/fotboll/osk/forum/5386.aspx/fotboll/osk/forum/5386.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Wivallius
2009-11-15 00:05
Storm_90//

15-20 bygger på egna erfarenheter och iakttagelser.

Vill ni vara ensamma på arenan ni 'riktiga supportrar'? Har svårt att tro att spelarna vill spela enbart för en liten klick till klack ... och på samma sätt vill sponsorerna inte betala om inte massorna kommer, för vi kommer rösta med fötterna om inte eländet i svensk fotboll får ett slut
Örebro in med Boniek Maruti på plan
2009-11-14 23:43
Pekka/ gillar du Axen? du är väldigt efter men axen tränar gais vettu, åk nu ut med dina epa traktor och lek livet på landet
Falkenberg Pekkabadboy
2009-11-14 23:15
Hej sötnosar. Er tränare Axén är jävligt het. Har han brud? Vilken är er favoritdrink? Pina Colada funkar? Jag gillar ÖSK, fint lag med fina spelare och fina brudar på Behrn Arena!
Örebro Walter Gigena ☆☆☆
2009-11-14 22:07
Har funderat lite på vilka matcher som varit bra detta år med hänseende på publikfriande spel (från Ösk's sida). Det finns många anledningar till varför en marginalsupporter strosar ner till Behrnabeu en matchdag. I grund och botten tror jag att "marginalaren" bemödar sig ner för att uppleva:

1, En attraktiv fotboll (inkluderar mål)
2, Inramningen kring matchen (mycket folk, tifo, stämning)
3, Ikoner på planen (från båda lagen)

Väder, motståndare och tabellplacering spelar mindre stor roll om ovanstående är uppfyllt. För att fokusera på den första punkten, spelet, så anser jag att det varit under all kritik denna säsong. Jag kan bara komma på tre matcher där jag upplevt att Ösk presterat ett njutbart, anfallsinriktat och förande spel. Elfsborg hemma, Gefle hemma och Helsingborg hemma. Det är 3 av 15 matcher på Sveriges jämnaste och finaste plastgräs.

I stort sett alla bortamatcher har spelmässigt varit skräp, även om flera krigarinsatser gett fina poäng.

Så vad krävs för att spela en attraktiv, anfallsinriktad och förande fotboll? Enligt mig krävs det en kombination av tekniska, hungriga, aggressiva och passionerade spelare framlyften av en engagerad och hängiven publik. Viljan och modet att vinna måste väga över rädslan för att förlora. Självklart kräver varje position en viss spelartyp men i ärlighetens namn är det inte många spelare i Örebro som fyller upp kriterierna. Vår publik (VI) uppfyller heller inte sin del förutom i enstaka matcher, det är ofta pinsamt tyst. Vi saknar ledargestalter både på planen och på läktarna...

P.s jag avskyr den hedersamma 6:e platsen!!!
Örebro mustard
2009-11-14 22:02
gamle Walker expertkommentator på Eurosport, Irland-Frankrike... jodå!
Örebro S E
2009-11-14 21:15
Ämne: Bara att konstatera ....Vem har sagt det? Nu drar du för stora slutsatser av att jag inte vill ha läktarna som om det vore som att gå i kyrkan... För det skulle döda fotbollskulturen ganska snabbt.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-14 21:12
E.W.// Jag har aldrig hört den ramsan förut
"Lika lite tror jag inte att alla spelare som någongång legat skadade på plan inte skulle kvalificera sig som riktiga män!!!" - förstår ärligt talat inte vad du menar med det. För många "inte" för att jag ska förstå.
Örebro E.W.
2009-11-14 21:04
Ingenting, jag tror inte det ligger nån sanning i att hans mamma är hermafrodit och jag tror jag delar den åsikten med alla andra i vårat land som sjungit den.
Lika lite tror jag inte att alla spelare som någongång legat skadade på plan inte skulle kvalificera sig som riktiga män!!!
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-14 20:54
E.W.// "Ingen mening i princip"??? Men vad betyder den då för DIG?
Örebro E.W.
2009-11-14 20:52
"Bojans mamma är en pappa?"
Kom igen, den där ramsan har väl varenda klack i idrottssveriges sjungit om spelare i motståndarlaget, undantaget Svampen.
Den bygger ju inte på något personligt utan har ingen mening i princip.
Det enda jag kan tycka är att den är lite pinsam att sjunga i och med töntigheten i den, men den där matchen betydde ingenting och ingen kunde höra oss då AIK hade ett par tusen fler som sjöng, då blir det oftast töntiga och interna ramsor.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-14 20:47
Ämne: Vad exakt hände på R....
E.W.// Ni "idioterna" skanderade något om "Bojans mamma.."...
Örebro E.W.
2009-11-14 20:41
Vad exakt hände på Råsunda som gör så att massor av personer inte skulle vilja gå på ÖSK längre?

Haha, gud vad trött man blir på vissa kommentarer här inne. Ni verkar inte vilja ha någon form av supporterkultur i Örebro.
Fine, gå inte på matcherna om ni inte vill höra något dumt. Gå på bio eller nått! Eller det kanske är svordomar inblandade i filmerna också.
Angående Bojan incidenten? Hände det något att bli upprörd över? Han går framför "klacken" och ska slå en hörna, samtidigt blir det byte och han får vänta ett tag. Vi (idioter i det här sammanhanget), skojar lite med honom och han kollar upp mot oss och skrattar.
Killen har för f*n spelat i Röda Stjärnan och Man Utd, jag kan inte tänka mig att han tar illa upp om 20 personer från Örebro ropar på honom.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-14 20:40
Bara att konstatera att Storm_90 och S E inte tar avstånd från det som på sikt kommer att utarma fotbollen..
Örebro Grixx
2009-11-14 20:39
S E// Det finns mycket man kan göra inom lagens ramar som är väldigt otrevligt också.

...sedan finns det regler för dig som åskådare eller likväl spelare som inte faller inom lagens ramar men som ändå gäller...och det utan att gå i kyrkan.
Örebro S E
2009-11-14 20:14
Ämne: Storm_90, när jag lä....
Jag hoppas verkligen inte att gå på fotboll blir som att gå i kyrkan. Gulli gull, älska ditt moståndarlag och vända andra kinden till när dommarna gör grova fel o.s.v.

Jag gillar inte huligansimen heller. Så länge man håller sig inom lagens ramar så är det ok för mig.
AIK Saywee
2009-11-14 20:02
Storm_90, när jag läser dina inlägg får jag en känsla av att du vill "smygförsvara" huliganismen inom fotboll, jag hoppas verkligen att jag har fel!
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-14 19:39
Ämne: Ämne: Storm_9....
Storm_90// "när skyllde jag på NA?" frågar du. Se bara tillbaka på ditt inlägg från 18.45 nu ikväll: "Så att säga 15-20 är bara byggt på vad NA skriver"
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-14 19:20
Storm_90// Återge ramsan då!
Örebro Storm_90
2009-11-14 19:19
Sexistiska ramsor skrev du och då anser jag ha ganska bra koll på vilka ramsor det kan röra sig om. Det ändå jag tar avstånd ifrån i sång väg är rassistiska ramsor det är vidirigt. Och jag har inte ändrat tonen om det var mig du syftade på. jag har bara en annan åskit än dig!
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-14 19:18
Storm_90// "alltid älska aldrig hata, en sådan inställnig äcklar mig något enormt" säger du. Vi är universum från varandra
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-14 19:12
Ämne: Ämne: Wivalli....
Storm_90// Du var inte på Råsunda, men du tycker ändå att "sådana ramsor" är "helt OK"!? Du tycker att ramsor du inte hört är "OK"?

Wivallius startade här en seriös diskussion vilken i grunden handlar om grundläggande mänskliga värden. Jag hoppas att diskussionen kan kan fortsätta i samma anda som i den ton han angav.
Örebro Storm_90
2009-11-14 19:07
Ämne: Storm_90// Skyll nu ....
Nej jag är inte en av dem.
Och när skyllde jag på NA? Jag sa bara att Wivallius inte verkade ha någon koll eftersom han drog till med den siffran som NA kör med, och då menade när är man huligan? Det finns ju flera olika grader av det vart går gränsen samma som när står man i klacken och när kan man kalla sig ett äkta ÖSK fan? Det är svårt att säga eller hur?
Vad är politisk korrekt på läktarn? Tjaa typ en inställning som svampen har alltid älska aldrig hata, en sådan inställnig äcklar mig något enormt. Dock så tycker jag inte att hatet ska ta över hand blir löjligt om vi ska sjunga hatramsor om Gefle och häcken tex.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-14 18:59
Storm_90// Skyll nu inte (som så ofta här) på NA. Det var Wivallius som uppskattade dem till 15-20. De rötägg som i första hand vill slåss, i andra hand är intresserad av fotbollen i sig. Är du en av dem?

Hur uppför man sig "politiskt korrekt" på läktaren? Vad innebär "politiskt korrekt" enligt din mening?
Örebro Storm_90
2009-11-14 18:54
Ämne: Wivallius// Del tre ....
Vad har du för belägg för det du säger. Personligen var jag inte på råsunda (en av få borta matcher jag missade i år) Jag tycker att sådana ramsor är helt OK och jag har inget problem med dem, det är en del av supporterkulturen. Sen är du oerhört fjantig när du drar sådana drastiska åtgärder om att flera tusen skulle överge ÖSK för sådana ramsor?! HAHAHA NO WAY! Sen så måste jag fråga känner du dessa personer personligen då du verkar så jävla övertygad om vad de skulle kunna göra lägg ner nu tack.
( vill påpeka att jag inte vill att ÖSK ska ha enorma problem med sina egna fans, men det har vi inte långt ifrån så blir bara så jävla löjligt när allt blir så jävla överdrivet)
Örebro Storm_90
2009-11-14 18:45
Angående denna Huligan debatt som med jämna mellanrum tas upp här på forumet börjar bli något urtjatatad. Jag håller med om att det som hände
på stadion är förjälvligt och oförsvarbart.

ÖSK nu:
Men tycker det är ganska mycket snack och påståenden som inte har någon ordentlig grund utan bara är vilda chansningar. För det första att dem som ni kallar hulliganer inte är riktiga fans är bland det dummaste jag hört, de är enorma fans till vårat kära Örebro Sport Klubb även om vissa här inne anser att deras support inte är politiskt korrekt men det är än annan disskusion.
Sen det där med att det finns 15-20 " Stökiga fans" i ÖSK för mig att le lite gran faktiskt. Man skulle kunna kalla mig för en stökig supporteter men då skull den siffran stiga till minst 3-400 i ÖSK ( uppför sig inte politiskt korrekt på läktarn). Så att säga 15-20 är bara byggt på vad NA skriver och allt beror på hur man räknar på samma sett som vår klack kan vara allt från 50 pers till 1000 beroende på hur man räknar?
Sen så tror jag inte att " huliganer" drar ner publiksiffrorna snarare tvärtom då många unga personer tycker det är häfigt och därför börjar hålla på ÖSK istlället för något annat lag vilket leder till högre publiksiffror.
Örebro Storm_90
2009-11-14 18:19
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-14 18:17
Wivallius// Del tre i mitt svar till ditt inlägg i morse:

Jag förstår absolut din kontemplation. ÖSK engagerar tusentals människor i och runt Örebro. ÖSK är kultur i Örebro och staden ”mår” efter fotbollslagets med- och motgångar. När det går dåligt för ÖSK mår staden dåligt och när det går bra mår den bra. Vi örebroare är inte alltid så direkta med våra känsloutlevelser, men när det kommer till kritan så är vi ändå trots allt människor som har, som man säger fötterna på jorden. Vi älskar vårt ÖSK därför att ÖSK är en del av vår identitet helt enkelt.

Det är helt sjukt att om 15-20 drägg i ÖSK-klacken vilka säkert inte skulle dra sig för att misshandla på samma sätt som DIF-dräggen gjorde mot AFF-spelarna, att om de helt enkelt skulle få oss flera tusen genuina ÖSK-supportrar att lägga ner... Att sluta helt enkelt, för det är inte det här som vi vill vidareförmedla till våra barn och barnbarn.. När kärlek till slut blir till enbart hat. När vi känner att; det här är inte ÖSK.

Kubanerna har en jätteuppgift att fylla i detta sammanhang. Jag har varit så glad över att supporterklubben till det lag jag älskar har haft som devis; ”Älska, inte hata”, men blev samtidigt så bedrövad av att på Råsunda senast (AIK-ÖSK) se och höra (delar av klacken) skandera sexistiska ramsor riktade mot Bojan Djordjic. Jag skämdes för att stå där. Skämdes för att vara en del av ÖSK-klacken.

Jag tror inte för en sekund att de 15-20 dräggen vi pratar om skulle dra sig för att om möjligheten gavs omsätta denna ramsa i praktiken och även ge sig på Bojan rent fysiskt och det gör mig bedrövad.

Hoppas någon/några i Kubanerna läser detta och jag hoppas att den/de då förstår att om vi ”vanliga/hederliga” supportrar i framtiden, på bortamatcher ska vilja stå på ”bortalagets” så måste man en gång för alla göra allvar av ”Älska, inte hata” inte enbart i ord utan även i handling och ja, helt enkelt stoppa ramsor som den mot Bojan på Råsunda..
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-14 16:41
Saywee// Det är gott att veta att vi förstår varann! Det är också gott att veta att du även vill få in fler forumskribenter i "tänket"!
Under dygnet som gått har jag även hittat ytterligare att argument för övergång till höst-vår: Under slutdelen av en "rak serie" uppstår en hel räcka av matcher där lag i "ingemansland", dvs utan varken topp- eller bottkänning möts. ÖSK-HBK och ÖSK-TFF var två såna nu i höst. Den publik som bevistar dessa matcher gör det alltså inte främst för att de "betyder" något (i meningen, ska laget vinna medalj el, ska de klara sig kvar), utan mer för att 1) de älskar sitt lag så mycket att de vill se dem även om matchen i sig inte har någon betydelse, och 2) de älskar fotboll..

Såna matcher passar sig bättre i maj-juni än i okt-nov...
AIK Saywee
2009-11-14 16:29
BBB och Wivallius, håller helt enkelt med er i det ni skriver angående att ta avstånd eller agera mot allt våld!

En huligan är ingen fotbollsfan, det är totalt omöjligt att det skulle kunna vara så, i min egen tankevärld.

Dåren, som misshandlade en AFF-spelare, som är uthängd i media, hoppas jag verkligen erkänner, eller pekas ut, om han inte vågar stå för sina handlingar, och får sitt straff, två år inlåst någonstans och om han inte sköter sig så förlängs straffet, inte tvärtom!
AIK Saywee
2009-11-14 16:17
Ämne: Ämne: Vill fö....
BBB, dina två beskrivna skäl för att övergå till höst/vår kan jag mycket väl förstå. Mitt förtydligande gällde främst att försöka få in flera "tvekande" forumskribenter. Att du och Wivallius förstår vad jag menar, förstår jag.

Men jag tror att det finns ytterligare effekter/skäl till varför man över huvud taget diskuterar en ändring av säsongerna.
Annons: