/fotboll/osk/forum/5361.aspx/fotboll/osk/forum/5361.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Wivallius
2009-11-21 17:05
ÖSK Bandy vann med 5-7 borta mot Kalix. 15 "svampar" ägnar 4 dagar för att åka upp med tåg för att heja på laget. Det är inte bara Kubaner som älskar sitt lag. Starkt jobbat.

Forza gulsvart!
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-21 16:17
Fäktaren Boris Onishchenkos fusk är nog det mest frapperande jag upplevt. I Montreal-olympiaden 1976 hade han mikklat med elektroniken så att han hade en egen liten knapp att trycka på för att ange träff. "Efter det bisarra fusket hotade bland annat det sovjetiska volleybollherrarna att kasta ut Boris från hotellets fönster". Jag förstår dem. I min (och uppenbarligen också i The Suns) värld står inte Christensens fusk långt därefter. Hans tilltag står i bjärt kontrast till allt det goda idrotten kan stå för. Fusk, fusk, fusk!!
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-21 15:51
En annan spelare jag kom att tänka på som för evigt kommer att ihågkommas inte för alla hans fotbollsmässiga bravader utan för hans fusk är Rivaldo. När jag googlar lite på detta så dyker länken ovan upp där Aftonbladet citerar The Suns sammanställning över "tidernas största fuskare" ever (vad jag förstår) inom sportens värld. Tänk att en händelse på Behrn Arena kom att hamna på denna tio i topp-lista!!
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-21 15:38
Ämne: En annan grej, igår ....
Men, Saywee, hur menar du? Han är väl inte mer än människa, Hansson? Såg han inte så såg han inte. Antar också att han tog hjälp av sina assisterande, och såg inte de så såg de inte. Ska de då döma med utgångspunkt från reaktionerna i det förfördelade laget? Var hamnar vi då? Då är det ju bara att protestera och gråta högljutt för att få domaren med sig oavsett om en händelse som föranledde en annan (oftast mål) objektivt sett var regelvidrig eller ej.
Den största skuggan faller väl i detta fall på Henry som är den som vet med sig att han stoppade/tog med sig bollen på ett regelvidrigt sätt. I den bästa av världar hade han sprungit fram till Hansson och berättat detta. Analogt med vad Mats Wilander gjorde i en av Paris-tennisens avgörande matcher (final tror jag). Han uppmärksammade domaren på att en boll han fått sig tilldömd egentligen borde ha gått honom emot. För denna handling är Wilander för evigt ihågkommen för sitt sportsmanship. Från och med nu kommer Henry, allt annat fantastiskt han har gjort för evigt vara ihågkommen som spelaren som fuskade Frankrike till VM-tvålaxtio..
Örebro den oumbärlige
2009-11-21 15:12
Dahlberg har inget att göra i ÖSK. Lönen han tar ut i Djurgården är också typ dubbla bästa lönen i ÖSK.
Örebro Conjuration ★
2009-11-21 14:49
Jag tycker att Micke Dahlberg är kass, han sakanr kontroll över hans fötter och skjuter därför som en fikus ;) Att DIF stannade kvar i allsvenskan innebär nog mer bekymmer han får ju mkt cash i DIF.
Örebro Kajanus
2009-11-21 14:24
Han är nog intresserad av att spela i ett lag i de övre regionerna, ja :).
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-21 14:14
Ämne: Ämne: Ämne....
Sersant// Men, då är vi väl tillbaka till 4-3-3??! Jag trodde att en av hörnpelarna i idén med spelsystemet 4-2-3-1 (eller 4-5-1)) var en djupledslöpande toppforward.. Kanske har jag missuppfattat allt..

Kajanus// Vet du om Dahlberg ens är intresserad av ÖSK?
Örebro Kajanus
2009-11-21 13:58
Micke har fått prova på i princip alla platser på planen (förrutom målvakt då :P).
Han är ju en anfallare i grunden, men hans fighting-spirit och inställning på planen har imponerat mest och hans snabbhet och storhet gör honom bäst, anser jag, som mittfältare, både defensiv som offensiv. Dessutom är han riktigt stark och viker aldrig ner sig.

Vi har ju Nobbe och Kihlen och Nobbe springer mkt men passar åt helvete fel alldeles för ofta och Kihlen börjar ju kännas måttligt förlegad.
Jag tror att Dahlberg, vars kontrakt går ut nu i december, skulle vara helt perfekt i vårat lag.
Örebro Sersant
2009-11-21 13:46
Ämne: Jag skiter i vilket ....
Har inte han varit en av de bättre i Djurgården? Ser du honom som mittfältare?
Örebro Kajanus
2009-11-21 13:32
Jag skiter i vilket spelsystem som ska inövas, jag vill ha Mikael Dahlberg i laget :).
Nobbe och Kihlen är utdaterade. In med en fighter som har tekniken med sig. Han har inte fungerat i Djurgården, men här är jag säker på att han skulle fungera skitbra.
Örebro Sersant
2009-11-21 13:05
Ämne: Ämne: Kajanus....
Skulle nog vilja påstå att det beror helt på hur man väljer att spela. Med 4-2-3-Olsen så har Olsen någon att skarva/passa till den offensiva spelaren kan komma i svåra löpningar bakifrån.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-21 12:50
Ämne: Kajanus // Hehe - Dr....
KvT// Jag satt också och dagdrömde häromdagen om detta med 4-2-3-1 (alt 4-5-1) kontra 4-3-3 och min kontemplation denna gång sade mig att en av de avgörande skillnaderna i systemen är ju mittanfallarens roll. Åtminstone om man ser till hur Blåvitt spelat i år och landslaget nu i veckan, kontra Barcelona och ÖSK (två jämbördiga lag..).
Det förstnämnda systemet bygger på en vindsnabb, teknisk toppforward som löper i djupet (och är duktig på att inte springa offside) medan det senare bygger på en target som kan ta emot bollar och fördela dem till andra, men som också är en fysisk stark straffområdesspelare.

Hysén vs Zlatan/Olsen alltså.

Om, jag säger om ÖSK skulle gå över till 4-2-3-1 så menar jag att Olsen är helt fel spelare för topprollen... Funderade på vem annars i årets trupp som skulle kunna vara det... Astvald? Njae... Den ende jag faktiskt kunde komma på till slut var/är Bedoya. Snabb, teknisk, ettrig som bara fan! Bollskicklig också. Jag har förstått att Hysén tränat otaliga timmar skotträning under åren. Sätt Bedoya på samma träningskur!
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-21 12:36
Ämne: En Finne blir assist....
eller, säg så här; julafton året om!! :-)
Örebro Blå Bergen Blues
2009-11-21 12:34
Ämne: BBB//

Jo, i förbi....
Wivallius// Ok, tack. Då kan vi väl alla, "besserwissers" eller ej enas om att ÖSK gick runt på för få mittbackar typ omgång 1-20. Det verkar vara ett återkommande faktum att mittbackarna tenderar att bli avstängda/skadade i sept-okt och en (av flera förstås) avgörande faktor i slutstriden är att lösa detta problem på ett bra sätt. Jag tyckte själv att det inte var helt sjysst att låta Anttonen hoppa in på en ovan plats direkt efter skada.
Men, återigen, Sixtens sätt att lösa detta problem var ju att matcha B-laget i cupen, men även i det fallet var ju vi "besserwisswers" snabba med att fördöma...
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-21 12:26
En Finne blir assisterande till Sixten? (Se länk)

Kommer bli butterhetens julafton på träningarna ;)
Örebro DaSa
2009-11-21 12:12
Inget nytt egentligen, men verkar som det kommer ett besked snart.

Vilken tror ni ÖSK nästa affär blir? Jag tippar på en försäljning av Berra...
Örebro _Adde_
2009-11-21 12:01
0REBR0// Hans tillslag, första touch och spänst! (Dessutom har han en helt ok teknik.)Hade man bara jobbat hårt med hans positionsspel från början så tror jag han hade varit fullkomligt lysande för oss nu... So there you have it, typisch.
Örebro 0REBR0
2009-11-21 11:45
Kan någon av alla "berradyrkare" lite kort beskriva hans storhet för mig? Jag kan inte se va som gör honom till den största talang som setts i ÖSK...
Jag kommer iaf inte sakna honom om han sticker, men jag tycker att det är dåligt att man inte har lyckats kommunicera med de båda Kamerun-spelarna. Se på utländska spelare i AIK som ger intervjuer på svenska efter något år.

Men snälla hjälp mig första berras storhet. Han verkar vara en skön prick.
Örebro ÖSK-Karl
2009-11-21 11:05
Saywee//

Jag försvarar inte att Basse stack iväg, försöker bara hitta en förklaring.

_Adde_/
Tror nog de flesta håller med dig om Berra, men som situationen utvecklats så gäller det väl att rädda vad som räddas kan ekonomiskt sett.
Örebro _Adde_
2009-11-21 10:39
Saywee// Inte för att vara den, men Alex F är väl skotte?

Är det bara jag som är hjärtekrossad över att Berra är på g bort? Större talang har jag nog aldrig sett i ÖSK! Men iofs. vad vet jag om fotboll...
Örebro DaSa
2009-11-21 10:28
Ämne: Någon som frågade om....
Intressant, men tror att Holster kommer få svårt att ta en ordinarie plats. Då Nordin som spelar på samma position avslutade hösten grymt.

Får hoppas att Gefle inte snor honom innan provspelet med ÖSK. Jag tycker vi behöver att offensivt mittfälts alternativ till.

Ngn som hört ngt mer om ryktena om Porokara? Har han varit nere i Israel för att träffa klubben?
AIK Saywee
2009-11-21 09:24
En annan grej, igår blandade Alex F in sig i Nordirlands olycka, engelsman som han är, och försvarade Hansson med att han (Hansson) inte såg vad som hände?!?!?

Är det inte det, en domare (ett domarteam) skall göra, se alltså? Annars kan vi ju spela i "blindo".

När det gäller så viktiga avgöranden, händelser, måste man vara tvärsäker och även kunna "se" upprymdheten över felet hos de irländska spelarna och smygfirandet efter fusket hos fransmännen.

Att en adlad person lägger sig i sådant känns så himla lågt, varför bryr han sig med sina löjliga kommentarer ...
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-21 08:56
Kajanus // Hehe - Dream on ;) Personligen tycker jag dock Dahlberg gör sig bäst i någon av ändarna i ett lag. Hans fysik och huvudspel talar för det.

Satt och funderade på om ÖSK spelade 4-2-3-1 vem/vilka på mitten man skulle vara tvungen att offra? Porokara, Basse eller Mackan?

Tänk er:

--------------Alvbåge--------------------
Antonnen-----Wikström---Almebäck---Sammy/Per J
-----Nordback/Erik -------Kilen/Erik-------

Så lång tror jag det är glasklart (Per J kan diskuteras). Föredrar Erik som def mf före Per J eftersom jag tror Erik bättre klarar att styra med sitt passningsspel bakifrån än Per. Ska man ha två def mf är det ju en fördel om iaf en av dom kan slå lite öppnande längre passningar. Skall man ha Per J som def mf ska Per vara backup för Nordback och Erik N för Kilen.

Sedan att Kim skulle vara toppforward vore klart. Men det offensiva centrala mittfältet?

Mackan------Nordin-------Bedoya?

Bedoya------Nordin-------Porokara?

Basse------Nordin-------Porokara/Bedoya?

Knepigt att ta ut. Dessutom skulle Staaf säkert kunna spela offensiv centralt också, som en släpande.

Faran med Porokara tror jag skulle vara att han ideligen skulle dra sig ut mot linjen och ligga där. Ligger i hans natur. Mackan tror jag fortare skulle acklimatisera sig.

Men jag spekulerar förstås. Och Sixten kommer aldrig att byta. Men eftersom ÖSK har ett överskott på mittfältare jämfört med andra lagdelar så tror jag inte det vore dumt av Sixten att iaf prova. Sen är det en annan sak om Sixten behärskar modellen teoretiskt. Vi skulle också få ett starkt defensivt mittfält med både Kilen och Nordback och ev Erik som praktikant. Och eftersom Sixten i praktiken iaf kör med en forward så skulle det inte göra någon större skillnad för Kim.

Modellen kräver dock offensiva ytterbackar för att bredda på mitten. Sixten blev väl tvungen att gå ut i banan och bokstavligt sparka Sammy över mittlinjen (konstigt att en fd offensiv teknisk kantspelare/forward som Sammy är så håglös offensivt). Anttonen/Wirtanen skulle dock klara det galant.
AIK Saywee
2009-11-21 08:55
ÖSK-Karl, tackar för ditt svar, även om många funderingar kvarstår. Visste man inte att franska och finska stavas rätt så lika, men låter så olika, när man skall kommunicera?

Sedan tycker jag fortfarande att Basse´s rymningar är riktigt klena, om han inte kommunicerar varför han sticker, man måste markera sitt missnöje tydligt och inte bära sig åt på detta sätt, eller?

Men en varm o go fru, för en nygift kille är faktiskt mycket mysigare än svettiga fotbollskillar ;-)
Örebro Kajanus
2009-11-21 04:09
Nu snor vi Mikael Dahlberg till mittfältet 2010.

Jag vill se honom som en defensiv fighter.
Tänk er ett mittfält som detta:

Nordin - Mikael - Alejandro.
Syrianska FC ya zalame
2009-11-21 00:52
Någon som frågade om Holster på väsbys forum. Han är riktigt bra, och jag har hoppats så jävla mycket på att han ska hamna hos oss. Han har väldigt bra kondition och är överallt på planen. Men han måste använda honom som "spelmotor" det är han som ska styra spelet, han slår sällan bort passningar, är väldigt smart i sina löpningar och i sitt speltänkande. Spelar väldigt enkelt och sätter sig sällan i svåra situationer.

Men han måste få förtroende från tränaren.
Örebro KCMarten
2009-11-20 23:54
ÖSK-Karl//

Tänkte inte på det... ;-)
Jag sätter en 50 öring på Hammar trots allt.

Jag håller med om att Basse och Berra hanterats fel den här säsongen. ÖSK har inte råd med att inte göra allt för att få samtliga spelare att göra sitt yttersta.

Om Berra går till Frankrike kommer jag bli riktigt sur om jag ser honom i Champions league om två år för t.ex Lyon, vilket faktiskt inte är omöjligt i rätt miljö.

Viktigt att ÖSK får en bra vidareförsäljningsklausul.

Skit att Hockey:n förlorade.
Örebro ÖSK-Karl
2009-11-20 22:59
Saywee//

Basse o Berra värvades främst av Thaaler som var i Afrika. Basse hade väl en o annan A-landskamp på meritlistan och var/är en mycket bra spelare. Berra hade väl någon U-kamp på meritlistan och spåddes/spås en lysande framtid. Fortfarande anser jag att det var kanonvärvningar och att det var billigt med runt 3 miljoner för båda som de kostade Spelarinvest. Kamerun är ju en mycket bra fotbollsnation.

Tyvärr rämnade nog benen under dem när Axén försvann, han jobbade verkligen med killarna och såg till att de trivdes i gänget. Dessutom hade de ju även hjälp av Benny L. 2008.
Örebro ÖSK-Karl
2009-11-20 22:43
Wivallius//

Ja, men i ishockeyn har jag garanterat aldrig sett en sämre domare, han gick på varenda filmning ifrån Almtuna. Den värsta var en när Örebro skulle spela 6 mot 4 med över minuten kvar.

KCMarten/
Han har väl kontrakt med Gefle? ;)
Annons: