10-14 15:58
Ämne: Det finns regler som....
Gurra// ok bror duktig - vad tycker du om svff´s kampanj "stoppa rasismen" då - ska den inte bötfällas?
Känns ju jävligt konstigt att man friar fusk, men fäller detta.

Och förresten... vad i budskapet är politiskt?

Det hade varit så lätt att släppa detta för svff.
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-14 15:51
Blå Bergen Blues // Vi får hoppas att bara ÖSK spelarna gör det ;)
Örebro Blå Bergen Blues
2009-10-14 15:35
Den dagen ÖSK går över lik för att vinna SM-guld är jag givetvis inte med och stöttar på läktaren.
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-14 14:57
Det står att spelarna måste ha uppehåll/arbetstillstånd också, vid tidpunkten när matchen spelas (antar jag). Jag tycker diciplinnämnden silar mygg och sväljer kameler
Örebro Gurra2001
2009-10-14 14:49
Det finns regler som säger: Inga politiska budskap på arenorna. Får man då ett ärende där regelbrott har skett så skall straff utdömas. Regler är till för att följas, inga konstigheter. Örgrytes Isaac Dawit banderoll är ett uppenbart regelbrott och skall straffas.
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-14 14:32
Blå Bergen Blues// Köper inte resonemanget rakt av om arbitragemöjlighet minskar. Dels det handlar det inte om att öppna korvvagnar på torget. Något som alla kan. Dels så existerar redan liknande koncept idag. Dels så kan aldrig alla vara lika bra på att hitta talanger. Det kommer alltid finnas människor som har bättre näsa för det än andra (Typ Gefles Per Olsson), att hitta bra talanger försöker väl alla lag idag. Dels så handlar det inte bara om talanger utan kan lika gärna vara en redan etablerad spelare i ett utländskt alternativt AS lag. Då handlar det om att köpa spelaren. Något som redan idag görs med hjälp av pengar från finansiärer främst i Stockholmsklubbar.

Det kommer det ALLTID att finnas en marknad för spelare som har det lilla extra. Och det kommer vara omöjligt för alla att bli lika bra på det.

Med ert resonemang skulle man ju kunna säga att det är ingen ide för ÖSK att träna upp egna talanger, för eget bruk och med förhoppning för framtida försäljning med storkovan. Eftersom om andra lag ser att vi gör det
så gör de likadant och då kan ÖSK lika gärna lägga av. Spelare är individer som utvecklas olika, med olika egenskaper, som växer olika beroende på miljö, organisation och tränare. Det går inte att på samma sätt jämföras med bilförsäljning.

Min gamle chef lärde mig en sak:

"Det finns två typer av människor du kommer att stöta på när du lägger ett förslag:

1: De som först och främst ser hindren
2: De som först och främst ser möjligheterna.

Håll dig till människorna i kategori 2"

Slutligen tror jag att finansiärer i en håla som Örebro som skulle trycka in pengar i en sådan här verksamhet knappst gör det för att bli rik på kuppen. Majoriteten , precis som finansiärena i Stockholm, har i regel stort hjärta för klubben och skulle vara glad om det "bara gick runt". Det gör det inte idag. Tvärtom. Kassakistan ser man botten på. Då kanske man måste försöka hitta en annan strategi.
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-14 14:00
BBB//

Dax att vakna, folkhemstanken var fin men dog under 70-talet, idag är det så illa så kapitalet styr fotbollen. Vad vet jag, du kanske hellre ser ÖSK i divI mot att ta emot pengar och spelare ifån de hemska kapitalisterna? Men jag vill se ÖSK vinna Allsvenskt Guld, för att nå dit är jag i princip beredd att gå över lik.

Ungefär som Fhallander och ishockeyn, jag tror att han inom 10 år tagit Örebro till elitserien trots alla käftsmällar han fått/får på vägen dit.
Örebro Mattias69
2009-10-14 13:14
Kom igen nu gott folk, det finns fortfarande biljetter kvar till Kubanernas supporterresa till Bromma! Vi är ett gäng redan men det hindrar inte att vi blir fler på bortasektionen. Skit i om du inte känner någon i Klacken eller inte kan ramsorna utantill. Alla som håller på ÖSK är välkomna med!!!
Örebro Godfoten
2009-10-14 12:10
Klockan 18 i dag på Viasat Fotboll: Tyskland-Finland. Med tanke på Roninhos "succé" senast så borde han ju finnas med från start även i dag mot Ballack & Co. Jag skall i alla fall bänka mej.
Örebro osarn
2009-10-14 11:55
Blir det någon isaac dawit banderoll? Hoppas det!!!
Örebro Blå Bergen Blues
2009-10-14 09:32
Detta forum tycks nu, av gårdagens diskussioner att döma nästan helt ta sin utgångspunkt från en enda persons egocentricitet? Jag vill helst gärna inte ge mig in i den debatten, men gör helt kort ett litet undantag: Jag vet inte hur realistiska dessa idéer resp i hur grad de är uttalade symtom på megalomani, men idén om att "manipulera" unga människor att svika sin klubb/bryta mot reglerna genom att utlova "snabba cash rakt ner i fickan" (dvs spela på den unga människans egoism) är mig motbjudande. I den svenska fotbollen, liksom i idrottsrörelsen i stort arbetar en stor mängd människor till mycket låg ersättning alt ingen alls. Det är i den miljö där idrotten är en folkrörelse och där respekten för allas lika värde utgör bas, det är där som den svenska talangen utvecklas. Därför är det givet att regelverket måste skydda de små klubbarna så att de får en rimlig ersättning för de talanger de skapar och inte tvärtom. Inga "riskkapitalister" som smyger i buskarna och lovar "snabba cash rakt ner i fickan", tack.

I övrigt instämmer jag i vad Mittåt skriver. Marknadsekonomin funkar ju så att om en nisch står "oerövrad" så finns kortsiktig arbitragemöjlighet, men ju mer fungerande marknaden är, desto snabbare sker utjämning och arbitragemöjligheten försvinner.
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-14 08:35
Saywee// Nej, Svennis uppfann inte press på bollhållare men han var en de de första att använda det i Sverige
AIK Saywee
2009-10-14 01:43
En liten nattfundering ... min kompis i det lilla halländska fiskeläget är urgaisare och tjötar alltid fotboll i sin butik med allt och alla.

I går sa han två saker som jag undrar lite över, utan att ha några egna svar.

Två saker har enligt honom hänt, som revolutionerat "den moderna fotbollen" sedan den "uppfanns" på 1800-talet.

1. på 1930-talet "uppfann" Arsenal en rak fyrbacklinje, vilket skapade ideliga offsider för motståndarna, så sker ofta än i dag för många lag ...?

2. Svennis "uppfann" detta med att "gå på bollhållaren", missar den första att sno bollen kommer nästa som stressar på ...?

Vad vet jag!?
Annons: