/fotboll/osk/forum/5373.aspx/fotboll/osk/forum/5373.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2009-11-14 16:17
Ämne: Ämne: Vill fö....
BBB, dina två beskrivna skäl för att övergå till höst/vår kan jag mycket väl förstå. Mitt förtydligande gällde främst att försöka få in flera "tvekande" forumskribenter. Att du och Wivallius förstår vad jag menar, förstår jag.

Men jag tror att det finns ytterligare effekter/skäl till varför man över huvud taget diskuterar en ändring av säsongerna.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-14 16:17
Ämne: På DN-debatt (papper....
Wivallius// Del två sas av ditt inlägg pekar också på allas vårt ansvar för att motverka att en liten klick våldsverkare får bränsle till sitt agerande genom vårt eget handlande som publik och supportrar och även där håller jag fullständigt med dig.
Vissa människor saknar helt enkelt förmågan att skilja mellan "ramsans innehåll" och verkligheten i övrigt. Så kan jag tänka mig att det var när det gällde de DIF-"supportrar" som misshandlade Assyriska-spelare vid stormningen på Sthlm Stadion.
Kan tänka mig att många av ramsorna i söndags handlade om "hata Assyriska", men kan samtidigt också tänka mig att den absoluta majoriteten av publiken på läktarna också förmådde att hålla isär vad som är vad. I klacken använder man all sin energi för att bära fram det lag man älskar, men samtidigt förlorar man aldrig sin vetskap om att så är det ju även för de motståndare som man, vilket tillfället, den enskilda matchen bjuder, ”måste hata”. ”Hatet” är ett tillfälligt bränsle för att bära fram sitt eget lag. Vårt förnuft säger oss att samma bränsle äger givetvis motståndarnas supportrar rätt att använda sig av.

Men, en liten klick, en liten procent av supportrarna, våra egna och andras saknar fullständigt den förmågan till insikt (om att andra kan älska sitt lag lika mycket som vi älskar vårt lag) och ser sig med ”ramsorna” som stöd ha rätt att inte enbart ge sig på motståndaren verbalt utan även rent fysiskt, så som hände på Sthlm Stadion i söndags.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-14 15:38
Ämne: På DN-debatt (papper....
Wivallius// Håller med dig i allt du skriver. Utan att (ännu) ha läst debattinlägget (dagen har hittillls mest gått i städningens tecken) tror jag att jag förstår det huvudsakliga i vad författarna till det menar.
Jag reagerade själv tidigare i veckan då L-Å Lagrell dök upp i nyhetssammanhang på radio och beskrev att man (SvFF antar jag) måste se över om Sthlm Stadion verkligen är en lämplig arena för allsvensk fotboll. Bakgrunden till detta "se över" torde inte främst grunda sig på att publiken "tilläts" storma planen (för i såfall borde också Gamla Ullevi hänga på gärsgårn som allsvensk arena), utan på att Stadion saknar modern kamerateknik för att fånga våldsverkare på bild.
Detta faktum borde inte vara något nytt för L-Å L och SvFF. Man har haft mycket lång tid på sig att agera mot detta faktum, dvs att kameratekniken är undermålig. Det förstärker den bild jag har om att SvFF mer är mer av "reaktiv" än "proaktiv", dvs man kommer med åtgärder först när skadan är skedd istället för att förebygga för att "skadan" aldrig ska uppstå. Jmfr terroristbekämpning, man riktar insatserna mot att splittra förberedelserna för attacker istället för att ägna de mesta resurserna åt att jaga de skyldiga när skadan väl har skett.
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2009-11-14 15:36
Unken// Riddez har ett år kvar på kontraktet med Godset. Vi får hoppas på han till 2011.
Örebro unken
2009-11-14 15:01
Någon som vet om Joel Riddez är på väg hemmåt?
Sverige Pat
2009-11-14 13:39
Ännu en spelare från Jaime Mercados verksamhet som nobbas. Är det verkligen värt att låta hans spelare komma och prova? Har han legat bakom någon lyckad värvning än?

Om Berra är på väg bort så är det väl glasklart att någon är på väg in, Wikström har inte mer än en säsong i sig, och det kan vara bra läge att fasa in någon.
Wivallius
2009-11-14 09:11
På DN-debatt (pappers-DN) kräver idag Sture Lindmark (moderat och styrelseproffs) och Anders Milton (kristdemokrat och regeringens nationella psykiatrisamordnare), båda fotbollsälskare, Lagrells avgång med hänvisning till obefintligt ledarskap i största allmänhet och i huliganfrågan i synnerhet. De menar att om man inte får bukt med huliganismen kommer svensk fotboll att dö. De menar att de stora supporterskarorna (familjer, familjefäder, medelålders) kommer att lämna arenorna och att pengatillströmningen (från samma grupp samt från sponsorer) kommer att strypas.

Jag är böjd att hålla med dem och detta gäller inte bara storstadslagen. Jag har i år vid ett par-tre tillfällen sett små grupper av 'ÖSK-fans' bete sig som svin, vid ett tillfälle mot mig själv (Hammarby borta), vid ett annat mot en nära familjemedlem (Elfsborg hemma) och vid ett tillfälle där jag som åskådare blivit vittne till provokationer och bråk (en hemmamatch i våras, har glömt vilken). Jag har kontemplerat att lämna arenorna och följa fotbollen via TV. Dock har jag ännu inte tagit detta steg men kommer noga tänka över om jag skall förlänga mina säsongsabonnemang även nästa år.

Vi måste ha bort drägget från arenorna för gott, de som anser sig vara 'de enda sanna supportrarna' och 'kan gå i döden för laget'. Sanningen är att det är mycket små pojkar med mycket dålig självkänsla som känner sig viktiga på konstlad väg. Allsvenskan behöver ha bort dessa från arenorna (jag uppskattar dem till 15 á 20 i ÖSK), de själva behöver gå i långvarig terapi och samhället måste skyddas från dem: fotbollen är bara ett svepskäl för dem att få bedriva sina sjuka våldsyttringar.

Framförallt, SvFF måste orka stå emot huligangruppernas krav och hot. Vi behöver en ny ordförande: Avgå Lagrell!

Och vi andra män (vi är mest män härinne) måste ta vårt ansvar och fördöma huliganismen, inte bara i ord utan också i handling. Vi måste börja med att vara ett föredöme för våra barn och för de ungdomar som sitter runt omkring oss på läktaren. Jag lovar att jag själv skall skärpa mig ytterligare i frågan.
Wivallius
2009-11-14 08:48
Enligt dagens pappers-NA flyttar Olsens familj hem till Danmark men Kim stannar själv kontraktet ut. Artikeln kommer säkert på nätet också under förmiddagen.
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-14 01:27
Rudolf Blodstrupmoen// Vi ska nog vara jäkligt glada om vi ens får insatsen tillbaka.
2009-11-14 01:27
KvT// Det är väl just det med att komma i synk med Europa som är huvudskälet med förslaget. Men jag tycker ändå att det är bättre överlag som det är nu. Visst vi har världens längsta försäsong men hellre det än ett långt avbrott mitt i serien. Vi har ju dessutom sätt nu i höst hur benägna svenskar är att gå på fotboll slutet av oktober.
2009-11-14 01:13
Trist men inte helt oväntat att Berra är på väg bort. Hursomhelst är det ett jäkla slöseri på talang att vi inte kan ta tillvara på hans potential. Vi får väl hoppas att Sjögren lånar ut han till en klubb som har råd att köpa loss honom i sommar. Man ska väl inte hoppas på några fantasisummor men ett par miljoner plus 30 procent i vidareförsäljningsklausul kan väl vara rimligt.
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-14 00:05
//Ja, varför köpa det man har. Men Berra måste ha rasat rejält i kvalitet 2009. Den enda förklaringen jag har. Och då måste de ha skett pga av undermålig utbildning i kombination med brist på speltid. Eftersom Berra var femte alternativ i mitten i år. Och då är det väl ok att försöka hitta någon annan. Lite synd att inte NA lyfter fram de här frågorna med Sixten & Pelle. Men om ÖSK köper en annan mittback så ska det bli synnerligen intressant om den som inte blir ordinarie kastas in efter 15 matcher om någon av de ordinarie blir avstängd. För under försäsongen lär han inte få pröva på ens.
Örebro ÖSK KRILLE
2009-11-13 23:40
Om man är Finne och har Sixten som tränare så är man = Med i start 11:an. Men Jani Lyyski är nog bra men det är tråkigt att Berra lämnar. Berra tycker jag var helt ok förra säsongen. Jani Lyyski har tydligen spelat i BP.
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-13 23:19
"Örebroaren Abgar Barsom har officiellt gått ut med att han lämnar sin norska klubb Fredrikstad."

Eller översatt: Jag är bosman igen och går återigen till den som betalar högsta sign on.
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-13 23:15
ÖSK KRILLE// Väntat. Sedan måste ÖSK ut och köpa en....Stor mittback. Men är det en finne så lär han ganska snabbt bli ordinarie.
Örebro ÖSK KRILLE
2009-11-13 23:11
Berra på väg bort.
Örebro ÖSK KRILLE
2009-11-13 23:03
Jag kan hålla med Zlatan. Albäck(stavning?) är fortfarande aktiv(I Örgryte!?) och det känns inte seriöst. Hade hellre sätt Henke Larsson!
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-13 22:17
Rysk fotboll spelar förresten som Sverige, dvs vår/höst. De kan runt Moskvaregionen och den klimatzonen ha minusgrader redan i oktober. Men de spelar ända till 29 november, då finalen spelas i deras slutspel.
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-13 20:19
Rudolf Blodstrupmoen// fast uppehållet blir ju nästan detsamma ändå i princip. I Danmark har de bara några veckor kortare uppehåll än i Sverige fast det spelar höst/vår. Skillnaden blir väl typ en månad men det kräver att vi tittar på fotboll en bra bit in i november och kanke börjar om i mitten på mars. Räkna också med mer gyttplaner och inställda matcher. Inomhushallar och skit ligger nog inte på ritborden inom de närmaste 10 åren för olika lag runt om i Sverige.

Det blir också ökad konkurrens med hockeyn.

Fördelarna är ju att vi hamnar i synk med övriga europa när det gäller cuper & transfer.

Vartannat år är det ju också em/VM vilket gör att vi kan riskera uppehåll från mitten på maj till mitten på augusti. Dvs de tre bästa månaderna för fotboll i Sverige.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-13 20:11
Rudolf Blodstrupmoen// I mångt och mycket är det ju pengarna som styr. För klubbarna skulle jag tro att "de fem månaderna" utan TV-avtal svider.. Men december, januari och februari känns ju absolut inte som några "fotbolls-månader". Men, å andra sidan, inom några år har vi här i Stockholm inomhushallar som tar 15-50 tusen åskådare, så då kan man ju även under dessa månader gå på fotboll utan att frysa om fötterna. Klart att klubbarna/SvFF funderar på vad sorts matcher som kan spelas då. Personligen så ser jag då framför mig en situation där de inhemska ligorna mycket väl kan komma att brytas upp. Stockholm och dess lag och några fler lag från storstäder i norr som också har inomhushallar med publikkapacitet (Oslo, Helsingfors, osv) kan mycket väl komma att vilja söka sig till ligor med vinterspel (fotbollsspel på vintern). Frågan är då om en stad som Örebro mäktar att haka på, för då krävs ju egentligen tak över Behrn Arena..
2009-11-13 19:50
Man kan ju ana att SFF/klubbarna skulle vilja förlänga säsongen om vi går över till höst-vår. Jag kan inte alls tänka mig att någon vill ha ett vinteruppehåll på ca: fem månader som det är nu. Visst går det att spela fotboll året runt på konstgräs men hur många är sugna på att gå på fotboll när det är 10-15 minusgrader?
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-13 19:43
Ämne: Vill förtydliga mitt....alltså, Saywee, jag tyckte att jag angav två skäl (till att gå över till höst-vår) "alldeles oberoende på datum när matcherna spelas": Ligan avgörs under en behaglig del av året, lagen som kvalificerar sig till europaspel får påbörja detta nästan omgående.

Är det ännu fler "effekter" du eftersöker?
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-13 19:40
Ämne: BBB, då är danskarna....
Ja, danskar dricker öl och röker cigaretter och lyfter helst inte skrot...
AIK Saywee
2009-11-13 19:37
BBB, då är danskarna som vanligt sydeuropeer ;-)
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-13 19:37
Ämne: Gif Sundsvall är ute....
Kan man tänka sig att pappa Åke som en gång stod i Sundsvall har ett finger med i spelet?
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-13 19:35
Saywee// Vi har nog förstått dig
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-13 19:34
Gif Sundsvall är ute efter gamle målvaktsbekantingen "RiRi" dvs Rickard Rickardsson. Hans Sirius ramlade som bekant ned i ettan.
AIK Saywee
2009-11-13 19:34
Vill förtydliga mitt tidigare inlägg utan att Edit lägger sig i detta.

Vädret är ointressant i dessa fall, vilket det sällan normalt är, med det menade jag att klimatet och årstiden är av sekundär betydelse om man har samma matchdatum, oavsett man har vår/höst eller höst/vår varianten, det blir helt enkelt samma sak ur den synvinkeln, eller?

MEN, andra vinklar eller effekter kan finnas, som kan vara positiva eller negativa eller inte påverka alls ...?
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-13 19:32
Kurt von Traatt// Det var ju denna lååååånga period av "fysisk träning" som Lars Larsen reagerade så emot. Ingen boll bara tyngder... Under Djurgårdens storhetstid var det flera spelare som i det närmaste skapade myteri pga det oändligt långa uppehållet från boll.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-13 19:28
Saywee// Vad jag vet är det endast Norge, Sverige, Island, Finland och Färöarna som spelar vår-höst. Kan tänka mig att Estland, Lettland och Litauen också gör det. Ryssland??
Annons: