/fotboll/osk/forum/525.aspx/fotboll/osk/forum/525.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Minatankar
2016-08-18 12:28
Mäster Estragon // Du tillhör dem som allt som oftast skriver på ett otrevligt sätt.
Postat via SvenskaFans-appen
Mäster Estragon
2016-08-18 12:19
Minatankar strikes again
Örebro Minatankar
2016-08-18 11:57
Solzjenitsun // Jag har svarat både dig och andra skribenter. Anser fortfarande att vi lever i ett fritt land där arbetstagare, oavsett om de har publik eller inte, är välbetalda eller inte, jobbar i företag där delar av kunderna/supportrarna är aktieägare/medlemmar eller inte, själv avgör var de vill jobba. Deras personliga ambitioner är ju inget andra har att göra med så länge de fullgör sina avtal/kontrakt. Sedan kan man ju som supporter vara intresserad av en spelares ambitioner men att uttrycka "vad har han i utländsk liga att göra" är att gå för långt, enligt min mening. Och att ställa honom utanför laget därför att hans kontrakt går ut är att likna med mobbing om det inte är en policy som gäller alla spelare. Själv önskar jag spelare all lycka i in fotbollskarriär oavsett var den sker. Sedan är det en annan sak att jag ser vissa spelare helst i ÖSK. Det vara bara detta jag ville uttrycka.
Örebro Solzjenitsyn
2016-08-18 11:29
@Minatankar:

Ja artister kommer att få synpunkter från fans, en artist som konstant vägrar spela konserter mer än 2 mil från sin hemort kommer få minskade inkomster, en spelare som av olika skäl drar på sig fansens ogillande kommer bli ifrågasatt.

Däremot har jag inte ifrågasatt Brobergs ambition att spela utomlands, mitt svar kom av att du likställde Brobergs situation med "vanliga knegare".
Örebro Marta (hane)
2016-08-18 11:19
@Arsène Lupin - Måltjuven:

Riktigt trevlig läsning... Får hoppas att den där klausulen (som jag nu iofs förstått kan innebära precis vad som helst) kan generera lite pengar framöver då. Hamnar han i landslaget så är han säkerligen redo för större äventyr så småningom... Psyket har han ju bevisligen.
Örebro Arsène Lupin - Måltjuven
2016-08-18 08:25
1 sept har ÖSK extra bolagsstämman för att ombilda sitt aktiebolag och beslut om ännu en nyemission

2016-08-18 08:21
Lite om Rinne och landslaget
Örebro ÖSK-Boldt
2016-08-18 06:45
Roswall // Så är det nog. Jag hade inte sett den konferensen. Synd. Trodde det var nåt spännande när jag såg "Live - Örebro presskonferens"
Örebro Gnell Strömberg (alla heter Gnell i Örebro)
2016-08-18 01:43
@Roswall:

Jag tror att inom 5-7 år så finns inte NA som papperstidning, endast på webben. Hur det sen blir med sammanslagningar vet man ju aldrig.
Örebro Roswall
2016-08-18 01:28
Man kan säga mycket om NA:s ÖSK-klipp, "pappaskämten" och experterna, men nog är det riktigt fint att få lite intervjuer och samtal om ÖSK serverade, så hoppas inte att förslaget länken talar om blir av. Alltså att NA och Örebroan slås ihop och blir en tredagars-gratistidning, med en betydligt mindre redaktion...
Örebro Roswall
2016-08-18 01:23
@ÖSK-Boldt:

Jag har inte fått något, låter som om du följer/subscribe:ar på ÖSKs kanal på youtube, och att youtube vill tipsa dig om ett ÖSK-klipp du missat.
Örebro Chris P. Bacon
2016-08-17 23:02
Har ÖSK någonsin gått ut med att Broberg skulle ha skrivit på ett 3,5-årskontrakt? Har bara hittat dom uppgifterna i tidningar som NA och sportbladet.
Örebro flesklepp
2016-08-17 22:38
@Bäst när det gäller:

underbart!
Örebro Bäst när det gäller
2016-08-17 22:34
Läste precis en artikel om att EUFA förhandlar villkoren till de kommande EUFA-kontrakten som ska tillämpas vid samtliga övergångar fr.o.m. 1 februari 2017. Det viktigaste nyheterna som blir jobbiga för spelarna: 1) Om du fyllt 27 år och representerat fem europeiska föreningar eller fler under seniortiden får det sjätte och efterföljande kontraktet inte skrivas med option om förtida avslut (Lex Broberg) 2) Om du representerat två, eller flera, föreningar i ett europeiskt lands högsta liga under de senaste fem åren måste du vid senare föreningsbyte endera; i) gå ner en division (Lex Spehtim Hasani) eller ii) tatuera ordet "klubbhjärta" på ligalandets officiella språk någonstans på kroppen (Lex DG) 3) Om du byter föreningstillhörighet under säsong men inom samma liga enbart för att lönen höjs hos den nya arbetsgivaren tvingas du spela med orange väst resterande del av innevarande säsong och du är då tacklingsbar även om du inte är bollförande (Lex DG det med) Spännande förslag som jag inte tror går igenom faktiskt även om ingenting är omöjligt.
Örebro ÖSK-Boldt
2016-08-17 22:04
Var det nån mer än jag som fick en notis från ÖSK fotboll, precis nu om presskonferensen efter Örebro - Malmö FF. Hehe. Måste varit nån som råkat tryckt en gång för mycket nånstans på kansliet eller nåt.
2016-08-17 21:29
@flesklepp:
Nej precis. Rent tekniskt handlar det om under vilken tidperiod en klubb kan registrera nya spelare. De flesta klubbarna i de större ligorna (+ Danmark och Finland) kan det fram till sista augusti . Portugal (enl länktipset) ända fram till 22:a september.
Örebro flesklepp
2016-08-17 21:16

Tack, då stämde ju inte min första länk då "för spelarna så innebär det att de måste lämna senast den 11 augusti, speciellt för de lag och spelare som ambitioner att värva eller gå över till någon av de övriga ligorna i Europa"

Alltså, "GÅ ÖVER"

2016-08-17 21:02
@flesklepp:
Svenska transferfönstret är under perioderna 8 januari - 31 mars och 15 juli - 11 augusti. ÖSK kan alltså inte längre värva någon spelare före 8 januari. Vissa undantag finns med arbetslösa spelare och bla bla. Går inte in på det. T ex Engelska transferfönstret gäller 1 januari - 31 januari och 9 juni - 31 augusti. Det betyder att en Engelsk klubb kan köpa en svensk spelare fram till sista augusti
Örebro Alltid Örebro
2016-08-17 20:51
@Minatankar:
Som medlem i klubben är du inte bara en betalande kund, du är indirekt delägare i klubben med rätt att rösta i olika frågor gällande klubbens framtid. Det gör dig delvis till arbetsgivare för spelarna, även om du inte har något med den direkta styrningen att göra så har du likt aktieägare i ett företag rätt att ställa en del krav på de anställda. Så nej, vi betalar inte bara entre likt en rockkonsert... Vi betalar visseligen för att se showen men som delägare har vi större rätt att ställa krav på den en vad gemene konsertbesökare har.
Örebro flesklepp
2016-08-17 20:33
En annan sak som gör mig konfunderad är det här med transferfönstret. Så här står det i en länk jag hittade:
"Då det svenska transferfönstret stänger tidigt i förhållande till länder som England, Tyskland, Spanien mfl vilka stänger sina transferfönster den 1 september så får de svenska klubbarna ganska bråttom att hinna värva spelare och för spelarna så innebär det att de måste lämna senast den 11 augusti, speciellt för de lag och spelare som ambitioner att värva eller gå över till någon av de övriga ligorna i Europa"

Så hade jag också uppfattat det. Efter 11 augusti är det helt stopp med spelare såväl till som från svenska klubbar oavsett varifrån spelaren kommer eller ska gå.

Dock läser jag nu i en artikel på Norrköpings sida här på Svenska Fans under rubriken "Nyman förhandlar inte med IFK Norrköping" följande: "Slutligen säger Gustafsson att han inte hoppas på fler spelarförluster utan att truppen står intakt när transferfönstret bommas igen den 31 augusti". Artikeln handlar alltså om risken för Norrköping att förlora Nyman utomlands. Att det skulle handla om en felskrivning kan jag inte tänka mig eftersom artikeln är skriven den 16 augusti. Någon som förstår eller kan förklara?
Örebro Alltid Örebro
2016-08-17 20:22
En person med lite pliktkänsla gentemot klubben som hjälpt honom enormt mycket och/eller fn person som tror på sin egen kapacitet att prestera och bli såld senare så att det gynnar både spelare och klubb.
Örebro flesklepp
2016-08-17 20:16

Tack för bra dialog! Det lockbetet är ju isf liksom villkorat. Alltså baserat på att man år noll tror sig vilja ha spelaren kvar även efter år två. Om man sedan inte vill det är det ju bara att utlösa klausulen. Men, nåja, med risk för att spelaren går som Bosman. Spelaren å sin sida kan ju också utlösa klausulen. Det som kanske sågs som ett "lockbete" för två år sedan, "oj, om jag är duktig kanske jag kan tjäna sååå mycket om två år", kanske nu uppfattas som "vafan, jag kan få mer betalt nån annanstans om de inte är beredda att betala mer" ??
Hockey är slut
2016-08-17 20:10
2016-08-17 19:45
@KalleTeodor:

Ja där står det. Tack för länken. Sökte bla på ÖSK:s hemsida men där kunde jag inte se det.
Örebro KalleTeodor
2016-08-17 19:36
NA 150609: "Broberg var på plats i Örebro och skrev på ett 3,5-årskontrakt med klubben under torsdagen"
Örebro Trivseltorsten
2016-08-17 18:57
Ivan är f.ö sån jäkla konung. Älskar hans dialekt!
2016-08-17 18:55
@flesklepp:
Rent teoretiskt kan ju andra delen av de två åren vara bättre villkorade än de första två. Ett lockbete för att få spelaren att stanna. Angående Broberg så ska vi inte alls helt utesluta att han vill stanna i ÖSK mot "rätt lön". Eftersom ÖSK ofta historiskt inte bryr sig om om du spelar som Messi utan får sitta där med din 30 000 i månaden så gör Broberg en "Lex Nordin". Han kallar till omförhandling. Eyravallen.se skriver: "Av Magnus Sköldmarks sätt att försöka undvika frågan får jag intrycket att ÖSK och Broberg förhandlar om villkoren för en fortsättning med ÖSK." Men han skriver också dagen innan: "Nu gick det väldigt bra för Broberg under fjolåret, vilket innebär att hans marknadsvärde och löneförväntningar bör ha ökat väsentligt. Han bör nu alltså kunna förhandla fram bättre anställningsvillkor med ÖSK eller med någon annan klubb." Men brasklappen: "Att Broberg stannar kvar hos ÖSK är nog mindre troligt. ÖSKs begränsade ekonomiska resurser gör att de inte kan bjuda emot om någon av de större klubbarna vill ta över honom." Så självklart aktiverar han sin klausul. Vem i hans kläder som inte skulle gjort det kan ju kasta första bollen
Örebro Minatankar
2016-08-17 18:53
Örebro Minatankar
2016-08-17 18:53
För tre år sedan fanns det 115 svenska spelare i utländska klubbar. Det visar att en betydande del av de allsvenska spelarna har chans till utlandskontrakt.
Örebro flesklepp
2016-08-17 18:48

Men, man måste ju då ändå säga att +2-delen av ett sådant kontrakt i så fall är väldigt, väldigt svag. Försumbar skillnad mot att man har ett "rent" 2-årskontrakt och att man vid kontraktstidens utgång från båda håll säger "vi kör på i två år till med samma villkor"? Eller?
En skillnad jag skulle kunna tänka mig att det kan vara är det här med reglerna kring när andra klubbar får ta kontakt. Om man som spelare inte utlöser sin klausul inom en viss tid av den första delen av kontraktet (i vårt exempel 2+) går det automatiskt över till förlängningen (+2) och andra klubbar kan inte ta kontakt. Det är väl därför Broberg gör det nu (om han nu gjort det?)?
Annons: