/fotboll/osk/forum/5337.aspx/fotboll/osk/forum/5337.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
AIK Saywee
2009-12-09 21:46
BBB, den tyska grammati´ken sitter i ryggmärgen.

Om den svartvita gyllene filosofin kan sätta sig i ryggmärgen på alla ÖSK-spelare 2010, då blir det en dubbel :-)
AIK Saywee
2009-12-09 21:40
Baaris #11//
"Åter till ditt första inlägg" så vill jag skriva att finlandssvenska är ett mycket tydligt, enkelt och lättförståeligt "språk" att lyssna till, håller helt med om detta, jämfört med t.ex. förortssvenska, samiska och skånska som innehåller ord, som ibland knappast kan förstås, överhuvudtaget av mig.

Återkom gärna efter din tenta och beskriv lite mer om Mosander.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-12-09 21:40
Saywee// Stavningen verkar korrekt! Guldstjärna! (kan du prepositionerna som styr dativ resp ackusativ? Aus, auser, bei, mit, nach... und so weiter). Så här mellan mittwoch och donnerstag och i inväntan på samstag und sonntag (mit die Lucia inkludiert), en fråga bara: About Rumors Season: Du sitter på ryktet om en bomb... orättvist mot oss andra tycker jag..!!
Wivallius
2009-12-09 21:31
ÖSK-Bandy vann igen, 9-4 mot Gustavsberg. Fyra raka segrar på fyra matcher. Forza Svart-Gult. Elitserien nästa.
AIK Saywee
2009-12-09 21:30
Ämne: Donnerwetter!! Ett b....
BBB//
Mittwoch (stavning?), eller vad heter dagens dag på tyska. Kul inlägg med språkliga inslag och Wolfsburg är ett riktigt bra lag.

Funderat ett par dagar på om inte "Silly Season", borde bytas ut mot "Rumors Season"

Oavsettt språk, tar vi dubbeln 2010 :-)
AIK Saywee
2009-12-09 21:19
Baaris #11//
Tackar för ditt inlägg, mycket intressant!
Vet du dessutom om han är bra på franska, för det vore ju verkligen en bonus?

Å du, lycka verkligen till med tentan!
AIK Saywee
2009-12-09 21:14
Ämne: Fortfarande en jävla....
Grixx, ja det verkar så, att det är en ankdamm, eller en klagomur, eller vetetusan vad det är, men snart faller tempen ytterligare och ankdammen fryser till, då får du dra på dig "grillorna" och glida runt försiktigt :-)

Bada bara inte i Hjälmaren vid denna årstid som du gjort tidigare, var försiktig, vi vill ha alla supportrar vi kan, när vi går mot dubbeln.

Att, som någon tidigare började ironisera om, "sista vilan", är fruktansvärt elakt!

Vi behöver barn, medelålders, tonåringar, gamla - dvs supportrar i alla åldrar!

Om vi skall ta dubbeln 2010 ....
IFK Göteborg Baaris #11
2009-12-09 21:11
Saywee// Hade inte sett det tidigare inlägget om Mosander och franska så det var det jag inte förstod. Borde ha kollat tidigare inlägg såklart men jag läser till tent mellan varven så jag är inte så värst koncentrerad för tillfället. Hur som helst orkar jag inte tjafsa om petitesser.

Det var några år sedan jag hade honom som tränare. Några saker iaf: Han är väldigt tydlig med vad han kräver av sina spelare. Bra att motivera spelare både till träningar och matcher. Väldigt bra på att se vad de enskilda individerna behöver träna och bli bättre på och utformar träningar efter det. Hård men ändå rättvis!

Han är perfekt i rollen som assisterande manager eller i en roll där han utvecklar talanger, det är det han är bäst på. Att han är lärare till yrket säger ganska mycket om hans stil som tränare också. Mycket personlig kontakt med spelarna. Han var själv en duktig spelare när han var aktiv.
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-09 21:08
Hittar tyvärr inte det. Vet inte om jag gillar ÖSK nya hemsida om jag ska vara ärlig.

Juhlin "ny" tränare i ÖSK U hittade jag dock. Men det kanske var gammalt härinne.

Om nån annan kan hitta dokumentet kanske den kan lägga ut länken.
Örebro Sersant
2009-12-09 21:07
O Jansson öppnar en dörr för ÖSK.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-12-09 21:07
Donnerwetter!! Ett bra klagansord kanske? Så här när torsdagen är i antågande? Appropå tyska och Tyskland så blev det alltså inte nåt med "vargarna" eller Wolfsburg för någon ÖSK:are? De var ju på Behrn och studerade. Ett riktigt bra tyskt lag!
Gefle PAL85
2009-12-09 21:04
Tjena!
Gå med i Xperteleven Ligan: Svenskafans med ligaID: 227952. En liga för alla oss som älskar Fotboll.
Ses där !!!
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-09 21:03
Saywee //Förr fanns det på ÖSK hemsida. Det innhöll dock inte allt jag skrev. En hel del är mitt eget påfund. Men just utvecklingen med talanger, plantor osv och hur ÖSK skulle kunna jobba angav han.

Mycket av det han skrev går helt i samma linje som jag ser det och alltid tyckt ÖSK ska jobba.

Själv har jag aldrig gillat lag som köper sig framgång. Utan alltid tyckt att det är en större stolthet att bygga själv underifrån. Därmed inte sagt att ÖSK helt skulle avstå från nyförvärv.

Ska se om jag kan hitta dokumentet
Örebro Blå Bergen Blues
2009-12-09 21:00
Grixx// Silly season du vet... eller sillasäsongen.. Sillen har vintersäsong i ankdammen.. En del klagar på dom som klagar för att andra klagar och andra klagar på dom för att dom klagar på dom som klagar för att andra klagar. Blir himla rörigt och svårt att veta vilken sida av muren man ska välja (och vilket språk man ska framföra klagan på)..
AIK Saywee
2009-12-09 21:00
Kvt, intressant i guldjakten ...
... "Urbans Hammars dokument"

Var kan man finna detta?
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-09 20:51
Sekt. E// Jodå. Jag håller med dig i vissa avsenden. Men inser också att kapital måste till.

Men i min "ÖSK dream world" går kapitalet främst till en enorm talangsatsning ala Elfsborg. En strategi likt det dokument Urban Hammar lämnade efter sig om du läst det. Där ÖSK har samarbetsklubbar, förutom ÖSK U, på varje nivå. Där vi kan placera "plantor" och står för lönen. Där talangens individuella utveckling alltid är överordnad laget. Hög pedagogik, bra scouter för distrikten och ÖSK upptagningsområden (som jag inte tycker skall vara nere i skåne) och där vi snor Forwards talanger redan när de är 15. Dvs före Malmö kan ta dem. Där vi samarbetar med Degen. Och där ÖSK (vilket Mittåt alltid var emot) skapa en filial till i ett invandrartätt upptagningsområde. Typ Vivalla.

Och där vi saknar kompetens eller för att spetsa laget skall vi hitta 1-2 "Wanderson". Typ som Kalmar gjort.

Men det är mina drömmar bara :))

Men även sådant krävs det kaptila och ett stort mått tålamod till.
Örebro Aspen
2009-12-09 20:50
Sekt. E//Medelålders män i maktens korridorer kan också ingå i en fotbollsklubb med idrottsmänniskor som bas. Där finns också grabbarna på Råsundas norra stå allt i en enda stor sörja.
Har Du varit på något medlemsmöte för ÖSK? Där har dom flesta passerat medelåldern. De flesta i ÖSK:s styrelse kan karaktäriseras som medelålders män i maktens korridorer. Det är dom + en kvinna som gjort så att klubben inte gick i konkurs
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-09 20:44
Wivallius // Ja. Antar det.
Örebro Sekt. E
2009-12-09 20:44
KvT// Visst vill alla se Milan eller Barca. Men det är inte för att det är så sjukt bra bubba som jag håller på Sport. Det är kampen, närheten, möjligheten att följa laget osv. För mig är en duell mellan Iron Mike och Sella minst lika spännande som en mellan Zlatan och Hyppiä i CL. Jag skulle definitivt klaga om Berhn tog över ordförandeposten och tryckte in 50 miljoner. Karl´n kan ju säkert ingenting om fotboll. Men är duktig på att bygga monument. Som ideell idrottsledare i mer än tio år så värnar jag också gärna lite om folkrörelsen och den Svenska modellen. Sen att delar drivs som ett företag förstår jag då det är en ständig kapprustning där pengarna måste in och sedan ut igen.
Wivallius
2009-12-09 20:39
KvT//

Tror de ger järnet under Allsvenskan och behöver vila de med. Sen finns kanske annat som tar sin tid, jobb t ex.
Wivallius
2009-12-09 20:37
Saywee//

Riktigt fyndigt där: 'Välkommen till klagomuren'. Gillar det!
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-09 20:37
Wivallius /7 Tycker det varit stiltje även från Avenbrand-bröderna. Skulle vara lite kul med lite off-season repotage. Lite Fan-TV osv
Wivallius
2009-12-09 20:36
KvT//

Stängd allsvenska skall vi INTE ha!
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-09 20:34
Sekt. E// Jo, det är väl säkert så. Men betänk att storklubbar uti Europa till stor del styrs av kapitalet. Och vilka matcher är det alla vill se?

Jag emotsäger dig inte full ut. Men jag tror inte på att man kategoriskt ska säga att kapitalet och dess inflytande bara är av ondo. Hur många skulle klaga om Berhn tog över ordförandeposten och samtidigt tryckte in 50 miljoner i ÖSK?

Men samtidig bryter det mot svensk folkrörelsetradition. Det är jag medveten om. Men betänk på att ÖSK i stora drag redan i dag styrs av ett bolag.

Jag är mer emot kapitalister som tycker AS är för lite pengar och vi ska slå oss ihop med andra ligor utomlands eller stänga AS osv. Eller Som Färjestad vill i hockeyn. Slänga ut alla småklubbar och stänga elitserien.
Örebro Sekt. E
2009-12-09 20:29
Sant, Sixten är en riktig gammaldags idrottsledare ;)
AIK Saywee
2009-12-09 20:28
Ämne: Jag har själv haft l....
Baaris #11//
Välkommen till "klagomuren"

Vill språkligt förtydliga lite till, i mitt otydliga inlägg?

Så här skrev jag
"Tror dock att han är bättre på finska än på franska, men vad vet jag, bara en gissning."

Ditt bemötande
"Förstod inte inlägget om att han kan finska bättre än franska?"

Vadå "kan", det har jag väl inte skrivit? Ett litet tips till dig som "nykomling", försök att förstå innebörden i det som skrivs, kolla texten en gång till, tänk till, haka inte så mycket upp dig på vem som har skrivit, för då har du ju kanske redan bestämt dig för att du måste tycka annorlunda.

Det är inte riktigt samma sak alltså, jag vet ju inte vad han "kan", men det kanske du kan berätta lite om, hur bra är han på franska, för ärligt skrivet vore ju detta faktiskt riktigt bra, eftersom kommunikationen verkar ha varit sisådär, eller?

Jag är också intresserad av hur du bedömer honom som tränare - haka inte upp dig så mycket på det språkliga.

2010 tar vi eventuellt dubbeln
Wivallius
2009-12-09 20:27
Sekt E//

En maktkamp har vi i ÖSK ändå och just nu leder Sixten ;-)
Wivallius
2009-12-09 20:26
Grixx//

Ja, svanarna simmar väl i Hammarbys eller Djurgårdens pöl, eller vad tror du?
Örebro Sekt. E
2009-12-09 20:26
Kvt// Visst får vi ett studiefall. Och det är högst sannolikt att dif kommer att gå bättre nästa säsong. Det kan ju inte gå så mycket sämre och de grep nog efter alla halmstrån. Personligen tror jag att deras räddning på kort sikt kan vara en björntjänst på lång. Helt plötsligt handlar det BARA om pengar. Att ekonomin är viktig har jag också insett. Men jag skulle ha mycket svårare att känna för ÖSK som jag gör om hela skiten var en maktkamp mellan medelålders män i maktens korridorer och inte en fotbollsklubb med idrottsmänniskor som bas.
Örebro Grixx
2009-12-09 20:24
Fortfarande en jävla ankdamm här!!!
Annons: