/fotboll/osk/forum/5356.aspx/fotboll/osk/forum/5356.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro ÖSK-Karl
2009-11-24 12:08
Snyggaste ÖSK-målet genom tiderna måste vara när Micke Steen drog till på volly från ca.35m mot Göteborg för en massa år sedan. Det målet var ju även kandidat till årets mål på fotbollsgalan och hade säkert blivit det om det gjorts av någon annan än en ÖSK:are.

Tror vi vann matchen med 4-0 eller 4-1.
Örebro ÖSK-Karl
2009-11-24 12:04
pemo//

Enda anledning till högre puls är att man är skraj för kontringar.
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-24 11:25
pemo // Ja just det. Kom inte ihåg att det målet kom så fort. Men jag kommer ihåg målet. Vilken fart Basse kom med!
AIK Saywee
2009-11-24 10:50
Fasta situationer är kanske något att lägga lite extra energi och träning på, men det kanske man har gjort. Det vet ni bäst, som brukar bevittna träningarna.

Olika lag har olika förmåga, beträffande dessa fasta fenomen (hörna, inkast, frispark) i anfallande zon, men jag vill minnas (vet inte varför) att Halmstad brukar vara bra på sådant.

Det märkliga i detta sammanhang är att just i årets näst sista hemmamatch, mot just Halmstad, blev det massor av hörnor men inga hörnmål ... varken hit eller dit.
Örebro pemo
2009-11-24 10:14
Ämne: Wivallius // 55 sek?....jodå, snabbt gick det. Poro slog inläget som Basse "hängde" underbart på och nickade så målisen fick kasta upp en hand och Kim mördade in returen. Tog max en minut. Att det sedan räknades som självmål ingår i den stora konspirationen mot ÖSK....
Farligaste hörnan var väl den som RR nickade i mål mot MFF. Annars håller jag med. Hörnorna är bedrövliga. Jag vet att en variant är till Nobbe vid första stolpen, men jag misstänker att vi har den absolut sämsta utdelningen sett till hur många hörnor vi får. Det är inte ens så att man får höjd puls nuförtiden när vi får hörna.
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-24 09:55
Wivallius // 55 sek? hm..Det kommer jag inte ihåg nåt om.
AIK Saywee
2009-11-24 09:55
Ämne: saywee/

Tror du h....
SyreAtom, instämmer med dig beträffande de tränare du "nämner", men tror inte att jag tänkte för mycket, det var bara en ganska snabb och spontan fundering från mig. Har nu kollat HIF´s forum och de verkar ju måttligt lyckliga.
Wivallius
2009-11-24 09:53
KvT//

Synd bara att Olsen inte fick första målet (55 sekunder?) sig tillgodoräknat. Snacka om att chocka diötteborgarna.
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-24 09:49
Wivallius // För mig är matchen mot IFK hemma på BA 2008 kanske den bästa och mest underhållande match jag någonsin sett med ÖSK. Och härligt sommarväder var det också (om jag minns rätt). Tom kommentatorerna på TV sa "Wow, vilken match" efteråt.
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-24 09:46
Wivallius // Olsens nick var mot Kalmar tror jag. Och Wikens mål var som du skrev mot Gefle och när ÖSK för en gångs skull slog en kort hörna.

Men sett över hela säsongen så utnyttjas hörnorna väldigt dåligt. Tycker de är dåligt slagna också. Ingen fart, båge och knorr alls. En lobb in i straffområdet. Såg en intervju med Henke en gång (som gjort otaliga nickmål) och intervjuaren frågade vad "hemligheten" var bakom alla hans nickmål. Det Henke svarade att det viktigaste är att hörnan/inlägget är riktigt hårt slagen (betyder flack bana också) så att nickaren bara har att styra in bollen. Nickaren skall aldrig behöva ge bollen mer kraft. Utan den skall komma stenhårt och då blir nicken stenhård.

Finns det verkligen ingen annan i laget som kan slå bättre hörnor eller går det bara på slentrian att det ska vara Nordin/Sammy?

När Barsom kom var varje hörna en målchans.
Wivallius
2009-11-24 09:02
När man tänker rätt efter så spelade ÖSK en hel del fantastiska matcher under hösten 2008 med en Olsen och en Bassombeng i hysterisk form och en Porokara som inte var mycket sämre.
Wivallius
2009-11-24 09:01
... med rysningar tänker jag på Porokaras skruvade högeryttersidelyra borta mot Halmstad hösten 2008 som Olsen så vackert knoppade in. Har ÖSK någonsin gjort en vackrare mål?

Kan vi inte ha en omröstning om ÖSK:s 10 vackraste mål upplagda på Youtube? Någon som kan tänka sig att arrangera en sådan omröstning för att fördriva den obefintliga sillasäsongen med?

NA, kanske, om ni läser här, eller ÖSK Fotboll själv, eller någon av oss forumskribenter, eller Admin?
Wivallius
2009-11-24 08:57
Det är roligt att tänka tillbaks på en del av säsongens mål.

Jag har också på DVD matcher från hösten 2008 mot Giffarna (Porokaras klacktunnel på Mikael Lustig), Elfsborg och IFK Sillstryp. Det är härligt att se dem igen och fördriva novembermörkret med.

Tyvärr har jag inte hemmamatchen mot HIF (också hösten 2008). Någon som har den och kan dela med sig. Om någon har årets hemmamatch mot Gefle och bortamatch mot Kalmar på fil så tages de också tacksamt emot.
Wivallius
2009-11-24 08:54
KvT//

Olsen gjorde i alla fall ett riktigt snyggt nickmål på hörna. Var det mot Gefle? ... och Nobbe gjorde väl ett par i våras? Kom inte Wikens stänkare i krysset med foten mot Gefle också på hörna?
Örebro Kurt von Traatt
2009-11-24 08:28
micro_42// För att inte tala om hörnorna (lobbarna) ;)
Örebro micro_42
2009-11-24 07:57
Någon talade om inkast här (Pemo) kanske kan inte hitta inlägget.
Jag tycker att ÖSK´s inkast är det sämsta jag sett från ett fotbollslag. Det är väldigt sällsynt att vi kommer ur en inkastsituation med bollen i behåll. Det har varit så i flera år.
Nån med hela matcher inspelade, kan väl kolla och ge oss en %-sats att jämföra med andra lag.
Örebro den oumbärlige
2009-11-24 01:25
Jag tror ni har för stora förväntningar av Helsingborg. Jag tror att de värvade just Conny för att framtidsutsikterna vad gäller värvningar, satsning etc, inte ser så ljusa ut. Man behöver en coach som kan bygga ett hederligt svenskt lag av en grupp spelare som svajar fram och tillbaka. Nu när man blivit av med Henke, Landgren som gick till Udinese, så känns det som att Helsingborg till nästa säsong knappast kommer bli bättre. Varför då hyra in en dyr och "sexig" coach som lär kosta och som även lär vilja se lite satsningar. Conny accepterar nog det mesta styrelsen, Fredin i synnerhet säger åt honom.
Örebro SyreAtom
2009-11-23 22:39
saywee/

Tror du har tänkt lite för mycket, hade inga baktankar med det än att just HIF har gjort ett stentrist val av tränare. Verkligen bakåtsträvande måste jag säga och inte likt HIF.

Förstår inte heller hur tränare som Jingblad, cratz och liknande fortfarande kan vara aktuella för allsvenska klubbar. Sjukt pasé...samma tränarnamn som cirkulerat i allsvenska lag under hela 90-talet och halva 2000-talet och cashat hög lön i klubb efter klubb efter klubb efter klubb...för att de inte trodde någon annan än just de kunde göra jobbet.
Örebro SyreAtom
2009-11-23 22:33
saywee/

Tror du har tänkt lite för mycket, hade inga baktankar med det än att just HIF har gjort ett stentrist val av tränare. Verkligen bakåtsträvande måste jag säga och inte likt HIF. Förstår inte heller hur tränare som Jingblad, cratz och liknande fortfarande kan vara aktuella för allsvenska klubbar. Sjukt pasé ;)
Örebro pemo
2009-11-23 22:11
Ämne: Jari Litmanen, värld....
Tack. Hur kunde jag glömma honom?
Men hade inte Jonatan Johansson ( ex MFF ) en brorsa som var väldigt bra också. eller var det Jonatan?
Örebro KUNgAGUERO
2009-11-23 21:49
Jari Litmanen, världens bästa finne...
Örebro pemo
2009-11-23 21:37
Att värva ( rätt ) finnar är väl inte fy skam. Det är väl fler finnar som har lyckats i de stora proffsligorna än svenskar de sista tio åren. I alla fall i England. Sami Hyypiä(?), Mika Forsell, han, nr 10, som latjade i MFF och några målvakter som varit djädrans bra. Örebro är en hyfsat stor stad, men ligger mitt ute i ingenting, så det kan ju vara svårt att locka till sig utomeuropeiska spelare och få dem att trivas. Men va fan hette finnen som alltid var skadad i MFF men aldrig i landslaget?
Örebro ÖSK-Karl
2009-11-23 21:34
Wivallius//

Ja, tänk om vi fick tillbaks Stefan Lundin, då vore tränarlyckan fullständig. ;)

Undrar när Baxters kontrakt med Finland går ut, om det sammanfaller med Sixtens borde det gå att göra ett rakt byte. Sixten bör ju vara en het kandidat i Finland efter sina framgångar med ÖSK?
Örebro ÖSK-Karl
2009-11-23 21:28
frreddo//

Skulle inte förvåna om Frempong blir Gefles nästa stora försäljning. De måste ju sälja för mellam 5-10 miljoner/år för att få ekonomin att gå ihop.
Örebro frrreddo
2009-11-23 21:22
frempong i gävle och tränar
Wivallius
2009-11-23 20:58
Saywee//

TICTAC kom väl heller inte tillbaks?
AIK Saywee
2009-11-23 20:56
Ämne: Han har ju inte lämn....
Vem är "han" som inte lämnat forumet? Detta är ju oerhört tolkningsbart, vi lämnar ju forumet till och från.

Jag saknar Mittåt.
AIK Saywee
2009-11-23 20:50
SyreAtom, jag undrade bara om ironin var riktat mot ÖSK eller mot HIF, mest för att förstå hur du tänkte eller det var kanske en ytterligare variant, att du tröttnat på "pågående tjat" och bara ville bryta av med något nytt. Menade inget illa, men det blir så känsligt ibland, jag vet inte varför?
Wivallius
2009-11-23 20:48
ÖSK-Karl//

'Varit med förr' kan tolkas på många sätt, t ex Benny, Thomas A, Peder Ståhl, Urban Hammar, Pelle Olsson, Axén m fl ..., t o m Stefan Lundin eller Jingblad, och kontrakt betyder ju inget för tränare, har vi ju lärt oss ;-)
Örebro SyreAtom
2009-11-23 20:44
saywee/

Vet inte om jag missuppfattade dig, men ditt inlägg går att tolka på flera sätt. Det var inte alltför tydligt om du nu menade att det var vänligt, kunde ha varit sarkastiskt...men skitsamma, det blev fel helt enkelt. ;)
Annons: