/fotboll/osk/forum/518.aspx/fotboll/osk/forum/518.aspx SvenskaFans.com - Sveriges bästa sportsajt
Annons:
Allsvenskan - Svartvitt
  • Artiklar
  • Forum
  • Truppen
  • Matcher

DU MÅSTE VARA INLOGGAD FÖR ATT KUNNA SKRIVA PÅ FORUMET. KLICKA HÄR FÖR ATT LOGGA IN!
Örebro flesklepp
2016-08-27 16:17
@En riktig örebroare:
Det var väl en sån period här på forumet, 1-2 år sedan? då man fick typ "712 års livstidsavstängning och spöstraff" bara man knystade ngt litet "fasiken" eller liknande?
Örebro flesklepp
2016-08-27 16:04
Mycket "snack" om en massa annat här inne, men jag kan faktiskt inte se att någon har kommenterat det faktum att DG stänkte in FYRA baljor för Elfsborg i förrgår. Det svider. Jag har inget emot DG, men jag önskar att han helt tappar formen och får tillbringa sina 3,5 år (var det det?) på bänken till en mycket dyr kostnad för Elfsborg. Jag? Bitter? Näääh!
Sawadee
2016-08-27 15:50
Problemet med Saywee, om vi nu ska kalla det problem, kanske skulle vi snarare kalla det; "det intressanta" är väl att han/hon (vet ej, tror han) alltid är så snabb med att anklaga andra för hot, hån, hat, etc för det allra minsta de andra skriver mot honom/henne när han/hon själv samtidigt tar sig rätten att hej vilt hata, håna och hota andra på forumet.
En riktig örebroare
2016-08-27 14:58
Columbus//
Alla vet att de är hans 2 familjemedlemmar som sköter sidan. Alla vet att han alltid kommer undan. Han skämde ut sig för något år sedan (förmodligen efter några bärs) då fanns de flertal inlägg mot honom men då valde han istället sägs att folk ringt och hotat honom. (Detta har väl skett 5-6 gånger senaste åren).
Min kompis fick ta emot ett dödshot av en skribent även rastiska uttalanden av en forummedlem (alla vet vem han är,Inte saywee dock) och det slutade med att killen fick en livstid spärr för att han skrev ut allt vad den hockey fantast skrev.
Vad som hände med killen som hota? Tja han är här inne ibland och sprider dumma inlägg om skribenter,sponsorer och spelare.
Nu lär jag också få en spärr.
AIK Nissesson
2016-08-27 14:58
Präktigt Columbus, det var egentligen en örebroare, som ständigt tjatade om denna Pernilla, så jag tog tillfället i akt och försökte tjata likadant.

Tog aldrig kontakt med Pernilla, vi är inte släkt så vitt jag vet.

Ere nåt mer du vill veta, som du inte kan ta via pm?
Örebro Columbus
2016-08-27 14:25
Nissesson Du är självklart en av de ledande på det här forumet. Det är väl ändå dina tiotusentals inlägg genom åren ett bevis på? Du tycker själv att din ställning här på forumet är oantastlig, så då är det väl så.... Men, jag har faktiskt en viss invändning mot dig här på forumet: Du gillar att leka forumpolis. När du skriver något uppseendeväckande/dåligt så hänvisar du lugnt till forumreglerna. Helt enkelt att så länge forummoderatorn inte ingriper så är allt okej med det du skriver. Däremot, när du tycker andra forumister skriver provocerande och otillbörligt så agerar du genast forumpolis. Även fast du vet att det är forummoderatorn som ska sköta allt detta. Dvs, har du ett klagomål så postar man detta till forummoderatorn och undviker att skriva klagosånger direkt på forumet. Apropå detta med forummoderatorer: det är väl en familjemedlem till dig som arbetar som det här? I så fall borde det vara rätt enkelt för dig att kontakta forummoderatorn. Du har att välja både på e-post och telefonsamtal. PS. Antar forummoderatorn är en familjemedlem till dig. Därför att när du sent en kväll här på forumet för ett par månader sedan hotade med att "meddela saker till Pernilla", så var samma hot borttaget (hela posten var t o m borttagen) redan morgonen därpå. Verkade som att forummoderatorn ville bespara dig att göra bort dig ännu en gång? Det är ju inte första gången du hotat med att meddela Pernilla om sådant som skrivs om dig och till dig här på forumet.
AIK Nissesson
2016-08-27 12:54
Columbus, 12:47

... och det innebär egentligen, i klarspråk alltså, för det var väl inte hånande eller provocerande, för då kan några "ryta" till om dom vågar eller har lust ...
Örebro Columbus
2016-08-27 12:47
@Nissesson:

Dina taktiska kunskaper inom ämnet fotboll går inte av för hackor, Nissesson. Fortsätta med detta!

Du är en av dom som leder konversationen på detta forum, Nissesson, med dina finurliga klargöranden och att ofta gå i täten för vilka diskussioner som förs på forumet. Du är verkligen inte någon efterlöpare som vänder kappan efter vinden/sätter fingret i luften för att se varåt det blåser.
AIK Nissesson
2016-08-27 11:26
Man bör behärska möjligheten att ändra spelsystem beroende på motstånd, men även under en pågående match, om det blir nödvändigt.

Vet inte hur bra vi är på detta, hoppas bara att vi inte är/blir för lättlästa ...

Ut i Europa !!!
Örebro Minatankar
2016-08-27 10:30
Roswall/Dasa // Håller med. Varje professionell elittränare måste vara öppen för olika spelsystem. Dels de som han/hon tror mest på, dels de som passar de egna spelarna bäst och dels de som passar motståndarna och den aktuella spelbilden/matchsituationen bäst. Frågan är bara vad som är hönan eller ägget. Vill Alik ändra spelsystem och skaffar nu därför en rad duktiga bollbegåvningar eller tvingas han ändra spelsystem p g a att det "råkar" vara sådana man rekryterat? Personligen föredrar jag 4-3-3 i utgångsläget med anpassning till offensivt bollinnehav eller defensiv, dvs med olika varianter. Vill ha tre spelare i diamant på mitten.
Postat via SvenskaFans-appen
Örebro Roswall
2016-08-27 09:46
@DaSa:

Intressant inlägg, Tottenham spelar på ett liknade sätt i uppsepelsfasen, där Dier kliver ner som tredje mittback. Men där får ytterbackarna sköta hela korridoren offensivt och "yttrarna" viker in och spelar centralt med en anfallare framför sig. Oftast droppar ytterligare en av mittfältarna ner och ligger mellan backlinjen och mittfältet.
AIK Nissesson
2016-08-26 23:13
pemo, du har nog en bra amatörsnalys, och det är i många fall mycket bra att hålla i bollen lite extra, speciellt när man är i ledning.

Men ibland får jag känslan att man kanske kunde lämna ifrån sig bollen lite tidigare. Jag önskar ett snabbt spel i laget, så att motståndarna inte hinner läsa nästa steg och förbereda sig ...
Örebro pemo
2016-08-26 22:07
Nissesson // Nej, jag tror inte de vill glänsa, utan det är bara deras naturliga spelstil. Har antagligen varit dominanta i sin årskull som små och sedan utvecklat bolltekniken. Är man trygg med boll så håller man den nog gärna lite extra.
Min amatöranalys alltså.
=:)
Örebro Nicka i ribban
2016-08-26 20:51
Det finns faktiskt ett lag i Allsvenskan som spelar med inverterade ytterbackar och gör det riktigt bra. Jönköpings Södra IF.
Örebro BlandFinsken
2016-08-26 20:37
Jo visst är det en viss skillnad mellan Björnquist / Ring och Lahm / Alaba haha.
AIK Nissesson
2016-08-26 19:49
pemo,

tänker ibland på detta du skrev, om att flera spelare vill hålla i bollen lite extra, eller skall vi kalla det "för länge"?

Vill dom glänsa av någon outgrundlig anledning, eller behärskar de inte eller har blick för lagspelet?

Jag gillar snabbt spel, mellan våra giganter ...
Örebro KalleTeodor
2016-08-26 18:46
DaSa: håller helt med om att Peps spelidé med inverterade ytterbackar är väldigt intressant. dock kräver det bolltrygga och spelskickligga ytterbackar och dit kan vi åtminstone inte räkna in Dajje. å andra sidan skulle Ring och Lorentzon klara den kravprofilen.
Örebro BlandFinsken
2016-08-26 15:31
@pemo:

Bra skrivet. Väldigt skickligt lag, men som jag bland annat varit inne på tidigare så blir det som att vi spelar med färre spelare än motståndarna eftersom att de inte kompletterar varandra. Tycker inte Axén spelar efter materialet, som skulle kunna behärska en mer possesion baserad spelidé, något jag tror våra försvarare även skulle kunna hantera, tänker på kontringar och dylikt.
Örebro pemo
2016-08-26 14:44
En-mot-en-läge? Nja, jag vet inte. Tycker det är väldigt överreklamerat med alla dribblers. Det gäller ju att något händer också.
Som jag ser (lite snabbt ) av dagens trupp, så har vi för många bollhållare och för få "brunkare".Eller brunkare, jag tänker mer på en Pärlan-typ.

Vi har Ayaz , Omoh , Besara , Nordin , Ajdarevic x 2 , Sema , Nordmark och Broberg(?) som gärna vill hålla i bollen lite extra. Vem ska då gå på djupet?
Sköld är väl ingen tung striker precis och Jonis har jag sett för lite.

Speltypen som DG och Crespo verkar inte finnas i dagens trupp. Skall bli intressant att se Falkenberg på söndag. "alla" här inne tar tre poäng som en självklarhet, men jag är lite orolig. Det räcker ju med att FFF tar ledningen, då står vi där med våra dibblers som bara passar sidleds/bakåt.
Om nu inte Omoh kör med marockofinten ( peta och stick ) som han försökte några gånger mot AIK. Och det var ju lika lyckat som inkasten.

Men som supporter njuter/lider jag varje match och blir förundrad över hur laget presterar. Mina åsikter skulle aldrig fungera hos Axén, men jag skulle heller inte stå i TV och påstå att spelarna inte vet att målen står på kortsidan. Han måste väl ta lite ansvar för sin laguttagning och coachning.
Örebro Cpt. Raw-P
2016-08-26 14:22
Mina skäl till att jag vill ha gräs på vallen är rent nostalgiska. Vill ha riktiga gräs/lerfläckar på våra vita tröjor ala Thomas Andersson eller hylnur birgirsson. Kan inte ÖSK lobba för att matchkläder ska ha nittiotalssnitt (pösigt), att fjompiga frisyrer bör stävjas, inga tatueringar och viktigast av allt: endast svarta skor.
Örebro DaSa
2016-08-26 14:21
Om man jämför Ayaz och Omoh med DG och Broberg (som jag misstänker kommer att försvinna) så är de första två mycket bättre på en-mot-en lägen. Kan detta vara en ett tecken på att vi kommer att sluta spela med offensiva ytterbackar?! Läste ett intressant blogg-inlägg (länkat) som beskriver en av Peps spelmodeller. De har en 4-3-3 uppställning på pappret som i uppspelsfasen blir 3-2-4-1, där ytterbackarna blir 2:an och den defensiva mittfältare blir mittback. Detta skulle öppna för Omoh och Ayaz att komma i en-mot-en lägen och även kunna ge Besara/Astrit en relativt fri roll.

Så när vi spelar 4-3-3 så skulle startelvan kunna se ut så här:
Jansson
Lorentzsson - IronMike - Brendan/Ny - vänsterback
RÅP/ny - Nordin - Besara/Astrit
Ayaz - Sköld/ny - Omoh

I uppspelsfasen så kör vi 3-2-4-1:
Jansson
IronMike - RÅP/Ny - Brendan/Ny
Lorentzsson - vänsterback
Ayaz - Nordin - Besara/Astrit - Omoh
Sköld/Ny

En annan fördel är att Nordins eventuella bolltapp blir mindre farliga samt att vi får upp honom lite i banan.

Sen så bygger ju denna taktik/teori på att Ayaz och Omoh verkligen kan göra sin motståndare:)

Vad tror ni? Kommer Axén våga/vilja byta taktik. Förmodligen kommer han köra vidare med 4-4-2 och sedan låta kanten där Omoh/Ayaz spela på ha en ytterback som inte är lika offensiv, det är min gissning än det hade varit kul med en ny uppställning nu när vi har så många nya spelare samt säkert fler på väg in.
Örebro Columbus
2016-08-26 14:08
Så här länge har varje konstgräs legat på BA:

1. Februari 2003
(3 år 9 mån)
2. November 2006
(4 år 2 mån)
3. Januari 2011
(2 år 6 mån)
4. Juli 2013
(hittills 3 år 1 mån)

Jag har inte läst ett knyst av negativitet gällandes det nuvarande fjärde gräset. Däremot de tre första var det gnäll om mest hela tiden. Just på BA tog det tio år (2003-2013) innan kritiken försvann.....
Örebro Nicka i ribban
2016-08-26 13:54
Malmö är ju (eller ja, borde vara) på en egen nivå. Det känns som att vi borde ha hyfsade möjligheter till en framskjuten placering i cupen nästa år. Man måste ta vara på läget när det kommer.
Örebro Matta
2016-08-26 13:34
Märkligt nog är det alltid lagen i södra Sverige och aldrig lagen i Norrland som vill förbjuda konstgräs...
Postat via SvenskaFans mobilsajt
Örebro ösk supporter
2016-08-26 11:18
Igår brann bilen upp och förra veckan tog det slut med hon man dela räkningar med, vad gör det På Söndag spelar ÖSK. Nu blir det 3 friska pinnar mot Falkenberg och både Omoh och Sköld gör sina första.
Örebro pemo
2016-08-26 11:14
Konstgräs eller inte? Som åskådare föredrar jag jämna fina mattor som det går att rulla boll på. Var nere i Malmö i somras och såg matchen mot ÖSK.
Många spelare som halkade, då mattan inte var så otroligt bra.

Sen det där med skador? Inte har väl ÖSK så många skador nu för tiden precis? Det där är nog bara en myt.

Men skåne har ju alltid hatat konstgräs ( lex Henke ) men svarar aldrig när man frågar om de hellre föredrar grus/gräs-planer på vårsäsongen.

Nä, det är verkligen att gå tillbaka i utvecklingen. Sen finns det ju alltid olika kvaliteter på konstgräs. Men det utvecklas ju också. Jämför bara det första som låg på Behrn mot det vi har nu.
Mäster Estragon
2016-08-26 10:39
[QUOTE=DaSa]Såg lite av matchen mot KBK,en sak som slog mig var att vi ställdes offsidec extremt många gånger. Ngn som vågar sig på en analys om varför?:) [/QUOTE] Haha från bortastå kan jag säga att man blev tokig. Måste ju varit en 5-6 avblåsningar som var totalt feldömda. Besara startade sin löpning på egen planhalva en gång när han blev avvinkad t.o.m
Örebro Cpt. Raw-P
2016-08-26 10:22
MFF har lämnat motion till SEF om att förbjuda konstgräs på elitarenor. Vad tycker ni om det? Personligen tycker jag att det vore bra med endast gräs i AS (kanske med dispens för Giffarna o ÖFK). Är ju knappast ÖSKs fel att vi spelar på konstgräs, om gräs var en del av elitlicensen så ger det ÖSK (o KIF) ett bättre förhandlingsläge med kommunen/örebroporten för att åter lägga levande underlag på vallen.
Örebro TommyS
2016-08-26 09:37
Cupresultaten igår betyder precis som Mäster Estragon att chansen att ta sig till Europaspel som fyra minskar något. Men jag är glad ändå. Dels tror jag att Malmö bara satsar på cupen när de behöver vinna den för Europaspel. De kommer att vara klara när cupen avgörs nästa år, så jag hade inte sett dem som favoriter även om de gått vidare igår.

Dels för att vi nu bara behöver blir topp nio för att bli seedade och få två hemmamatcher inklusive den sista och nästan alltid avgörande mot svåraste motståndaren. Dels för att det i och med att även Sundsvall och J-Södra rykte räcker med att bli femma eller sexa för att få spela mot ett av de direktnedflyttade lagen, om jag minns reglerna och räknar rätt. Hamnar vi högre upp får vi möta ett lag from superettantoppen. Alltid bra att gå vidare med full pott och bra målskillnad i cupen, då får man hemmamatch och seedning i kvartsfinalen.

Jag är i mitt huvud redan i semi, och vi kan inte möta Malmö. Ser bra ut.

Örebro DaSa
2016-08-26 09:29
Såg lite av matchen mot KBK,en sak som slog mig var att vi ställdes offsidec extremt många gånger. Ngn som vågar sig på en analys om varför?:)
Annons: