/fotboll/osk/forum/5372.aspx/fotboll/osk/forum/5372.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2009-11-14 20:02
Storm_90, när jag läser dina inlägg får jag en känsla av att du vill "smygförsvara" huliganismen inom fotboll, jag hoppas verkligen att jag har fel!
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-14 19:39
Ämne: Ämne: Storm_9....
Storm_90// "när skyllde jag på NA?" frågar du. Se bara tillbaka på ditt inlägg från 18.45 nu ikväll: "Så att säga 15-20 är bara byggt på vad NA skriver"
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-14 19:20
Storm_90// Återge ramsan då!
Örebro Storm_90
2009-11-14 19:19
Sexistiska ramsor skrev du och då anser jag ha ganska bra koll på vilka ramsor det kan röra sig om. Det ändå jag tar avstånd ifrån i sång väg är rassistiska ramsor det är vidirigt. Och jag har inte ändrat tonen om det var mig du syftade på. jag har bara en annan åskit än dig!
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-14 19:18
Storm_90// "alltid älska aldrig hata, en sådan inställnig äcklar mig något enormt" säger du. Vi är universum från varandra
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-14 19:12
Ämne: Ämne: Wivalli....
Storm_90// Du var inte på Råsunda, men du tycker ändå att "sådana ramsor" är "helt OK"!? Du tycker att ramsor du inte hört är "OK"?

Wivallius startade här en seriös diskussion vilken i grunden handlar om grundläggande mänskliga värden. Jag hoppas att diskussionen kan kan fortsätta i samma anda som i den ton han angav.
Örebro Storm_90
2009-11-14 19:07
Ämne: Storm_90// Skyll nu ....
Nej jag är inte en av dem.
Och när skyllde jag på NA? Jag sa bara att Wivallius inte verkade ha någon koll eftersom han drog till med den siffran som NA kör med, och då menade när är man huligan? Det finns ju flera olika grader av det vart går gränsen samma som när står man i klacken och när kan man kalla sig ett äkta ÖSK fan? Det är svårt att säga eller hur?
Vad är politisk korrekt på läktarn? Tjaa typ en inställning som svampen har alltid älska aldrig hata, en sådan inställnig äcklar mig något enormt. Dock så tycker jag inte att hatet ska ta över hand blir löjligt om vi ska sjunga hatramsor om Gefle och häcken tex.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-14 18:59
Storm_90// Skyll nu inte (som så ofta här) på NA. Det var Wivallius som uppskattade dem till 15-20. De rötägg som i första hand vill slåss, i andra hand är intresserad av fotbollen i sig. Är du en av dem?

Hur uppför man sig "politiskt korrekt" på läktaren? Vad innebär "politiskt korrekt" enligt din mening?
Örebro Storm_90
2009-11-14 18:54
Ämne: Wivallius// Del tre ....
Vad har du för belägg för det du säger. Personligen var jag inte på råsunda (en av få borta matcher jag missade i år) Jag tycker att sådana ramsor är helt OK och jag har inget problem med dem, det är en del av supporterkulturen. Sen är du oerhört fjantig när du drar sådana drastiska åtgärder om att flera tusen skulle överge ÖSK för sådana ramsor?! HAHAHA NO WAY! Sen så måste jag fråga känner du dessa personer personligen då du verkar så jävla övertygad om vad de skulle kunna göra lägg ner nu tack.
( vill påpeka att jag inte vill att ÖSK ska ha enorma problem med sina egna fans, men det har vi inte långt ifrån så blir bara så jävla löjligt när allt blir så jävla överdrivet)
Örebro Storm_90
2009-11-14 18:45
Angående denna Huligan debatt som med jämna mellanrum tas upp här på forumet börjar bli något urtjatatad. Jag håller med om att det som hände
på stadion är förjälvligt och oförsvarbart.

ÖSK nu:
Men tycker det är ganska mycket snack och påståenden som inte har någon ordentlig grund utan bara är vilda chansningar. För det första att dem som ni kallar hulliganer inte är riktiga fans är bland det dummaste jag hört, de är enorma fans till vårat kära Örebro Sport Klubb även om vissa här inne anser att deras support inte är politiskt korrekt men det är än annan disskusion.
Sen det där med att det finns 15-20 " Stökiga fans" i ÖSK för mig att le lite gran faktiskt. Man skulle kunna kalla mig för en stökig supporteter men då skull den siffran stiga till minst 3-400 i ÖSK ( uppför sig inte politiskt korrekt på läktarn). Så att säga 15-20 är bara byggt på vad NA skriver och allt beror på hur man räknar på samma sett som vår klack kan vara allt från 50 pers till 1000 beroende på hur man räknar?
Sen så tror jag inte att " huliganer" drar ner publiksiffrorna snarare tvärtom då många unga personer tycker det är häfigt och därför börjar hålla på ÖSK istlället för något annat lag vilket leder till högre publiksiffror.
Örebro Storm_90
2009-11-14 18:19
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-14 18:17
Wivallius// Del tre i mitt svar till ditt inlägg i morse:

Jag förstår absolut din kontemplation. ÖSK engagerar tusentals människor i och runt Örebro. ÖSK är kultur i Örebro och staden ”mår” efter fotbollslagets med- och motgångar. När det går dåligt för ÖSK mår staden dåligt och när det går bra mår den bra. Vi örebroare är inte alltid så direkta med våra känsloutlevelser, men när det kommer till kritan så är vi ändå trots allt människor som har, som man säger fötterna på jorden. Vi älskar vårt ÖSK därför att ÖSK är en del av vår identitet helt enkelt.

Det är helt sjukt att om 15-20 drägg i ÖSK-klacken vilka säkert inte skulle dra sig för att misshandla på samma sätt som DIF-dräggen gjorde mot AFF-spelarna, att om de helt enkelt skulle få oss flera tusen genuina ÖSK-supportrar att lägga ner... Att sluta helt enkelt, för det är inte det här som vi vill vidareförmedla till våra barn och barnbarn.. När kärlek till slut blir till enbart hat. När vi känner att; det här är inte ÖSK.

Kubanerna har en jätteuppgift att fylla i detta sammanhang. Jag har varit så glad över att supporterklubben till det lag jag älskar har haft som devis; ”Älska, inte hata”, men blev samtidigt så bedrövad av att på Råsunda senast (AIK-ÖSK) se och höra (delar av klacken) skandera sexistiska ramsor riktade mot Bojan Djordjic. Jag skämdes för att stå där. Skämdes för att vara en del av ÖSK-klacken.

Jag tror inte för en sekund att de 15-20 dräggen vi pratar om skulle dra sig för att om möjligheten gavs omsätta denna ramsa i praktiken och även ge sig på Bojan rent fysiskt och det gör mig bedrövad.

Hoppas någon/några i Kubanerna läser detta och jag hoppas att den/de då förstår att om vi ”vanliga/hederliga” supportrar i framtiden, på bortamatcher ska vilja stå på ”bortalagets” så måste man en gång för alla göra allvar av ”Älska, inte hata” inte enbart i ord utan även i handling och ja, helt enkelt stoppa ramsor som den mot Bojan på Råsunda..
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-14 16:41
Saywee// Det är gott att veta att vi förstår varann! Det är också gott att veta att du även vill få in fler forumskribenter i "tänket"!
Under dygnet som gått har jag även hittat ytterligare att argument för övergång till höst-vår: Under slutdelen av en "rak serie" uppstår en hel räcka av matcher där lag i "ingemansland", dvs utan varken topp- eller bottkänning möts. ÖSK-HBK och ÖSK-TFF var två såna nu i höst. Den publik som bevistar dessa matcher gör det alltså inte främst för att de "betyder" något (i meningen, ska laget vinna medalj el, ska de klara sig kvar), utan mer för att 1) de älskar sitt lag så mycket att de vill se dem även om matchen i sig inte har någon betydelse, och 2) de älskar fotboll..

Såna matcher passar sig bättre i maj-juni än i okt-nov...
AIK Saywee
2009-11-14 16:29
BBB och Wivallius, håller helt enkelt med er i det ni skriver angående att ta avstånd eller agera mot allt våld!

En huligan är ingen fotbollsfan, det är totalt omöjligt att det skulle kunna vara så, i min egen tankevärld.

Dåren, som misshandlade en AFF-spelare, som är uthängd i media, hoppas jag verkligen erkänner, eller pekas ut, om han inte vågar stå för sina handlingar, och får sitt straff, två år inlåst någonstans och om han inte sköter sig så förlängs straffet, inte tvärtom!
AIK Saywee
2009-11-14 16:17
Ämne: Ämne: Vill fö....
BBB, dina två beskrivna skäl för att övergå till höst/vår kan jag mycket väl förstå. Mitt förtydligande gällde främst att försöka få in flera "tvekande" forumskribenter. Att du och Wivallius förstår vad jag menar, förstår jag.

Men jag tror att det finns ytterligare effekter/skäl till varför man över huvud taget diskuterar en ändring av säsongerna.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-14 16:17
Ämne: På DN-debatt (papper....
Wivallius// Del två sas av ditt inlägg pekar också på allas vårt ansvar för att motverka att en liten klick våldsverkare får bränsle till sitt agerande genom vårt eget handlande som publik och supportrar och även där håller jag fullständigt med dig.
Vissa människor saknar helt enkelt förmågan att skilja mellan "ramsans innehåll" och verkligheten i övrigt. Så kan jag tänka mig att det var när det gällde de DIF-"supportrar" som misshandlade Assyriska-spelare vid stormningen på Sthlm Stadion.
Kan tänka mig att många av ramsorna i söndags handlade om "hata Assyriska", men kan samtidigt också tänka mig att den absoluta majoriteten av publiken på läktarna också förmådde att hålla isär vad som är vad. I klacken använder man all sin energi för att bära fram det lag man älskar, men samtidigt förlorar man aldrig sin vetskap om att så är det ju även för de motståndare som man, vilket tillfället, den enskilda matchen bjuder, ”måste hata”. ”Hatet” är ett tillfälligt bränsle för att bära fram sitt eget lag. Vårt förnuft säger oss att samma bränsle äger givetvis motståndarnas supportrar rätt att använda sig av.

Men, en liten klick, en liten procent av supportrarna, våra egna och andras saknar fullständigt den förmågan till insikt (om att andra kan älska sitt lag lika mycket som vi älskar vårt lag) och ser sig med ”ramsorna” som stöd ha rätt att inte enbart ge sig på motståndaren verbalt utan även rent fysiskt, så som hände på Sthlm Stadion i söndags.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-14 15:38
Ämne: På DN-debatt (papper....
Wivallius// Håller med dig i allt du skriver. Utan att (ännu) ha läst debattinlägget (dagen har hittillls mest gått i städningens tecken) tror jag att jag förstår det huvudsakliga i vad författarna till det menar.
Jag reagerade själv tidigare i veckan då L-Å Lagrell dök upp i nyhetssammanhang på radio och beskrev att man (SvFF antar jag) måste se över om Sthlm Stadion verkligen är en lämplig arena för allsvensk fotboll. Bakgrunden till detta "se över" torde inte främst grunda sig på att publiken "tilläts" storma planen (för i såfall borde också Gamla Ullevi hänga på gärsgårn som allsvensk arena), utan på att Stadion saknar modern kamerateknik för att fånga våldsverkare på bild.
Detta faktum borde inte vara något nytt för L-Å L och SvFF. Man har haft mycket lång tid på sig att agera mot detta faktum, dvs att kameratekniken är undermålig. Det förstärker den bild jag har om att SvFF mer är mer av "reaktiv" än "proaktiv", dvs man kommer med åtgärder först när skadan är skedd istället för att förebygga för att "skadan" aldrig ska uppstå. Jmfr terroristbekämpning, man riktar insatserna mot att splittra förberedelserna för attacker istället för att ägna de mesta resurserna åt att jaga de skyldiga när skadan väl har skett.
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2009-11-14 15:36
Unken// Riddez har ett år kvar på kontraktet med Godset. Vi får hoppas på han till 2011.
Örebro unken
2009-11-14 15:01
Någon som vet om Joel Riddez är på väg hemmåt?
Sverige Pat
2009-11-14 13:39
Ännu en spelare från Jaime Mercados verksamhet som nobbas. Är det verkligen värt att låta hans spelare komma och prova? Har han legat bakom någon lyckad värvning än?

Om Berra är på väg bort så är det väl glasklart att någon är på väg in, Wikström har inte mer än en säsong i sig, och det kan vara bra läge att fasa in någon.
Wivallius
2009-11-14 09:11
På DN-debatt (pappers-DN) kräver idag Sture Lindmark (moderat och styrelseproffs) och Anders Milton (kristdemokrat och regeringens nationella psykiatrisamordnare), båda fotbollsälskare, Lagrells avgång med hänvisning till obefintligt ledarskap i största allmänhet och i huliganfrågan i synnerhet. De menar att om man inte får bukt med huliganismen kommer svensk fotboll att dö. De menar att de stora supporterskarorna (familjer, familjefäder, medelålders) kommer att lämna arenorna och att pengatillströmningen (från samma grupp samt från sponsorer) kommer att strypas.

Jag är böjd att hålla med dem och detta gäller inte bara storstadslagen. Jag har i år vid ett par-tre tillfällen sett små grupper av 'ÖSK-fans' bete sig som svin, vid ett tillfälle mot mig själv (Hammarby borta), vid ett annat mot en nära familjemedlem (Elfsborg hemma) och vid ett tillfälle där jag som åskådare blivit vittne till provokationer och bråk (en hemmamatch i våras, har glömt vilken). Jag har kontemplerat att lämna arenorna och följa fotbollen via TV. Dock har jag ännu inte tagit detta steg men kommer noga tänka över om jag skall förlänga mina säsongsabonnemang även nästa år.

Vi måste ha bort drägget från arenorna för gott, de som anser sig vara 'de enda sanna supportrarna' och 'kan gå i döden för laget'. Sanningen är att det är mycket små pojkar med mycket dålig självkänsla som känner sig viktiga på konstlad väg. Allsvenskan behöver ha bort dessa från arenorna (jag uppskattar dem till 15 á 20 i ÖSK), de själva behöver gå i långvarig terapi och samhället måste skyddas från dem: fotbollen är bara ett svepskäl för dem att få bedriva sina sjuka våldsyttringar.

Framförallt, SvFF måste orka stå emot huligangruppernas krav och hot. Vi behöver en ny ordförande: Avgå Lagrell!

Och vi andra män (vi är mest män härinne) måste ta vårt ansvar och fördöma huliganismen, inte bara i ord utan också i handling. Vi måste börja med att vara ett föredöme för våra barn och för de ungdomar som sitter runt omkring oss på läktaren. Jag lovar att jag själv skall skärpa mig ytterligare i frågan.
Wivallius
2009-11-14 08:48
Enligt dagens pappers-NA flyttar Olsens familj hem till Danmark men Kim stannar själv kontraktet ut. Artikeln kommer säkert på nätet också under förmiddagen.
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-14 01:27
Rudolf Blodstrupmoen// Vi ska nog vara jäkligt glada om vi ens får insatsen tillbaka.
2009-11-14 01:27
KvT// Det är väl just det med att komma i synk med Europa som är huvudskälet med förslaget. Men jag tycker ändå att det är bättre överlag som det är nu. Visst vi har världens längsta försäsong men hellre det än ett långt avbrott mitt i serien. Vi har ju dessutom sätt nu i höst hur benägna svenskar är att gå på fotboll slutet av oktober.
2009-11-14 01:13
Trist men inte helt oväntat att Berra är på väg bort. Hursomhelst är det ett jäkla slöseri på talang att vi inte kan ta tillvara på hans potential. Vi får väl hoppas att Sjögren lånar ut han till en klubb som har råd att köpa loss honom i sommar. Man ska väl inte hoppas på några fantasisummor men ett par miljoner plus 30 procent i vidareförsäljningsklausul kan väl vara rimligt.
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-14 00:05
//Ja, varför köpa det man har. Men Berra måste ha rasat rejält i kvalitet 2009. Den enda förklaringen jag har. Och då måste de ha skett pga av undermålig utbildning i kombination med brist på speltid. Eftersom Berra var femte alternativ i mitten i år. Och då är det väl ok att försöka hitta någon annan. Lite synd att inte NA lyfter fram de här frågorna med Sixten & Pelle. Men om ÖSK köper en annan mittback så ska det bli synnerligen intressant om den som inte blir ordinarie kastas in efter 15 matcher om någon av de ordinarie blir avstängd. För under försäsongen lär han inte få pröva på ens.
Örebro ÖSK KRILLE
2009-11-13 23:40
Om man är Finne och har Sixten som tränare så är man = Med i start 11:an. Men Jani Lyyski är nog bra men det är tråkigt att Berra lämnar. Berra tycker jag var helt ok förra säsongen. Jani Lyyski har tydligen spelat i BP.
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-13 23:19
"Örebroaren Abgar Barsom har officiellt gått ut med att han lämnar sin norska klubb Fredrikstad."

Eller översatt: Jag är bosman igen och går återigen till den som betalar högsta sign on.
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-13 23:15
ÖSK KRILLE// Väntat. Sedan måste ÖSK ut och köpa en....Stor mittback. Men är det en finne så lär han ganska snabbt bli ordinarie.
Örebro ÖSK KRILLE
2009-11-13 23:11
Berra på väg bort.
Annons: