/fotboll/osk/forum/5204.aspx/fotboll/osk/forum/5204.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro _Adde_
2010-02-03 14:59
Kul förresten att nån nämner Berras crossbollar som jag tycker är second to none. Det är Xabi Alonso klass på dem och just därför skulle jag vilja se Berra på mitten i en Viera/Alonso roll! Visserligen har vi mycket folk där, men jag ser potential i Berra som varken Kihlen eller Nobbe har!
Örebro _Adde_
2010-02-03 14:56
Saywee// Får hoppas att Gud hör vår bön om Au iår!! =)
Örebro Brus-Nilsson
2010-02-03 14:51
Ämne: Snälla Henrik(ÖSK), ....
Om du menar situationen före ÅFF:s mål så hade han kramp och blev därför frånsprungen. Byttes ut någon minut senare....
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2010-02-03 14:42
Håller med angående Almebäck och Wikström. De kan vara två av de bästa backparen i allsvenskan. Men när nån av de skadas BÖR ju Berra få chansen.
AIK Saywee
2010-02-03 13:57
Nej nu åker min fina svarta "Bertin Samuel Ze Ndille tischört" på, med Rasta Fari-färgerna som text, skall skotta fram bilen och åka till det lilla fiskeläget bredvid ... fast jag får la ta på mig lite till ;)

Tänk att vi ibland har två Samuel som försvarar svartvitt och tidigare har vi haft två "Samuelsöner"

PS Samuel betyder "Gud hör bön"

FORZA SAMUEL!
AIK Saywee
2010-02-03 13:40
Ämne: Men utgår man från a....
den oumbärlige, ja och räknar man in cupomgångar som omgångar, så kan man ju fundera på detta med "bästa möjliga lag för dagen"

Älta ;)
AIK Saywee
2010-02-03 13:35
Henrik(ÖSK), jag vill faktiskt hålla med dig angående att "Wiken" verkade vara i bättre form än Berra, oftast, förra året, han var faktiskt riktigt bra, för att inte tala (=skriva) om den andre mittbacken, den gubben rubbar man inte så fort.

Men när någon av dessa fattades, av någon anledning kan man ju fundera över varför inte Berra var mittback "nummer 3" ....?

Man skall väl inte börja prova och testa en massa försvarsgrejer, sen höst, när vi närmar oss topp 3 eller 4, det är väl bättre att göra detta under försäsongen?

FORZA ALMEBÄCK!
Örebro Farsen fortsätter (igen)
2010-02-03 13:30
Att inte Berra fått fler chanser än vad han fått har ju självklart något mer bakomliggande än att han skulle vara dålig helt enkelt. Mot IFK Göteborg tillsammans med Oscar (4-2)gjorde han ju en väl godkänd insats. Tror inte jag kan minnas nåt större misstag av honom mer än att han ser lite klumpig ut i vissa situationer men ändå klarar av sina uppgifter.

Och hans längd gör ju ganska bra nytta när man möter lag som vill slå långbollar. Minns även hans mycket fina crossbollar ända upp till yttrarna som jag inte sett någon annan spelare gjort. Dessutom är han väl bara 21?

Förläng och ge förtroende!
Örebro ÖSK-Karl
2010-02-03 13:29
Henrik (ÖSK)//

Men det är ju just de två matcherna jag och andra menar, övriga var Almebäck och Wikström tillgängliga och givna.

När man sedan flyttar dit Nordback och Anttonen skapar det oreda i hela laguppställningen. Det kan man förstå om man bor på planeten Tellus.
AIK Saywee
2010-02-03 13:27
Snälla Henrik(ÖSK), jag tycker ibland att du har rätt i olika "saker", men jag tror att ditt eventuella problem är, att du hakar upp dig på vissa nic, med all rätt ibland faktiskt, för det kan bli tjötigt. Jag vet att jag själv är ganska tjötig ofta, men anstränger mig att låta bli, men det är så himla svårt.

I detta fall, som vi nu diskuterar, handlar det om Berra, jag hade liknande åsikter som pemo och Grixx och Chipset och Sekt. E (Edit la till två forumskribenter) och tycker dessutom att Berra är, eller åtminstone borde, vara en framtidsman.

Mitt förra inlägg skrev jag utan att överhuvudtaget veta om att ÖSK-Karl skulle skriva något.

När det gäller Samuel är jag lite mer avvaktande, han är väl ibland en säkerhetsrisk och fasta situationer blir det sällan något spännande av. Men han är svartvit och jag önskar att han kunde pricka skallen på Berra när vi jagar mål.

Sedan angående Wiken, vad pysslade han med mot ÅFF?

Alla kan göra fel ....
Örebro den oumbärlige
2010-02-03 13:27
Men utgår man från att bästa möjliga lag spelar varje omgång är man ifrån en annan planet...
Alla tränare har sina favoriter, Berra går i dags läget inte före Wikström(inte konstigt efter att ha smakat trä i över 15 månader) men att sedan "förutsätta" att det är rent fotbollsmässigt när Anttonen & Nordback går före är smått komiskt. Pardon.

Tur för oss att Wiken håller flera år till dessutom, om inte så har vi ju mittbackar som övas in i rollen varje dag, de står på kö utanför klubbhuset.
Örebro Henrik(ÖSK)
2010-02-03 13:16
ÖSK-Karl: Nej. Jag refererar inte till dom två matcherna utan generellt. Wikström var under hela fjolåret ett bättre alternativ än Berra och därför är jag inte förvånad att Berra är bänkad. Varför Berra inte spelade när Wiken inte var disponibel vet jag inte. Jag förutsätter att det var av fotbollsmässiga skäl.

Saywee: varför säger du inte emot ÖSK-Karl på samma sätt när han klankar ner på vår svartvita elegant Samuel Wovoah? Sen att klanka ner, lite väl hårt tycker jag minsann. Jag menar bara att han har en tendens att tappa bollen i kritiska lägen,något som på sikt kanske kan jobbas bort. Berra kan bli en stor spelare men i nuläget petar han knappast Wiken. Om inte försäsongen bevisar annorlunda,förstås.
AIK Saywee
2010-02-03 13:08
Henrik, ursäkta att mina åsikter nu vaknar till liv, jag befinner mig just nu på planeten Tellus, som jag tror är placerad på Näbbtorget i Örebro;)

Nej, jag vill även vara lite seriös, ge Berra fler chanser, en ung kille som dessutom är formbar och faktiskt mycket användbar, när man exempelvis jagar en kvittering i slutet, han når allra högst i allsvenskan, vilken makalös spänst han har och längden finns ju redan.

Det du beskriver och klankar ned på angående vår svartvita svarta elegant, har jag sett hos många andra svartvita försvarare flera gånger, ingen är väl alltid helt felfri, eller?

Att han hålls på bänken/utanför enbart eller som du skriver självfallet, av en fotbollsmässig anledning, köper verkligen inte jag, det kan nog finnas andra anledningar också ????

FORZA BERRA!
Örebro ÖSK-Karl
2010-02-03 13:04
Henrik(ÖSK)//

Killen (Berra) är bara drygt 20 år och en riktig framtidsman, så du gillade de båda matcherna han borde ha spelat 0-3, 0-3 efter bl.a en hårresande miss av Anttonen.
Örebro den oumbärlige
2010-02-03 12:55
Henrik(ÖSK)//

Jo Berra är sämre än både Nordback och Anttonen på mitten. Fotbollsmässigt.
Örebro Henrik(ÖSK)
2010-02-03 12:39
Man känner sig onekligen tvingad att ge sig in i Berra-debatten när ÖSK-Karl återigen frossar i de mest hårresande "insikterna". Det har talats mycket om säkerhetsrisker och då med adress Wovoah. Är det inte tänkbart att anledningen till att Berra petats stavas samma anledning? Visserligen har Berra tidvis varit mycket övertygande när han har fått spela men man har ett vackert tunnelseende om man inte även minns de hårresande missarna han gjort sig skyldig till som vid ett antal tillfällen nästan resulterat i baklängesmål. Var jag den enda som drog efter andan när Berra som sista bollförande man mötte framstångade motståndarforwards? Eller när Berra jagade en motståndare på väg att rinna igenom?
Självfallet hålls han på bänken/utanför startelvan av en fotbollsmässig anledning, tror man annat vet jag inte riktigt vilken planet man befinner sig på.
AIK Saywee
2010-02-03 12:35
pemo och Grixx, vad bra att ni skrev detta, för då slipper ju jag skriva samma sak :)

Chipset, Sekt.E och KvT, samma här, i stort sett ...

... idag är jag ett riktigt "mähä" och verkar hittills inte ha några egna tankar eller åsikter.

Instämmer helt enkelt med er!
Örebro pemo
2010-02-03 11:50
Ämne: Om nu marknaden är s....
Håller verkligen med dig. Nu är det klubbarnas marknad. Om inte annat så ser väl B & B hur det har gått för de utan kontrakt ( Walker, Näfver Holger osv ) och att inte ens Roni fick det bättre någon annan stans. Det är väl bara agenterna som fortfarande tror att det är "all time high" på spelarmarknaden. Jag tror nog att B & B skriver på med klausuler om vidareförsäljning. Måste var bättre att ha en lön i Örebro än att jaga europa runt. Eller också är det bara vi trygghetssvenskar som funderar i dessa banor.
Örebro Grixx
2010-02-03 10:33
Om nu marknaden är så där halvdöd som den varit för tillfället så kanske det vore dags att föra lite/mycket kontraktsförlängningar med Basse och Berra och inte bara acceptera att de inte kommer att förlänga. Det krävs hårt arbete nu.
Örebro Chipset
2010-02-03 09:22
Det skulle nog inte förvåna någon om Wiken eller Almebäck skadar sig till våren och Berra kommer in och visar sin fulla potential. Bara för att sedan försvinna bort från ÖSK. Det är ofta spelare levererar när kontrakten går ut.

Alltså om Berra bara utnyttjade sin längd och otroliga spänst bättre i offensivt straffområde skulle vi vara dödliga på fasta situationer. Det finns ingen i allsvenskan som skulle kunna nå honom (Inte ens Wikström).
Örebro Sekt. E
2010-02-03 09:05
ÖSK-Karl & Wivallius//

Jag tycker också att Berra ska vara tredjevalet. Gärna med en del speltid på Wikens position för att kunna ta över helt snart. Nu blir det nog inte så, om han inte kritar på ett nytt kontrakt. Men det känns lite extra att kalla det för förskräcklig behandling. Synd? Absolut. Det kunde ha skötts lite annorlunda. All heder åt Berra som fortfarande verkar vara vid gott mod och krigar på.
Örebro Kurt von Traatt
2010-02-03 06:52
TIC-TAC//Håller väldigt mycket med dig om Sammys markeringspel i sin egna zon. Han var katastrofal förra försäsongen på det och väldigt passiv. Såg också hur han löpte parallellt med "sin gubbe" i Ellos matchen nu utan egentligen "ta ut honom".

Egentligen förstår jag inte hur han tänker när han löper på det sättet. Ser nästan korkat ut. Men han stirrar väl på bollen. En annan spelare som led av samma sjuka var ofta Holgersson. Iaf när han spelade mittback.

Ifjol blev det sedan bättre under säsongen men man kan känna att man inte riktigt kan lita på honom i detta avseende. Men han höjde sig rejält på våren.

Sen har han bra teknik och självförtroende med boll. Vågar hålla i. Blev relativt brytsäker under säsongen för att sedan få en riktigt svacka i ett koppel av matcher på hösten.

Till övriga nackdelar hör tunnelseende när det gäller uppspel (söker endast Porokara ofta med långa bollar oavsett hur markerad han är.), för passiv i sina offensiva löpningar (för sällan) och hårresande felpassningar med jämna mellanrum. Men hittills har han haft fru fortuna med sig i dessa felpassningar och de har sällan lett till baklängesmål.

Men min känsla kvarstår. I år börjar han resan ned åt på allvar. Vi kommer få se fler misstag men hans plats kommer ändå förbli ohotad.

Som Mittåt sa: Hans namn är den enda som är förtryck på laguppställningspapperet

Även om jag tyck det verkat som om 11 namn alltid är förtryckta tidigare säsonger
AIK Saywee
2010-02-03 00:33
Spelbara planer ....
Jag kan redan nu tänka mig, att olika allsvenska lag, undviker en eventuell "degradering" eller något annat "straff", pga denna lagrellegel eftersom det verkar finnas så många olika avtal med kommuner om arenor och vetefan, dessutom är det ju som vi förstått skillnad på lag och lag.

Sorry att jag ältar detta, men det är inte mitt fel!
AIK Saywee
2010-02-03 00:22
TIC-TAC, håller med om att det skall bli intressant att se hur "Diöttebörjslagen" har anmält sina reservplaner, eller hur det fungerar med sådant.

Vore intressant att se en lista för 2010 års "reservarenor" för samtliga allsvenska lag, just nu!

FORZA KONSTGRÄS!!!!!

Härligt, det snöar och temperaturen faller ... ;)
AIK Saywee
2010-02-03 00:16
Ämne: Saywee//

Se länkt....
inlägget bara försvann, men det handlade om sidan fyra i länkad text från ÖSK-karl angående lagrellregler, kommer inte ihåg riktigt, men tror att det handlade om regeländringar eller något liknande för 2009, och en del punkter var riktigt "lustiga" om jag inte missminner mig ...
Örebro TIC-TAC
2010-02-02 23:54
Saywee
Speciellt intressant i Göteborg där alla allsvenska lag är oense med Ullevi ägare om hyresavtal och väldigt oense desutom. Återstår "GamlaNya" Ullevi(Stora)som har värme i plan och är osäker om det är samma ägare.
AIK Saywee
2010-02-02 23:46

Se länkt....
Regeln om icke spelbara planer är riktigt "rolig" med tanke på årets snö- och köldknäppar, samtidigt som allsvenskan skall starta lite tidigare med tanke på VM i den södra delen av klotet ;)

Undrar hur de alternativa planerna är, för olika lag och hur regeln kommer att tillämpas, eller snarare, vad händer om den inte tillämpas?
Örebro ÖSK-Karl
2010-02-02 23:33
TIC-TAC//

Håller med, jag tycker han uppträder nonchalant i markeringen.
Örebro TIC-TAC
2010-02-02 23:28
Rörande Sammy håller jag med mångas åsikt om att hans teknik är bra. Det jag är orolig för iår är hans snabbhet och markering som jag tyckte brast redan ifjol. Dessutom släppte han markering i båda Elfsborg mål i träningsmatchen utan att prata med mittlåset. Detta var faktiskt FreSa bättre på även om han inte var något att jubla över. Skulle vilja se en löpstark ytterback som kan komma farande på kanten upp och ner men det får man väl vänta länge på. Just snabbheten känner jag en viss oro för då Wiken inte heller är kvick direkt. Almebäck får inte gå sönder.
AIK Saywee
2010-02-02 23:17

Skönt at....
Stockholmare är bara ståkkhållmare, tacka vet jag "Solnaiter" ...

Farsen, vilket mittfält, BNB, oslagbart!
Annons: