/fotboll/osk/forum/5285.aspx/fotboll/osk/forum/5285.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-23 20:29
Faan vad besviken jag blir! Jag köpte dvd filmen "Tiger Woods bästa 18 hål". Sen när jag sätter på filmen så visade sig att den bara handlade om golf :(
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-23 20:27
God jul alla bönder! ;) Nu braskar svålen över grisen!
Öreskå - 66
2009-12-23 19:56
God Jul alla mina Svart Vita vänner!!

Mot 2010 och dubbeln!
AIK Saywee
2009-12-23 19:24
Jag önskar ALLA svartvita forumskribenter en riktigt God Jul!
Örebro S E
2009-12-23 18:32
Skön läsning i NA idag^

Det verkar som att klubben har en bra organisation att luta sig emot. Nu är det bara de sportliga framgångarna med europaspel som saknas.

Tråkigt att behöva säga det här, men stålbadet vi har gått igenom har nog skrämt iväg glädjekalkylerna i ÖSK och gjort klubben stabilare än på mycket länge.

Jag slänger in en önskelista så här till jul också:

1. Att klubben låter Bedoya vara kvar under hela USA landslagsträningsläger. Många tränare i Sverige håller försäsongen i Sverige alldeles för högt. Enligt mitt tycke så är det bättre att Bedoya tränar med ett landslag på varmare platser än i kylan här mitt i Januari. (...och så kommer han super motiverad också i hopp om en landslagsplats till VM)

2. En ny junior som får samma positiva utvecklingskurva som Astvald. (...eller Almebäck för den delen)

3. Ingen ont om Porokara, jag gillar hans spelstil, men ÖSK måste lyckas med en försäljning snart. Pricken över i:et för ÖSKs organisation så att säga.

4. En bra placering i Allsvenskan som genererar guld eller Europaplats.

Det finns nog mer jag önskar som att Staff dundrar in 15 mål eller nåt nästa säsong, men men... man kan inte få allt.
Örebro TIC-TAC
2009-12-23 17:16
Lästa vad nattugglorna skrivit om och rörande M.Fahlen tror jag han avslutade sin karriär där hans startade i Dalsland(Viken IF eller något liknande)
God Jul alla forumkollegor
Örebro Karlssson
2009-12-23 16:45
ÖSK-Karl//

Men kommer bomben endast om Porokara eller någon annan viktig spelare lämnar? Sjögren har ju gått ut och sagt att de endast värvar om någon säljs.
Örebro Djäflun
2009-12-23 15:15
Rätt inställning! (se länktips)Hoppas han blir kvar hela nästa säsong innan han sticker. Börjar redan kännas som en väldigt svårersättlig spelare.

Edit: Hoppas han har minst 3års-kontrakt och inte blir bosman.
Örebro ÖSK-Karl
2009-12-23 15:04
den oumbärliga//

Nej, det kan jag inte tänka mig. Jag tror bomben funderar över pengar eller Örebro. Pengar har han redan gått om, så vi får hoppas att kvinnan lockar mer. Ingen annan klubb har presenterat honom ännu.
Örebro den oumbärlige
2009-12-23 14:24
ÖSK-Karl//

Är värvningen av Daniel Sjölund aka Bomben, eller vem det nu är, avskriven eller?
Örebro ÖSK-Karl
2009-12-23 13:02
KvT//

Tore har alltid varit en fuskare, minns du att han var Tränarnas kontaktman för många år sedan?

Då lärde han ut knep för att få ut svarta pengar, blev ett himla rabalder i riksmedia.
Örebro 702 25
2009-12-23 12:49
Här är bilder från när ÖSK klev upp igen 1988. Kommentatorn kallar ÖSK bland annat för ÖIS och ÖIK..

Rolf Zetterlund är för övrigt Lars Zetterlunds farbror.
Örebro Kronblom
2009-12-23 11:19
God jul på er alla ÖSKare!
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-23 10:52
micro_42// Tore kuppade ÖSK och därför blev ÖSK sura. Jag kommer faktiskt ihåg detta.

På den tiden betalades övergångspengar även om kontraktet hade gått ut. I Tores fall kommer jag inte ihåg om kontraktet hade gått ut.

I vilket fall. Tore gick till ÖSK efter säsongen och sa att han ville varva ned. Han skulle börja spela i en småklubb längre ned i divisionerna. Namnet på klubben kommer jag inte ihåg. ÖSK tackade Tore för lång och trogen tjänst och släppte honom till ett kraftigt underpris till denna lilla klubb.

Men efter ett tag som Tore spelat i denna klubb. Om han ens hann börja spela (har glömt) så sålde den lilla klubben Tore till Gefle vilket fick ÖSK att gå i taket. Vips var Tore tillbaka på elitnivå och ÖSK fick bara kaffepengar för en spelare av hög klass med mycket rutin.

Huruvida detta var planerat eller inte finns väl delade meningar om. Tore sa att han bara råkade fällas in i Gefle på en fot och att han minsann inte alls filmade ;)

Men ÖSK kunde inte göra något och Tore levde sina lyckliga dagar i Gefle och gör det än i dag (Gävle) ;)
Örebro ÖSK-Karl
2009-12-23 10:15
Micro_42//

Du tänker nog på Christer Fursth, han såldes från ÖSK till Helsingborg tror jag, sedan blev han bosman-proffs i Tyskland. Det fanns då någon inofficiell regel mellan klubbarna i Sverige att sådana skall vi inte ha. Varade inte länge, han hamnade i Hammarby, blev Ikon där och svensk mästare.

Örebro Sersant
2009-12-23 09:13
När gick ÖSK med så här stor vinst senast? :P
Örebro micro_42
2009-12-23 07:45
Tore Lennartsson hade en bror Inge Lennartsson tror jag han hette, som oxå hade lite svårt att stå.
Jag minns att publiken skalderade:
"TORES BROR HAR FÖR STORA SKOR"
Men han ramla på riktigt alldeles av sig själv.
Kan ha helt fel men, var inte Tore den första Bossman i Sverige, och hamnade därför i Hammarby när han kom hem? ÖSK var han inte så välkommen till, när han gjorde som han gjorde.
Rätta mig HÅRT om jag har fel.

Förövrigt önskar jag alla här en God Jul!
Örebro Stelig
2009-12-23 07:05
För mig fungerar Olsen perfekt, det som i år inte fungerat enligt mig är att det inte vart nån variation i anfalls spelet, bollarna har gått ut på kanterna i 99% av alla anfall för att tjongas in mot en hårt markerad olsen, dom gånger det sett bättre ut är när tex. Nordin-Bedoya spela tillsammans och gick på djupet. spelet blev inte alls lika lättläst + olsen slipper stångas själv med 3 st.
Nä en ny defensiv mittfältare och nån back skulle jag önska.
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-23 03:06
Från samma blogg:

"Det lag som spelade upp ÖSK i Allsvenskan 1988 var heller inte någon höjdarårgång, men man hade "Dala-vallen" *, Peter Nilsson och en måltjuv, Mikael Fahlén. Det är inga dåliga tillgångar när man ska gneta till sig en allsvensk plats. För ett gnetande var det med sex 0-0-matcher och totalt 9 (!) insläppta mål på 26 matcher. Men det var ett lag som förmodligen inte skulle skurit några lagrar i Allsvenskan om man inte förstärkt inför reentren i fotbollens finrum. Det var också ett till hälften nytt ÖSK som ställde upp i allsvenska nypremiären mot Halmstads BK våren1985. Då hade "Dala-vallen", Peter Nilsson och Mikael Fahlén kompletterats med Thomas Andersson, Magnus Sköldmark, Magnus Erlingmark, Pelle Blohm och Pär Millqvist.

Jag vidhåller alltså, att det var ett mediokert lag som Roy Hodgson tog till allsvenskt kval 1984. En bragd!"
Örebro Blå Bergen Blues
2009-12-23 03:06
har inte nått bingen än..
Totten är alltid Totten. Den brutalaste mittback som gått att möta. Sedan sprang alltid Totten i många år in med "väskan" när någon låg "död" på plan...
KvT// Du kanske blandat ihop med "Tomten"? Han kommer imorron med många paket...
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-23 03:04
När ÖSK vann serien 1988 och spelade till sig en plats i Allsvenskan stod Anders Karlsson i målet i 23 av de 26 matcherna. I 17 av matcherna höll han nollan och i 5 släppte han in bara 1 mål. Totalt släppte han in 7 mål, ett svårslaget svenskt rekord för de de två högsta serierna

Citat från "Thörners Tankar"
Örebro ÖSK-Karl
2009-12-23 03:03
Nej, nu måste jag sova, inget mer googlande.
Örebro ÖSK-Karl
2009-12-23 03:01
KvT//

Inte Totte, Totten. Det kanske var Totte som dog?
Örebro ÖSK-Karl
2009-12-23 03:00
KvT//

Totten sitter med i ÖSK-Alliansen.

Styrelsen 2008

Ordinarie ledamöter

Per Å Knutsson, ordförande
Rose-Marie Frebran, vice ordförande
Per Fridman, sekreterare
Peter Beijer, kassör
Lars-Peter Alexandersson
Bert Dimberg
Hans Eklind
Yngve Haraldsson
Håkan Martinsson
Elisabeth Sundström
Björn Åqvist

Adjungerad ledamot
Olle "Totten" Gustavsson, hedersledamot

Hedersordförande
Johnny Lindahl
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-23 02:57
Nej förlåt Totte. Jag har nog blandat ihop saker
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-23 02:52
Blå Bergen Blues // Tore blev tränare för något lag i gävle trakten. han är kvar där uppe ff. Tyvärr suger ÖSK nya webbplats så och massor av historik, bla telefonintervjuer är borta. Synd!
Örebro Kurt von Traatt
2009-12-23 02:50
Jaja - det går inte få fram info om Totten. Kanske blandar jag ihop det. men jag har ett sånt specifikt minne av det..Jaja
Örebro ÖSK-Karl
2009-12-23 02:49
Nä, nu får morgongänget ta över, nu har vi en stabil tredjeplats på forumet!

Mot bingen.
Örebro Blå Bergen Blues
2009-12-23 02:49
Ämne: BBB//

Fahlen till....
..måste vara han till höger ja.. Vi får forska vidare på vad han gjorde åren emellan.. Exakt: Utan hans insats i slutet av 88 hade vi väl inte gått upp..
Appropå "dansa en sommar": Jörgen Dunberg dansade våren -90 så till den grad att Z tyckte att han skulle med till VM (1-2, 1-2, 1-2).. sen försvann han. Så det kan gå.
Örebro ÖSK-Karl
2009-12-23 02:46
BBB//

He, he, jag tänkte också på straffen som Glenn Strömberg fick.
Annons: