/fotboll/osk/forum/5346.aspx/fotboll/osk/forum/5346.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Nikki Sixx
2009-12-02 19:32
Ämne: D. McGrain//

Efte....
Wivallius. Läs igen

"Bästa laget spelar. Eller tror du Sixten ställer upp med sämre spelare med vilje? En person måste ta ut startelvan - förslagsvis den som ser spelarna varje dag t. ex en tränare.... (2 inlägg)
och inte en supporter som inte har en aning om form eller bestämmer taktik"
Wivallius
2009-12-02 19:17
D. McGrain//

Eftersom du är övertygad om att backlinjen hela tiden varit den bästa tänkbara, liksom spelet hos den omdiskuterade defensive mittfältaren, så hoppas jag du njöt av 0-3 matcherna mot framförallt BP och GAIS.
Wivallius
2009-12-02 19:13
D. McGrain//

Ja, jag tror t ex Sixten ställde upp med allt annat än bästa laget mot Häcken. 'Cupsatsningar' är viktiga därför att det är fotbollens näst viktigaste tävling. Dessutom är det en väg ut i Europa. Jag lovar att jag varit oerhört mer tillfreds med säsongen om vi kommit så långt som till final i Svenska Cupen, samtidigt som vi blivit 6:a i allsvenskan, än att vi ställde upp med ett alibilag i SC och åkte ut i kvarten.
AIK Saywee
2009-12-02 18:54
Ämne: Ämne: Ämne....
apskallen, Mittåts orsak till avhopp, vet han bara själv, men jag "känner" honom lite grann och det jag skrev var en från min synvilkel gissad anledning. Dessutom saknar jag hans inlägg!

"Påhoppet" (efter senaste cupmatch) eller vad vad vi skall kalla den eländiga avslutningen från vissa så kallade svartvita fans återkommer jag till, missade du det så gick du nog tidigare från föreställningen.

Jag blev dock oerhört bedrövad och "bilden" när Alvbåge försökte närma sig klacken och bemöttes med avvisande skällsord och fuckande fingrar gör fortfarande ont i min svartvita själ, jädrar vad ledsen jag blev :-((((
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-02 18:50
Sven-Göran Bergman lämnar Hagfors!
AIK Saywee
2009-12-02 18:43
D. McGrain

Denna punkt som du bemöter är mycket intressant, men samtidigt svår att bemöta, eftersom det finns så mycket "runtikring" sådana förhandlingar och andra som är "med och medbestämmer", vore konstigt annars.

"Ska man ge långa kontrakt till spelare som inte visat ngt eller inte håller allsvensk klass (Astwald, Bedoya i början)? Om spelaren (ex. Astwald) kräver 2-års kontrakt och vägrar skriva på längre. Ska man A: skriva kontrakt och ha en bra spelare i laget. Eller B: släppa han till konkurrenter för att han vägrar skriva på 4-5 års kontrakt? Fundera på den...."

Jag tror nog att Sjögren gör så gott han kan, det är inget lätt jobb.
Örebro apskallen
2009-12-02 18:40
Ämne: Ämne: Hmm, bö....
Saywee// Om Mittåts orsak till uppehåll har jag faktiskt ingen aning, ville bara poängtera med ytterligare ett exempel att alla spekulationer till slut blir vedertagna sanningar om man bara är envis nog. Fast någon kanske verkligen _vet_ varför han inte synts till?

Apropå cup-matchen så var jag också där. Jag håller helt med om att det inte var ÖSK:s bästa lag för dagen, därmed inte sagt att jag tycker vi borde spelat med a-laget. Jag är alltid lite kluven till cup-satsningar. Men vad var det för påhopp från publiken? Det måste jag missat helt?
Örebro destruction
2009-12-02 18:39
Jag trodde detta var ett forum där man fick ventilera sina åsikter.
Visst kan väl vissa uttryck vara lite väl skarpa men ändå så är det den enda platsen där de som verkligen är intresserade av klubbens välgång kan prata med varandra.
Att spotta på tränare och klubbledning tillhör ju spelets regler. Jag tror inte att Sixten sitter och läser inläggen på den här sidan med tårar i ögonen. Kanske sår det ett litet frö i hans huvud att han borde våga lufta sina talanger och matcha sitt material på annat sätt eller så blir han ännu mer stel i sitt ledarskap för att visa att han går sin egen väg.
Vill man sälja en spelare måste han spela matcher så är det bara.
Lennart däremot är en riktig lipsill, ha ha.
AIK Saywee
2009-12-02 18:32
D. McGrain, detta med köp/sälj (Wivallius Sjögren 4 vid lunch) är lurigt och det har jag varit inne på tidigare här på svartvitt i samband med jämförelser med Gefle.

Det är lite som SAAB, problemet är att väldigt få vill köpa SAAB, enkelt men sant.

Klubbar som letar spelare, letar på olika sätt men vill komplettera, förbättra efter egna idéer.
Det är köparen som bestämmer i nuläget och då blir det svårare att sälja. Sedan beror det ju naturligtvis på hur det ser ut i kassan, börsen, plånboken ...?
Örebro Gurra2001
2009-12-02 18:32
GO D. McGrain!
AIK Saywee
2009-12-02 18:21
Angående Wivallius´ "Sixten 4" vid luchtid ...

Ni får alla skriva vad som helst, men bästa svartvita laget spelade inte i cup-matchen på Rambergsvallen i somras!

Inte en chans att ni kan övertyga mig om detta, jag var där och förvirringen kvarstår!

Om han tvingades av någon/några att spela med ett något sämre lag vet inte jag, men han verkar ju ha "skinn på näsan", så varför skulle han backa då?
Örebro D. McGrain
2009-12-02 18:06
Ämne: För att undanröja al....
Sixten 1-4. Bästa laget spelar. Eller tror du Sixten ställer upp med sämre spelare med vilje? En person måste ta ut startelvan - förslagsvis den som ser spelarna varje dag t. ex en tränare.... och inte en supporter som inte har en aning om form eller bestämmer taktik.

Sjögren:
1. Eric har inte varit intresserad att lära sig sv./eng. Ska tränaren byta till franska för EN spelare lr har spelaren ngt eget ansvar att lära sig t.ex sv lr eng som pratas i Sverige?

2. Sportchefen tar in den mest lovande och bästa tränaren till klubben som ass. Om tränaren (Sixten) känner att samarbetet med ass. tränare inte fungerar - ska man leta en ny (som man gör nu) eller ska sportchefen avgå för att han tog in den bästa lokala förmågan men det visade sig efter 1 ÅR att det inte fungerade? Förstår inte varför han ska avgå...
3. Ska man ge långa kontrakt till spelare som inte visat ngt eller inte håller allsvensk klass (Astwald, Bedoya i början)? Om spelaren (ex. Astwald) kräver 2-års kontrakt och vägrar skriva på längre. Ska man A: skriva kontrakt och ha en bra spelare i laget. Eller B: släppa han till konkurrenter för att han vägrar skriva på 4-5 års kontrakt? Fundera på den....
4. För att sälja spelare måste någon klubb vilja köpa...helst ska spelaren vara ganska bra och attraktiv också. Eller ska vi tvinga Malmö lr ngn att köpa spelare av oss? Hur? Med hot?

Nu har jag specifierat kritiken. Och det är bra att kraven ökar på en klubb på väg uppåt men lite nyanserad tanke och perspektiv vore väl ändå bra...

AIK Saywee
2009-12-02 17:57
den oumbärlige, intressant värvning kanske, och DIF kan kanske inte heller hantera lovande lirare ...

... och det gäller nog de flesta elitlag, det går så fort nu för tiden, ett, två eller tre år i samma klubb, man hinner inte riktigt med, de långa kontraktens tid (typ fyra år) är snart borta, alla vill snabbt vidare.

Nya tränare stup i kvarten, nya i styrelser varje år och nya spelsystem, vilken jädra röra.

Fönster öppnas och fönster stängs, lån hit och dit, fotbollen är mest en pengashow nu för tiden, TV-rättigheter kors och tvärs, pengar, pengar, pengar.

Kontinuitet, är snart ett bortglömt fenomen, det blir nog mest slumpen och "money talks" som kommer att regera i toppen av fotbollen?
Örebro Sersant
2009-12-02 17:43
Ämne: Vad säger ni om att ....
Jag skulle inte tacka nej till Batan iallafall. Han kan ju konkurera med hela vänsterkanten, där vi idagsläget är ganska tunna.
AIK Saywee
2009-12-02 17:32
Ämne: Sekt E//

De du nä....
Wivallius, jag kan bara instämma ...

... och i din avslutning, sjätteplatsen är inte helt bra, men kanske OK, godkänd på något sätt, men ändå en "miss i målet", med detta spelarmaterial, eller?

Jag hade faktiskt lite större förväntningar och varför skulle jag inte ha det?

Bakom kulisserna, finns det en hel del jobb att göra innan guldet kan firas, eller kan stolparna vara rätt placerade, så att bollrackarn studsar in i nätet, lite oftare?
Örebro den oumbärlige
2009-12-02 17:30
Vad säger ni om att värva Stefan Batan, kontraktslös vid årsskiftet...

Varit stjärna i Assyriska men aldrig slagit igenom i sin klubb Djurgården dock så vet vi ju vad Djurgården gör med spelare, aldrig riktigt fått chansen heller.
Wivallius
2009-12-02 17:06
Sekt E//

De du nämner har gjort det utmärkt och har fått beröm av både mig och andra om du anstränger dig att söka lite.

Dock, om man bara skall lyfta det positiva, och aldrig ge kritik med hopp om förbättring, så kommer inte förbättringen att ske av sig själv. Balans är det bästa.

Nu föranleddes mitt lunchinlägg av en släng med sleven att ett antal skribenter skyllde Sixten och Sjögren för 'all världens ondska'. Jag tycker såna generalisering är larviga och ville därför specificera vad jag personligen inte tycker varit bra med dessa två herrars agerande. Det gjorde jag och skrivit att mycket annat varit OK. Givetvis kan jag räkna upp några av dessa också:

1. Värvningen av Almebäck
2. Inmatchningen av Bedoya
3. Inmatchningen av Astvald
4. Fler poäng i år än i fjol
5. Inte böja sig för osaklig kritik mot Olsen utan låta honom spela sig i form. Blev därmed ÖSK:s bästa målskytt oh hyfsat högt upp i skytteliagn
6. Inte böja sig för osaklig kritik mot Nobbe utan spela honom när han varit bra. Blev därmed årets näst bästa målskytt i ÖSK.
7. Lyckas hitta ett bra mittfält i Gefle-matchen
8. Matcha laget utmärkt till en kämpatriumf mot Kalmar borta
9. Lyckats behålla Alvbåge

m.m., m.m.

Dock är 6:e platsen inte bra. Den är O.K. eftersom den är en placering högre upp än i fjol, men den är inte bra.

Örebro Aspen
2009-12-02 17:05
Jag tror tränarrollen förändrats ganska mycket. Framförallt ledarskapet och hur man talar till spelare, säger Rehn som varit i gång med utbildningen i ett år och har lika mycket kvar.
Hoppas ÖSK:s tränare ansluter till kommande kurser.
AIK Saywee
2009-12-02 16:49
Sekt. E, ja vi hyllar på i stället, håller med om dina tre positiva hyllor, de tre M´en :)

IKEA-prylar brukar ha olika namn ...

Michael - Back som håller länge
Magnus - Lång och stabil mittvägg
Marcus - Yttersida för inlägg
AIK Saywee
2009-12-02 16:41
Wivallius, jag har bara valt att kommentera ett av dina 4 plus 4 punkter, men hittar inga större fel bland de övriga 7.

Fast Sjögren punkt 2 är lurig, skulle t.o.m. kunna vara Sixten punkt 5.

Är det någon som vet mer om detta tränar/organisations-strul?

Himla krångel, prestige, eller?!
Örebro Sekt. E
2009-12-02 16:16
Wivallius// Visst måste man ha fingertoppskänsla som tränare. Men jag håller inte med dig i övrigt.

Jag går nu på Saywee´s linje och hyllar lite istället:

Hylla 1: Iron Mike. Vilken kille att gå från bortstött i BP till en av Allsvenskans bästa backar och ordinarie i U21.

Hylla 2: Magnus Wikström. Har gått från klarhet till klarhet med en snabb back bredvid sig. Visar mer känslor och tar för sig mer än tidigare säsonger.

Hylla 3: Marcus Astvald. Talang som slagit igenom med besked. Örebroare och har också skrivit på ett nytt kontrakt.

Support your locals.
AIK Saywee
2009-12-02 16:14
Ämne: Hmm, börjar inte häx....
apskallen, jag håller med om en hel del av det du skriver, verkligen, men avslutningen om Mittåt var nog så, att han tyckte att det blev sandlådenivå och valde att vara offside ett tag?

Smutskastningen på Rambergsvallen mot egna spelare (cupmatchen) från så kallade fans, var dock en vidrigare företeelse ur min synvilnkel.
AIK Saywee
2009-12-02 16:02
Det är väl ofta så, på ett debattforum, att man tjötar, gnäller, klagar etc när det på något sätt tar emot eller går dåligt för det man har gemensamt, i detta fall ÖSK, Svartvitt, Giganterna, Eleganterna.

Att ge beröm och hylla är ofta lite svårare, av någon anledning, men man vill ju så himla väl för sitt lag och rätta till sådant som kan tänkas vara fel eller hindra "framtiden från galenskaper".

Jag håller med Wivallius om att Sixtens´s och Sjögrens insatser är OK, bortsett från några punkter.

Sedan kan jag ibland tycka att deras insatser varit mycket bra, men det är jag inte lika frekvent på att uttrycka, men tror ändå inte att jag klagat alltför mycket, det är helt enkelt inte min stil, jag är optimist och tror, hoppas och förväntar mig en hel del.
AIK Saywee
2009-12-02 15:30
Wivallius, ditt 12.07-inlägg idag, Sixten punkt 4.

Kan verkligen hålla med, vet annars inte vem som skall ta på sig den otroligt bedrövliga missen, att inte matcha ett ÖSK som kunde ge oss en semifinal och en final i svenska cupen och därefter lite europaspel. Att Häcken var i form, eller kom i form berodde nog till stora delar på att de mötte ett B-betonat ÖSK.

Dessutom hade många svartvita fans och kubaner tagit sig till Hisingen för att fira och glädjas.

Avslutningen gjorde mig mycket besviken, på en tråkig falang bland de svartvita fansen, som hånade spelarna på ett fruktansvärt lågt sätt.

Detta är numera historia, men en sådan som fortfarande svider. Hoppas att något från denna "historia" kan lära oss något i framtiden.

För nu kommer nya tider och var så säkra vi klättrar uppåt 2010, hur långt vet jag inte, men vi klättrar uppåt :)
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-02 14:54
Rikard Norling klar för Assyriska
Wivallius
2009-12-02 14:31
Sekt E//

Det är kontraproduktivt att aldrig låta bänken spela i Allsvenskan och aldrig låta allsvenska laget spela i cupen. Man MÅSTE ha mer fingertoppskänsla än så för att optimera lagets prestation.
Örebro Sekt. E
2009-12-02 13:32
apskallen // Jag håller helt med dig.

Wivallius// 1. Klart att Kilen inte ska spela om han är skadad och spelat uselt i tio matcher i rad. Men så var nog inte fallet. Han kanske var halvskadad, men sade själv att han skulle fixa det. Som frisk är han ju viktig för oss. Som jag ser det var det fyra matcher där jag hade önskat att han var i gammalt gott slag, eller utbytt. 2. Jag gillar Berra. Men han måste inte alls få chansen som mittback. Det är väl inte mer spektakulärt att byta in en ytterback eller defensiv mittfältare där än att låta en toppforward spela offensiv mitt. Det bedömda bästa laget ska spela. Jag hoppas att Berra hittar tillbaks i form igen. 3. Att bänken behöver mer speltid kan väl inte vara Sixtens fel, eller var det han som avböjde reservserien? I så fall har jag missat det. 4. Det känns kanske, tycker jag, kontraproduktivt att anse att bänken ska få mer speltid och samtidigt tycka att den ordinarie allsvenska elvan ska lira i en kvartsfinal i cupen.

väl mött.
Örebro Trivseltorsten
2009-12-02 12:57
Orkar inte läsa allt tjafs nedan, inget nytt om Barsom och ev. andra nyförvärv?
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-02 12:46
Wivallius // De jag möjligen kan känna lite tvekan till är att kunna sälja spelare. För det kräver att det finns spelare som presterar tillräckligt I år tycker jag inte Nordin, Porokara eller Bassonbeng presterat på tillräcklig jämn och hög nivå för att bli intressanta för utomlandsklubbar Då finns det bättre spelare i AS.
Då är det kanske inte så lätt att sälja dem ens för den bästa spelkrängaren.

De två som jag kan anse visat tillräcklig nivå för att intressera andra köpare är Alvbåge och Almebäck. Inga andra.

Sen undrar jag vem det är som skall göra dessa försäljningsobjekt "intressanta" för andra klubbar Sjögren eller dess agenter?
Örebro Blå Bergen Blues
2009-12-02 12:38
Wivallius// Men, hallå, nu uppträder du ju som en grinig barnunge tycker jag, typ :-) Inte trodde du väl att det var ett "rakt av-citat". Nog förstod du väl att det var ironi?
Hinner inte kommentera ditt inlägg nu.. Förhoppningsvis imorron!
Annons: