/fotboll/osk/forum/545.aspx/fotboll/osk/forum/545.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Mäster Estragon
2016-08-11 11:02
Vilket larv!

Vill du sjunga så sjunger du. Vill du inte sjunga så sjunger du inte.
Örebro Minatankar
2016-08-11 10:36
Namn: DaSa
Sänt: 2016-08-11 10:27 Ändrat: 2016-08-11 10:28:51
//

Mycket kloka synpunkter.
Örebro DaSa
2016-08-11 10:27
Om nu de aktuella affärerna går igenom idag så skulle jag gissa att vi har slagit ett nytt rekord i hög omsättning i ett sommarfönster. Eller kan någon komma ihåg om vi har haft en liknande omsättning i modern tid? Det intressanta är att vi till 10/11 kan ställa upp med en startelva bestående av truppspelare som fanns i våras och ha ett minst lika starkt lag. T.ex: Jansson - Har varit lika bra som Rinne i senaste matcherna. Dajje - samma som i våras Moberg - samma som i våras Iron-Mike - samma som i våras men nu är han även i form Ring - samma som i våras men lite bättre tack vare sin rutin Broberg - samma som i våras (tyvärr fortfarande ur form) RÅP - samma som i våras Nordin - samma som i våras Maic - fanns i truppen i våras, lägre högsta potential än DG men jämnare. Astrit - samma som i våras Sköld - enda nya spelaren i startelvan som inte fanns i truppe innan. Typ lika bra som Kalle och Crespo (när han är ur form) Så den stora skillnaden är att bänken är mycket bättre. Finns flera spelare som kan förändra en matchbild och även har potential att bli riktigt bra allsvenska spelare. Däremot så säger jag inte att det kommer att bli startelvan ovan som startar mot Häcken. Om t.ex. Dajje känner av sin skada så är det lika bra att börja spela in Lorentzson direkt. Vill även se längre inhopp från Ayaz, Omoh och Besara . Eftersom jag har en förmåga av att skriva långa inlägg så är det bäst att avsluta med en sammanfattning. Om vi inte har skador eller avstängningar så borde inte den höga omsättningen påverka startelvan. Däremot så kan gruppdynamiken har ändrats, är svårt att sia om när man inte sitter med inne i omklädningsrummet:)
AIK Nissesson
2016-08-11 10:07
"Vad som gäller på en arbetsplats är något man gör upp från början. Då uppstår inte det problem du anger. För det andra kan man styra lönekriterier så att den som kör sitt eget race inte premieras fullt ut, utan först i den stund hon/han jobbar för helheten och hjälper sina medarbetare."

Vad gäller vid oavlönade arbetsplatser, disken, tvätten, sophanteringen och mycket mer i hemmet och på andra platser?

(Jag funderade nog främst över vad som idag är en "arbetsplats")
Örebro Motgångssupportern
2016-08-11 09:59
@Minatankar:

Nja. Jag har lite svårt att hålla med. Ska Janne Andersson i samband med landslagsuttagningar säga till spelarna: "Jag vill gärna ha med dig i mitt landslag. Men då måste du sjunga. Och vill du inte sjunga så måste du mima. Annars får du inte vara med." Jag har väldigt svårt att koppla det till PR och ett bra ledarskap.

Sedan har jag lite svårt för termen "modernt ledarskap", som vore det att likställa med bra ledarskap. Samma ledarskap funkar inte i alla organisationer och idrottslag. Varje ledarskap måste anpassas efter den specifika gruppen, ibland måste det vara auktoritärt och ibland väldigt individanpassat.

För att knyta an till ursprungsfrågan vill jag ändå hävda att läpprörelser i samband med nationalsången är av mindre vikt. Att nationens PR påverkas av detta ser jag som direkt felaktigt, snarare skulle det få motsatt effekt om folk stod och mimade.
AIK Nissesson
2016-08-11 09:56
Men herregud, vad är detta för aktuell debatt?

Många spelare kan nog inte vår nationalsång oavsett var man är född, uppvuxen eller så vidare, mer än att de vill leva och dö i Norden.

Å det vill jag också, helst leva.

Några spelare kan säkert andra nationalsånger, mer eller mindre utantill ...

Att som ledare tvinga folk att sjunga verkar lite diktatoriskt, för om man har dålig sångröst, inte kan texten eller samtycker med den, kan det bli lite knepigt.

Fast jag själv har oerhörd respekt för och kärlek till det svenska, inklusive nationalsång och flagga.

Heja SVERIGE !!!
Örebro Osvaldo
2016-08-11 09:52
@Minatankar:
Håller ofta med dig och du framstår som klok som en bok. Här tycker jag att du är lite snett på det. Som jag ser det handlar det om vad nationalsången har för symbolvärde för den enskilda individen. Det handlar inte om att vissa får gräddfil eller pissar på den svenska flaggan; det handlar om en förbundskapten som saknar känsla för vad nationalsången i praktiken står för hos många. Tycker att Astrit motvilligt motiverar det på ett tänkvärt sätt. Men skälen är nog lika många som individerna. För egen del skulle jag aldrig sjunga nationalsången; trots att jag bevisligen har svenska rötter sen 1500-talet och inga problem med att sjunga offentligt. Om en arbetsgivare skulle begära att jag sjöng den skulle jag, förutom att i allmänhet tycka det var märkligt, bli fundersam över hur bra ledarskapet egentligen är. Nu är Andersson i en tacksam position då han tar över efter en clown. Efter det här utspelet är, i mina ögon, smekmånaden över. Nu kommer han bedömas enbart efter prestation från match ett.
Örebro Minatankar
2016-08-11 09:28
@Motgångssupportern:

Vad som gäller på en arbetsplats är något man gör upp från början. Då uppstår inte det problem du anger. För det andra kan man styra lönekriterier så att den som kör sitt eget race inte premieras fullt ut, utan först i den stund hon/han jobbar för helheten och hjälper sina medarbetare.

För det andra handlar modernt ledarskap om att man inte kan säga en sak och göra en annan. Om man ger efter i ett avseende har man snabbt undergrävt sitt ledarskap. Jag talar inte alls om något gammaldags auktoritärt ledarskap. Tvärtom. Tror på att var och en ska vara sin egen chef så långt möjligt.

Ok att inte vara med på enstaka fikamöten, personalmöten eller personalfester. Men om det blir ett mönster ingår det inte i arbetets villkor. Men det är verkligen småsaker i jämförelse med hur man representerar sin arbetsgivare i officiella sammanhang, speciellt om det sker infe hundratals miljonerTV-tittare.

Jag har inte skrivit att man ska tvinga något att yla. Tvärtom skrev jag att man kan låtsas sjunga genom att mima om man nu är omusikalisk.

Örebro Roswall
2016-08-11 09:27
@Lekiller:

Ja, så är det ju. Ständigt denna ovisshet. Om man har fått signaler från Astrit att han är på g, så borde vi få se ett nyförvärv idag!
Blir en spännande dag, får se hur det blir med DG, Ekstrand-Hamren, Jonis och Besara...

För övrigt anser jag att frågan om nationalsången känns totalt orelevant, en onödig fajt för Janne att ta. Men så är jag politiskt sätt inte mycket för nationalromantik.
Örebro Motgångssupportern
2016-08-11 09:07
@Minatankar:

Nåja. Det är stor skillnad på ord och handling. Om en anställd på ditt företag är avsevärt mycket skickligare än de andra, såpass mycket skickligare att han faktiskt ensam bär upp bolagets vinst, då har jag svårt att se dig sparka honom för att han inte vill vara med på förmiddagsfikat. Även om du satt upp tydliga regler om att alla ska vara med på förmiddagsfikat.

Vi snackar om en sång innan match. Vissa gillar inte att sjunga. De gillar VERKLIGEN inte att sjunga. Att tvinga dem stå och yla bara för att chefen säger så är ju befängt. Det stör deras fokus och kan ha en påverkan på deras prestation i matchen. Sen får man vara så mycket chef man vill, men hur bra chef man är beror inte enbart på hur hårda nypor man har kring petitesser.
Örebro Minatankar
2016-08-11 08:54
ANGÅENDE DEN AKTUELLA DEBATTEN OM LANDSLAGSSPELARE SKA SJUNGA NATIONALSÅNGEN ELLER INTE

För mig handlar det inte om i det fall en enskild spelare vill sjunga nationalsången eller inte. För mig är det en ledar- och PR-fråga. Det är ledningen som avgör hur de anställda ska framträda i officiella sammanhang där man representerar sin arbetsgivare, oavsett om det gäller fotboll eller inte.

Om alla ska ha fotbollskläder på sig gäller det. Om alla ska ha kostym på sig gäller det. Om alla ska ha hatt på sig, gäller det. Om alla ska sjunga, eller låtsas sjunga, inför miljoner tv-kameror, så gäller det. Konstigare är det inte.

Ställer man inte upp på landslagets representationsregler har man inget i landslaget att göra, oavsett vad man heter. Jag skulle aldrig tillåta Zlatan att gå sin egen väg om jag vore förbundskapten. Jag skulle aldrig i livet låta en anställd ta över mitt eget ledarskap.

Det innebär inte att jag inte skulle lyssna på mina anställda och ge dem så mycket inflytande som möjligt. Men har jag tagit ett beslut så gäller det. Så enkelt är det även om jag anser att medarbetare så långt möjligt ska vara sina egna chefer och ta egna beslut inom ramen för överenskommelser, policies mm.

Tänk vilken oerhörd PR det är för ett land och ett lag, när samtliga spelare och ledare sjunger med eller, om man är omusikalisk, låtsas sjunga med i nationalsången, under ett EM, VM eller OS! Att med utländsk bakgrund sjunga med i den svenska nationalsången innebär inte att man förnekar sin bakgrund. Kan man bära den svenska landslagsdräkten och hålla i den svenska flaggan, så kan man också sjunga nationalsången!

Enda ursäkten att inte sjunga med är om man råkar vara med i landslaget i min ålder. Då gör den begynnande demensen att man kanske inte kommer ihåg alla verser :-)
Örebro Lekiller
2016-08-11 06:30
[QUOTE=Roswall]Nope, bara det svenska. Det är därför det är viktigt med en ersättare klar idag om han ämnar att lämna innan säsongen är slut. [/QUOTE] Inte så lätt när man inte vet OM han kommer lämna? Kan ju komma ett bud 31 aug som ingen idag har en anning om. Jag tror dock Astrit blir kvar säsongen ut i alla fall. Så överjävlig har han väll ändå inte varit i OS.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Nicka i ribban
2016-08-11 02:05
När kommer Astrit hem tro? Någon som vet?
Örebro pemo
2016-08-11 00:57
Hur jag såg matchen????
Förklara vad du menar.
Örebro Roswall
2016-08-11 00:53
@Arsène Lupin - Måltjuven:

Sant!
Örebro Roswall
2016-08-11 00:53
@combatspenat:

Nope, bara det svenska. Det är därför det är viktigt med en ersättare klar idag om han ämnar att lämna innan säsongen är slut.
Örebro Arsène Lupin - Måltjuven
2016-08-11 00:49
@loopy:

Jo jag vet, han en av de få. Men han kunde inte hålla platsen på sikt heller
2016-08-11 00:48
@Roswall:

Fast du vet ju inte vilka klausuler han har
Örebro loopy
Astvald var väl 19 Och helt ordinarie när säsongen startade 2010, rätt många matcher året innan
Örebro combatspenat
Roswall: stänger fönstret också utomlands? spelare får väl fortfarande lämna svenska klubbar så länge fönstret är öppet i det aktuella landet?
Örebro Roswall
2016-08-11 00:43
Fönstret stänger ju idag (torsdag), så jag hoppas klubben vet hur det blir med Astrit. Klart, han är ju under kontrakt så vi kan ju välja att inte släppa honom mot att han går gratis senare. Men om någon klubb blivit sugen iom våren samt OS och vill pröjsa bra direkt bör vi ha en ersättare på plats idag.
2016-08-11 00:29
Rent generellt håller jag med. Spelare från egna akademier bör först och främst få ett A-lagskontrakt långt före typ 22-24. Man är långt gången senior då. Vissa spelare, internationellt sett, spelar redan i A-landslaget i den åldern. 18-19 in i A-truppen och sen debut. Late flowers finns men då är det bättre att de får spela seniorfotboll någon annanstans och sedan värvas tillbaka. Som Nordin Gerzic. ÖSK:s akademier levererar långt under tillfredsställelse som jag varit inne på många ggr historisk. Om det beror på talangbrist, brist på elitsatsning från 15 års ålder, inte tillräckligt bra förutsättningar i yngre leden eller ovilja att satsa på dem låter jag vara osagt. Men räkna själv hur många "talanger" vi slussat in sista 5 åren i laget från direkt underifrån och som också slår sig in i laget ÖSK skulle faktiskt tjäna på att lägga ned akadamierna, sett till statistiken.
2016-08-11 00:25
@Roswall:

Nej
Örebro Marta (hane)
2016-08-11 00:24
Kommer sakna DG enormt om detta slår igenom. Trist att han skrivs ned så nu..

Samtidigt så har vi gott om alternativ nu även om de inte har samma spetsförmågor.. men kanske Omoah har en del speed också?

Vi behöver nog dessutom pengarna att förstärka/täcka upp på andra positioner. Hoppas vi sprider kontraktslängderna nu bara så vi inte sitter i samma sits snart igen.

Att göra en succe-vår (utifrån förutsättningar) samtidigt som man sitter på en rad utgående kontrakt som vi inte kan erbjuda marknadsmässiga förlängningserbjudanden till är nog ingen bra kombo. Speciellt då många av de utgående kontrakten tillhör nyckelspelare. Ändå bra att lyckas kränga iväg så många som vi ändå verkat göra till, vad det verkar, rimliga övergångssummor, istället för att släppa dem.som Bosman. Detta utan att dessutom skapa allt för stora luckor.

Och än är det långt ifrån kört med Europaplats.. men nu vill jag ha hem Astrit. Och gärna en taggad sådan.
Örebro Roswall
2016-08-11 00:16
@Hitta avslut!!:

Hann Martin Bengtsson vara ordinarie innan han skrev på för Inter som 17-åring?
Örebro jpsvartvitt
2016-08-10 23:58
Hej då DG! Det gör mig inte ett dugg att du försvinner! Har förespråkat Omoh sen han kom in mot Falkenberg ist för dig.. Och nu får vi pengar för dig dessutom haha!!
Örebro öörebrooo
2016-08-10 23:34
Mambo, vad har han sagt?
Mambo Mumba Ujujuj
2016-08-10 23:26
Aldrig gillat DG och kommer aldrig gilla heller, inte för hur han är
På fotbollsplan utan vad han sagt om ÖSK till vänner och bekanta.
Örebro Pedretti
2016-08-10 23:04
D.G till Elfsborg verkar vara på gång igen.
Örebro Hitta avslut!!
2016-08-10 22:49
DaSa och till övriga som bryr sig:

Oscar Jansson, 23år (SE)
Jacob Rinne, 21år. 23år-ordinarie
Gerzic, 24år
Björnqvist, 24år (SE)
Yasin, 20år. 22år-ordinarie (SE)
Holmberg, 18år. 20år-ordinarie (SE)
Broberg, 22år. 23år-ordinarie
Sema, 20år. 22år-ordinarie

Här är ett urval på spelare och deras debutålder samt ålder när man var ordinarie.
Samtliga minst 22år gamla när man blev ordinarie. Enda undantaget är Sema som gjorde 3-4 framträdanden vid 20års ålder, och Kalle H. Holmberg debuterade som 18åring. Tog en fast tröja som 20åring, dock i Superettan.

Kan inte ens påminna mig om en tonåring som haft en ordinarie tröja i Svartvitt (Hjälp tack!?).

Så här ser det ut. Fakta. Facit. 18-19 åringar som spelar allsvenskt är inte vanligt alls. I ÖSK är det lika vanligt som ett medaljregn.

Jag tycker också att vänsterbacken är vår svagaste position. Varför värvas det "bara"(lorentzson) offensivt? Skumt.
Annons: