/fotboll/osk/forum/5229.aspx/fotboll/osk/forum/5229.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro Conjuration ★
2010-01-17 01:08
Är det någon här som kan det tyska språket? Jag behöver få ett stycke översatt, skicka mig ett PM, tack på förhand! :)

Och nu är det dags att snacka fotboll igen ;) Jag minns när Roni kom som ett yrväder och framstod som den bästa spelaren jag någonsin sett, vilka minnen man hade från hans debutsäsong, det hände på den gamla goda tiden!
Örebro Kurt von Traatt
2010-01-17 00:25
...och 1994 som är så särskild för ÖSK:are i dubbel bemärkelse! ;)
Örebro Brinkewall
2010-01-17 00:20

Och när vi ändå länkar...

Inget ont om Millencolins intro till ÖSKs matcher men... mindre rock och mer passion. Blåvitts inmarsch är otroligt bra. Men inget slår dock Sevillas hymn...
Örebro Kurt von Traatt
2010-01-17 00:00
Skön länk också :)
Örebro Kurt von Traatt
2010-01-16 23:53
Nu när Porokara drar tåls länken att ses ännu en gång! Tack Roni för två fina år!
Örebro Storm_90
2010-01-16 22:09
Fan snart måste någon storvärvning komma. Personligen så börjar jag bli orolig om inte minst en stark värvning är klar inom tve veckor...
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2010-01-16 20:08
KvT// Kloka funderingar kring Astvald. Det känns inte rättvist att ha alltför höga förväntningar på en 20-åring(?) bara för att han har gjort en stark höst. Rimligtvis kan vi ha något högre förväntningar än inför förra säsongen men om han skulle göra samma succé kommande säsong så är det bara en bonus.
AIK Saywee
2010-01-16 19:52
KvT, verkligen intressanta funderingar och frågor, i nuläget är det så många frågetecken ????

Svaren, får vi under senhösten !!!!
Örebro Kurt von Traatt
2010-01-16 19:48
Frågor man också måste ställa sig ställa sig också är inför nästa säsong:

***Växer Mackan ytterligare i nivå denna säsong eller får han det berömda "rekylåret" (Det är ganska vanligt att unga spelare som barkar igenom kommer in i en regressiv fas en period efter innan utvecklingen skjuter fart igen.) Växer han kommer vi inte sakna Basse.

*** Kan det bli ett genombrott från någon av de andra unga? Tänker främst på Erik och ev Johannes. Oskar lär endast få speltid vid skada/avstängning. Tyvärr tycker jag Per J saknar någon riktig spetskompetens. Han är lite "grå".

*** Kanske Staaf kommer tillbaka ordentligt i år och ger ett verkligt alternativ för anfallet

*** Kan Mosander höja laget?

*** Kan Sixten fortsätta utveckla laget på alla sätt? Eller är han beroende av att få bättre spelare enbart för att höja spelnivån?

*** Kan ÖSK höja lägsta nivån, förbättra bortaspelet utan dessa totalkollapser emellanåt då man sitter och skäms för laget?

*** En strategisk fråga: Kommer SixLar satsa på Bedoya på allvar nu eller kommer Nordback/Kilen fortsätta abonnera på sina platser?

***Jidesjö??

Kan flera av dessa punkter slå in så kan ÖSK bli ett steg bättre än i fjol utan ett enda etablerat nyförvärv.
AIK Saywee
2010-01-16 18:51
Ämne: Blir vi topp 3 iår s....
Conjuration, detta måste jag bara kopiera av och lägga in i min svartvita fil på "word", snart kanske jag vågar komma med egna löften ...

Vinner vi AS kommer jag att kunna göra nästan vad som helst, skall klura lite till och precisera :)
AIK Saywee
2010-01-16 18:43
BoP, det är helt OK att vara lite frågande, eller ifrågasättande eller så kallat pessimistisk.

Men oavsett Basse lämnar eller ej, så kvarstår väl faktum att han "tydligt deklarerat" att han inte vill spela för ÖSK?

För stämningens skull och reglerna i klubben är det väl lämpligast att han lämnar snarast, enligt mitt sätt att se på gemenskap och sammanhållning, etc, när man strävar mot ett mål tillsammans!

FORZA ÖSK!
Örebro Conjuration ★
2010-01-16 18:39
Blir vi topp 3 iår så ska jag åla (inte mes krypa, utan åla!) runt hela Behrn Arena jag tror vi bblir ett mittenlag iår, slagkraften från förra året som vi hade har minskat och nu är ju även de andra lagen på g.
Örebro oroT
2010-01-16 18:39
En ny, och tillräckligt bra, defensiv mittfältare att ta över för Khilen, Ja Tack!
Om personen ifråga är tillräckligt bra kommer vi kunna ha två offensiva på mitten och den nya sveparn håller rent bakom.

**Bedoya**Nordin**
****Källström****

Vilken mittfälts triangel! ;)
Ja tackar!
AIK Saywee
2010-01-16 18:35
DaSa, nej, jag tror (eller snarare hoppas), att det inte var ordinarie backlinjer, och det kan kanske tyvärr hända igen ... av olika orsaker?

Anfall är bästa försvar, ta hand om dina gäster :)
Örebro Bastard on Parade
2010-01-16 18:35
... och här kommer pessimisten.

Mittfältet duger, anfallet suger! Nä, riktigt så illa är det förstås inte men vi måste få in förstärkningar.

Vi har en stabil grund att utgå ifrån, men nuvarande trupp tror inte jag räcker till 4-6:e plats. Vi saknar spetskompetens och alternativ framåt. Porokara MÅSTE ersättas (vilket jag tar för givet kommer göras), men jag skulle vilja se ytterligare ett nyförvärv om Bassombeng lämnar.

Försvaret får gärna förstärkas också.
AIK Saywee
2010-01-16 18:30
Jag använder realismen, optimismen och tyvärr även "piss i mismen" och skriver att i "DAGSLÄGET", tror jag på 1-8 placering 2010, för på övre halvan hör vi hemma, men det är så många frågetecken, för ÖSK och flera motståndare, att "spannet" blir ganska stort för tillfället, jag vill helt enkelt gardera.

Men, får vi ett, eller ett par fina förvärv, kan jag ändra mig snabbt.

Skall bli intressant att se, eller höra, vilken målsättning klubben har, för 2010 års allsvenska?
Örebro DaSa
2010-01-16 18:23
Vi hade väl inte ordinarie backlinje i 3*0-3 matcherna? Har inte tid att kolla upp det nu, väntar gäster:)
Örebro Gurra2001
2010-01-16 17:58
Väldigt svårt att säga just nu men känns som 4-6 plats för ÖSK.
AIK Saywee
2010-01-16 16:48
DaSa, känns skönt med en till som är optimistiskt lagd, men om vi inte får in en ny vänsterytter, "står" vi då i nuläget, som förra årets lag?

Flera lag har sålt och värvat, men är kanske inte klara ännu, men träningsmatchandet börjar snart, dvs de allsvenska premiärlagen skall spelas tillsammans till vinnande lag.

När stänger fönstren?

Mer ihopspelad backlinje, ja kanske undantaget 3 x 0-3 i höstas?

I övrigt håller jag med dig, men det finns många OM, och förhoppningar, och förväntningar, men det klarar ju vi optimister av ganska lätt :)

Fast i nuläget känner jag, som realist, inte att vi är mycket starkare än 2009.

Men vi kanske kommer att bli :)
Örebro DaSa
2010-01-16 16:34
Om man sen skall gissa var vi slutar så tror jag att vi kan inte rå på IFK och Elfsborg. Så det blir att konkurrera med MFF, AIK och KFF om tredje platsen.
Örebro DaSa
2010-01-16 16:29
Sawyee// Svårt att säga redan nu eftersom varken ÖSK eller flera andra klubbar klara med nyförvärv/försäljningar. Men säg att ÖSK får in en ny vänsterytter av allsvenskklass så tycker jag att vi är bättre än förra säsongen.

- Mer ihopspelad backlinje
- Förhoppningsvis bättre alternativ i backlinjen vid skador (en bättre Wirtanen, kanske Söderberg, antagligen ett nytt mittbacksalternativ eller en frisk Oscar)
- Bedoya istället för Nobbe på mittfältet, känns ju som Bedoya utvecklas för varje match som han spelar.
- Nordins höst bådar gott.
- Rejäl konkurrens som den defensiva mittfältsplatsen mellan Kihlen/Nobbe/Erik/Per J (men det hade vi ju även förra säsongen)
- Anfallet är det störst frågetecken för, men det känns som Astvald är mera "poängeffektiv" jämfört med Basse.
- Olsen kommer mera till sin rätt när Bedoya spelar.
- Mosander

Det som talar emot:
- Kihlen och Wiken är äldre
- Dålig konkurrens om de offensiva mittfältspositionerna.
- Inget mittbacksalternativ är klart idag.
AIK Saywee
2010-01-16 15:31
Vad tyst det är, vad hemligt allt verkar vara, händer det något? Snart (om 6 dagar) drar "ÖSK 2010" igång och min puls ökar lite för varje dag.
Forhoppningarna finns oxå där, kan det bli en bra start och kan jag få uppleva en fortsättning, så att mina drömmar kan tänkas bli sanna?

Är det någon som vet hur dagens ÖSK ser ut på papperet? Jag vet att inga framgångar nås via papper, men de torkade namnteckningar som finns på papperen och de som skrev, kanske kan ge järnet samtliga matcher, som de får förtroende att ingå i en startelva, eller att få hoppa in som utbytare.

Hur ser DAGENS ÖSK ut, är den starkare än 2009?

Om vi plockar bort de som bantats bort först.
Om vi sedan plockar bort, Roni (vet ej om han skall plockas bort) men han är väl nästan klar snart för Haifa? Basse kan vi glömma för han har strulat till det ordenligt och vill inte spela för klubben. Berra däremot, har inte strulat till det, men får inte spela för klubben?

Som tur är har jag för mig att några har kommit till, men kan inte komma på vilka som skrivit på?

Tänkte mig helt enkelt, att presentera en tänkbar startelva mot ÅFF, men vet inte riktigt hur DAGENS ÖSK-trupp ser ut.
Örebro den oumbärlige
2010-01-16 15:19
Saywee

Det är just det, att han skriver på. I ÖSK känns det som att våra bästa bara skriver på ett kontrakt _en_ gång sedan sätter klockan igång och tickar tills spelaren lämnar som bosman eller om Sjögren(eller andra) lyckas norpa lite pengar i en försäljning.
AIK Saywee
2010-01-16 14:40
den oumbärlige, enligt pappers-GT hoppades han på proffskontrakt utomlands, men i väntan på detta hade Ishi, som hade två år kvar på kontraktet, förlängt och blir kvar i klubben till och med 2014.

Fast om han blir kvar i Elfsborg till och med 2014 vet man ju aldrig. Men om inte så kan det ju trilla in lite slantar.

Olika klubbar har olika "förlängningsfilosofi".
Örebro den oumbärlige
2010-01-16 14:29
Stefan Ishizaki skrev på fredagen på ett nytt femårskontrakt med Elfsborg.

Alltså Elfsborg måste vara bäst på att förlänga kontrakt med sina nyckelspelare.
Tänk om vi kunde förlänga med typ Alvbåge med 5 år.
AIK Saywee
2010-01-16 14:12
Ytterligare lite västnytt.

GAIS och ÖIS kanske åker på hyreshöjningar på nästan 2 miljoner/år och IFK c:a 3 miljoner/år för sin "hemmaplan".

IFK hotar att flytta till Nya Ullevi (vilket troligtvis är den äldsta av Gamla och Nya Ullevi).

ÖIS-basen funderar på vilka lag som skall spela på Gamla Ullevi,(den lilla, som är ny och för stort byggd) om alliansklubbarna lämnar, typ Lunden ÖBK, eller?

Göteborgshumor ;)
Örebro Rojas
2010-01-16 14:04
Ja det är remarqueble att Larsson gått till LBOIS...nästan som att Nordahl skulle börja träna Degen:)
AIK Saywee
2010-01-16 13:38
"På Västfronten intet nytt",
jo förresten enligt dagens pappers-GT ...

"Rusning till Henkes första träning"

Utanför omklädningsrummet väntade ett 30-tal journalister och ett hav av kameror ... enligt GT.

Dessa skåningar, tänka sig att "urhelsingborgaren" Henke tränar "urkonkurrenten" LBOIS ;)

Apropå konkurrens, så lär Martin Timell en gång i tiden sagt, typ, "Varför finns det bara ett konkurrensverk?"
We all hate Leeds scum
2010-01-16 13:02
humaS //

Jag må vara omogen och 14 år. Töntig kan jag också vara, men jag kan garantera dig att jag inte är spinking. Jag är rund och go, förmodligen ströst mage på detta forum. Men jag är lika glad för de.
AIK Saywee
2010-01-16 11:21
Funderar lite på detta med nya nic och nicbyten, det är alltid lika lustigt att följa dessa, en del har jag ganska bra koll på genom att läsa profilerna, vilket väl kanske är det de flesta gör (?) när ett nytt svartvitt nic eller när ett gästnic dyker upp.

humaS inlägg, för att ta ett exempel bland en massa andra exempel, han kan ju knappast ha irriterat sig på själva texten i inlägget, för det var ju riktigt sakligt.

Troligtvis gillade han inte nicet, helsingborgaren som dessutom verkar gilla Man City och i hockey är det Malmö som gäller.

Knepigt att han bara är registrerad för en och en halv månad sedan, haft 98 inlägg och att profilen redan är läst 1228.

Jag är ingen forumdeckare, men visst blir det lite underligt ibland i cybern´s värld ;)
Annons: