/fotboll/osk/forum/5328.aspx/fotboll/osk/forum/5328.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro pemo
2009-12-09 09:21
Fortfarande har jag inte fått något svar på Zätas storhet som tränare ( assisterande ) Han har väl SM-guld, proffsspel i Skottland(?) men aldrig varit tränare på någon högre nivå? Vad är det då som säger att han skulle passa i ÖSK:s allsvenska lag?

ÖSK-Karl// Att SG var en duktig målvakt på sin tid är inget jag förnekar, men jag tror nog att Anders har en mer aktuell inblick i det moderna målvaktsspelet än SG. Yngre tränare= bättre tränbare? Eller varför är det ingen som vill ha Rolf Z , Sören C , Liston osv.
Örebro Aspen
2009-12-09 08:59
Detta måste gälla tycker jag:
"Självklart skall tränaren ha en åsikt och viktig roll vid tillsättandet av andretränare, liksom vid val av nya spelare. Men det är klubben som är viktigare än personen och andra än tränaren är den som MÅSTE ta det slutliga beslutet."

Det måste vara balans i ekonomin och hur pengarna används. Med en dyr utlänsk tränare måste någon annan utgiftpost minska, spelarna? Tränaren går vidare efter några år men klubben består (förhoppningsvis)
Det är en kraftig varningssignal om tränaren dissa två ass (Rille+Z). Och dessutom inte kan använda tolkar som finns på plats för att prata med spelarna utan ringer deras agent. M.M
Vi behöver en handlingskraftig sportchef som kan styra upp det sportsliga inkl samverkan med andra klubbar.
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-09 08:49
Å andra sidan är det någon ide att dyvla på tränaren en ass tränare som han inte vill ha?

Skall Hamren få föreslå och motivera sin blivande ass. förbundskapten eller skall SFF bara trycka in en? Även om Hamren inte gillar honom?

Jag tycker nog man i huvudsak skall gå på tränarens önskemål, om det är möjligt.

Stefan Lundin valde väl Per Olsson?

När det gäller Alec så kanske det slumpade sig så att det funkade bra.
Wivallius
2009-12-09 08:27

Sixten hade inget med rekryteringen av Axén att göra. Axén fanns redan i organisationen när Sixten kom. Det fungerade väl utmärkt? 1-0 till Sjögren?

Självklart skall tränaren ha en åsikt och viktig roll vid tillsättandet av andretränare, liksom vid val av nya spelare. Men det är klubben som är viktigare än personen och andra än tränaren är den som MÅSTE ta det slutliga beslutet. Sjögren föreslog Z, Sixten gick i taket (hört det från två helt oberoende källor vilka jag till er frustration inte tänker namnge) och fick som han ville. 1-1 Sjögren- Sixten.

Förutom Almebäck var det väl mest finska nyförvärv förra året? Vem hade kännedom om dem? Sjögren? Knappast. 1-2 Sjögren-Sixten

Om Mosander blir den nya assisterande tränaren, vem har blivit kn-llad i r-ven av vem då? 1-3 Sjögren-Sixten. Game over!

Min (i min åsikt) högst relevanta fråga blir då: behöver vi en sportchef? Vi verkar ha en tränare som utmärkt verkar klara den uppgiften också (ironi) och sportchefsrollen verkar obsolet.

AVGÅ SJÖGREN!
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-09 08:19
Jag skulle nog tillstå att det tom behövs mer än 2 tränare för ett seriöst satsande lag. T ex en teknisk/individuell tränare. En taktik-analytiker coach. fystränare mfl.

Men det förutsätter att det finns en ödmjuk, prestigelös huvudcoach som, för att citera Conny Karlsson, "Har många bra rådgivare som gör Kungen duktig"

Jag tycker det ligger något stort i en ledare som inser/erkänner att man har styrkor och svagheter och omger sig med människor som kompenserar upp bristerna och skapar en helhet.
Örebro Aspen
2009-12-09 07:48
På lördagens höstmöte för medlemmar lämnade Sjögren bara den informationen om tränarorganisationen att lösning skulle vara på plats i denna vecka och i funktion efter julledigheten.
Han visste redan då, med all sannolikhet, att både Z och Rille hade blivit dissade av Sixten och därmed lämnat klubben.
Jag ångrar att Sjögren inte pressades på mer information. Tycker han inte uppträdde just mot medlemmarna när NA informeras först. Sjögren kan få ett jobbigt årsmöte.
Örebro Aspen
2009-12-09 07:39
Juletider - bara att önska.
Förra sommaren och hösten förhandlade Sixten under lång tid för att få en skaplig lön. Nu när klubben kommer med ett socialt, kompetensmässigt och ekonomiskt bra förslag får tränaren "tokspel" (obs bara rykten).
Det är bara att önska - någon annan betalar.
Örebro C. Waddle
2009-12-09 07:29
Läste ikapp lite här på forumet och reagerar på några för mig konstiga kommentarer. Det ifrågasätts av några skribenter om det verkligen behövs en assisterande tränare. Saker och ting behöver ju inte vara rätt bara för att det alltid varit på ett vis så att ifrågasätta är ju på något vis sunt.

Däremot är jag av åsikten att det absolut behövs en assisternade tränare särskillt på allsvensk nivå. Det handlar inte bara om att ställa ut konor på en träning. För förstatränaren handlar det säkert i en fungerande rollfördelning om att ha ett extra par ögon och någon som det är givande att diskutera laguttagningar strategier etc. Vidare har det framförts på forumet att det är bra om ass. har egenskaper som huvudtränaren saknar för att komplettera varandra på bästa sätt. Som assisterande kan jag tänka mig att det är en balansgång där det gäller att framföra sina egna idéer men samtidigt ha insikten om att det i slutändan inte är du som har det slutgiltiga bestämmandet.

Jag tror inte det är konstigare än att Rickard har en stark egen fotbollsfilosofi som han bäst utövar som huvudtränare och inte kompromissar den under någon huvudtränare.
AIK Saywee
2009-12-09 02:13
Fast jag är inte pensionär ännu, funderar bara på hur fort det går, men senast 2015 var det väl någon som lovade att ÖSK skulle ta ett guld?

FORZA SVARTVITT!
AIK Saywee
2009-12-09 02:03
Men hallå, detta med kontinuitet, vart håller det på att ta vägen, eller saknar sådant betydelse i dagens supersnabba samhälle?

Rackarns vad fort det går, först går vattnet, sedan ser man dagens ljus, sedan efter några matcher är man pensionär och bara längtar efter att få uppleva ett guld innan man spikas in i en trälåda.
Örebro ÖSK-Karl
2009-12-09 01:53
Saywee//

Thomas Andersson borde ju vara det naturliga valet, han var väl andretränare i ÖSK-U. Detta med två tränare måste ha spritt sig ända ner i div.III. Nej, fram för en tränare och en utgift. Nuförtiden är ju tränaren heltidsanställd, sedan finns det ju en lagledare också. Vad är det han heter i ÖSK?

Hur svårt kan det vara?
AIK Saywee
2009-12-09 01:45
Vem eller vilka tränar ÖSK U 2010?
Örebro ÖSK-Karl
2009-12-09 01:40
Krontorps//

Men Sixten ville ju ha Rille, det slutade inte roligt. Då kanske det hade varit bättre att Sjögren/utskottet fått välja den de trodde skulle passa med Sixten.

Sedan anser jag att tränaren oavsett lag måste ta hänsyn till klubbens ekonomi. I vårt fall den tränarlösning som fanns och matchning när ordinarie är borta av säljbara spelare (Berra o Frempong).
AIK Saywee
2009-12-09 01:35
ÖSK-Karl, kanske innan nyår?!

PilgrimsMusslan hälsar.
Örebro ÖSK-Karl
2009-12-09 01:34
Sersant//

Det med Sixten tror jag har med den finska ledarkulturen att göra (nu får några luft igen).

Sedan blev jag personligen besviken på att det inte blev Zäta, en vinnarskalle med sociala egenskaper och som killarna gillar, dessutom oerhört tråkigt att han slutade helt i ÖSK som han gjort så mycket gott för genom åren.
Örebro ÖSK-Karl
2009-12-09 01:28
Saywee//

Läste ifatt en hel del nu på forumet. Nu är det du som bär ansvar för bomben/bomberna ;)

Vet att du aldrig avslöjar något, men spännande blev det. Jag gissar på att en target kan vara aktuell samt Barsom och att Riddez fått hemlängtan samt att han blir billig nu när den norska oljan börjar sina. Skall hur som helst bli kul att se vad som händer.

När tror du bomben/bomberna briserar?
AIK Saywee
2009-12-09 01:19
Sersant, sov gott och dröm sköna drömmar i svartvitt :)

Visste ni förresten att i mörker försvinner färgseendet, beroende på att en massa tappar och stavar (typ olika celler i ögat) fungerar på ett speciellt sätt?

Det innebär i allafall att det blir svartvitt seende i mörker.

Fast det har jag faktiskt alltid haft, dygnet runt, i alla år, hittills, svartvitt seende alltså!!!
AIK Saywee
2009-12-09 01:10
Okej, Krontorps, du kanske har rätt, men varför har inte röriga ÖSK tillämpat praxis, eller har de gjort detta?

Ja mena, valde Sixten Axén? Valde Sixten Rille?

Om Sixten valde Rille, så undrar jag varför han valde en andretränare som enligt honom beskrivits som förstetränare.

Jag fattar inte ett skit, himla röra, strunta i andratränare, ska de va så himla svårt att träna ett lag själv?

Finns det tomtar?
Örebro Sersant
2009-12-09 01:05
Saywee: Godmorgon och Godnatt :).
Örebro Sersant
2009-12-09 01:04
ÖSK-Karl:
Menar du att Sixten är envåldshärskare för att han vill välja vem han ska ha som närmaste man under honom? eller har du mer kött för det påståendet, bara lite nyfiken :).

Att huvudtränaren är med och väljer vem han/hon ska jobba med trodde jag var standard. I Djurgården så hoppade ju Jeglertz av för att han inte fick någon påverkan i vem han skulle jobba med. Rolle i Malmö fick välja assisterande, Tom Prahl tror jag också. Tror som sagt att det är det vanligaste bland toppklubbarna i sverige, men jag kan ha fel :).
Örebro Krontorps
2009-12-09 01:02
dubbel
Örebro Krontorps
2009-12-09 01:02
Ang. praxis
Tycker det kanns sjalvklart att huvudtranaren har sista ordet nar det galler att tillsatta assisterande.
Det ar ju trots allt dom som kommer arbeta narmast med varandra.
Om tranaren inte tror/kanner att ett samarbete kommer funka later det ju dodsdomt att anstalla och knappast nanting for "klubbens basta".
Sa funkar det nog i Barcelona ocksa.
AIK Saywee
2009-12-09 00:47
Godmorgon förresten, idag är det den 9:e december och den allsvenska premiären är ytterligare en dag närmare än i går :-)

Anna har namnsdag, vilket dessutom är en palindrom (stavas det så?), finns det någon ÖSK-spelare genom tiderna som har ett "palindromiskt" namn?

Nej nu får snart nattskiftet ta över, jag har en talgoxe i ugnen.

Räkan hälsar ;-)
AIK Saywee
2009-12-09 00:24
Aha, där ser man ...
Det hade varit kul om detta hade inneburit en krona per inlägg, som jag hade kunnat skänka till den finaste fotbollsklubben.

185.000:- till ÖSK.
Örebro ÖSK-Karl
2009-12-09 00:19
Saywee//

Du hade inlägg 185.000 på detta forum ;)
Örebro ÖSK-Karl
2009-12-09 00:17
Henrik(ÖSK)

Har Helsingborg andretränare? Vem har då Conny Carlsson utsett?

Envåldshärskare förutom Sixten gissar jag att t.ex Prahl är och fd.tränaren i Halmstad. Finns säkert fler exempel.

Angående ditt sista stycke så fick väl Rille bara rubriker när han slutade, undrar hur det kommer sig?
AIK Saywee
2009-12-09 00:15
Ämne: Det är förövrigt imp....Henrik(ÖSK) håller med dig och ÖSK-Karl, det är en himla röra i organisationen, eller? Vem bestämmer vad?
AIK Saywee
2009-12-09 00:07
Henrik(ÖSK), det är bra att du inte ger dig, för jag tycker också att detta är intressant, men vet alldeles för lite, genom att jag saknat direktkontakt med några inom ÖSK´s för tillfället lite röriga organisation angående vem som bestämmer vad. Dessutom har jag inte yppat något om detta.

Jag har dock fått reda på, genom två för mig trovärdiga personer som är mer insatta (som dock inte finns på detta forum så vitt jag vet) att det var Sixten som fick något slags tokspel när Lasse Zetterlund presenterades som möjlig andretränare. Men som mussla kan jag inte ange vilka dessa är, så någon källa blir det inte från mig i alla fall.

Jag hoppas dock att detta spektakel flyter upp till ytan så att vi får klarhet i vad som hänt!

Allra bäst vore ju att fråga Sixten och Zäta var för sig, efter ett par pilsner, när sanningar brukar smyga fram ...?
Örebro Henrik(ÖSK)
2009-12-08 23:58
Det är förövrigt imponerande att andretränaren i just ÖSK ska vara så viktig att han inte ska utses i samråd med förstetränaren. Tänker man någonsin på andretränaren i AIK? Helsingborg? Har dom också envåldshärskare? Svensk fotboll är onekligen på väg utför när våra assisterande tränare inte får den cred och inflytande de så väl förtjänar.
Örebro Henrik(ÖSK)
2009-12-08 23:54
Jag tänker inte ge mig. Jag vill vara informerad om saker och ting när det gäller ÖSK. Så snälla ni som har yppat detta, hänvisa till källa för varför Sixten Boström inte ville ha Lasse Z i organisationen! Sades det på årsmötet? I intervjuer med Boström/Lasse Z?
Annons: