/fotboll/osk/forum/5224.aspx/fotboll/osk/forum/5224.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
linus16666
2010-01-26 17:31
förstår inte varför folk har fått för sig att almebäck har dåliga fötter? vad grundar ni det på? lite nyfiken med tanke på att jag inte alls tycker han har dåliga fötter??
Örebro abdel seidou
2010-01-26 17:23
pemo// Det stämmer. internationella fönstret stänger nu vid månadsskiftet men de allsvenska klubbarna kan värva spelare ett bra tag till. Vårat fönster stänger inte förens ett par omgångar in i seriespelet.
Örebro pemo
2010-01-26 16:53
Ämne: pemo, med allround m....
Ja, grundat på ålder, rutin och teknik. Men jag tror att Wovven skulle ha lättare som innermittfältare än Patrik.
Av egen blygsam erfarenhet ( från förr i tiden ) så är de svåraste platserna mittback ( stötande ) och innermitt. Men det var när jag spelade 4-4-2. Har i min blygsamma karriär i de lägre serierna spelat Libro, back ytter och topp. Men fick ibland hoppa in som stötande, vilket hag tyckte var svårast.
MEN, som tur är spelar inte jag i ÖSK. Visst, med Barsoms inställning kan han säkert vara målis också, men jag tycker inte det känns med hjärtat när han slirar så här.
Fast vem fan bryr sig om hjärtat. Det är ju ett jobb som alla andra. Bara lite kortare tid.
En sista fråga. Är det stängt efter januari eller får svenska spelare byta klubb fram till mars?
Örebro rirobban
2010-01-26 16:48
Då är det klart att ÖSK får den allsvenska upptaktsträffen...
Örebro den oumbärlige
2010-01-26 16:32
Nae, tycker varken Wowoah eller Anttonen är speciellt allround. De kan spela på kanten, som centrala spelare ser jag de inte som.
AIK Saywee
2010-01-26 16:25
pemo, med allround menar jag i första hand hur bra man behärskar olika positioner, dvs att kunna göra en mycket bra match oavsett positionen, inte så mycket vilka teoretiska kunskaper man har, men de är inte oviktiga.

Tack för ditt inlägg förresten, stämmer nog ganska bra, det du skrev.

Jag tror att Abgar skulle klara av nästan samtliga positioner utom möjligtvis målvakt, men det vete tusan, med hans "vinnarskalle" om han inte skulle klara av även detta.

Men om jag förstått dig rätt så är Anttonen och Wowoah, de som i dagens trupp är mest "allrounda", eller?
Örebro pemo
2010-01-26 16:09
Allround är nog många, om man menar kunskap i teorin, men det svåra är ju positionsspelet.
Kim kan spela topp och mittback, men är för långsam som ytter
Samma med Almebäck men tvärs om. ( inte för långsam, men för dåliga fötter )
Nordin är för kort som mittback men kan nog spela på de flesta platser.
Anttonen kan du ha över allt, Han har speed, bollkontroll och blick, helt enkelt underskattad.
Nordback är en mittgubbe. För långsam som kantlöpare.
Wovven kan nog också vara på de flesta platser.
Roni och Basse känns väl inte som några försvarare direkt, lika lite som att Wikström kan spela annat än mittback.
Bedoya kan vara överallt från mitten och framåt.
Tja, det finns nog en hel del att pöva.
Men jag tror att Alven är bäst i mål.
AIK Saywee
2010-01-26 15:07
Hur många allroundspelare har ÖSK idag, funderar jag över, hur många är låsta till en lagdel och hur många är flexibla, över två eller till och med kanske tre lagdelar? Ere någon som kan detta?

Om eventuella skador, "avstängningar", utvisningar, varningslägen eller dåliga insatser skulle råka ske, på någon oväntat position, så är det inte helt fel att ha möjlighet att ändra, endera från bänken direkt eller indirekt, eller via att "positionera" om i laget.

Flexibilitet, snabba förändringar i spelet, oväntade grejer, kan vara bra när man inte vill att motståndarna skall läsa spelet och bjuda på en dålig föreställning.

ÖSK, Rocka fett från start, överraska!!!
AIK Saywee
2010-01-26 14:42
pemo, Foppa dominerar inte alls, det tror jag inte att jag skrev, men han har fått fart på laget, vilket nog var syftet.

Angående Abgar, vill jag bara skriva, att det handlar inte om "vem" han skulle kunna ersätta, utan hur många han skulle kunna ersätta. Är han inte med i en startelva är han en lysande bänkgubbe ;)

Fast jag funderar liksom dig om två "envisa dj*vlar" kan dra mot samma mål?
AIK Saywee
2010-01-26 14:33
Ursäkta mina många inlägg, det är provberedning, vilket innebär flera väntetider ...

... jag vill dock inte vänta alltför länge på det svartvita guldet, eller möjligtvis dubbeln ...

ÖSK!
Örebro pemo
2010-01-26 14:32
Ämne: Men, Pemo, tycker du....
Nja, helt sanningsenligt kan man väl inte säga att han dominerar elitserien precis. Tycker nog att Rehnberg har en poäng i att Foppa är fyra år äldre. Men min fråga är fortfarande obesvarad, vem skulle Barsom ersätta? Varför gick det inte bra i Norge? Sen finns det ju faktiskt en aspekt till på Barsom-fallet. Hur går han ihop med Sixten? Vi vet ju att han inte platsade i Heerenven pga att han inte ville klippa sig. Dvs, en envis djävel. Och det är ju Sixten också, i alla fall enligt forumet.
Men det är ju bara en vecka kvar, så vi får väl se på måndag om bomben briserar.
AIK Saywee
2010-01-26 14:29
Det är grått över gattet, snart kommer snön och blåsten in. Hoppas ändå att det går att spela fotboll på borta-BA och hemma-BA vid närmaste månadsskifte.

Efter snövädret, verkar det som att den riktiga sibiriska kylan skall slå till, var beredda på ännu kallare väder och en riktigt lång vinter?

Om drygt sex helger är det allsvensk premiär, skall bli intressant att se hu många spelbara planer som finns då, för Lagrell har väl några regler om spelbara planer, annars åker man ur ;)

De flesta klubbarna har ju dock haft mycket god tid på sig under det varma decenniet att ordna spelbara planer, jag vill inte vara med om uppskjutna matcher, pga väder eller inte spelbara planer, för i så fall måste man väl börja statuera exempel, eller är det som jag brukar skriva skillnad på lag och lag?

FORZA KONSTGRÄS!
AIK Saywee
2010-01-26 14:05
RB, ja, det behövs förändras/förbättras när det gäller fasta situationer, främst hörnor, jag vet inte riktigt hur Sixten filosoferar kring detta?

Skulle vara (för mig) intressant statistik att se hur de olika allsvenska lagen hade "tillverkat" sina mål, typ spelmål, med eller utan assist, hörnor, frisparkar, straffar och vad det kan vara.

Med en sådan statistik kunda man träna eller förändra både för egen del, men även vara beredd på motståndarnas "vapen".

Har för mig att HBK brukar vara bra på fasta situationer?
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2010-01-26 13:56
Saywee// Apropå att toffla in hörnor.. ÖSK är som bekant riktigt svaga på fasta situationer. Om vi ska kunna utnyttja Olsens skarpa huvud så måste hörnorna och frisparkarna bli bra mycket bättre. Vi skulle behöva nån som Barsom eller Larsen som kan lyfta in bollen med precision istället för snöbollarna som "vi" slog förra säsongen.
Örebro Conjuration ★
2010-01-26 13:40
haha, jag kanske har hypat han lite väl mycket ;)
AIK Saywee
2010-01-26 13:35
Conjuration, ja det vore väl läckert, en riktig kämpe som inte viker ned sig, eller är rädd om fötterna ;)
Örebro Conjuration ★
2010-01-26 13:27
Näfver är väl ändå en bra lösning om nu Porokara sticker
AIK Saywee
2010-01-26 13:26
Men, Pemo, tycker du att Foppa är "värdelös"?
Han har väl fått MoDo lite "på fötter" och apropå fötter, så tillverkar han ju även tofflor, och apropå tofflor så kanske Abgar kunde toffla in ett par hörnor ;)

Det är ändå intressant det du skriver och jag börjar som vanligt fundera, guldet är "utlovat" till senast 2015, tror jag det var?

Hur ser laget ut då, 2015, till exempel, om vi inte firat tidigare förstås - vilka av dagens talanger, gamla hemvändare eller trotjänare är kvar då? Vilka har sålts, vilka har köpts, vilka utgör stommen, vilka är kvar, vilka är skadade, vilka tränar laget, vilket spelsystem gäller, vilka är motståndarna ...

.... puuuh, många frågor snurrar i mitt huvud?

Men redan 2010, kan vi ju faktiskt lyckas, en bra start, få skador, inga töntiga gula kort och stolpe in, då blir det medalj :)
Örebro Rudolf Blodstrupmoen
2010-01-26 13:17
Näfver nej tack! Bra superettaspelare men inte mer. Att han varken fick speltid i ÖSK eller Djurgården tycker jag visar att han inte är tillräckligt bra för Allsvenskan.
Örebro Conjuration ★
2010-01-26 13:16
Jag vill inte ha tillbaka ÖIS i allsvenskan, då hamnar de längst ner på lagsidan. Kom alltid in på Örgrytes lagsida istället för Örebros när de var här senast, usch!

Degerfors får gärna komma upp till allsvenskan däremot :)
Örebro pemo
2010-01-26 13:06
jo visst var Barsom bra när han kom till ÖSK. Såg själv den otroliga frisparken mot GAIS på plats. Men han är två år äldre nu. Och inte var han väl den lysande stjärnan i Norge som räddade sitt lag.
Nä, det är lite Foppa-varning på honom, tycker jag. Och vem skall han ersätta? Ser hellre att Wirtanen, Astvald, Nordin, Bedoya, staaf får chansen i stället. Dessa kan vi bygga på. Om, mot förmodan, Barsom skriver på för ÖSK, så blir det samma visa nästa vinter igen. Bättre att han går till ÖIS eller Norrköping och hjälper dem upp i allsvenskan igen....,.
Örebro Conjuration ★
2010-01-26 12:36
Barsom är jävligt bra, var även den enda mannen på plan när han var i ÖSK senast, den killen viker sig inte ens för tåget!

Kvalité är dyrt och Barsom vet sitt eget värde, för dyr för oss då är det bättre att satsa på det vi har. Kihlen blir den nya Barsom ;)
Örebro Conjuration ★
2010-01-26 12:31
Intressant artikel med Näfver. I mina ögon så blev han utkonkurrerad av Porokara.

Värva Näfver igen som ersättare för Roni!!!!! Skulle kanske kunna bli ett Nordin-fall, från botten till toppen ;)
AIK Saywee
2010-01-26 11:38
pemo//
Jag har ganska svårt att skita i Barsom, när jag tänker efter lite grann, bl.a över hans energi och pondus när han tog tag i "fjolleriet" för några år sedan.

Några anledningar till dessa tankar är:

- han är en pådrivare, när inte tränaren kan få spelarna att vakna, så kan nog Abgar ryta till

- han är ganska allround, det är mycket viktigt, han är inte så himla låst till en viss position

- vid fasta lägen, hörnor, frisparkar exempelvis, där är han mycket bra

- han viker inte ned sig, är inte klen, vare sig kroppsligt eller mentalt

När det sedan gäller "muntergöken", så har jag ingen aning om vad som hände, det enda jag förstod var att Sixten gick i taket när Rille skulle ersättas av Zäta, men det kan vara fel, som så mycket annat. Vem som sa vad och vem som beslutade vad får vi kanske aldrig reda på.

Angående träningsmatchen finns det nog lite forumkommentarer från i fredags kväll. Själv tycker jag att Alvbåge och Gerzic var klart bästa svartvita eleganter. Berra var väl OK och jag tycker att det är svårt att jämföra honom med Oscar, det var två olika halvlekar.

Förresten, trodde att jag såg dubbelt i inledningen på andra halvlek, två "Berro´r", de var ju så lika, Ze Ndille och Lumbana :))
Örebro pemo
2010-01-26 10:58
Jag tycker vi skiter i Barsom. Visst, han har attityd och kan driva på, men får lika ofta onödig varningar och känns mer som en splittrare än en lag -svetsare. Det slutar väl med att han går till Norge igen.
Kan det vara så att Rille och Sixten var för lika varandra i sätt. Därför beslöt styrelsen att leta efter en "muntergök" vid sidan om Sixten?
Har läst väldigt lite om matchen mot ÅFF. Att man inte kan bedöma första vintermatchen som en tävlingsmatch förstår jag, men hur var det med nykomlingarna och hur klarade Berra sig?
Går han före Oscar?
Någon som sett om Basse är med på träningarna igen?

AIK Saywee
2010-01-26 09:54
Klippt ut tre meningar från NA´s text, den som KvT länkade, angående Abgar.

"Jag väntar januari ut för att se om det dyker upp något riktigt intressant."

"Jag är inte i den åldern eller positionen att jag tar vad som helst"

"Men hade det varit något som var superintressant vid det här laget så hade jag hoppat på det"

På så sätt har jag kanske vinklat det lite, men det ser ju isåfall inte så hett ut för hans del, eller, tolkar jag dessa meningar fel?
AIK Saywee
2010-01-26 09:38
apskallen och KvT, jaja, jag skrev ordet "angriper" i mina "snabba kommentarer", det blev kanske lite för hårt och för snabbt, skulle ha valt ett annat ord, och Edit hängde inte med riktigt heller ... jag bara undrade lite.

Fast det är bra att det blev utrett, ja mena detta med Sixten´s kommunikation och att du (apskallen) har fått ditt svar.
Örebro apskallen
2010-01-26 09:22
Saywee//
Din kommentar "Kan bara undra varför apskallen angriper dig, finns det 'heliga kor' i ÖSK´s organisation." visar ganska tydligt på att det faktiskt finns heliga kor, om än dock inte i ÖSKs organisation.

Att kalla mitt inlägg för angrepp är nästintill löjeväckande, tur att KvT läste vad som stod och inte hittade på en egen tolkning. Jag förtydligade ju till och med att jag inte sökte nån debatt utan bara sökte uppkomsten till uppfattningen om att Sixten inte kommunicerade med sina spelare! Det är helt obegripligt att det kan misstolkas!?

Och KvT, tanken var inte att överdriva det du sagt utan jag försökte bara sammanfatta de samlade åsikter (från flera skribenter) som jag läst på forumet angående ämnet tidigare. Om du tog det som kritik mot dig ber jag om ursäkt, det var inte alls menat så.
Örebro den oumbärlige
2010-01-26 08:18
Jag får en dålig känsla av BP. De har värvat lite och tror helt plötsligt på ett rekordår men jag tror faktiskt de kan få det svårt trots "supervärvning" från Tippeligan och Stefanidis(som ej gjort någon glad sedan 2004)

Enligt Fotbollskanalen så köper Norrköping sin arena "Nya Parken" för 3,5 miljoner kr av kommunen. Låter lite väl billigt? Hur mycket skulle det kosta ÖSK att köpa upp Berhn Arena?
Örebro Kurt von Traatt
2010-01-26 07:21
Agbar hemkommen från Turkiet och stort intresse runt honom. Han kommer from nu träna på egen hand och inte med ÖSK.

Vilket jag tolkar som en signal till ÖSK att man för andra gången inte lagt upp en tillräckligt stor pengahög och Agbar kommer att välja en annan klubb. Med tanke på Agbars ålder så var detta nog kanske sista tåget för att se honom i ÖSK igen. Förvisso kan han återkomma igen efter någon eller några säsonger men då tycker jag inte ÖSK skall visa något intresse utan låta Agbar vara och förbli ett passerat kapitel.
Annons: