/fotboll/osk/forum/5470.aspx/fotboll/osk/forum/5470.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Ericson
2009-10-15 21:56
Väldigt tråkig och lång diskussion på forumet just nu...
Örebro Blå Bergen Blues
2009-10-15 21:45
ÖSK-Karl// Till mig: "..jag är inte speciellt känslig, bara när det gäller personer som sänder ut dåliga vibbar, dit hör du och platsar helt klart i KvT:s exempel 1 från igår"

Skrev Traatten (f'låt, herr Stork) en lista igår?? Missade den totalt. Vad gick den ut på?
Örebro Blå Bergen Blues
2009-10-15 21:39
Ämne: BBB//

Du har fatt....
ÖSK-Karl// Jag håller med dig om flera saker. Målvakts-Kim skulle få en lång avstängning tycker vi båda. Jag tycker två år, du något kortare ;)
Vi båda tycker att Per Johansson är en osedvanlig talang. Jag tycker att han är en otroligt klok och duktig spelare värd mycket mer speltid. På hans sätt att spela kan man inte förstå att han är så ung. Rätt hanterad är han landslagsman inom några år.

Det jag är ute efter är hur avtalet skulle (kunna) vara konstruerat för att investmentbolaget skulle kunna "gripa in" och "beordra" uthyrning av "sina" respektive spelare? Ska det stå, typ "Om spelare X inte får spela merän 50% av total speltid i allsvenska- resp cupmatcher under säsongen äger investmentbolaget rätt att på eget bevåg hyra ut spelare X till annan klubb"? Eller? Jag undrar
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-15 21:32
LP//

Du tror inte det är vanligt förekommande bland agenter redan idag möjligen?

Affärsidén är att hela tiden hålla ÖSK med bättre o bättre spelare, samtidigt som investerarna får rimlig ersättning för sin risk.
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-15 21:27
BBB//

Du har fattat saken rätt, berra och Per Johansson är två exempel på spelare som skulle hyrts ut i somras.
Örebro LP
2009-10-15 21:26
Ösk-Karl//

Återigen, det som jag reagerar på är att man ska ha som affärsmodell att förmå spelare att inte förlänga sina kontrakt med sin nuvarande klubb, utan mot pengar i egen ficka gå gratis som bosman till en annan klubb.

Ingenting annat
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-15 21:24
BBB//

Nej, jag är inte speciellt känslig, bara när det gäller personer som sänder ut dåliga vibbar, dit hör du och platsar helt klart i KvT:s exempel 1 från igår.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-10-15 21:24
ÖSK-Karl// Skillnaden består alltså egentligen bara i avtalsvillkoren mellan ÖSK och investmentbolaget/Spelarinvest menar du? Jag frågar inte för att provocera, utan bara för att förstå.

Tolkar det som att det investmentbolag du förespråkar inte ska kontakta några spelare på eget bevåg, utan enbart på initiativ av, alt godkännande av ÖSK, rätt?

Det ska finnas en klausul om att om den/de spelare investmentbolaget köpt inte får tillräcklig speltid ska investmentbolaget ha rätt att hyra ut spelaren till annan klubb? Rätt? Hur ska "tillräcklig speltid" bedömas? Vem/vilka bedömer?

Frågar inte för att provocera utan för att förstå..
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-15 21:21
LP//

Återigen, spelarna i Forward hade ändå inte varit intressanta p.g.a att de inte är etablerade AS-spelare. Jag tror Forward fick betalt.

Men är det genom att sälja spelare till Malmö av Skoogs kvalitéer du även vill se ÖSK jobba i framtiden för att undvika kk?
Örebro Blå Bergen Blues
2009-10-15 21:14
Ämne: Blå Bergen Blues// Traatten: &....f'låt! Du är lika känslig som paret "Storch" i första Sällskapsresan? Haha!
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-15 21:13
BBB//

Invesmentbolaget är tänkt att ha samma kontakt med ÖSK som Spelarinvest, den stora skillnaden är att spelaren inte skall ruttna bort av utebliven speltid. Detta är till gagn både för spelaren och investmentbolaget. Sedan om det är tillåtet med sådana kontrakt måste SvFF svara på innan vi går vidare.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-10-15 21:13
Ämne: BBB//

Angående Pä....
...r Ericsson o Deje: Frågan kvarstår: Hur tänker du att Deje ska få del av solidaritetspengen genom ditt koncept om du genomför ett köp av honom enligt ditt koncept?
Örebro LP
2009-10-15 21:11
//KVT

Malmö köpte Niklas Skoog och då fick ÖSK betalt för honom, det räddade klubben från konkurs. Malmö har även köpt spelare av Forward men även då fick väl Forward betalt? Eller tog spelarna pengarna i egen ficka och lämnade Forward med tom plånbok och lång näsa?

Skillnaden tycker jag är om den klubb som spelaren har kontrakt med samt de som utbildat spelaren får pengar eller inte.
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-15 21:09
Blå Bergen Blues// "Av ditt svar till Traatten" Hehe....von Traatt om jag får be ;0)
Örebro Blå Bergen Blues
2009-10-15 21:05
ÖSK-Karl// Du svarade inte på mina frågor: "När ska kontakten tas med spelaren, dvs hur lång tid innan tiden för dennes kontraktsutgång?" resp "Vem/vilka ska bestämma vilka spelare som ska kontaktas (för att förmå honom att inte förlänga..)? "Du" eller ÖSK?"

Med "du" i den andra frågan menar jag förstås alltså det investmentbolag du förespråkar.

Av ditt svar till Traatten att döma så ska alltså spelaren inte kontaktas innan 6 månader innan kontraktets utgång om jag förstått det hela rätt.

Min andra fråga är ju av central betydelse. Investmentbolaget torde väl rimligtvis ha nära kontakt med ÖSK, för annars vore det närmast absurt om bolaget väljer att stoppa pengar i fickan på spelare ÖSK inte vill alt. är tveksamma till att ha/få?

Nåja, utveckla gärna.
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-15 20:58
KvT//

Jag är som dig en misstänksam typ, det har man fått lära sig genom livets hårda skola. Jag tror också det är vanligt med underhandskontakter. Kan det vara anledningen till att inte Lennart får Astvald att skriva nytt kontrakt möjligen?

Kanske Hasse Borg ligger och fiskar eller någon fuskande Göteborgsklubb?
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-15 20:52
BBB//

Angående Pär Ericsson o Deje, antar att Deje fick lite betalt av Karlstad. Men tänk så fula Gais var som kontaktade Pär och fick honom som bosman.

Synd om Deje i det fallet, bara att hoppas för dem att Pär blir dyrt såld och att de då får solidaritetspengar.

Många fula fiskar ute på marknaden, men ÖSK skall väl bara stå och se på när närliggande spelare försvinner (även de egna talangerna) som bosman, eller vad tycker du? Dessutom vore det väl helt bedrövligt om ett Investmentbolag gick in och räddade spelare till ÖSK, eller.....?
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-15 20:50
LP// eh...Men Malmö köper ju dem ändå? Skillande är att Malmö har pengar det har inte ÖSK. Och oavsett om en klubb eller ett investmenbolag köper en spelar så blir det ju per automatik ett erbjudande om ett nytt kontrakt som naturligtvis gör att spelareninte förlänger med nuvarande och går som Bosman. Skillnaden är egentligen bara vem som står för fiolerna och vem som får fiolerna vid försäljning.

Ytterliggare en skillnad som nämndes tidigare är att om ÖSK:s tränarstab, trots att de varit med och önskat spelaren, inte nyttjar denne, inte ens på bänken skulle det föreligga en klausul som ger investmenbolag rätt att hyra ut spelaren till annan klubb. Självklart en klubb som spelaren själv skulle gå med på att tillfälligt spela i.

Det handlar ju både dels för investeringsbolaget att vårda sin investering samtidigt som spelaren naturligtvis vill ha speltid och utvecklas.
Så kan S:I idag inte göra med t ex Berra. Utan han får snällt sitta och ruttna bort någonstans.
Örebro LP
2009-10-15 20:34
KVT//

Det som jag reagerar på är att man ska ha som affärsmodell att förmå spelare att inte förlänga sina kontrakt med sin nuvarande klubb, utan mot pengar i egen ficka gå gratis som bosman till en annan klubb.

Om ett investmenbolag knutet till malmö köpte upp våra unga lovande spelare på det sättet, kan jag tänka mig att inte alla på forumet skulle applådera.
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-15 20:23
ÖSK-Karl// Ok, du hann emellan ;)
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-15 20:21
LP // Jag vet inte riktigt hur reglerna ser ut exakt. Jag vet bara att en spelare som har 6 månader eller mindre kvar av sitt kontrakt har rätt att förhandla med andra klubbar. Såvitt jag har förstått måste man inte fråga klubben om lov då. Men de kanske gör det ändå.

Jag kan då inte förstå att det skulle uppfattas som oetiskt att följa spelreglerna ovan.
Örebro ÖSK-Karl
2009-10-15 20:19
KvT//

Du kan vara lugn! Man har tydligen inte rätt att även som Investmentbolag rätt att kontakta spelare innan kontraktet 6 månader före kontraktets utgång, däremot har man rätt att kontakta spelarens agent för att förvissa sig om löptiden på ett kontrakt om jag förstått saken rätt.
Örebro LP
2009-10-15 20:14
KVT//

Du skriver "kontakta spelare när det är brukligt". Men är det inte brukligt att kontakta klubben som spelaren har kontrakt med först innan man kontaktar spelare, eller är det "fritt fram" när spelaren har 6 månader kvar av kontraktet?

Sedan är det kanske en sak vad som är juridiskt gångbart och vad som är etiskt och moraliskt gångbart. De två senare kan man ju förstås välja att skita i. Frågan är vad som är bäst i längden och vad som gynnar ÖSK mest?

För det är väl det vi alla vill.
Örebro Conjuration ★
2009-10-15 20:10
Hittade den här Alvbåge-chattsammandraget från expressen via LAvbåges blogg. Guuud vad jag älskar Alven och hans personlighet! På ett heterosexuellt sätt förstås
Örebro Blå Bergen Blues
2009-10-15 19:22
Så här skriver Västerortstidningarna i samband med en intervju med Michael Almebäck inför BP-ÖSK: "..I en av de första matcherna i allsvenskan neutraliserade Michael Helsingborgs landslagsstjärna Henke Larsson. På läktaren satt en imponerad scout från holländska storklubben PSV Eindhoven. Michael kunde ha gått utomlands som Bosman och fått en slant i egen ficka. Istället skrev han på för ÖSK till 2011. - Jag var inte redo att flytta, ville hellre stanna i Örebro som har gett mig chansen och trott på mig"..

En fråga vi kan ställa oss är ju om det är spelare som Almebäck eller kanske såna som PFO (eller GMMP - "ge mig mera pengar") som vi vill ha i det lag vi älskar?

I övrigt tycker Michael att Örebro är "lite småstadsidyll" - jag trodde det var sånt man sa' om typ Askersund och så... ;)
Örebro Blå Bergen Blues
2009-10-15 19:11
ÖSK-Karl// Vem/vilka ska bestämma vilka spelare som ska kontaktas (för att förmå honom att inte förlänga..)? "Du" eller ÖSK?
Örebro Blå Bergen Blues
2009-10-15 19:00
ÖSK-Karl// När ska kontakten tas med spelaren, dvs hur lång tid innan tiden för dennes kontraktsutgång?
Örebro Kurt von Traatt
2009-10-15 18:41
hmz...Jag var också lite inblandad i denna debatt tidigare med några inlägg och tyckte det var ett bra förslag med riskbolag och långa kontrakt och allt.

Däremot missade jag nog att man skulle kontakta spelare mitt under kontrakts-perioden. Det vet jag inte om jag skulle stödja. Tror det skulle kunna bli ganska mycket störningar även för våra egna spelare om det ringde agenter hur som helst och erbjöd summor.

Min tanke var nog mer att man kontaktar spelare när det är brukligt. Dvs antingen under de sista 6 månaderna om spelaren inte vill förlänga för sin nuvarande klubb eller som brukligt är i slutet på säsongen. Vill man få över en kontraktsbunden lovande talang från en klubb längre ned i seriesystemet under tex sommarfönstret så ska man så klart kontakta den klubben och be om lov att förhandla. Och då skall man naturligtvis betala erforderlig övergångssumma till klubben eller nå någon annan typ av överenskommelse.

Nu är jag en liten misstänksam typ och jag tror nog säkert det i dag redan förekommer underliggande kontakter av intresserade klubbar-agenter-spelare lite diskret här & där. Men jag kan ha fel. Men ibland är det lite misstänksamt när en spelare plötsligt vägrar förnya och strax efter sitter med erbjudande från annan klubb. Ibland chansar kanske spelare men jag tror nog ofta att spelaren på det ena eller andra sättet fått vinkar.

Men i stora skulle jag gärna se en ÖSK Karl lösning. Vissa saker får man kanske modifiera osv. Likaså om det är juridiskt gångbart att göra så. Men sådant går alltid att lösa.

Örebro Blå Bergen Blues
2009-10-15 18:37
ÖSK-Karl// "Solidaritetspengen känner vi till och den är bra. Den tror jag inte går att rucka på" skriver du - Då måste jag erkänna att jag inte riktigt förstår. Säg nu att "du" vill "köpa" Pär Ericsson i GAIS genom den beskrivning LP gjort nedan (något omskrivet): "...kontakta honom nu när han är kontraktsbunden till GAIS och därigenom förmå honom att inte förlänga sitt kontrakt med GAIS utan invänta Bosman och då gå 'gratis' till ÖSK mot att han får pengar rakt ner i egen ficka" - Hur menar du då att hans moderklubb Deje ska kunna få del av någon sorts Solidaritetspeng vid övergången till ÖSK?
Örebro LP
2009-10-15 18:05
Ösk-Karl//

Du har uppfattat mig helt rätt, jag vill att ÖSK ska förlänga kontraktet man redan har med Astvald.

Jag har kanske uppfattat dig fel?

Jag uppfattar ditt förslag som att man ska kontakta spelare som idag är kontraktsbundna med andra klubbar. Förmå de att inte förlänga sin kontrakt med nuvarande klubb utan invänta Bosman och då gå "gratis" till ÖSK mot att de får pengar rakt ner i egen ficka.
Det skulle jag i så fall anse vara en smula oetiskt.

Jag skulle inte uppskatta om t.ex. Malmö redan hade kontaktat Astvald och betalat honom pengar för att han inte ska förlänga sitt kontrakt med ÖSK utan gå "gratis" till Mamlö

/edit, jag stavar som en kruka
Annons: